اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان: چند مورد از مزایای حفظ اطلاعات مشتریان | اسمارت ایکس

اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان: چند مورد از مزایای حفظ اطلاعات مشتریان

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

کسب ‌و کارهای مختلف همواره در حال دریافت داده‌های مشتریان خود هستند. این کسب ‌و کارها بایستی تدابیری را جهت حفظ اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان اتخاذ کنند. بسیاری از کارشناسان داده‌های مشتریان را مانند معدن طلا می‌دانند. این داده‌ها بسیار ارزشمند و کاربردی هستند و بایستی تمرکز زیادی را معطوف به حفظ و نگهداری از آن‌ها کرد.

هرگونه سهل‌انگاری در حفظ اطلاعات باعث دستیابی اشخاص ثالث به داده‌های مشتریان می‌شود یا حتی ممکن است این اطلاعات در اختیار هکرها قرار بگیرد. دقت داشته باشید که، نگهداری از اطلاعات بایستی به صورت اصولی انجام گیرد تا چنین مشکلاتی رخ ندهند. در ادامه مطلب به بررسی همه‌جانبه اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان پرداخته‌ایم و به مزایای حفظ اطلاعات نیز اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

ارزش دیتا در دنیای امروز

ارزش دیتا در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست! ابتدا به این موضوع فکر کنید که کسب ‌و کار شما بدون مشتری پایدار نخواهد بود و خیلی زود محکوم به شکست است. در واقع زمانی که به دیتای مشتریان دسترسی پیدا می‌کنید و می‌دانید چه کسانی مشتریان شما هستند بهتر می‌توانید نیاز آن‌ها را برآورده کنید. به عبارتی با استفاده از دیتا می‌توان تجارت و بازاریابی بهتری داشت. با نیم‌نگاهی به کسب ‌و کارهای موفق نیز می‌توان به این نتیجه رسید که آن‌ها به درستی از دیتای مشتریان خود استفاده می‌کنند و می‌دانند که مشتریانشان چه می‌خواهند. بنابراین می‌توان گفت که وجود دیتا و نگهداری عالی از آن یکی از شاخص‌های اصلی دستیابی به موفقیت و نرخ فروش بالا است.

ارزش دیتا در دنیای امروز | اسمارت ایکس

دیتا مشتریان چیست و شامل چه مواردی می شود؟

قبل از ورود به مرحله جمع آوری اطلاعات مشتریان باید بدانید که دیتا یا داده‌های مشتری بیانگر اطلاعاتی است که از طریق کانال‌های مختلف از مشتریان دریافت می‌شود. این اطلاعات در زمان تعامل با مشتریان به دست می‌آید و شامل مواردی نظیر اطلاعات شخصی و رفتاری آن‌ها است. همان‌طور که اشاره شد با کسب این اطلاعات می‌توان مخاطبان را بهتر شناخت و روابط خود را با آن‌ها بهبود بخشید. اگر بخواهیم جزئی‌تر به موضوع نگاه کنیم مواردی نظیر نام و نام خانوادگی، جنسیت، سن، نشانی پستی، ایمیل و… شامل دیتا مشتریان می‌شود. در ادامه انواع دیتای مشتریان را تحت 4 گروه اصلی آن توضیح داده‌ایم.

بررسی انواع دیتای مشتریان و کارکرد هر یک از آن‌ها

از انواع دیتای مشتریان می‌توان به داده‌های شخصی، داده‌های رفتاری، داده‌های تعاملی و داده‌های نگرشی اشاره کرد. در قسمت زیر به معرفی این داده‌ها پرداخته‌ایم:

بررسی انواع دیتای مشتریان و کارکرد هر یک از آن‌ها | اسمارت ایکس

1. داده‌‌های شخصی و اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان

داده‌های شخصی یکی از داده‌های مهم و تأثیرگذار هستند. این داده‌ها شامل مواردی نظیر نام مشتری، تاریخ تولد، آدرس ایمیل، شماره تلفن و… می‌شوند. بنابراین با کمک این داده‌ها می‌توان به هویت واقعی مشتریان پی برد.

2. داده‌‌های رفتاری و اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان

داده‌های رفتاری اطلاعاتی را نشان می‌دهند که در جریان خرید و استفاده از محصول به دست می‌آیند. استفاده از این محصول و میزان ارزش سفارش گرفته تا سفارش‌های لغو شده و میانگین ماندگاری مشتری، همگی در دسته داده‌های رفتاری قرار دارند.

3. داده‌‌های تعاملی و اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان

داده‌های تعاملی بیانگر نحوه تعامل مشتریان با شما در رسانه‌های ارتباطی مختلف مانند: وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… است. این داده‌ها از طریق مواردی نظیر تعداد اشتراک‌گذاری‌های پست، تعداد بازدید از سایت و تعداد ایمیل‌های دریافتی به دست می‌آیند.

4. داده‌‌های نگرشی و اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان

داده‌های نگرشی شامل ادراکات و احساسات مشتریان درباره تجارب خود از کسب ‌و کار شما می‌شود. این اطلاعات را می‌توان از طریق سیستم نظر سنجی مشتریان ، مصاحبه‌ها، شکایات و انتقادات مشتریان و موارد این‌چنینی به دست آورد. بنابراین شما راه‌های مختلفی جهت دریافت احساسات مشتریان دارید؛ اما سعی کنید روشی را برگزینید که مشتریان مایل به شرکت در آن باشند.

اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان چیست؟

روش‌های زیادی جهت استفاده از داده‌های مشتریان به منظور بهبود کسب ‌و کار وجود دارد. با گردآوری داده‌های مشتریان می‌توان به یک روند یا الگوی مناسب دست یافت. با استفاده از آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم چه کسانی بیشتر با کسب‌ و کار ما درگیر هستند و چه کسانی نیستند؛ می‌توانیم شکاف‌های موجود را بیابیم و از آن‌ها جهت متمایز شدن از رقبای خود استفاده کنیم. به عبارتی اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان در پیشی گرفتن از رقبا است.

ضمن این‌که گاهی ارائه یک محصول یا خدمات جدید با قیمت رقابتی کار سختی است؛ اما می‌توان با تدابیری مانند: نگهداری داده‌های مشتریان و استفاده از نظرات آن‌ها برند خود را از سایر برندها متمایز کرد. بنابراین نباید از پتانسیل داده‌های مشتریان غافل شد. قطعاً پیشرفت یک برند به ارائه محصولات درجه یک با قیمت رقابتی محدود نمی‌شود و با راهکارهایی مانند توجه به نظرات و رفتارهای مشتریان نیز می‌توان سرعت پیشرفت خود را تسهیل بخشید. به عبارت دیگر، اطلاعات مشتریان مانند سوختی جهت تدوین استراتژی‌های موفقیت‌آمیز و هوشمندانه است.

اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان چیست؟ | اسمارت ایکس

مزایای نگهداری و حفظ اطلاعات مشتریان

فراهم شدن امکان تقسیم‌بندی پایگاه مشتریان، یکی از مزایای حفظ اطلاعات مشتریان است. این تقسیم‌بندی منجر به شناسایی بخش‌های مهم مشتری می‌شود. در واقع با تقسیم‌بندی روان‌شناختی جمعیتی و جغرافیایی اطلاعات مشتریان می‌توان کمپین‌های خود را با دقت بیشتری تنظیم کرد. همچنین بعد از دستیابی به مهم‌ترین بخش‌ها می‌توان عملکرد بهتری در حفظ مشتریان مناسب خود داشت. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین مزایای نگهداری اطلاعات و استفاده از آن‌ها حفظ مشتریان باارزش کسب ‌و کار خود است.

می‌توان گفت که عملکرد شما در زمینه‌های مختلف هدفمند می‌شود و بودجه مدنظر خود را منطقی‌تر صرف امور تبلیغاتی و تعامل با مخاطبانتان می‌کنید. از طرفی نگهداری امن اطلاعات و تعامل مؤثر با مشتریان برای بسیاری از آن‌ها خوشایند است. البته باید با کارهایی مانند شفاف‌سازی، اقدامات خود و اعلام دلایل دریافت اطلاعات آن‌ها و رمزگذاری داده‌ها جهت جلوگیری از نفوذ هکرها می‌توان اعتماد مشتریان را جلب کرد. مشتریان بعد از دریافت مواردی نظیر دریافت ایمیل و تشکر از آن‌ها یا تأییدیه ارسال پستی و موارد این‌چنینی احساس بهتری از خرید خود خواهند داشت و به ‌احتمال ‌زیاد آن را تکرار می‌کنند. بنابراین یکی دیگر از مزایای آن جلب نظر مشتریان است.

مزایای نگهداری و حفظ اطلاعات مشتریان | اسمارت ایکس

جمع بندی

با جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان می‌توان باعث ترقی کسب‌ و کار خود شد. فقط کافی است به اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان واقف باشید و این کار را کاملاً مسئولانه انجام دهید. بعد از دریافت داده‌های مشتریان اعم از داده‌های شخصی رفتاری تعاملی و نگرشی می‌توان شناخت نسبی از مشتریان خود به دست آورد و آن را در راستای بهبود مشکلات به کار گرفت.

یکی از بهترین ابزارها برای حفظ اطلاعات مشتریان استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان است. بیزینس شما در هر سطحی که باشد می‌تواند با یک برنامه درست و منظم اطلاعات مشتری‌ها را نگه داشته و با استفاده‌ی درست و اصولی از این اطلاعات، مشتریان را پس از یک خرید تبدیل به مشتریان وفادار بیزینس شما کند. در این صورت نه تنها مشتریان فعلی شما حفظ می‌شود بلکه شما می‌توانید با ایجاد امتیازهای خاص مشتریان فعلی خود را تبدیل به بازاریابان دائمی کسب‌وکار خود کنید.

شاید برای شما مفید باشد