مزایای باشگاه مشتریان چیست | اسمارت ایکس smartx

باشگاه مشتریان چیست | از بررسی اهمیت تا پیش زمینه های راه اندازی آن

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

ساخت یک بیزینس موفق نیازمند داشتن مشتریان وفادار و دائمی است. به‌همین جهت باید با استفاده از راهکارهای مختلف تعداد مشتریان وفادار را افزایش داد. باشگاه مشتریان یکی از این روش‌های عالی است که مشتریان را به افراد وفادار به برند تبدیل می‌کند. در واقع این فرایند سبب می‌شود افراد به خرید بیشتر ترغیب شوند. در بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی می‌توان از این شیوه ویژه استفاده کرد. برای اینکه بدانید باشگاه مشتریان چیست ؟ حتما این مطلب مهم را تا انتها مطالعه کنید.

مزایای باشگاه مشتریان چیست | اسمارت ایکس smartx

تعریف باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان Customer Club به عنوان یک برنامه وفادارسازی مشتری ابزاری است که وفاداری به برند را در بین مشتریان به شدت افزایش می‌دهد. برای این‌که یک کسب‌وکار به اوج خود برسد، باید برای خود مشتریان دائمی و وفادار ایجاد کند. کسانی که برای چندین بار از یک برند خرید می‌کنند به عنوان مشتری وفادار شناخته می‌شود. حال اگر شما بتوانید یک سیستم عالی برای مدیریت و ارتباط با مشتری داشته باشید، مسلما بهترین نتایج ممکن را به دست خواهید آورد. مزایای باشگاه مشتریان باعث می‌شود که افراد مختلف بخواهند در این باشگاه عضو شوند. در واقع وقتی کسی در این باشگاه عضویت پیدا می‌کند، از امتیازات ویژه‌ی صاحب برند برخوردار خواهد شد. متاسفانه افراد زیادی نمی‌دانند باشگاه مشتریان چیست و از امتیازات آن محروم می‌مانند.

معمولا هر بیزینس امتیازات ویژه‌ای برای اعضای باشگاه در نظر می‌گیرد. این امتیازات باید به گونه‌ای باشد که انگیزه‌ی لازم را برای تبدیل شدن به مشتری وفادار ایجاد کند. ناگفته نماند که باشگاه مشتریان یک استراتژی مهم برگشت مشتری نیز می‌باشد. بسیاری از مشتریان قبلی با دیدن شرایط عالی باشگاه دوباره شروع به خرید کردن می‌کنند. حال که با مزایای باشگاه مشتریان آشنا شدید، مسلما ایجاد آن برای شما هم بسیار مفید خواهد بود. تجربه ثابت کرده است که به‌کارگیری درست و اصولی این شیوه منجر به موفقیت‌های بزرگی خواهد شد.

اهمیت وجود باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار این سوال را می‌پرسند که مزایای باشگاه مشتریان چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. اگر شما نگاهی به شرکت‌های موفق جهانی بیندازید، متوجه خواهید شد که همه آن‌ها از باشگاه مشتریان استفاده می‌کنند. هر روزه بسیاری از خریدهای مشتریان بر اساس الگوی باشگاه مشتریان صورت می‌گیرد. در واقع باشگاه مشتریان یک کانال ارتباطی قوی بین کسب‌وکار و مشتری برقرار می‌کند. معمولا کسب‌وکارهای ضعیف ارتباط درستی با مشتریان خود ندارند. به همین علت بعد از یک‌بار خرید مشتری برای همیشه از دست می‌رود. این در حالی است که اگر این ارتباط ادامه پیدا کند، احتمال ادامه‌ی خرید در آینده به شدت افزایش پیدا می‌کند.

حال فرض کنید که یک بیزینس باشگاه مشتریان ۱۰ هزار نفری دارد. در این حالت هر روزه حجم خرید بالایی از این طریق اتفاق می‌افتد. البته طراحی و ایجاد باشگاه مشتریان هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنان‌چه ساختار یک باشگاه مشتریان ضعیف باشد، به‌طور قطع طرفداران زیادی نخواهد داشت. دادن‌ پیشنهادات وسوسه‌کننده‌ برای اعضای باشگاه مشتریان تاثیر خوبی بر روی فروش شما دارد. این مورد به‌خصوص، در مناسبت‌ها تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد پس به‌هیچ عنوان از آن غافل نشوید. حجم فروش کالا و خدمات در مناسبت‌های مختلف، نسبت به شرایط عادی تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

مزایای باشگاه مشتریان چیست | اسمارت ایکس smartx

اهمیت جمع آوری اطلاعات برای باشگاه مشتریان چیست؟

برای این‌که در مورد اهمیت و مزایای باشگاه مشتریان بیشتر بدانید، باید به تاثیر آن بر روی حجم فروش توجه داشته باشید. زمانی باشگاه مشتریان مثمر به‌ثمر خواهد بود که اطلاعات درست و دقیقی از مشتریان جمع‌آوری شده‌ باشد. متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا درک درستی از اهمیت نگهداری اطلاعات مشتری ندارند. وقتی که شما یک بانک اطلاعاتی مفید داشته باشید، می‌توانید اهداف بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

اطلاعاتی نظیر نام، ایمیل، شماره تلفن، سن و جنسیت می‌توانند برای شما بسیار مناسب باشند. وقتی که شما به چنین اطلاعات حیاتی دسترسی دارید، بر اساس آن برنامه‌های بازاریابی را تنظیم خواهید کرد. به‌طور مثال فرض کنید که کسب‌وکار شما محصولات زنانه را عرضه می‌کند. حال اگر تبلیغات خود را به مردان ارسال کنید، مسلما بازخورد خوبی دریافت نخواهید کرد. هم‌چنین برخی از خدمات و محصولات برای یک بازه‌ی سنی خاص تعریف می‌شوند.

وقتی که شما اطلاعات درست داشته باشید، امکان بازاریابی هدفمند برای شما هم فراهم خواهد بود. برای این‌که یک شخص جدید بخواهد وارد باشگاه مشتریان شود، باید این اطلاعات را ثبت کند. در نتیجه بازدهی تبلیغات به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. به‌طور مثال کمپانی گوگل اطلاعات مهم میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را در اختیار دارد. پس می‌توان فهمید که اثر باشگاه مشتریان چیست و چگونه شرکت گوگل را به اوج رسانده‌ است.

باشگاه مشتریان برای کدام دسته از مشتریان ایجاد می‌ شود؟

مزایای باشگاه مشتریان سبب شده‌ است که بسیاری از بیزینس‌ها به دنبال راه‌اندازی درست و حرفه‌ای آن باشند. با این حال نباید فراموش کرد که همه افراد در داخل باشگاه مشتریان قرار نمی‌گیرند. مشتریان دائمی کسانی هستند که در باشگاه مشتریان حضور فعالی دارند. این افراد کسانی هستند که چندین بار از برند شما خرید انجام می‌دهند. اگر نگاهی به آمار فروش خود بی‌اندازید، خواهید دید که بیشترین فروش شما مربوط به همین دسته بوده است. اکنون که متوجه شدید نقش مشتریان دائمی در باشگاه مشتریان چیست، باید به سراغ مشتریان وفادار برویم.

این افراد علاوه بر اینکه از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند، آن‌ها را به سایر افراد هم پیشنهاد می‌دهند. در واقع تبلیغات مشتریان وفادار باعث می‌شود تا مشتریان جدیدتر به سمت کسب‌وکار شما بیایند. مشتریان دائمی و وفادار در کنار یکدیگر اعضای باشگاه مشتریان شما را تشکیل می‌دهند. از همین رو شما می‌توانید با ایجاد باشگاه مشتریان به رشد هر چه بهتر کسب‌وکار خود کمک کنید. تجربه ثابت کرده است که بیزینس‌های دارای باشگاه مشتریان نسبت به سایر موارد از فرصت رشد بهتری برخوردار هستند. اگر شما یک پلن بازاریابی درست و حرفه‌ای داشته باشید، مطمئنا نتایج بی‌نظیر آن را در بیزینس خود مشاهده خواهید کرد.

مزایای باشگاه مشتریان چیست | اسمارت ایکس smartx

اصول ایجاد باشگاه مشتریان چیست؟

امروزه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار این سوال را دارند که اصول ایجاد باشگاه مشتریان چیست؟ مسلما ساخت یک بیزینس قوی و حرفه‌ای نیازمند آماده‌سازی زمینه‌های مختلف است. ایجاد باشگاه مشتریان هم باید بر اساس یک برنامه‌ریزی هدفمند صورت بگیرد. مهم‌ترین بخش برای ایجاد باشگاه داشتن اطلاعات درست از مشتریان است. در واقع شما باید شناسایی دقیق مشتریان ثابت و وفادار را در برنامه خود قرار دهید. یکی دیگر از اصول مهم در باشگاه مشتریان ساده‌سازی سیستم است. معمولا اکثر مشتریان حوصله‌ای برای برنامه‌های پیچیده‌ ندارند و چنین تبلیغاتی را رد می‌کنند.

در نتیجه باید سیستمی ایجاد کنید که بسیار ساده و کاربرپسند باشد. وقتی که مشتری بعد از خرید کردن از شما خدمات مفیدی را دریافت می‌کند، مسلما علاقه‌ی بیشتری به خرید دوباره از شما پیدا خواهد کرد. برای این‌که مزایای باشگاه مشتریان بهتر برای مشتریان مشخص شود، باید از قدرت کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنید. به‌طور مثال بسیاری از بیزینس‌ها از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای معرفی هر چه بهتر باشگاه مشتریان بهره می‌برند. در این حالت تبلیغات به تعداد زیادی از مشتریان احتمالی نمایش داده‌ می‌شود که احتمال موفقیت شما را چند برابر خواهد کرد. برای اینکه درک کنید تاثیر تبلیغات در باشگاه مشتریان چیست، فقط کافی است نگاهی به آمار فروش شرکت‌های بزرگ بیندازید.

مزایای باشگاه مشتریان چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از طرح باشگاه مشتریان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها باید به‌طور ویژه بررسی شود. برای این‌که متوجه شوید مزایای باشگاه مشتریان چیست، باید نگاه دقیقی به ساختار آن داشته باشید. وقتی که شما یک باشگاه مشتریان ایجاد می‌کنید، تعداد زیادی از مشتریان وفادار در آن قرار می‌گیرند. از همین رو این موضوع می‌تواند شرایط بازاریابی رایگان را برای شما به وجود بیاورد.

امتیازات مثبت باشگاه سبب می‌شود تا مشتریان وفادار تبلیغات گرم را بین دوستان آشنایان خود انجام دهند. مورد دیگری که باید به آن دقت کرد کاهش هزینه‌های تبلیغ با ایجاد باشگاه مشتریان است. این مورد را به یاد داشته باشید که جذب مشتریان جدید هزینه‌ی زیادی به شما تحمیل می‌کند. از همین رو حفظ مشتریان فعلی با باشگاه مشتریان یک روش مقرون‌به‌صرفه و مثبت به حساب می‌آید.

یکی دیگر از اثرات ویژه باشگاه مشتریان این است که تجربه‌ی خرید مشتریان را بهبود می‌بخشند. ناگفته نماند که باشگاه مشتریان داده‌های آماری مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد. در نتیجه شما می‌توانید طرح‌های بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. بررسی آمارهای مربوط به خرید و فروش و نظر سنجی آنلاین مشتریان به خوبی عملکرد شما را ثبت می‌کند. ذخیره‌سازی اطلاعات مشتریان باعث می‌‌شود که در زمان‌های مناسب از این دیتا برای رشد و پیشرفت بیشتر خود استفاده کنید.

مزایای باشگاه مشتریان چیست | اسمارت ایکس smartx

نحوه عملکرد باشگاه مشتریان

برای اینکه بدانیم اهمیت باشگاه مشتریان چیست، باید با نحوه عملکرد این سیستم هم آشنایی داشته باشیم. در واقع بهترین باشگاه مشتریان در مقابل اعضای خود وظایفی دارد که باید آن‌ها را به‌طور دقیق انجام دهد. باشگاه مشتریان باید پذیرای انتقادات، مشکلات و پیشنهادات مشتریان خود باشد. در واقع عملکرد باشگاه مشتریان منوط به ارتباط‌گیری درست با مشتریان است. چنان‌چه اعضا بتوانند به سرعت دغدغه‌های خود را رفع کنند، مسلما نتایج بی‌نظیری را از این طریق به‌دست خواهند آورد. باشگاه مشتریان باید به شکل ویژه با بخش‌های مختلف کسب‌وکار ارتباط داشته و دغدغه‌های مشتریان را رفع کند.

هم‌چنین در زمان‌های مناسب امتیازات مختلف برای اعضا در نظر گرفته‌ می‌شود تا به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند. معمولا نحوه‌ی عملکرد باشگاه مشتریان به دو شکل باز و بسته‌ صورت می‌گیرد. در سیستم بسته‌، کسب‌وکار تمرکز خود را بر روی حفظ مشتریان ثابت و وفادار قرار داده‌ است. این در حالی است که در باشگاه مشتریان باز، پیگیری مشتریان جدید هم انجام می‌شود. حال که فهمیدید باز یا بسته‌ بودن‌ باشگاه مشتریان چیست، حتما باید بر اساس استراتژی کاری خود بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

پیش زمینه های راه اندازی باشگاه مشتریان

پیش زمینه‌های ایجاد باشگاه مشتریان چیست؟ این سوال ذهن بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را به خود مشغول کرده است. فراموش نکنید که ساختار باشگاه مشتریان در هیچ دو کسب‌وکاری یکسان نخواهد بود. در نتیجه هر بیزینس باید ساختار اختصاصی خود را ایجاد کند. اولین گام و پیش‌زمینه برای ساخت باشگاه مشتریان داشتن طرح مناسب است. به‌همین علت شما باید مزایای باشگاه مشتریان را برای خود یادداشت کنید. در ابتدای کار، ایجاد پلن و هدف درست باید در دستور کار شما قرار بگیرد. بعد از طرح‌ریزی مناسب، باید به سراغ مرحله‌ی توسعه باشگاه مشتریان بروید.

در این بخش باید قوانین باشگاه به‌طور کامل مشخص شوند. تعیین قوانین مناسب زمانی حاصل می‌شود که شما شناخت دقیقی از مشتریان خود داشته باشید. هر چقدر که سیاست‌های اتخاذ شده‌ تشویق‌کننده‌تر باشند، به‌طور قطع نتایج بهتری برای شما خواهند داشت. در مرحله‌ی پایانی نوبت به اجرای آزمایشی باشگاه مشتریان می‌رسد. در این مرحله باید سیستم خود را در عملکرد تست کنید. اجرای آ‌زمایشی سبب می‌شود تا نقاط ضعف و قوت سیستم خود را به‌راحتی بشناسید. در نتیجه، مراحل تست‌گیری باید به‌طور مرتب ادامه پیدا کند تا بهترین نتایج ممکن را به دنبال داشته باشد.

مزایای باشگاه مشتریان چیست | اسمارت ایکس smartx

مثال های موفق از باشگاه مشتریان در جهان

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از باشگاه مشتریان به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنند. شرکت آمازون یک نمونه باشگاه مشتریان موفق است که طرح آمازون پرایم را ارائه کرده است. برای این‌که بفهمید مزایای باشگاه مشتریان چیست، باید ساختار آمازون پرایم را بررسی کنید. این طرح بر روی ارسال سریع محصولات بر روی مشتریان متمرکز شده‌ است. بیزینس استارباکس که در زمینه‌ی عرضه‌ی قهوه به شهرت جهانی رسیده‌ است نیز، باشگاه مشتریان اختصاصی خود را دارد.

کسانی که در این باشگاه عضو می‌شوند خدماتی مانند نوشیدنی رایگان در روز تولد را دریافت می‌کنند. هم‌چنین برخی از اعضا می‌توانند مجددا لیوان خود به شکل رایگان پر کنند. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دیگر هم در دنیا باشگاه مشتریان خود را طراحی کرده‌اند که در لیست زیر تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را نام برده‌ایم.

  • شرکت هواپیمایی ویرجین
  • شرکت اپل
  • شرکت تاکسی اینترنتی اوبر
  • شرکت خرده فروشی نوث فیس
  • شرکت آرایشی Sephora

سخن پایانی

برای این‌که یک کسب‌وکار مراحل موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند، باید از طرح‌های ابتکاری زیادی در این راستا کمک بگیرد. ایجاد نرم افزار باشگاه مشتریان شیوه‌ای بی‌نظیر برای ایجاد رضایت در بین مشتریان است. معمولا به اعضای باشگاه امتیازات ویژه‌ای تعلق می‌گیرد که آن‌ها را به معرفی کسب‌وکار شما به دیگران تشویق می‌کند. اکنون که می‌دانید باشگاه مشتریان چیست و چه اهمیتی دارد، حتما برای به‌کارگیری درست آن در کسب‌وکار خود برنامه داشته باشید. مزایای باشگاه مشتریان به همراه روش ایجاد آن در این مطلب به‌طور کامل شرح داده‌ شد. امیدواریم که با کمک اطلاعات داده‌ شده‌ بتوانید زمینه‌‌ی ساخت یک بیزینس موفق را برای خود فراهم کنید.

شاید برای شما مفید باشد