راهکار موثر در بهبود تجربه مشتری در رستوران | اسمارت ایکس

9 راه‌کار موثر در بهبود تجربه مشتری در رستوران

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

رضایت مشتری همیشه در هر کسب و کاری حرف اول را می‌زند، به‌خصوص برای رستوران‌ها. رقابتی که بین برندهای مختلف است بیش از هر چیزی به روی اهمیت تجربه مشتری تمرکز دارد. در هر حال اگر مشتری شما از کوچک‌ترین چیزی ناراضی باشد، نه تنها احتمال این‌که به سمت شما بازگردد کمتر می‌شود بلکه می‌تواند مانع حضور مشتریان دیگر شود. به همین جهت شما باید بتوانید همیشه راه‌کارهایی را برای بهبود تجربه مشتری در رستوران خود داشته باشید تا بتوانید رضایت افراد مختلف را جلب کنید.

9 روش برای بهبود تجربه مشتری در رستوران

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که شما هر قدر بر بهبود تجربه مشتری در رستوران هزینه کنید، بازگشت هزینه بیشتری خواهید داشت. سرمایه گذاری شما به روی تجربه مشتری بیش از یک تبلیغات بیلبورد یا حتی تبلیغات تلویزیونی برایتان ارزشمند خواهد بود. چرا که مشتری راضی شما می‌تواند بهترین تبلیغات رایگان را برایتان انجام دهد. این راه‌کارها می‌تواند به شما کمک کند مشتریان راضی بیشتری در رستوران خود داشته باشید:

1. رزرواسیون را ساده کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجربه مشتری رزرو کردن میز در رستوران شما است. در حقیقت این کار اولین مرحله پیش از حضور مشتری در رستوران شما است که اگر به درستی انجام نشود، در همان مرحله اول مشتری را از دست خواهید داد. امروزه اغلب افراد تمایل دارند بتوانند بسیاری از مراحل کار را خودشان به صورت خودکار انجام دهند. در این زمینه راه اندازی یک پلتفرم آنلاین رزرواسیون رستورانی بسیار کمک کننده خواهد بود. بدون این‌که نیاز باشد با شما تماس بگیرند و یا مدتی پشت خط بمانند میزشان را انتخاب کرده روز و ساعت حضورشان را مشخص کنند. از سوی دیگر رزرو تلفنی هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد بنابراین فراموش نکنید فردی را برای پاسخگویی به تلفن داشته باشید، تا این دسته از مشتریان را نیز از دست ندهید.

2. دکوراسیون چشم‌گیری بچینید

در قدم بعدی مشتری در رستوران شما حاضر می‌شود. اولین چیزی که می‌تواند بر بهبود تجربه مشتری در رستوران تاثیر بگذارد ظاهر رستوران است. افراد حاضر در رستوران پیش از این‌که سفارش بدهند از دکوراسیون رنگ‌ها، نوع نورپردازی و ظاهر کلی رستوران لذت می‌برند. شاید این ظاهر به قدری خاص باشد که حتی چند عکس هم به یادگار بگیرند و این یعنی شما در این مرحله برنده شده‌اید. اما فراموش نکنید، در کنار این زیبایی نباید راحتی افراد را نیز نادیده بگیرید. انتخاب میز و صندلی ارگونومیک چیدن آن‌ها با فاصله مناسب از یکدیگر و ایجاد یک فضای آرام و خصوصی برای افراد هم جزو مواردیست که باید برای بهبود تجربه مشتری به آن‌ها توجه کنید.

دکوراسیون چشم‌گیری برای رستوران بچینید | اسمارت

3. رفتار محترمانه و صمیمی در بهبود تجربه مشتری در رستوران

فرقی نمی‌کند چه نقشی در رستوران دارید از بالاترین رده تا پایین‌ترین رده باید رفتاری صمیمی با مشتریان داشته باشید به طوری که وقتی افراد وارد رستوران شما می‌شوند حس خوشایندی داشته باشند. خوشرویی و گپ و گفت با مشتریان می‌تواند حس دوستانه‌ای بین شما ایجاد کند و این صمیمیت می‌تواند موجب شود فرد به‌واسطه حس آشنایی که با کارکنان شما پیدا کرده است باز هم شما را انتخاب کند. بنابراین باید بهترین رفتار را با مشتریان داشته باشید و اگر احساس کردید از چیزی ناراضی هستند سعی در رفع آن داشته باشید.

4. پیشنهادات جدید و جذاب ارائه دهید

بسیاری از افراد با دیدن منوی غذا کمی گیج می‌شوند. گاهی انتخاب بین نام‌های مختلف برایشان سخت است و شاید نمی‌دانند کدام غذا باب میلشان است. اینجاست که کارکنان شما باید کمی خلاقیت به خرج دهند و با توجه به سلیقه مشتری غذاهای متنوعی را به او پیشنهاد دهند. البته این‌جا نباید فراموش کنید منوی غذایی جذاب و متنوع نیز خود یکی از گزینه‌هایی است که مشتری را راضی نگه می‌دارد. شما باید بتوانید برای شخصی که گیاه‌خوار است یا کسی که نباید مواد غذایی گلوتن دار بخورد در منوی رستوران خود غذاهایی را داشته باشید تا بتوانید برای هر نوع ذائقه و رژیمی غذای خاصی سرو کنید.

هنگام سفارش غذا از آن‌ها بپرسید چه طعمی دوست دارند؟ چه طبخی می‎‌پسندند؟ و اگر غذای انتخابی آن‌ها طعم متفاوتی داشت برایشان مواد اولیه به کار رفته در آن را توضیح دهید تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. با این کار فرد احساس بهتری نسبت به سفارش غذایش خواهد داشت چرا که حالا بهتر می‌داند چه چیزی روی میز برایش سرو خواهد شد.

پیشنهادات جدید و جذاب ارائه دهید | اسمارت

5. کیفیت غذا را دست کم نگیرید

در هر حال فراموش نکنید همه افرادی که به رستوران شما می‌آیند، برای غذا خوردن آمده‌اند. آن‌ها قرار است بابت غذایی که میل می‌کنند مبلغی پرداخت کنند پس باید این غذا به قدری باکیفیت و خوش طعم باشد که از پرداخت این پول حتی مبلغی بیش از آن رضایت داشته باشند. همیشه از مواد اولیه باکیفیت برای طبخ غذا استفاده کنید حتی اگر خرید این مواد اولیه برایتان هزینه‌ بیشتری داشته باشد در نهایت کیفیت خوب غذای شما برایتان سودآور خواهد بود.

6. نوع سرو غذا در بهبود تجربه مشتری در رستوران اهمیت دارد

جالب است بدانید برای بسیاری از مشتریان یک رستوران نوع سرو غذا اهمیت دارد. چیدمان غذا در بشقاب و نحوه سرو آن توسط گارسون همه از جمله مراحلی هستند که می‌توانند تاثیر به‌سزایی به روی تجربه مشتری داشته باشند.

به‌عنوان مثال اگر سرو غذای شما به شکل ساده و کلاسیک همانند همه رستوران‌های دیگر نباشد، افراد تجربه جدیدی از حضور در رستوران شما خواهند داشت. این کار موجب می‌شود تمایل افراد برای عکس گرفتن از غذایشان که امروزه بسیار محبوب و پرطرفدار است بیشتر شود و همین یک عکس در شبکه‌های اجتماعی تاثیربسیار زیادی خواهد داشت. شما حالا بدون این‌که هزینه کلانی بابت تبلیغات بدهید تا جلوی چشم دیگران قرار بگیرید مشتریانتان برایتان به صورت رایگان تبلیغ می‌کنند آن هم فقط با کمی خلاقیت در سرو غذا.

نوع سرو غذا در بهبود تجربه مشتری در رستوران اهمیت دارد | اسمارت

7. موسیقی رستوران را با دقت انتخاب کنید

موسیقی می‌تواند اتمسفر رستوران شما را تغییر دهد. یک موسیقی غمگین در یک دکوراسیون شاد جایی ندارد. علاوه بر این‌ها بهتر است از موسیقی‌های سبک خاصی استفاده نکنید چرا که این نوع موسیقی‌ها ممکن است فقط برای افراد خاصی محبوب باشد و سایر مشتریانتان را آزار دهد. بنابراین موسیقی ملایم که فقط در پس زمینه رستوران پخش شود و حس آرامش و لذت بردن از غذا را در افراد ایجاد کند بهترین گزینه محسوب می‌شود. موسیقی در خاطر افراد می‌ماند و می‌تواند برایشان لحظات خاصی را رقم بزند.

به کم و زیاد بودن صدای موسیقی نیز دقت کنید. موسیقی فقط قرار است سکوت یکدست فضای رستوران را در هم بشکند و در عین حال کاری کند که صدای همهمه افراد حین صحبت کردن پخش نشود. بنابراین باید صدای آن نه خیلی زیاد و آزار دهنده باشد نه خیلی کم که اصلا شنیده نشود.

8. از مشتریانتان فیدبک بگیرید

بسیار مهم است که هنگام خروج مشتریان از آن‌ها فیدبک بگیرید. به رضایت آن‌ها اهمیت دهید و اگر از چیزی ناراضی بودند با ارائه یک پیشنهاد شگفت انگیز کاری کنید که نزد شما بازگردند. تا جای ممکن این نظرسنجی را به صورت اتوماتیک انجام دهید چرا که خیلی از افراد ممکن است تمایلی به صحبت کردن نداشته باشند. اما اگر از آن‎‌ها بخواهید، چند دقیقه وقت بگذارند و یک فرم آنلاین را درباره رضایت از فضای رستوران، موسیقی، کیفیت غذا، نورپردازی و هر آنچه برایتان اهمیت دارد پر کنند حتما این کار را انجام خواهند داد. این کار میزان اهمیت تجربه مشتری در رستوران را مشخص می‌کند و لول رستوران شما به همان میزان اهمیت بالا می‌رود.

9. رضایت کارکنانتان اهمیت بالایی دارد

شاید جالب باشد بدانید یکی از نکات مهم در تعریف مشتری مداری رضایت کارکنان است. در هر حال این کارکنان شما هستند که با مشتری سر و کار دارند و اگر از کار کردن با شما لذت نبرند از کارشان خشنود نباشند یا به هر دلیلی از حضور در فضای رستوران رضایت کافی نداشته باشند، اصلا نمی‌توانند در بهبود تجربه مشتری در رستوران به شما کمکی کنند. به وضعیت کارکنانتان اهمیت دهید، ساعات کاری، میزان حقوق و حتی وضعیت زندگی آن‌ها می‌تواند برروی رفتارشان در رستوران شما تاثیر بگذارد. هر چه کارکنان بهتری داشته باشید آن‌ها بهتر کار خواهند کرد و در نتیجه رفتار خوبشان مشتریان بیشتری راضی از رستوران شما خارج خواهند شد.

رضایت کارکنانتان اهمیت بالایی دارد | اسمارت

سخن پایانی

مشتری راضی بهترین تبلیغ برای رستوران شماست. اما در نظر داشته باشید مشتریان شما ممکن است سلایق متفاوتی داشته باشند و شاید نتوانید از یک راه‌کار برای بهبود تجربه مشتری در رستوران برای تمامی مواقع استفاده کنید. اما به طور کلی مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که سفر مشتری به رستورانتان را تا جای ممکن خوشایند و خاطره انگیز کنید تا او برای تجربه کردن مجدد این سفر به رستوران شما بازگردد و همچنین تجربه خود را با سایرین نیز در میان بگذارد و از کیفیت خدمات مشتریان تعریف کنند و آن‌ها را به امتحان کردن رستوران شما ترغیب کند. در این راستا شما میتوانید با راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان رستوران این تجربه را برای آنها بهبود ببخشید.

شاید برای شما مفید باشد