برنامه وفاداری مشتری چیست ؟ (loyalty programs)

برنامه وفاداری مشتری چیست | شناخت مزایای وفادارسازی مشتری

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

مشتریان موتور متحرک هر کسب‌وکاری هستند و بدون آن‌ها هیچ بیزینسی دوام نمی‌آورد. برای اینکه شما بتوانید رشد بالایی را تجربه کنید، حتما باید نظر مثبت مشتریان را به سمت خود جلب کنید. از همین رو باید از طرح‌هایی نظیر برنامه وفاداری مشتری استفاده کنید. در این حالت با تمرکز دقیق بر روی مشتریان فعلی می‌توانید فروش خود را به شکل‌ جدی گسترش دهید. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا پاسخ درستی برای سوال برنامه وفاداری مشتری چیست داشته باشیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

برنامه وفاداری مشتری loyalty program چیست؟

داشتن یک پلن بازاریابی مناسب برای کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه شما بتوانید جذب مشتری را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، مسلما نتایج آن را در کسب‌وکار خود خواهید دید. در گذشته‌ای نه‌چندان دور اکثر بیزینس‌ها تمرکز خود را بر روی جذب مشتریان جدید می‌گذاشتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که جذب مشتری جدید نسبت به حفظ مشتری فعلی ۵ برابر هزینه نیاز دارد. در این زمینه میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان CAC چیست مراجعه کنید.

به‌همین دلیل بسیاری از بیزینس‌ها تصمیم گرفتند تا روال کار خود را تغییر داده‌ و بر حفظ مشتریان تاکید کنند. در واقع هر دو حالت باید توسط بیزینس موفق دنبال شود تا بهترین نتایج ممکن را برای شما به ارمغان بیاورد. در چنین شرایطی استفاده از برنامه وفاداری مشتری پیشنهاد می‌شود. این برنامه در حقیقت یک رویکرد بازاریابی محسوب می‌شود که مشتریان را برای خریدهای مکرر تشویق می‌کند. اگر دوست دارید که وفادارسازی مشتری را به خوبی انجام دهید، حتما از این راه استفاده کنید.

اهمیت وفاداری مشتری در کسب‌وکار

احتمالا شما هم از خود پرسیده‌اید که علت اهمیت loyalty program چیست. اگر شما نگاهی به آمار فروش شرکت‌های بزرگ دنیا بیندازید، متوجه خواهید شد که بیشترین میزان فروش آن‌ها به مشتریان وفادار اتفاق می‌افتد. در نتیجه شما باید این موارد را با دقت بسیار بالایی مورد بررسی قرار دهید. چنانچه شما بتوانید با استفاده از برنامه وفاداری مشتری افراد بیشتری را حفظ کنید، به همان اندازه سود شما در کسب‌وکار افزایش پیدا می‌کند.

فراموش نکنید که همیشه حفظ مشتری فعلی بسیار آسان‌تر از جذب مشتری جدید خواهد بود. از همین رو باید طرح‌های مختلف را دنبال کنید تا مشتریان اعتماد بیشتری به برندتان داشته باشند. چنانچه در این مسیر به درستی قدم بردارید، مشتریا وفادار هم تبلیغات کلامی را به‌طور ناخودآگاه انجام می‌دهند. تمامی این فرایند در نهایت منجر به افزایش سود شما خواهد شد.

مثال های برنامه وفاداری مشتری

برای اینکه بتوانید میزان وفاداری مشتریان خود را افزایش دهید، راهکارهای زیادی برای استفاده وجود دارد. به‌طور مثال نظرسنجی از مشتریان یکی از این روش‌ها خواهد بود. هنگامی که شما نظرخواهی می‌کنید به این معناست که به نظر مشتری اهمیت زیادی می‌دهید. همچنین ارائه محصولات و خدمات باید با بالاترین کیفیت ممکن صورت بگیرد. همین کیفیت باعث می‌شود تا تعداد مشتریان راضی هم افزایش پیدا کند. همواره سعی کنید که یک پل ارتباطی عالی بین خود و مشتری ایجاد کنید.

از همین رو استفاده حرفه‌ای و منظم از برنامه‌ وفاداری مشتری می‌تواند در این مورد بسیار کمک‌کننده باشد. مثال های برنامه وفاداری مشتری به خوبی تاثیرات این برنامه را به اثبات می‌رساند. از همین رو شما هم سعی کنید که با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای رضایت مشتریان خود را به دست آورید. ایجاد قیمت مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هم در وفادارسازی مشتریان بسیار تاثیرگذار است پس به هیچ عنوان آن را از یاد نبرید.

برنامه وفاداری مشتری | ایکس smartx

تاثیر برنامه های وفاداری بر روی نرخ ریزش

نرخ ریزش مشتری CCR یک فاکتور بسیار عالی برای سنجش میزان رضایت و وفاداری مشتریان است. از همین رو با اندازه‌گیری این شاخص می‌توان شرایط روز کسب‌وکار را به‌طور ویژه بررسی کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که بهره‌برداری از برنامه‌های وفاداری می‌تواند نرخ ریزش را به شکل جدی کاهش دهد. هر چقدر که مشتریان به برند شما وفادارتر باشند، مسلما کمتر شما را ترک می‌کنند. اگر علاقمندید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان نرخ ریزش مشتری چیست مراجعه کنید.

یکی از اشتباهات رایج کسب‌وکارها این است که فکر می‌کنند مشتریان وفادار با هر شرایطی در کنار آن‌ها باقی می‌مانند. در صورتی که شما نتوانید توقعات مشتری خود را برآورده کنید، مطمئن باشید که این فرصت طلایی را به راحتی از دست خواهید داد. کیفیت برنامه وفاداری مشتری با نرخ ریزش رابطه مستقیمی دارد. هر چقدر در وفادارسازی مشتری موفق‌تر عمل کنید، به همان اندازه نرخ ریزش با کاهش روبرو خواهد شد.

برنامه وفاداری بهترین راه برای کسب رضایت مشتریان

امروزه مدرسین کسب‌وکار شیوه‌های مختلفی را برای به دست آوردن‌ رضایت مشتری به کار می‌برند. برای آگاهی از تعریف رضایت مشتری میتوانید به مطلب دیگر ما در همین زمینه مراجعه کنید. از همین رو شما می‌توانید که با یک برنامه‌ریزی دقیق مسیر رشد خود را هموار کنید. بهترین راهکاری که در حال حاضر می‌توان از آن استفاده کرد برنامه وفاداری مشتری خواهد بود. در این حالت یک طرح ویژه برای مدیریت هر چه بهتر مشتریان به کار می‌رود. هر برنامه به عنوان یک تسهیل‌کننده ارتباط بین مشتری و کسب‌وکار عمل کند.

از همین رو هر بیزینس باید با توجه به شرایط خود یک برنامه وفاداری عالی اجرا کند. در حال حاضر ساخت یک باشگاه مشتریان می‌تواند یک روش عالی برای شما باشد که منجر به مدیریت بهتر مشتریان خواهد شد. اگر شما نگاهی به برترین کسب‌وکارهای جهان داشته باشید متوجه خواهید شد که هر کدام از آن‌ها ضرورت استفاده از برنامه‌های وفاداری را درک کرده‌اند. حال که متوجه شدید اهمیت برنامه وفاداری یا loyalty program چیست، حتما برای اجرای درست آن هدف مشخص کنید.

نحوه عملکرد برنامه وفاداری

بسیاری از افراد درباره نحوه عملکرد برنامه وفاداری مشتری سوال‌های مختلفی دارند. حقیقت امر این است که عملکرد این سیستم با توجه نوع کسب‌وکار متفاوت خواهد بود. از همین رو کارشناسان باید در قدم اول برنامه‌ریزی لازم را برای یک استراتژی مشخص انجام دهند. برنامه وفاداری یک طرح مشخص است که پاداش‌های مخلتفی را برای مشتریان در نظر می‌گیرد.

در راستا خوب است با مفهوم وفاداری مشتری به طور کامل آشنا باشید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان وفاداری مشتری چیست مراجعه کنید.

در واقع افراد با ورود به برنامه‌ی وفاداری مشتریان از امتیازات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. چنانچه مشتری بتواند منافع خود را در طرح پیدا کند، مسلما از آن استقبال زیادی خواهد کرد. برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، حتما عملکرد برنامه‌ وفاداری را در یک بازه مشخص بسنجید. چنانچه توانستید بازخورد مثبتی به آن بگیرید، به مسیر خود با قدرت هر چه تمام ادامه دهید. شاید برای شما جالب باشد که امروزه تعداد زیادی از برنامه‌های وفاداری اجرا می‌شوند که هر کدام از آن‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

برنامه وفاداری مشتری | ایکس smartx

هدف برنامه های وفاداری چیست؟

مهم‌ترین هدفی که در برنامه وفاداری مشتری دنبال می‌شود بالا بردن‌ حجم فروش و در نهایت افزایش سود است. وقتی که شما مجموعه بزرگی از مشتریان وفادار داشته باشید، حجم بالایی از خرید را تجربه خواهید کرد. اصلی‌ترین استراتژی که در وفادارسازی مشتری به کار می‌رود، کسب رضایت مشتریان فعلی خواهد بود. اگر شما یک بررسی اجمالی در کسب‌وکار‌های مختلف داشته باشید، متوجه می‌شوید که برنامه‌های وفاداری تا چه در موفقیت آن‌ها تاثیرگذار است.

یکی دیگر از اهداف این طرح ایجاد حس مثبت در مشتری نسبت به برند است. بررسی‌های انجام شده‌ ثابت کرده‌ است که این طرح‌ها در برندسازی هر چه بهتر شرکت‌ها بسیار اثرگذار بوده‌اند. از همین رو شما هم می‌توانید از این قابلیت ویژه برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید. اکنون که می‌دانید اهمیت loyalty program چیست، حتما اجرای آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

برای محاسبه اینکه برنامه وفادارسازی شما تا چه میزان موفق بوده میتوانید از شاخص های وفادارسازی مشتری کمک بگیرید.

مزایای برنامه های وفاداری چیست؟

اگر مثال های برنامه‌های وفاداری مشتری را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این برنامه‌ها تا چه حد در رشد کسب‌وکار موثر هستند. تحقیقات ثابت کرده است که وفادارسازی مشتری باعث رشد ۱۸ درصدی میزان فروش شما خواهد شد. ۹۱ درصد از مشتریان اذعان می‌کنند که وفاداری آن‌ها نسبت به یک برند باعث افزایش خرید آن‌ها خواهد شد.

هم‌چنین حدود ۸۴ درصد از مشتریان به سراغ برندهایی می‌روند که برنامه وفاداری مشتری را اجرا می‌کنند. اجرای درست این برنامه سبب می‌شود تا حفظ مشتری بهتر صورت بگیرد. همچنین هزینه‌های لازم برای تبلیغات هم به کمترین حد خود می‌رسد. تعداد مشتریان ارجاعی با اجرای درست و حرفه‌ای این برنامه به بالاترین حد خود خواهد رسید.

برنامه وفاداری مشتری | ایکس smartx

بهترین برنامه های وفادارسازی مشتری

امروزه متخصصان کسب‌وکار به خوبی می‌دانند اهمیت loyalty program چیست و از آن به شکل‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که برنامه وفاداری مشتری به شکل‌های مختلفی قابلیت اجرا دارد. از همین رو در لیست زیر انواع برنامه وفاداری مشتری را بیان خواهیم کرد؛

  1. برنامه وفاداری مبتنی بر امتیاز
  2. برنامه وفاداری مبتنی بر هزینه
  3. برنامه وفاداری مبتنی بر سطوح وفاداری
  4. برنامه وفاداری مبتنی بر عضویت
  5. برنامه وفاداری مبتنی بر ارزش
  6. برنامه وفاداری مبتنی بر مشارکت
  7. برنامه وفاداری مبتنی بر بازی و سرگرمی

همانطور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید، وفادارسازی مشتری به شیوه‌های مختلفی امکانپذیر خواهد بود. در صورتی که مثال های برنامه وفاداری مشتری را بررسی کنید، به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. در حال حاضر روش مبتنی بر امتیاز طرفداران بیشتری در جهان دارد. به‌همین علت بیشتر کسب‌وکارها از این روش عالی بهره می‌برند.

در این روش مشتری با هر بار خرید امتیاز کسب می‌کند. جمع شدن این امتیازات سبب می‌شود تا فرد از فرصت‌های عالی برخوردار گردد. ایجاد سطوح وفاداری نیز در بسیاری از کسب‌وکارها نتیجه فوق‌العاده‌ای به همراه داشته است. در نتیجه شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق برای مشتریان وفادار خود سطح مشخص کنید. در این حالت مشتریان علاقه دارند تا سطوح را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند.

ابزارهای مفید برای پیشبرد اهداف برنامه های وفاداری

با توجه به اهمیت بالای برنامه وفاداری مشتری، باید از ابزارهای گوناگون برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید. خوشبختانه ابزارهای تکنولوژی در اجرای درست این برنامه‌ها بسیار موثر هستند. برقراری ارتباط درست و صحیح با مشتریان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌همین علت باید از ظرفیت‌های موجود در ابزارهای ارتباطی بهره ببرید. مواردی هم‌چون ایمیل، اپلیکیشن، سایت و تلفن بهترین راه‌های ارتباطی با مشتری محسوب می‌شوند. در نتیجه شما باید تمامی راه‌های ارتباطی خود را با مشتری در میان بگذارید تا در صورت نیاز با شما در تماس باشد.

یکی از بهترین  ابزارهای وفادارسازی مشتری برنامه CRM است. این برنامه با هدف مدیریت ارتباط با مشتری اجرایی می‌شود. به‌همین علت شما با کمک این برنامه می‌توانید نیازها و دغدغه‌های مشتری خود را بررسی کرده و برای رفع آن‌ها دست به کار شوید. خوشبختانه مجموعه اسمارت ایکس ابزارهای تسهیل ارتباط با مشتری را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهد. از همین رو شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای از این ابزارها برای رشد بیزینس خود استفاده کنید. تجربه نشان می‌دهد که ابزارهای اسمارت ایکس در عمل بسیار عالی هستند و نتایج فوق‌العاده‌ای را برای شما به بار می‌آورند. این مجموعه می‌داند اهمیت loyalty program چیست و خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد.

برنامه وفاداری مشتری | ایکس smartx

مثال های موفق برنامه وفاداری در جهان

امروزه شرکت‌های زیادی در سراسر جهان برنامه‌های وفاداری را اجرا می‌کنند. به‌همین علت شما می‌توانید که به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده از این امکان به سود خود بهره ببرید. فروشگاه‌های کفش DSW برنامه‌های مبتنی بر رده‌بندی مشتریان را اجرا می‌کنند. در این حالت مشتری با توجه به سوابق خرید خود به‌صورت پلکانی رشد کرده و از امتیازات بالاتری برخوردار خواهد شد. خطوط هوایی آذربایجان یکی دیگر از نمونه‌ها  قابل بررسی است که برنامه مبتنی بر هزینه را اجرایی می‌کند. در این طرح هر چقدر که میزان هزینه پرداختی توسط مشتری بیشتر باشد، امتیازات بالاتری به او تعلق خواهد گرفت.

رستوران‌های Grubhub هم تلاش می‌کنند تا از برنامه مبتنی بر هدایای رایگان استفاده کنند. کسانی که میزان خرید آن‌ها به ۴۰۰ دلار برسد، یک وعده غذایی رایگان از این رستوران دریافت می‌کنند. همچنین شرکت Dirty limon در حال ارائه برنامه‌های مبتنی بر اشتراک است. بر همین اساس مشتریان با اشتراک خود در این شرکت می‌توانند از تخفیف‌های مناسب برخوردار شوند. تمامی برنامه‌ریزی‌های انجام شده‌ نشان‌دهنده آن است که برنامه وفاداری مشتری تاثیر بالایی دارد.

سخن پایانی

برای اینکه یک بیزینس بتواند به شکوفایی و رشد برسد، باید عوامل مختلفی را مدنظر قرار دهد. در دنیای امروز مدیریت ارتباط با مشتری بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. از همین رو متخصصان کسب‌وکار معتقدند که استفاده درست از برنامه وفاداری مشتری اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب متوجه شدیم که loyalty program چیست و تا چه اندازه در موفقیت شما تاثیرگذار است. ما در اسمارت ایکس حرفه‌ای‌ترین ابزارها برای تسهیل ارتباط با مشتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم. از همین رو شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌ به سودآوری بالایی دست پیدا کنید. پیاده سازی یک سیستم باشگاه مشتریان هوشمند میتواند راهکار خوبی برای شما در این زمینه باشد.

شاید برای شما مفید باشد