تشکیل باشگاه مشتریان در وفادارسازی و حفظ مشتریان فعلی شما نقش مهمی دارد. پس، باید انواع باشگاه مشتریان را بشناسید و با نمونههای آن آشنا شوید. همهی کسبوکارها تلاش میکنند که بیشترین مشتری ممکن را از بین جامعهی هدف خود، جذب کنند. انواع روشهای بازاریابی برای انجام این کار، بسیار مفید است. با این حال، با جذب مشتری، کار شما تمام نمیشود، بلکه باید بتوانید این مشتریان را حفظ کنید. جلب رضایت مشتریان و وفادارسازی آنها، تأثیر بسیار زیادی بر میزان فروش شما میگذارد. مشتریان وفادار، بهصورت دهانبهدهان، تبلیغ شما را میکنند و از این طریق، هزینههای تبلیغات و بازاریابی را کاهش میدهند. از طرفی، یکی از گامهای مهم در وفادارسازی مخاطبان، تشکیل باشگاه مشتریان است. بنابراین، در این مقاله بهسراغ انواع باشگاه مشتریان رفتهایم و بهترین نمونههای آن را به شما معرفی خواهیم کرد.
باشگاه مشتریان چیست و چه مزایایی دارد؟
در پاسخ به سوال باشگاه مشتریان چیست ، باید بگوییم که این باشگاه یکی از برنامههای وفادارسازی مشتریان است. از آنجایی که هر محصولی، رقبای زیادی در بازار دارد، ارائهی یک محصول منحصربهفرد، برای سودآوری کافی نیست. شما باید بتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ کنید. از این طریق، کسبوکار شما درآمد ثابتی پیدا میکند و با خیال راحتتری مشتریان جدید را جذب میکنید.
باشگاه مشتریان، برنامهای است که به مشتریان فعلی یک کسبوکار، مزایای ویژهای را ارائه میکند. این مزایا میتوانند شامل تخفیفها، هدایا و … باشند. در نتیجه، این باشگاه، مشتریان را به خرید مجدد و استفادهی دوباره از خدمات شما تشویق میکند.
تفاوت بین برنامه های وفادارسازی و باشگاه مشتریان چیست؟
به مجموعهی اقداماتی که یک کسبوکار برای حفظ و ایجاد وفاداری در مشتریانش انجام میدهد، برنامههای وفادارسازی گفته میشود. این اصطلاح، بسیار کلی است و شامل تمام انواع برنامه وفادارسازی مشتریان میشود. بنابراین، باشگاه مشتریان، یکی از اقدامات برنامههای وفادارسازی است.
انواع باشگاه مشتریان با شناسایی دقیق مشتریان فعلی، سعی میکنند که آنها را به خرید مجدد تشویق کنند. در این فرایند، خصوصیات مختلف مشتریان، مانند جنسیت، سن و … مشخص میشود تا خدماتی بر اساس نیازهای این افراد، ارائه شوند.
دسته بندی های موجود برای انواع باشگاه مشتریان کدامند؟
در ایجاد سیستم باشگاه مشتریان میتوانید از دستهبندیهای مختلفی استفاده کنید. تشکیل یکی از این دستهبندیها، بستگی به استراتژی برنامه وفادارسازی شما دارد. بنابراین، باید دستهبندی انواع باشگاه مشتریان را بشناسید.
1. باشگاه مشتریان باز
باشگاه مشتریان باز، علاوه بر تمرکز بر اعضای قبلی، مشتریان جدید را هم میپذیرد. چنین باشگاهی مشتریان را به حال خودشان رها نمیکند و بلافاصله برنامههای وفادارسازی را برایشان در نظر میگیرد. در واقع، در باشگاه مشتریان باز، بهمحض اینکه مشتری جدیدی از شما خرید کند، باید با ارائهی خدماتی ویژه، آنها را بهعضویت باشگاه مشتریان درآورید. با این حال، باید مشتریان قدیمیتر و وفادارتر را در اولویت قرار دهید.
2. باشگاه مشتریان بسته
در باشگاه مشتریان بسته، خدمات ویژه، مخصوص مشتریان قدیمی و وفادار است. بنابراین، اگر مشتریای بخواهد از مزایای باشگاه استفاده کند، باید به یک مشتری دائمی و وفادار تبدیل شود. سیاست چنین باشگاهی، کسب حداکثر سود، از مشتریان قدیمی است.
باکس نکتهی کلیدی متن: تشکیل باشگاه مشتریان، روشی موثر برای وفادارسازی مشتریان فعلی شما است. خدماتی که این باشگاه ارائه میکند، مشتریان را به خرید بیشتر دعوت کرده و تأثیر بسیار خوبی بر میزان فروش کسبوکار شما دارد.
معرفی انواع باشگاه مشتریان و مثال ها
حالا که دستهبندیهای باشگاه مشتریان را شناختید، باید بهسراغ انواع آن برویم. سیستمهای مختلف باشگاه مشتریان بر اساس محصولات و خدمات گوناگونی شکل گرفتهاند و به انواع برنامهی وفادارسازی شما بستگی دارند. شناخت انواع باشگاه مشتریان، به شما کمک میکند که استراتژی دقیقی را برای حفظ مشتریان فعلی خود طراحی کنید.
1. باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز
رایجترین برنامهی وفادارسازی در بین انواع باشگاه مشتریان، برنامهی امتیازدهی است. اعضای چنین باشگاهی، با جمعآوری امتیازات، مزایای ویژهای را دریافت میکنند. برخی از این مزایا عبارتند از:
-
- تخفیفات ویژه
- خدمات خاص
- هدایا
- تحویل رایگان
- و …
در باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز، افراد میتوانند از روشهای مختلفی برای کسب امتیاز استفاده کنند. مثلاً معرفی مشتری جدید، اشتراکگذاری محصولات در شبکههای اجتماعی، نوشتن نظرات و … شیوههای دیگری برای کسب امتیاز هستند. این شیوهی وفادارسازی، برای باشگاه مشتریان رستوران بسیار مناسب است و باعث افزایش فروش محصولات رستورانها و کافهها میشود.
یکی از نمونههای بسیار معروف باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز، شرکت مشهور استارباکس است. مشتریانی که محصولات این شرکت را از طریق نرمافزار آن خریداری کنند، امتیاز ویژهای میگیرند. با جمعآوری این امتیازات، آنها میتوانند نوشیدنیهای کافئیندار رایگان را دریافت کنند.
2. باشگاه مشتریان مبتنی بر رتبه
در این نوع از انواع باشگاه مشتریان، به افراد رتبهی وفاداری داده میشود. در واقع، در چنین باشگاهی، سطوحی از وفاداری تعریف میشوند و مشتریان بر اساس خریدهایشان، در یکی از این سطوح قرار میگیرند. تعیین رتبهی وفاداری، بستگی به سیاست خود شرکت دارد و عواملی مثل میزان خرید و یا تعامل، بر آن تأثیر میگذارند.
در باشگاه مشتریان مبتنی بر رتبه، هرچه سطح افراد بالاتر باشد، از خدمات بهتری بهرهمند میشوند. این مسئله باعث میشود که مشتریان برای رسیدن به سطوح بالاتر تلاش کنند. در نتیجه، تأثیر بسیار خوبی بر افزایش فروش شرکت میگذارد.
یکی از نمونههای خوب چنین باشگاهی، فروشگاه معروف کفش DSW است. این فروشگاه با تعیین سطوح مختلفی برای مشتریان، آنها را تشویق میکند که برای دریافت هدایای ویژه، به رتبههای بالاتر راه پیدا کنند.
3. باشگاه مشتریان مبتنی بر هزینه
باشگاه مشتریان مبتنی بر هزینه، یکی دیگر از انواع باشگاه مشتریان است. در چنین باشگاهی، مشتریان برای عضویت، باید مبلغی را بپردازند. بنابراین، راهاندازی چنین سیستمی بسیار ساده است و نتایج خوبی بههمراه دارد. آمارها نشان میدهند که مشتریان باشگاههای مبتنی بر هزینه، تا 60 درصد، بیشتر از مشتریان معمولی همان شرکتها، برای خرید محصولات هزینه میکنند.
مزایای دریافت حق عضویت در باشگاه مشتریان، عبارتند از:
-
- افزایش میزان مشارکت
- ایجاد احساس وفاداری بیشتر
- افزایش فروش
یکی از نمونههای مشهور باشگاه مشتریان مبتنی بر هزینه، آمازون است. کاربران میتوانند با خرید اشتراک ویژه در «آمازون پرایم» عضو شوند و از مزایای آن استفاده کنند.
4. باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش
هدف از راهاندازی باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش، برقراری ارتباطی عمیقتر با مشتریان است. در چنین باشگاهی، اهداف ارزشمندی برای مشارکت مشتریان در نظر گرفته میشوند. مثلاً پرداخت بخشی از هزینهی مشتریان به خیریه و یا خدمات رفاهی، نمونههای خدمات ارزشمحور است.
در واقع، در باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش، بهجای ارائهی خدماتی به مشتریان، برای آنها ارزشی معنوی ایجاد میشود. یکی از نمونههای خوب باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش، «آمازون اسمایل» است. شرکت آمازون، این سایت را برای اهدای بخشی از فروش به موسسات خیریه راهاندازی کرد.
5. باشگاه مشتریان مبتنی بر بازگشت پول
باشگاه مشتریان مبتنی بر بازگشت پول، یکی دیگر از انواع باشگاه مشتریان است. این نوع از باشگاهها به سیستم امتیازدهی شباهت دارند. با این حال، تفاوت اصلی در این است که بهجای گرفتن امتیاز، مقداری از هزینهی مشتریان، به کیفپولشان بازمیگردد. در نتیجه، این افراد میتوانند از آن مبلغ، در خریدهای بعدی استفاده کنند. این مسئله، مشتریان را به خرید مجدد تشویق میکند.
یکی از شرکتهای معروفی که در کشور خودمان، چنین خدماتی را ارائه میکند، «زرین پال» است. مشتریانی که با استفاده از نرمافزار زرینپال خرید میکنند، مقداری از مبلغ خرید، به کیفپولشان برمیگردد.
6. باشگاه مشتریان مبتنی بر بازی و سرگرمی
اغلب افراد جامعه بازیکردن را دوست دارند. حالا اگر این بازیها، جوایز خوبی هم داشته باشند، استقبال بیشتری از آنها میشود. بهخاطر همین، باشگاه مشتریان مبتنی بر بازی، برنامههای وفادارسازی را با بازی و سرگرمی ترکیب میکند. برای این کار، میتوانید در سایت و نرمافزار تخصصی شرکت، گزینهی بازیکردن را قرار دهید. نیازی نیست که این بازیها پیچیده باشند. فقط کافی است که مشتریان، جوایزی را برنده شده و به خرید دوباره تشویق شوند. این جوایز میتوانند شامل تخفیفات ویژهای باشند.
یکی از شرکتهای معروفی که در ایران، چنین کاری را کرده، رایتل است. در صورتی که کاربران این اپراتور، برنامهی «رایتل من» را نصب کنند، بخش جوایز آن را میبینند. همهی مشتریان میتوانند بهصورت هفتگی شانس خود را امتحان کرده و جوایزی مانند بستهی اینترنت، مکالمهی رایگان و … را دریافت کنند.
7. باشگاه مشتریان ترکیبی
در بخشهای قبلی، انواع باشگاه مشتریان را معرفی کردیم. با این حال، معمولاً بهترین باشگاه مشتریان برای شرکتها، از ترکیب این استراتژیها بدست میآید. بنابراین، نیازی نیست که فقط یک نوع باشگاه مشتریان داشته باشید. شما میتوانید، با توجه به محصولات و خدماتتان، انواع باشگاه مشتریان را با یکدیگر ترکیب کنید تا میزان وفاداری کاربران را بالاتر ببرید.
سخن پایانی
اگر شما خدمات و محصولات منحصربهفردی را به بازار هدف خود عرضه میکنید، باید روشهایی را برای ایجاد وفاداری مشتریان در نظر بگیرید. سیستم باشگاه مشتریان ، یکی از بهترین اقدامات برای تشویق افراد به خرید دوبارهی محصولات شما است. بنابراین، باید انواع باشگاه مشتریان را بشناسید و برنامهی وفادارسازی مناسب کسبوکار خود را تنظیم کنید.