کسبوکارها با داشتن مشتریان بیشتر، میتوانند به سوددهی بالاتری برسند. در این میان، برخی کسبکارها فقط میخواهند مشتریهای جدید جذب کنند و برخی کسبوکارهای موفقتر، میدانند که در عین جذب مشتریان جدید، باید بتوانند مشتریان قدیمی خود را هم حفظ کنند. حالا اگر دقیقا نمیدانید که دلیل این موضوع چیست، چرا حفظ مشتریان قدیمی اهمیت زیادی دارد و برای انجام این کار باید از چه روشهای استفاده کنید، همراه ما باشید تا همه این موارد را بهدقت برای شما شرح دهیم.
حفظ یا نگهداشت مشتری چیست؟
حفظ یا نگهداشت مشتری که به انگلیسی Customer Retention گفته میشود، معیاری است که میزان همراهماندن مشتریان فعلی و قدیمی یک کسبوکار را نشان میدهد. این معیار، نشان میدهد که کسبوکار شما تا چه حد میتواند مشتریان را برای حضور دوباره، خرید مداوم و تخصیص بودجه بیشتر به مجموعه شما، ترغیب کند.
از نگاهی دیگر، حفظ مشتریان قدیمی به میزان وفاداری مشتریان به مجموعه شما هم ارتباط مستقیمی دارد. هر قدر که مشتریان احساس اعتماد بیشتری به شما و برندتان داشته باشند، به برند شما نیز وفادارتر مانده و به کسبوکارهای رقیب جذب نمیشوند. یک استراتژی دقیق و کامل برای حفظ مشتریان قدیمی، برنامه کاملی برای ایجاد اعتماد و وفادارسازی مشتریان نیز دارد و از این طریق، میزان ابقا مشتریان را افزایش میدهد. حالا شاید در همین ابتدا این سوال برای شما مطرح شود که چرا نگهداشت مشتری تا این حد اهمیت دارد که در بخش بعدی، به بررسی این موضوع میپردازیم.
همچنین برای اینکه بدانید Cac چیست ، این مقاله را مطالعه کنید.
دلایل اهمیت حفظ مشتریان قدیمی نسبت به جذب مشتری جدید
حفظ مشتریان قدیمی دلایل مهمی دارد که برخی از مهمترین آنها شامل این موارد هستند:
جذب رضایت کامل مشتریان
یکی از مهمترین دلایل اهمیت حفظ مشتری قدیمی این است که این معیار، بهصورت مستقیم تحت تاثیر میزان رضایت مشتریان قرار دارد. به عبارت دیگر، هرقدر که مشتریان شما راضیتر باشند، میزان بازگشت آنها به کسبوکار شما و خرید دوبارهشان، بیشتر خواهد بود. هدف اصلی و نهایی هر مجموعه، جلب رضایت مشتریان است، به همین خاطر با استفاده از تکنیک های حفظ مشتری حفظ قدیمی، میتوانید از رسیدن به این هدف بسیار مهم در مجموعه خود، اطمینان داشته باشید.
اثرگذاری بسیار بیشتر
شما میتوانید در مجموعه خود، هزینه تبلیغات را برای جلب مشتریان جدید خرج کنید یا همان هزینه را برای ترغیب مشتریان قدیمی به بازگشت دوباره صرف نمایید. نکته بسیار مهم این است که اغلب مردم، به برندی که قبلا تجربه تعامل با آن داشتهاند، اعتماد بیشتری دارند.
در واقع، شما ممکن است دهها میلیون تومان هزینه برای جذب مشتری جدید خرج کنید، اما احتمال اینکه یک مشتری تنها به دلیل دیدن یک پیام تبلیغاتی از شما، به مجموعهتان مراجعه کند، بسیار کمتر است. این موضوع برای حفظ مشتریان قدیمی، متفاوت خواهد بود.
در صورتی که تاکتیکهای تبلیغاتی مشخصی بهعنوان پاداش، تخفیف و… برای مشتریان قدیمی خود عرضه کنید، مشتریان قدیمی در صورت رضایت پیشین از مجموعه شما، حتما برای استفاده از این پیشنهادهای تبلیغاتی، به مجموعهتان مراجعه خواهند کرد. تاثیر تبلیغات مجموعه برای مشتریان قدیمی، بسیار بیشتر از میزان تاثیر تبلیغات بر مشتریان جدید است.
صرف هزینه بیشتر مشتریان قدیمی نسبت به مشتریان جدید
مشتریان قدیمی که پیش از این با رضایت مجموعه شما را ترک کردهاند، در مراجعههای آتی خیلی بیشتر از مشتریان جدید هزینه میکنند. در واقع شانس فروش مجموعهها به مشتریان قدیمی خود، 60 تا 70 درصد بیش از مشتریان جدید است.
بنابراین مجموعههایی که نرخ فروش آنها از میانگین تعیین شده کمتر است، باید با تمرکز بر مشتریان فعلی و قدیمی خود، آنها را به بازگشت دوباره و خرید بیشتر، ترغیب کنند.
کاهش هزینه تبلیغات
هیچ کسبوکاری بدون تبلیغات نمیتواند پیشرفت کند و هزینه تبلیغات، یکی از مهمترین بخشهای صرف بودجه سالانه است. نکته بسیار مهمی که شما بهعنوان مدیر یک کسبوکار باید بدانید این است که با حفظ مشتریان قدیمی خود، هزینه تبلیغات شما کمتر میشود.
دلیل این کاهش هزینه تبلیغات این است که تحقیقات نشان داده، 86 درصد از مشتریان وفادار به یک برند، آن برند را به دوستان، خانواده و اطرافیان خود معرفی میکنند. این تبلیغات فرد بهفرد، یکی از موثرترین روشهای تبلیغاتی است که احتمال خرید مشتریان جدید را بسیار بیشتر میکند.
از طرف دیگر، مشتریان قدیمی شما، 66 درصد بیش از مشتریان جدید و عادی، نظرات و نقدهای مثبت برای شما ثبت میکنند. در حال حاضر، اهمیت نقدها و نظرات مثبت بر هیچکس پوشیده نیست و شما هم بهخوبی میدانید که اغلب مشتریان تازه با دیدن نظرات مثبت در سایت یا شبکههای اجتماعی، به خرید از شما ترغیب میشوند. بنابراین با حفظ مشتریان قدیمی خود، هزینه تبلیغات را کاهش خواهید داد و مشتریان قبلی بهعنوان سفیران برند، شما را به همه افراد نزدیک خود معرفی میکنند.
علاوه بر تمام این موارد مهم، باید بدانید که هزینه نگهداشت مشتریان فعلی، بسیار کمتر از هزینه جذب مشتریان تازه است. اگر دقیقا نمیدانید منظور ما چیست، بخش بعدی به شما کمک خواهد کرد.
هزینه نگهداشت مشتری چیست؟
پس از بررسی تعریف حفظ مشتری، حالا باید بدانید که هزینه نگهداشت مشتری چیست و شامل چه چیزهایی میشود. تمام هزینههایی که باید برای وفادارسازی یک مشتری به کسبوکار خود صرف کنید، هزینه نگهداشت مشتری نامیده میشوند. این هزینه معمولا بهصورت سالانه محاسبه میشود و هزینه تبلیغات و بازاریابی برای بازگشت مشتری به مجموعه و خرید دوباره را در بر میگیرد.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که هزینه نگهداشت مشتری قدیمی، بسیار کمتر از جذب مشتریان جدید است. از طرف دیگر، نگهداشت مشتری قدیمی تاثیر بسیار بیشتری بر موفقیت مجموعه شما دارد. برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید که نیمنگاهی به هزینه جذب مشتری جدید بیندازیم!
هزینه جذب مشتری جدید
ابتدا باید تعریف هزینه جذب مشتری جدید را با هم مرور کنیم: تمام هزینههایی که یک کسبوکار برای جذب مشتری جدید خرج میکند، شامل هزینه جذب مشتری جدید خواهد شد. موارد مختلفی مثل میزان فروش، هزینه تبلیغات، هزینه تاکتیکهای مارکتینگ، استخدام تیمهای فروش، پیادهسازی کمپینهای بازاریابی، استفاده از ابزارها و نرمافزارهای جلب مشتریان جدید، همه بخشی از این هزینهها هستند.
نکته بسیار مهمی که در همین بخش باید بدانید این است که هزینه جذب مشتری جدید، 5 برابر بیشتر از ابقای مشتریان فعلی و قدیمی است. شما باید استراتژیهای بسیار جذابتری داشته باشید، پیشنهادات فوقالعادهای بدهید و برنامهریزیهای دقیقتری انجام دهید تا بتوانید مشتریان جدید را به خرید از کسبوکارتان، ترغیب نمایید. درصورتی که با یک پنجم همان هزینهها، میتوانید مشتریان فعلی خود را به خرید دوباره، تشویق کنید.
از طرف دیگر، حفظ مشتریان قدیمی به میزان 5 درصد، میتواند میزان سود شما را 25 الی 95 درصد، افزایش دهد. این موضوع، به دلیل اعتماد بیشتر مشتریان قدیمی به شما است. در واقع مشتریان قدیمی خیلی سریع و راحت از شما خرید میکنند و میزان خرید آنها هم 70 درصد بیشتر از مشتریان تازهوارد است.
بنابراین با هزینه بسیار کمتر برای ابقای مشتریان قدیمی، میتوانید سود بسیار بیشتری کسب کنید. مشتریان تازهوارد تنها 5 الی 20 درصد خرید مشتریان قدیمی، از شما خرید میکنند. این نکته را به خاطر بسپارید و به همین دلیل، برای ابقای مشتریان قدیمی خود، استراتژی کاملتری داشته باشید. شاید برای شما هم این سوال ایجاد شود که چرا حفظ مشتریان قدیمی تا این حد اهمیت دارد که در بخش بعدی، به بررسی دقیقتر آن میپردازیم!
چرا امروزه حفظ مشتریان قدیمی مهمتر است؟
برقراری یک رابطه دوستانه و صمیمانه با مشتریان همیشگی، یکی از ترفندهای قدیمی کاسبان است. با وجود این، در حال حاضر تمام کمپانیهای بزرگ نیز به این موضوع، توجه بسیار بیشتری نشان میدهند. تحقیقات مختلف نشان داده که حفظ مشتریان قدیمی، سود بسیار بیشتری نسبت به جذب مشتریان جدید دارد. برخی از مهمترین عوامل این سودآوری بیشتر، شامل این موارد هستند:
- نرخ بالاتر خرید دوباره: تحقیقات مختلف اثبات کرده که مشتریان قدیمی، در زمان مراجعه دوباره و خرید، با اطمینان بسیار بیشتری از آن کسبوکار خرید میکنند. به دلیل رضایت پیشین خود، راحتتر به حرف فروشنده مجموعهتان اعتماد میکنند و 5 برابر بیشتر از یک مشتری تازه، خرید خواهند کرد.
- نادیدهگرفتن کاستیها: بدون شک شما هم میدانید که در هر کسبوکار، احتمال خطا وجود دارد. مشتریان قدیمی به دلیل داشتن تجربههای مثبت پیشین، 5 برابر مشتریان تازهوارد، مشکلات مجموعه را نادیده میگیرند و در صورت وقوع یک خطای بزرگ، نیروهای شاغل در مجموعه را سریعتر میبخشند.
- معرفی مجموعه: همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم، مشتریهای قدیمی شما را به اطرافیان خود معرفی میکنند و بدین شکل، 4 برابر بیش از مشتریان تازهوارد، باعث جذب مشتریان جدید به شما خواهند شد.
بهصورت کلی و بعد از بررسی همه این موارد، باید به شما بگوییم که اغلب سازمانهای جهانی به این نتیجه رسیدهاند که یک مشتری قدیمی، خیلی بیشتر از یک مشتری جدید، برای مجموعه آورده مالی و معنوی دارد. به همین خاطر، تمام کمپانیها و برندها با ارائه پیشنهادات خاص، تخفیفهای مختلف و برنامهریزیهای دقیق، ابتدا سعی میکنند رضایت کامل مشتری را بهدست آورند. سپس هر مشتری عادی را به یک مشتری وفادار تبدیل نمایند و بعد از آن، هر بار برای ترغیب آن مشتری به خرید دوباره و بازگشت چندباره، یک برنامه تازه عرضه میکنند.
در دنیای امروز، حفظ مشتریان قدیمی بسیار مفیدتر، سودآورتر و مقرون بهصرفهتر از جذب مشتریان جدید است. این تاکتیک ارزشمند، در تمام صنایع خدماتی به کار گرفته میشود و در برخی از حوزهها، کاربرد بسیار بیشتری دارد. اگر دقیقا نمیدانید که کدام حوزهها باید حفظ مشتریان قدیمی خود را جدیتر دنبال کنند، بخش بعدی به شما کمک خواهد کرد.
حفظ مشتری در چه صنایعی کاربرد بیشری دارد؟
تمام مجموعههای خدماتی و ارائه محصولات گوناگون، به حفظ مشتریان خود نیاز دارند. مجموعههای خرید و فروش آنلاین محصولات مثل آمازون، کمپانیهای ارائه محصولات مثل انواع سازندگان گوشی و انواع برندهای ارائه محصولات غذایی مثل استارباکس، همه بخشی از این صنایع هستند.
بنابراین میتوانیم بگوییم که هر کسبوکاری که ارتباط مستقیم با مشتریان داشته باشد، به حفظ مشتریان قدیمی خود نیاز خواهد داشت. در این راستا، مجموعههای عرضه محصولات مختلف در صنایع غذایی، نیاز بیشتری به این کار دارند.
انواع رستورانها و کافیشاپها، به مراجعه مستمر و سریع مشتریان قدیمی خود نیاز دارند تا بتوانند با عرضه تازهترین غذاها و خوراکیها، بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه بدهند. ایجاد این روتین مستمر با مشتریان، در این حوزهها نیز بسیار سختتر است و اغلب عوامل موثر بر حفظ مشتری در دیگر حوزهها، در این کسبوکارها تاثیر ندارند.
بنابراین صنایع غذایی و مجموعههای شاغل در این حوزه، باید بتوانند بهترین روش ابقای مشتری را بیابند، بهترین استراتژی را برای بازگشت دوباره مشتریان پیادهسازی کنند و با تکرار این فرآیند، سوددهی مجموعهشان را تضمین نمایند. اگر شما هم یکی از افراد شاغل در این حوزهها هستید، راهکارهای بخش بعدی میتواند در این راستا به شما کمک کند.
راهکارهای حفظ مشتری
روشهای مختلفی برای حفظ مشتریان وجود دارد که در این بخش، به بررسی 5 مورد از آنها میپردازیم. در این راستا و در همین بخش، باید به شما بگوییم که انجام برخی از این تاکتیکها و عوامل موثر بر حفظ مشتریان، تنها با استفاده از انواع ابزارهای هوشمند و تخصصی امکانپذیر خواهند بود.
خوشبختانه مجموعه اسمارت ایکس با عرضه انواع ابزارهای کاربردی و موثر مانند باشگاه مشتریان اسمارت وای فای ، پیادهسازی یک برنامه کامل برای نگهداشت مشتریان را به یک کار بسیار راحتتر تبدیل کرده است. در ادامه، همزمان با بررسی عوامل موثر بر حفظ مشتری، ابزارهای هوشمند متناسب با هر تاکتیک را هم به شما معرفی خواهیم کرد.
1- ایجاد یک تجربه عالی برای هر مشتری
اولین خرید هر مشتری، یکی از مهمترین لحظات در کسبوکار شما است. با ایجاد یک تجربه عالی، احساس بسیار خوبی برای هر مشتری ایجاد خواهید کرد و با این کار، میتوانید مشتری را به بازگشت دوباره ترغیب کنید. در واقع همه انسانها دوست دارند که تجربه خوب خود را باز هم تکرار کنند و بدین شکل، همان احساسات خوب قبلی را تجربه نمایند.
بنابراین با یک فرآیند دقیق، کامل و برنامهریزی شده، از مشتریان خود پذیرایی کنید. احتمال وقوع خطاهای کوچک و بزرگ را تا حد ممکن کاهش دهید و با ارائه یک سرویس عالی، مشتریان را تحت تاثیر بگذارید.
در مجموعههای رستورانی و کافیشاپی، ارائه یک سرویس عالی و سپس پذیرایی کامل، میتواند بهترین تاثیر اولیه را بگذارد. خوشبختانه یکی از بهترین ابزارهای هوشمند برای این کار، سیستم رزرواسیون اسمارت ایکس است. با استفاده از این ابزار، مشتریان شما میتوانند بهصورت کاملا خودکار میزهای موجود را بررسی کنند، بهترین گزینهها را با توجه به تعداد خود انتخاب نمایند و بدون هیچ خطای احتمالی انسانی، میز مد نظرشان را رزرو کنند.
این ابزار از تراکم جمعیت برای رزرو میز در سالن رستوران جلوگیری میکند. این ابزار چند دقیقه قبل از سررسید موعد رزرو، یک پیام کوتاه برای مشتری میفرستد و مشتریان میتوانند درست در همان زمان تعیین شده، برای استفاده از خدمات به مجموعه شما بیایند. خیلی سریعتر و بدون معطلی، خدمات مورد نیاز خود را کسب نمایند و با احساس بسیار بهتر، مجموعه را ترک کنند.
2- فراهم کردن فضای مناسب برای ایجاد اعتماد
اعتماد یکی از آن عواملی است که ایجاد آن زمان زیادی به خود اختصاصی میدهد و متاسفانه در یک لحظه از بین میرود. برای ایجاد اعتماد بین خود و مشتریان، یک برنامهریزی دقیق و کامل داشته باشید. تفکر احترام به مشتری و راستگویی در همه شرایط را با جدیت دنبال کنید و از همه نیروهای مجموعه نیز بخواهید با چنین تفکری در مجموعه فعالیت کنند.
هیچگاه ادعای بیمورد نکنید، به تمام وعدههای ارائه شده توسط برند خود، عمل نمایید و با اجرای تمام خواستههای مشتریان خود، یک رابطه سرشار از صداقت، اطمینان و اعتماد، با همه مشتریها بسازید.
3- ایجاد حس تعلق خاطر به برندتان
همه انسانها از تعلق داشتن به یک گروه خاص، لذت میبرند. یکی از بهترین عوامل موثر بر حفظ مشتریان، ایجاد یک فضای اختصاصی برند و ارائه پیشنهادات خاص در آن فضا است. با این کار، مشتریان قدیمی شما احساس میکنند که یک ارتباط و پیوند محکم با شما دارند و برای حفظ آن، تلاش خواهند کرد.
روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که ساخت باشگاه مشتریان و اعطای حق عضویت در آن به مشتریان قدیمی، یکی از بهترین آنها است. با این کار میتوانید مشتریان عضو شده در باشگاه مشتریان خود را بهتر بشناسید، پیشنهادات شخصیسازی شده به آنها عرضه کرده و با توجه به خواستهها و نظرات آنها، رابطه محکمتری با مشتریان بنا کنید.
خوشبختانه اسمارت ایکس برای این بخش از برنامه حفظ مشتریان نیز یک ابزار فوقالعاده معرفی کرده است. باشگاه مشتریان اسمارت ایکس، یک فضای اختصاصی برای مشتریان شما میسازد که از طریق آن، میتوانید انواع تسهیلات و امتیازات را به مشتریها عرضه کنید. آنها را به خرید دوباره ترغیب کرده و با تکرار این فرآیند، میزان سوددهی مجموعهتان را افزایش دهید.
4- برقراری ارتباط از طریق کانالهای مختلف ارتباطی
یکی دیگر از عوامل موثر بر حفظ مشتریان قدیمی، عدم قطع ارتباط میان مجموعه و مشتری است. البته فراموش نکنید که حضور همیشگی و هر روزه شما در همه کانالها، میتواند باعث خستگی مخاطب شود. بنابراین با داشتن یک برنامهریزی دقیق، در فواصل زمانی مشخص با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، آنها را به مراجعه دوباره دعوت کرده و با ارائه پیشنهادهای هیجانانگیز، خرید دوباره را همچون یک جایزه ارزشمند، در اختیار آنها بگذارید.
این بخش از تاکتیک حفظ مشتری قدیمی، در ابزار باشگاه مشتریان تعبیه شده است. این ابزار بهصورت زمانبندی شده، فواصل مراجعه مشتریان را بررسی کرده و در موقعیت مناسب، آنها را به بازگشت دوباره دعوت میکند.
5- پیادهسازی چرخه فیدبک مشتریان
در صورتی که ندانید مشتریان شما، چه حسی به مجموعهتان دارند؛ ایجاد تغییر و پیشرفت برای شما غیر ممکن خواهد بود. یکی از مهمترین عوامل حفظ مشتریان قدیمی، سنجش میزان رضایت آنها است. با این کار، میتوانید نقاط ضعف مجموعه خود را بشناسید و آنها را برطرف نمایید. نقاط قوت خود را شناسایی کرده و برای تقویت آنها سرمایهگذاری کنید. نیروهای بهتر را تشویق کرده و نیروهای ضعیف را برای ارائه خدمات بهتر، آموزش دهید.
همه این کارها تنها با سنجش رضایت مشتریان و بررسی نظرات آنها امکانپذیر خواهد بود که با ابزار نظرسنجی هوشمند اسمارت ایکس، قابل انجام است. این ابزار هوشمند، با ثبت شماره مشتریان در زمان ثبت سفارشها، کار خود را آغاز میکند. پس از آن، به صندوق فروشگاه وصل شده و خریدهای هر مشتری را با توجه به شماره تلفنشان، ثبت میکند.
پس از آن نیز با طراحی یک نظر سنجی اختصاصی برای هر مشتری با توجه به فاکتور خرید او، نظرسنجی شخصیسازی شده برای مشتریان ارسال خواهد کرد. نکات منفی و هشداردهنده را بهسرعت به شما اطلاع میدهد. در این حالت شما هم میتوانید پس از بررسی مشکلات موجود، در صورت وجود نارضایتی شدید، مشتری را با ارائه خدمات و امتیازات خاص، به بازگشت دوباره ترغیب کرده و یا با برقراری ارتباط مستقیم، از او برای مشکل بهوجود آمده، عذرخواهی کنید.
عوامل موثر بر حفظ مشتری شامل دهها مورد مختلف میشوند که در این مطلب، به بررسی 5 مورد از مهمترین آنها پرداختیم. شما هم میتوانید با استفاده از ابزارهای گفته شده و کمک گرفتن از سیستمهای هوشمند اسمارت ایکس، یک استراتژی کاملتر برای حفظ مشتریان قدیمی خود پیادهسازی کنید. سوددهی مجموعه خود را افزایش داده و یک برگ برنده نسبت به رقبا، داشته باشید.
سخن آخر
حفظ مشتریان قدیمی یکی از مهمترین و احتمالا قدیمیترین اصول بازاریابی است که در حال حاضر، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. در سالهای اخیر، کمپانیهای بزرگ و بینالمللی، بخش زیادی از توجه و هزینه خود را به کسب رضایت هر چه بیشتر مشتریان قدیمی خود اختصاص دادهاند که دلیل این رفتار را در بخشهای مختلف این مطلب، با هم مرور کردیم. شما هم میتوانید با استفاده از تاکتیکهای تازه، استفاده از ابزارهای مدرن و پیادهسازی روشهای جدید، گام مهمی در راستای حفظ مشتریان قدیمی خود بردارید. اسمارت ایکس، در کنار شما است و با ارائه انواع ابزارهای هوشمند بازاریابی، در مسیر مدیریت مدرن کسبوکار، به شما کمک میکند. پس فرصت را از دست ندهید و با بهکارگیری این ابزارها، کسبوکارتان را به سطح جهانی نزدیک کنید!