پایانه فروش رستوانی

10 ویژگی مهم که سیستم POS رستورانی شما باید داشته باشد

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

کسانی که دارای کسب‌وکار رستوران هستند به خوبی می‌دانند که مدیریت آن با چه چالش‌هایی مواجه است. از همین رو امروزه شاهد آن هستیم که راه‌کارهای زیادی برای مدیریت رستوران‌ها پیشنهاد می‌شود. برای این‌که مدیریت فروش و کارکنان در رستوران راحت‌تر انجام شود بهتر است که از سیستم POS یا پایانه فروش رستوران استفاده کنید. در این حالت می‌توانید به خوبی اهداف خود را جلو ببرید. آشنایی با ویژگی‌ های سیستم POS‌ رستوران به شما این فرصت را می‌دهد تا از امکانات آن استفاده کنید. از همین رو در ادامه به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم پس با ما همراهی کنید.

سیستم POS‌ رستوران چیست؟

رستوران‌داری یک کار تخصصی به حساب می‌آید که شما باید از طریق بهترین راه‌های ممکن آن را اجرایی کنید. از همین رو شما باید از بهترین ابزارها برای این کار کمک بگیرید. سیستم POS رستورانی یک قابلیت عالی برای شماست که با استفاده از آن می‌توانید بهترین شیوه مدیریتی را به کار ببندید. ویژگی‌های سیستم POS رستورانی آن را از هر نظر متمایز کرده است. مدیریت امور داخلی رستوران چالش‌های خاص خود را دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید.

این سیستم باعث می‌شود تا امور مختلف از جمله ثبت پرداخت‌ها عمکرد کارکنان و ثبت سفارشات در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد. ناگفته نماند که با این سیستم می‌توان موجودی مواد اولیه در رستوران را هم به خوبی ثبت کرد. با توجه به پیچیدگی‌هایی که در امور مربوط به رستوران وجود دارد بهتر است از ویژگی پایانه فروش در رستوران استفاده کرده و بیشترین نفع ممکن را ببرید.

سیستم POS‌ رستوران چیست؟ | اسمارت ایکس

اهمیت استفاده از سیستم POS‌ در رستوران

ویژگی‌های سیستم POS این موضوع را نشان می‌دهد که این سرویس تا چه اندازه برای شما مفید خواهد بود. آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد، پیشبرد اهداف مالی در کسب‌وکار رستوران است. هر روزه مقدار زیادی از مواد اولیه خریداری شده و در رستوران صرف پخت غذا می‌‌شود. همچنین سفارشات مشتریان از تنوع بالایی برخوردار است و سفارشات زیادی را در این مورد ثبت می‌کند. در نتیجه این شرایط باعث می‌شود تا سیستم POS برای شما یک انتخاب عالی محسوب شود. فرایندهای مختلف از جمله بررسی موجودی عملیات آشپزخانه سفارشات مشتریان و زنجیره تامین، جزو ویژگی‌های سیستم POS رستورانی به حساب می‌آیند.

با توجه به این‌که عملیات‌های زیادی در یک رستوران به وقوع می‌پیوندد بهتر است که از ویژگی پایانه فروش در رستوران استفاده کنید و بیشترین نفع ممکن را از آن ببرید. هر روز که زمان به جلو حرکت می‌کند از سیستم‌های جدیدتری رونمایی می‌شود. در نتیجه این موضوع توانسته مدیریت رستوران را نسبت به قبل بسیار ساده‌تر کند و مشکلات رزرواسیون در رستوران به‌وجود نیاید. فراموش نکنید که در هر سیستم POS از یک نرم‌افزار ویژه برای محاسبات و انجام امور مختلف استفاده می‌شود.

1. فناوری ذخیره‌سازی ابری؛ مهم‌ترین ویژگی پایانه فروش در رستوران

یکی از ویژگی‌های سیستم POS رستورانی مجهز بودن به فناوری ذخیره‌سازی ابری است. در گذشته رستوران‌ها از صندوق فروش استفاده می‌کردند. تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش در این است که در قدیم اطلاعات بر روی سخت‌افزار دستگاه مربوطه ذخیره می‌شد. از همین رو اطلاعات به صورت آفلاین بر روی هارد دیسک قرار می‌گرفت. امروزه سیستم POS قابلیت اتصال به فضای ذخیره‌سازی ابری را فراهم کرده است. در این حالت دیگر لازم نیست که اطلاعات بر روی یک فضای سخت‌افزاری قرار بگیرند.

در این شیوه دیتا بر روی یک سرور مجازی قرار خواهد گرفت که دسترسی آسانی را فراهم می‌‌کند. هر زمان که مدیر کسب‌وکار به اینترنت متصل باشد می‌تواند اطلاعات سرور مجازی را مشاهده کند. در واقع فضای ابری باعث می‌شود که میزان امنیت اطلاعات هم بسیار بالا باشد. این در حالی است که اتفاقاتی مانند خرابی هارد دیسک می‌تواند اطلاعات و دیتای رستوران را به‌‌طور کلی از بین ببرد. خوشبختانه وجود سیستم ابری این مسئله را حل کرده است.

2. مدیریت موجودی با سیستم POS رستورانی

برای این‌که بهتر ویژگی پایانه فروش در رستوران را بفهمید باید به گزینه مدیریت موجودی توجه زیادی داشته باشید. برای این‌که یک رستوران به درستی پیش برود باید حتما یک ماژول مدیریت موجودی عالی داشته باشد. در بین ویژگی‌های سیستم POS رستورانی مدیریت کردن موجودی یک کار بسیار عالی خواهد بود. سیستم POS باعث می‌شود که شما بتوانید به بهترین شکل ممکن مواد اولیه ورودی به رستوران را بررسی کنید.

همچنین عملکرد ویژه این سیستم باعث می‌شود که در وقت خود هم صرفه‌جویی زیادی به خرج دهید. با وجود پایانه فروش شما قادر هستید که ثبت سفارشات جدید را بر حسب موجودی انجام دهید. زمانی که میزان موجودی یک محصول پایین آید یک هشدار برای شما نمایش داده می‌شود تا برای تامین مواد اولیه دست به کار شوید. همان‌طور که می‌بینید ویژگی‌های سیستم POS رستورانی سبب شده است که بسیاری از افراد به دنبال تهیه آن باشند.

3. گزارش‌دهی دقیق پایانه فروش رستوران

در بین ویژگی‌های سیستم POS رستورانی گزارش‌دهی عملکرد یک ویژگی بسیار شاخص است. برای این‌که شما بتوانید از شرایط فعلی کسب‌وکار خود مطلع شوید باید حتما گزارش‌های عملکرد خود را به‌طور ویژه تهیه کنید. معمولا در هر رستوران بخشی از درآمد حاصله از یک طریق به هدر می‌رود. به‌همین علت مدیر رستوران باید این قسمت را کشف کرده و جلو هدررفت منافع خود را بگیرد. خوشبختانه پایانه فروش گزارش‌های دقیقی به شما می‌دهد تا این بخش‌های مهم را شناسایی کنید.

وقتی که شما گزارش تجزیه و تحلیل شده را دریافت می‌کنید با تمامی هزینه‌ها و درآمدها به‌طور یک‌جا آشنا خواهید شد. از همین رو  می‌توانید بر اساس این موضوع یک استراتژی کاری عالی برای خود ایجاد کنید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. امروزه ویژگی‌های سیستم POS رستورانی سبب شده است که بسیاری از صاحبان رستوران‌ها به سمت استفاده از آن بروند.

4. دوام سخت‌افزاری بالا سیستم POS رستورانی

از دیگر ویژگی‌های سیستم POS‌ رستورانی که زیاد درباره آن صحبت می‌شود مقاومت سخت‌افزاری این سیستم است. همانطور که می‌دانید محیط آشپزخانه در رستوران بسیار خاص است و فرایندهای مختلفی در آن صورت می‌گیرد. این احتمال وجود دارد که پایانه فروش در نزدیکی تجهیزاتی نظیر سرخ‌کن‌ها و لامپ‌های حرارتی قرار بگیرد.

به‌همین علت باید سخت‌افزار پایانه فروش بسیار قدرتمند باشد تا در برابر این موضوع مقاومت کند. با توجه به این‌که این ویژگی پایانه فروش در رستوران بسیار مهم است حتما از قبل برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت دهید. در صورتی که پایانه فروش خریداری شده از نظر سخت‌افزاری عالی باشد هزینه تعویض قطعات یدکی در آینده هم بسیار کمتر خواهد شد. در نتیجه از بین ویژگی‌های سیستم POS رستورانی حتما به این عامل بسیار مهم توجه کافی داشته باشید.

5. خدمات سلف سرویس سریع با سیستم POS رستورانی

امروزه برای مشتریان رستوران عامل زمان بسیار مهم و پراهمیت است. هیچ کس دوست ندارد برای تهیه غذا مدت طولانی صبر کند. در نتیجه می‌توان با ایجاد بخش سلف سرویس سرعت ارائه خدمات را بالا برد. در این حالت مشتری با توجه به میل خود نوع و مقدار غذا را مشخص خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های سیستم POS رستورانی این است که با کیوسک‌های سلف سرویس همخوانی دارد.

به‌همین علت می‌توان آن را در این کیوسک‌ها نصب کرده و در نهایت فرایند پرداخت و ثبت سفارش را در آن انجام داد. این ویژگی پایانه فروش در رستوران سبب می‌شود تا شما بتوانید نیروی انسانی خود را در بخش‌های دیگر نظیر آشپزخانه به کار بگیرید. انطباق‌‌پذیری پایانه فروش جزو مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم POS رستورانی است که بهترین قابلیت‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

6. برنامه‌های وفاداری مشتریان در سیستم POS‌ رستورانی

وقتی که درباره ویژگی‌های سیستم POS صحبت می‌کنیم حتما باید نگاه ویژه‌ای به برنامه‌های وفاداری داشته باشیم. ذکر این نکته ضروری است که ایجاد برنامه‌های وفاداری تاثیر زیادی در رشد کسب‌وکار شما دارد. در طول این برنامه سعی کنید که به مشتریان وفادار خود پاداش‌های مختلفی بدهید. به‌طور مثال چنانچه یک مشتری چندین مرتبه سفارش غذا داد می‌توانید یک وعده غذای رایگان را در اختیار او قرار دهید.

البته شما زمانی قادر به اجرای برنامه وفاداری مشتری هستید که سیستم POS به‌کاررفته در رستوران این قابل را داشته باشد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که کارت‌های هدیه هم نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مشتریا خواهند داشت. از همین رو حتما در هنگام بررسی ویژگی‌های سیستم POS رستورانی به این مورد هم توجه بالایی داشته باشید.

انواع سیستم رستوران | اسمارت ایکس

7. یکپارچه‌ سازی سفارشات؛  مهم ترین ویژگی پایانه فروش در رستوران

 اگر امروزه نگاهی به آمارهای فروش داشته باشید متوجه خواهید شد که بسیاری از خرید‌ها به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. از همین رو شما باید در رستوران خود علاوه بر ثبت سفارش حضوری، قابلیت سفارش آنلاین غذا را برای مشتریان خود فراهم کنید. با بررسی ویژگی‌های سیستم POS‌ رستورانی می‌توان به این نکته پی برد که این قابلیت در بسیاری از پایانه‌های فروش تعبیه شده‌ است. در این حالت مشتریان با استفاده از موبایل یا لپ‌تاپ خود ثبت سفارش می‌کنند. در این حالت تمامی سفارش‌ها به صورت یکپارچه در سرور قرار می‌گیرند. سپس سفارش داده شده بر روی سیستم POS رستوران ثبت شده و آن را دریافت خواهید کرد. در این حالت می‌توانید با سرعت زیاد غذا را آماده کرده و به آدرس مورد نظر ارسال کنید.

با توجه به این ویژگی پایانه فروش در رستوران شما این فرصت را دارید که از طریق آنلاین سفارشات زیادی را دریافت کنید. همان‌طور که می‌بینید منحصربه‌فرد بودن ویژگی‌های سیستم POS رستورانی باعث می‌شود که از رقبای خود پیشی بگیرید. ذکر این نکته ضروری است که یکپارچه‌سازی باعث ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف رستوران مانند سیستم رزرو رستورانی خواهد شد.

8. قابلیت نمایشگر آشپزخانه در سیستم POS رستورانی

برای این‌که بهتر ویژگی‌های سیستم POS رستورانی را درک کنید باید به قابلیت نمایشگر آشپزخانه توجه داشته باشید. در روش سنتی کاغذ رسید سفارشات به آشپزخانه می‌رسد و کارکنان بر اساس آن غذا را آماده می‌کنند. این کار علاوه بر زمان‌بر کردن پروسه آماده‌سازی غذا احتمال خطای بالایی دارد. ویژگی پایانه فروش در رستوران از این جهت بسیار عالی و منحصر‌به‌فرد است. در سیستم POS یک نمایشگر آشپزخانه نصب می‌شود.

به‌همین علت سفارشات بلافاصله بعد از ثبت در این بخش به نمایش درمی‌آید. در نتیجه کارکنان با بررسی نمایشگر آشپزخانه غذای مورد نظر را آماده می‌کنند. همچنین اگر مشتری تغییری در سفارش خود ایجاد کند بلافاصله در صفحه نمایش قابل مشاهده خواهد بود. وجود چنین  سیستمی میزان دقت سفارشات را بالا برده و میزان ضایعات و دورریز غذا را کاهش می‌دهد. از همین رو رضایت مشتریان کسب شده و  میزان سود بیشتری را دریافت خواهید کرد.

9. مدیریت آسان کارکنان با پایانه فروش رستورانی

 یک مدیر رستوران می‌داند که مدیریت امور انسانی تا چه حد در موفقیت او تاثیر دارد. در نتیجه باید از بهترین متدها برای جلو بردن نیروی انسانی رستوران استفاده کرد. در بین ویژگی‌های سیستم POS رستورانی قابلیت مدیریت کارکنان اهمیت بالایی دارد. مواردی همچون اضافه‌کاری شیفت‌بندی و سایر جزئیات مربوط به کارکنان از طریق این سیستم قابل ثبت خواهد بود. همچنین موارد دیگری از قبیل تعیین دستمزد اعطای مجوزها و مشخص کردن ساعات کار از طریق این سیستم قدرتمند انجام می‌شود. در نتیجه بهتر است که شما هم از ویژگی پایانه فروش در رستوران به سود خود استفاده کنید.

10. آنالیز آسان کسب‌وکار با سیستم POS

برای این‌که بتوان یک بیزینس را به بالاترین نقطه ممکن رساند حتما باید به‌صورت دوره‌ای شرایط آن را آنالیز کرد. مدیریت یک رستوران با داشتن تجزیه و تحلیل مناسب بسیار آسان‌تر خواهد بود. شما برای انجام تحلیل خود به داده‌های آماری مهمی همچون میزان موجودی و سفارشات ثبت شده نیاز دارید. خوشبختانه تمامی این آمار و ارقام به‌طور دسته‌بندی شده و منظم در سیستم pos به شما داده می‌شود.

در واقع تمامی فرایندهای محاسباتی به‌شکل خودکار توسط این سیستم انجام شده که دیتای نهایی را در اختیار شما قرار خواهد داد. مواردی همچون مقایسه فروش در دوره‌های زمانی مختلف به خوبی نشان‌دهنده نوع عملکرد شما خواهد بود. مطمئنا اگر بتوانید از این قابلیت به‌شکل حرفه‌ای استفاده کنید دستاوردهای زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.

آنالیز آسان کسب‌وکار با سیستم POS | اسمارت ایکس

سخن پایانی

اگر شما به خوبی با ویژگی‌های سیستم POS‌ رستورانی آشنا باشید حتما از آن برای رشد سریع کسب‌وکار خود استفاده خواهید کرد. هوشمند سازی رزرواسیون یکی از بزرگ‌ترین مزایای این سیستم به حساب می‌آید. به‌همین علت میزان رضایت مشتری افزایش پیدا کرده و سود رستوران افزایش پیدا می‌کند.
اسمارت ایکس با ارائه بهترین سیستم POS به شما در این زمینه یاری می‌رساند. ما در اسمارت ایکس تلاش کرده‌ایم تا برترین پایانه فروش را با تکنولوژی روز دنیا عرضه کنیم. چنان‌چه می‌خواهید به عنوان یک رستوران‌دار مدیریت بهتری بر روی مجموعه خود داشته باشید حتما از این قابلیت عالی در کسب‌وکار خود استفاده کنید. از این‌که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

شاید برای شما مفید باشد