فاکتور حیاتی که مشتریان قبل از انتخاب رستوران مدنظر قرار می‌دهند | اسمارت ایکس

11 فاکتور حیاتی که مشتریان قبل از انتخاب رستوران مدنظر قرار میدهند

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

در گذشته‌ای نه چندان دور زمانی که مشتریان به دنبال رستورانی می‌گشتند تا در آن‌جا غذایی میل کنند، عمدتاً روی دو چیز تمرکز می‌کردند: در دسترس بودن رستوران و قیمت مناسب غذاهای آن. اکثر افرادی که به رستورانی مراجعه می‌کردند تنها می‌خواستند یک میز پیدا کنند و غذا صرف کنند. اما امروزه فاکتورهای انتخاب رستوران در این صنعت کاملاً متفاوت است! حتی می‌توان گفت که صرف کردن غذا یکی از کم اهمیت‌ترین معیارهای انتخاب رستوران به شمار می‌رود و با پیدایش انواع رستوران‌ها و تعدد آن‌ها، امروزه دست افراد با سلایق گوناگون در انتخاب رستوران بسیار بازتر از قبل شده و نوعی چالش به حساب می‌آید هر چند که باعث بروز رقابت بسیار بالا بین رستوران‌ها گشته است.

معیارهای انتخاب رستوران چیست؟

مشتریانی که امروزه به دنبال رستوران هستند کم و بیش کارهای زیر را انجام می‌دهند:

  • مشتاقان رفتن به رستوران به غذایی که بیشتر دوست دارند فکر می‌کنند.
  • آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌ها آنلاین می‌شوند و به دنبال این اولویت می‌گردند و بر روی رستوران‌هایی که غذای محبوبشان را سرو می‌کنند کلیک می‌کنند.
  • سپس به کیفیت غذا نگاه می‌کنند و تعیین می‌کنند که آیا قیمت برای آن‌ها مناسب است یا خیر.
  • در مرحله‌ی بعد مناسب بودن مکان را بررسی می‌کنند.
  • و بعد به نظراتی که رستوران دریافت کرده است نگاه می‌کنند. اگر لینکی در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنند از آن بازدید می‌کنند تا تصویر برند محیط رستوران تعامل با کاربران را ببینند و بررسی کنند که چه احساساتی به آن‌ها منتقل می‌کند.

معیارهای انتخاب رستوران چیست؟ | اسمارت ایکس

چه فاکتورهایی به روی انتخاب رستوران تاثیرگذار هستند؟

عوامل زیادی در انتخاب یک رستوران از دیدگاه مشتری وجود دارد که باعث می‌شود که شخص رستوران به خصوصی را برای صرف غذا مد نظر قرار دهد. از جمله‌ی فاکتورهای انتخاب رستوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. استایل غذا

شرط مهم در بازگشت مجدد یک مشتری برای دفعات بعد به یک رستوران ارائه‌ی غذایی با طعم و ظاهر عالی است. اگر مشتری در بار اول غذایی را در رستوران شما میل کند که طعم و ظاهر آن در ذهن او بماند قطعا یکی از مشتریان ثابت شما خواهد شد. مهم نیست منوی غذای شما چه سبکی داشته یا چقدر خاص باشد اهمیت منوی غذا زمانی مشخص می‌شود که با انتخاب کردن هر یک از آن‌ها از سوی مشتری بهترین و بالاترین کیفیت آن غذا نسبت به رقبای خود سرو شود. در این صورت ناخود آگاه رستوران شما به دلیل استفاده از مواد غذایی با کیفیت و وجود سرآشپز حرفه‌ای که دارید از رقبای شما پیشی خواهد گرفت.

2. لوکیشن رستوران

از آنجایی که اهمیت تجربه مشتری در رستوران بسیار بالاست، این موضوع را باید از جنبه های گوناگون مورد توجه قرار داد. در قدیم یک رستوران فقط به یک مکان فیزیکی خوب نیاز داشت تا مشتری بیشتری داشته باشد. امروزه مشتریان بدون توجه به جایی که هستند در همه جا به دنبال رستوران می‌گردند.

یکی از فاکتورهای انتخاب رستوران امروزه در دسترس بودن و حضور داشتن رستوران‌ها در دنیای دیجیتال است. اگر بتوان یک رستوران را در موقعیت مناسب جغرافیایی با دسترسی و جای پارک مناسب راه اندازی کرد شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهد داشت. همچنین برای افزایش تعداد مشتریان خود باید در موتورهای جستجو مانند Google Maps حضور داشته باشید و رستوران خود را روی نقشه نیز ثبت کنید تا مشتریان به راحتی بتوانند آدرس رستوران شما را در نقشه یاقته و مسیریابی کنند.

3. دکوراسیون محیط

توجه کردن به فضای مناسب رستوران استفاده از رنگ بندی روشن با نور پردازی طبیعی انتخاب وسایل چیدمان راحت و ظاهر مناسب آن که باعث ایجاد یک جو آرام و صمیمی برای صرف غذا شود یکی از معیارهای انتخاب رستوران است که اغلب علاقمندان به رستوران‌گردی به دنبال آن هستند.

این مورد نه تنها باعث افزایش اشتهای مخاطبان خواهد شد بلکه به دلیل حسی که در افراد ایجاد میکند باعث می‌شود تا یکی از فاکتورهای انتخاب رستوران از دید بسیاری از افراد باشد. وجود فضای کافی بین صندلی‌های میزهای مختلف و پخش آهنگ ملایم در رستوران به طوریکه افراد به راحتی در زمان صحبت کردن صدای یکدیگر را بشنوند از دیگر معیارهای انتخاب رستوران است.

چیدمان میز | اسمارت ایکس

4. ارزش قیمتی

همواره باید تلاش کرد تا قیمتی که برای هر غذایی درج شده است متناسب با آن باشد تا مشتری احساس کند که ارزش آن غذا به صورت منصفانه قیمت گذاری شده است. همچنین برای این‌که بتوانید افراد بیشتری را به رستوران خود جذب کنید باید سعی کنید تا منوی غذایی با قیمت‌های متنوع و انعطاف پذیری را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. از طرفی هم قیمت‌ها نباید بسیار پایین و غیر معقول باشد این مساله باعث سوء ظن مشتری به کیفیت مواد اولیه خواهد شد.

5. شهرت رستوران

شهرت رستوران زمانی رخ می‌هد که یک سری از فاکتورهای انتخاب رستوران در ذهن مشتری تیک خورده باشد و مشتریان به روش دهان به دهان شروع به تبلیغ و تعریف کردن از آن رستوران به یکدیگر کنند. از اولین شرایط رسیدن به شهرت انتخاب نام و برند آن رستوران است. نامی پر مفهوم و زیبا و آرمی که به سرعت در ذهن افراد بماند. دیگر معیارهای شهرت رستوران‌ها: سرو کردن غذاهای خوشمزه به طور مداوم و ارائه دادن خدمات شگفت انگیزی به مشتریان انتخاب مناسب گارسون و مدیر در رستوران انتخاب یک تم جذاب برای رنگ بندی و چیدمان فضای داخلی رستوران منوی ایده آل شامل یک غذای منحصر به فرد منوی رستوران چیزی بیش از فهرستی از غذاها با قیمت است.

6. آشپز

    • آشپزهای ارشد دستور العمل‌ها و وعده‌های غذایی جدیدی را برای ارائه به مهمانان طراحی می‌کنند. آن‌ها ممکن است غذاهای سنتی را تغییر دهند و با مواد موجود غذاهای متنوع و جدیدی تهیه کنند. آشپزهای ارشد هنگام تهیه دستور العمل‌های خود سطح مهارت کارکنان آشپزخانه زمانی که برای تهیه غذا دارند مدت زمان آماده سازی قبل از سرو غذا و تعداد افرادی که در حال سرو غذا هستند را در نظر می‌گیرند.
    • آشپزهای اصلی منوها و برنامه های غذایی را نیز ایجاد می‌کنند. در تنظیمات رستوران این می‌تواند شامل ساخت یک منوی منسجم باشد که گزینه‌هایی را برای افرادی با محدودیت‌های غذایی متفاوت فراهم می‌کند و در عین حال موضوع اصلی رستوران را نشان می‌دهد.
    • آشپزهای اصلی تامین کنندگان مختلف را در منطقه خود مقایسه می‌کنند و فروشندگانی را انتخاب می‌کنند که می‌توانند بهترین ترکیب کیفیت و قیمت را برای نیازهای آشپزخانه خود ارائه دهند.
    • حفظ محیطی تمیز و بهداشتی یکی از اولویت‌های اصلی یک سرآشپز است.
    • سرآشپز سیستمی را برای تهیه و پخت همه نوع غذا ایجاد می‌کند. آن‌ها وظایف را به هر یک از اعضای تیم آشپزخانه بر اساس نیازهای قدرت و تمرینشان محول می‌کنند.
    • آشپزهای اصلی اغلب مسئول پختن عنصر اصلی یک وعده غذایی در طول پخت غذا هستند. اگرچه برخی از سرآشپزها به طور انحصاری کارکنان آشپزخانه را مدیریت می‌کنند بسیاری از آن‌ها آشپزی را در حین سرو غذا انتخاب می‌کنند. همچنین ممکن است از تکنیک‌های آشپزی برای تکمیل دستور العمل‌ها درست کردن سس تفت دادن سبزیجات و سرخ کردن گوشت استفاده کنند.
    • داشتن مواد تجهیزات و لوازم مناسب برای رهبری یک وعده غذایی بسیار مهم است. آشپز رستوران با بررسی مرتب سطح موجودی و تعیین زمان سفارش مجدد اقلام موجودی را مدیریت می‌کند.
    • در طول سرو غذا در یک روز شلوغ سرآشپز ممکن است به عنوان مجری عمل کند که شامل واگذاری مسئولیت‌ها و عمل به عنوان رابط بین آشپزخانه و محل تحویل سفارشات مشتریان است.

7. پرسنل

یکی از معیارهای انتخاب رستوران که باعث می‌شود مشتریان یک رستوران به مشتریان ثابت آن تبدیل شوند توجه به نوع و برخورد پرسنل آن رستوران است. این افراد نباید فکر کنند که وظیفه‌ی آن‌ها فقط ثبت سفارش مشتریان و سرویس دهی غذا به آن‌ها است بلکه باید بتوانند با استفاده از گفتمانی صحیح و ریزبینی خود نیازهای مشتریان را یافته و پاسخگوی آن‌ها نیز باشند. در این صورت زمانی که مشتری مورد احترام واقع شود و مشاهده کند که نیازهای او توسط پرسنل به خوبی پاسخ داده می‌شود محال است از رفتن دوباره به آن رستوران منصرف گردد. این موضوع میتواند نقش بسیار قابل توجهی در بهبود تجربه مشتری در رستوران ایفا کند.

8. اهمیت نظرات مشتری

نظرسنجی آنلاین منبع مطمئنی است برای تعیین این‌که آیا یک رستوران خدمات خوبی دارد؟ پیشخدمت‌ها به درستی به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند؟ شرایط دما و تهویه هوا مناسب است؟ همچنین از وضعیت بهداشت وکیفیت غذا چگونه است. این کار را تنها میتوان با راه اندازی یک سیستم آنلاین ارزیابی مشتریان رستوران انجام داد. نظرسنجی و ارائه نتیجه آن به مشتریان دیگر راهی مطمئن و قابل اعتماد برای انتخاب یک رستوران است.

برای مثال نظراتی که مشتریان در پلتفرم‌های جستجو و رزرو رستوران‌ها‌ ارسال می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

9. آشپزخانه قابل رویت

در رستوران‌هایی که آشپزخانه در معرض دید است مشتری با یک نگاه اجمالی به آشپزخانه و توجه به تجهیزات رستوران  لباس پرسنل آشپزخانه (مثلا داشتن کلاه و روپوش و … ) و طرز کار آن‌ها به نحوه‌ی سرو غذا و بهداشتی که از سمت پرسنل باید رعایت شود پی می‌برد. از این حیث رستوران‌هایی که امکان دسترسی و رویت آشپزخانه را به مشتری می‌دهند تقریبا جز رستوران‌های خوب تلقی می‌شوند.

آشپزخانه قابل رویت | اسمارت ایکس

10. خدماتی که ارائه می‌شود

موفقیت یک رستوران زمانی رخ می‌هد که بتواند یک مشتری را برای صرف غذا به دفعات به سمت خود بکشاند و این یعنی بهبود تجربه مشتری در رستوران شما. در نتیجه این امر تنها با به هم پیوستن چندین عامل مهم رخ خواهد داد. موقعیت مکانی مناسب رستوران، محیط درون آن، مودب بودن پرسنل، مدت زمان سرو غذا، تعامل با مشتریان، رفع مشکلات یا نارضایتی‌های احتمالی عنوان شده، حجم غذای در نظر گرفته برای یک پرس، نحوه‌ی سرو غذا و قیمت مناسب آن از جمله مواردی است که در صورت توجه به آن‌ها می‌توان به این امر دست یافت.

 در کنار موارد فوق رستوران‌ها می‌توانند خدمات دیگری به مشتریان خود ارائه کنند به عنوان مثال ارائه‌ی اینترنت رایگان در نتیجه مشتریان می‌توانند در مدت زمان بین سفارش خود و انتظار تا سرو شدن غذا بیکار نمانند و به اینترنت وصل شوند.

در این صورت نه تنها حوصله‌ی آن‌ها سر نمی‌رود بلکه از این انتظاری که تا سرو شدن غذای خود خواهد کشید هیچ نارضایتی نخواهد داشت و حتی راضی نیز خواهند بود. از دیگر خدماتی که برخی از رستوران‌ها به مشتریان خود می‌دهند ارائه‌ی جای پارک و یا حتی پارک کردن ماشین‌های آن‌ها است.

خدمات ارائه شده در رستوران ( انواع غذاها ) | اسمارت ایکس

11. خودکار سازی فرآیندهای در انتخاب رستوران (مثل سهولت فرآیند رزرو – پرداخت و …)

وقتی مزایای اتوماسیون در رستوران‌ها را در نظر می‌گیریم به راحتی می‌توان فهمید که چرا اینقدر محبوب شده است. سیستم‌های خودکار می‌توانند کارها را سریع‌تر از افراد و با اشتباهات کمتر انجام دهند و به سفارش‌های دقیق‌تر کاهش زمان انتظار و سایر موارد مثبت برای مهمانان تبدیل شوند. از آن‌جایی که تکنولوژی وظایف یکنواخت‌تر را هدف قرار می‌دهد اتوماسیون نیز روحیه کارکنان را تقویت می‌کند.

با حذف کارهای تکراری خسته کننده از وظایف کارکنان آن‌ها آزاد می‌شوند تا روی کارکردهای با ارزشی مانند رسیدگی به مهمانان تمرکز کنند. سیستم‌های خودکار همچنین می‌توانند با POS مدیریت موجودی حسابداری و فیلم‌های ویدیویی مرتبط شوند اشتباهات سرقت و سایر مشکلاتی که ممکن است بر دقت گزارش‌دهی تأثیر بگذارد را کاهش دهند و در نهایت تجربه بهتری برای مشتری فراهم کند. اگر علاقمندید تا در این راستا اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان ویژگی های سیستم POS رستورانی مراجعه کنید.

جمع بندی

امروزه بر اساس موارد گفته شده در بالا فاکتورهای انتخاب رستوران از دید مشتریان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است و صرفا رفتن به رستوران و میل کردن غذا تنها درصد کوچکی از دلایل انتخاب یک رستوران را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر شما صاحب یک رستوران هستید لازم است برای موفق شدن در این زمینه به تمامی معیارهای انتخاب رستوران و معیار خدمات مشتری توجه کنید تا بتوانید به اهداف خود دست یابید. در این زمینه یک پیاده سازی باشگاه مشتریان رستورانی میتواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

شاید برای شما مفید باشد