اگر می خواهید مشتری ثابت داشته باشید این مطلب را از دست ندهید
برای اینکه یک کسبوکار بتواند بهترین شرایط را برای خود ایجاد کند، باید حتما فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرد. مشتریان رکن اصلی هر بیزینسی هستند و بدون آنها تجارت هیچ معنایی نخواهد داشت. از همین رو شما باید تلاش کنید که بهشکل برنامهریزیشده مشتریان را به برند خود وفادار کنید. در حال حاضر به غیر از مشتریان حضوری باید توجه ویژهای به فضای آنلاین داشته باشید. از همین رو در این مطلب از اسمارت ایکس قصد داریم تا ۵ راه برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی و آفلاین را بیان کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.
چگونه مشتری ثابت داشته باشیم یا چگونه مشتری وفادار داشته باشیم؟
داشتن مشتریان ثابت اهمیت بسیاری در هر کسب و کار دارد. این مشتریان به عنوان منابع درآمدی پایدار، تضمینکننده استمرار کسب و کار و ارزشمندترین داراییهای یک شرکت محسوب میشوند. برای داشتن مشتریان ثابت میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
خدمات بهتر: ارائه خدمات بهتر و پشتیبانی به مشتریان باعث ایجاد ارتباط محکمتری بین شرکت و مشتری میشود و مشتریان احتمالاً به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت. در نتیجه حتما برای ارائه خدمات بهتر و کاملتر برنامه داشته باشید.
ارائه تخفیفها: ارائه تخفیفهای ویژه برای مشتریان قدیمی، باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی میشود. مشتریان علاقه زیادی به طرحهای تخفیف دارند پس حتما آن را در برنامه خود بگنجانید.
ارائه هدیه: ارائه هدیه به مشتریان قدیمی، نشان از ارزشگذاری شما به مشتریانتان است که باعث ارتباط صمیمیتری بین شما و آنها میشود.
ارائه بستههای ویژه: ارائه بستههای ویژه به مشتریان، نشان از این است که شما به نیازهای آنها توجه کرده و برای آنها برنامهریزی میکنید. ایجاد طرحهای جذاب میتواند در افزایش سود شما بسیار موثر باشد.
ایجاد برنامههای پاداش: ایجاد برنامههای پاداش برای مشتریان باعث جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی میشود. در نتیجه حتما از این مزیت برای وفادارسازی مشتریان آفلاین به نفع خود بهره ببرید.
برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت CRM با بازاریابی اتومیشن ، به این صفحه مراجعه کنید.
چرا وفادارسازی مشتریان اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است؟
وفادارسازی مشتریان اینترنتی به معنای حفظ و ارتقای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین است و به دلیل اهمیت بالایی که در کسبوکارهای اینترنتی دارد، بسیار مورد توجه قرار میگیرد. حفظ مشتریان قبلی در فضای آنلاین هزینه کمتری را نسبت به جذب مشتریان جدید دارد. بنابراین هزینههای بازاریابی و تبلیغاتی بسیار کمتر هستند.
علاوه بر این مشتریان قدیمی با تجربه قبلی خود با شما و کسب و کار شما، بیشتر به شما اعتماد دارند و این اعتماد میتواند به فروش بیشتر و افزایش درآمد منجر شود. همچنین، مشتریان وفادار، به طور معمول تمایل بیشتری به معرفی کسب و کار شما به دیگران دارند که باعث جذب مشتریان جدید و بالا بردن شهرت کسب و کار شما میشود. به همین دلیل وفادارسازی مشتریان آفلاین و اینترنتی بسیار مهم است و باید با یک پلن حرفهای به مرحله اجرا درآید.
۶ روش برای وفادار سازی مشتریان آنلاین
درصورتی که بتوانید تعداد زیادی از مشتریان وفادار را برای خود ایجاد کنید، مسلما بهترین نتیجه در انتظار کسب و کار شما خواهد بود. قانون پارتو یا ۸۰۲۰ اذعان دارد که بیش از از ۸۰ درصد شما را فقط ۲۰ درصد مشتریان وفادار خریداری میکنند. از همین رو بیشترین سودی که از کسبوکار خود به دست میآورید مربوط به این مورد خواهد بود. در نتیجه به شما پیشنهاد میکنیم که حتما از شش روش زیر استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را از این طریق به دست آورید.
-
ساخت وبسایت و اپلیکیشن مناسب
ساخت وبسایت و اپلیکیشن مناسب میتواند برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی بسیار مؤثر باشد. با ساخت یک وبسایت با طراحی زیبا، ساده و کاربرپسند میتوانید تجربه کاربری بهتری برای مشتریان خود فراهم کنید و آنها را در کسبوکار خود جذب کنید. همچنین با ایجاد اپلیکیشن مشتریان میتوانند به راحتی و با سرعت بیشتری با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند و از خدمات شما بهره ببرند.
به علاوه وبسایت و اپلیکیشن میتوانند برای وفادارسازی مشتریان به کار گرفته شوند. با ایجاد امکاناتی مانند سیستم پاداش، برنامه وفاداری، تخفیفهای ویژه و ارسال خبرنامههای جذاب میتوانید مشتریان را به کسب و کار خود متصل کرده و آنها را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در نتیجه با ساخت وبسایت و اپلیکیشن مناسب، میتوانید روابط با مشتریان را ارتقا دهید و وفاداری آنها را به کسب و کار خود بیشتر کنید.
-
ترویج شفافیت
ترویج شفافیت در کسبوکارها میتواند به شدت در وفادارسازی مشتریان آفلاین و اینترنتی مؤثر باشد. با ارائه اطلاعات شفاف و کامل درباره محصولات و خدمات خود، مشتریان اعتماد بیشتری به کسب و کار شما خواهند داشت. به علاوه با تأکید بر اصالت و اعتبار کسب و کار، مشتریان میتوانند به راحتی بین شما و رقبایتان تمایز قائل شوند و به شما وفادار شوند. علاوه بر این، شفافیت در زمینه قیمتگذاری و سیاستهای بازپرداخت برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی بسیار عالی خواهد بود.
با ارائه قیمتهای منصفانه و به روز و ارائه گزینههایی مانند بازپرداخت و گارانتی، مشتریان اطمینان بیشتری به کسب و کار شما خواهند داشت. به طور کلی ترویج شفافیت در کسبوکار میتواند باعث ایجاد اعتماد و ارتقای وفاداری مشتریان شود. با به اشتراکگذاری اطلاعات کامل، صادقانه و ارائه گزینههایی منصفانه، میتوانید به مشتریان خود نشان دهید که در کسب و کار شما اعتماد میتوانند داشته باشند.
-
توجه به شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابزار ارتباطی و تعاملی میتواند برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی مفید باشد. با توجه به اینکه اکثر مشتریان در فضای مجازی فعالیت میکنند، بهرهبرداری از شبکههای اجتماعی به عنوان یک کانال ارتباطی با مشتریان، میتواند به شما کمک کند تا با آنها در تماس باشید و ارتباط خود را با آنها تقویت کنید. با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید اخبار، تخفیفات و پیشنهادهای خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید.
همچنین با پاسخ دادن به سوالات و نظرات مشتریان در شبکههای اجتماعی، میتوانید روابط خود را با آنها بهبود بخشید و به وفاداری آنها کمک کنید. در کنار این با ایجاد محتوای مرتبط و جذاب در شبکههای اجتماعی، میتوانید مشتریان جدید را به خود جذب کرده و همچنین مشتریان قبلی را نیز در کنار خود نگه دارید. شما این فرصت را دارید که با استفاده از تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی، نیازها و علایق مشتریان خود را بهتر فهمیده و به آنها خدمات بهتری ارائه دهید.
-
بهینه سازی مدیریت آنلاین سفارشات
برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی، بهینه سازی مدیریت آنلاین سفارشات از اهمیت بالایی برخوردار است. با این کار میتوانید فرآیند خرید را برای مشتریان راحتتر و سریعتر کنید. همچنین در این شرایط میتوان از خطاهای احتمالی جلوگیری کرد و به این ترتیب اطمینان خاطر مشتری را به دست آورید. استفاده از سیستمهای مدیریت سفارشات آنلاین، امکاناتی از جمله پیگیری وضعیت سفارش، پرداخت آنلاین، ارسال اطلاعیههای خودکار و ارائه گزارشهای دقیق را فراهم میکند. این کار باعث میشود تا فرآیند خرید برای مشتریان سادهتر و مطمئنتر شود.
همچنین بهینه سازی موتورهای جستجوی داخلی سایت، برای جستجوی سریعتر و دقیقتر محصولات به مشتریان کمک میکند. همچنین، بهینه سازی سایت برای دسترسی سریع و آسان به صفحات مختلف و افزایش سرعت سایت، باعث افزایش رضایت مشتریان و وفاداری آنها میشود. به طور کلی بهینهسازی مدیریت آنلاین سفارشات، باعث بهبود تجربه خرید مشتریان و افزایش رضایت آنها میشود که نتیجهگیری این کار افزایش وفاداری مشتریان به شما خواهد بود.
-
سرمایهگذاری در نرم افزار pos
منظور از سیستم POS چیست ؟ سرمایه گذاری در نرم افزار POS، یک راهکار موثر برای وفادارسازی مشتریان آفلاین است. با استفاده از این نرم افزار، فروشندگان میتوانند به سادگی پرداخت های مشتریان را دریافت کنند و سفارشات آنها را پردازش کنند. برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی و آفلاین، نرم افزار POS امکاناتی از جمله صدور کارت هدیه، امتیازدهی به مشتریان، تخفیفات و جوایز را فراهم میکند. با استفاده از کارت هدیه و امتیازدهی به مشتریان، آنها را به انجام خریدهای بیشتر و برگشت به فروشگاه تشویق میکنید. همچنین، با ارائه تخفیفات و جوایز، مشتریان را به خرید از شما ترغیب میکنید.
این کار باعث ایجاد ارتباط بیشتری با مشتریان و افزایش وفاداری آنها به شما میشود. همچنین نرم افزار POS به فروشندگان امکان میدهد تا اطلاعات مشتریان را دریافت و مدیریت کنند. با داشتن اطلاعات مشتریان، میتوانید بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید و به شکل بهینه با آنها ارتباط برقرار کنید. با اینکه سرمایه گذاری در نرم افزار POS هزینه بر است، اما میتواند به شما در کسب و کارتان کمک بسزایی کند. این نرم افزار باعث بهبود فرآیند خرید، بهبود تجربه مشتریان و افزایش وفاداری آنها به شما میشود.
به نظر شما چطور میتوان وفادارسازی مشتری را انجام داد؟
برای اینکه یک بیزینس بتواند مراحل رشد و ترقی را پشت سر بگذارد،باید مراحل مختلفی را طی کند. یکی از مواردی که منجر به افزایش فروش شما خواهد شد این است که حتما برای وفادارسازی مشتریان اینترنتی برنامه داشته باشید. بدون با بیشتر شدن تعداد مشتریان میتوانید سود بیشتری از کسبوکار خود به دست آورید. در این بین باید حتما برای وفادارسازی مشتریان آفلاین یا حضوری هم از یک پلن حرفهای استفاده کنید. مجموعه اسمارت ایکس با ارائه خدماتی همچون نرمافزار POS که برای سرویس باشگاه مشتریان در رستوران هم کاربرد دارد، به شما در این راستا یاری میدهد. به نظر شما آیا راههای دیگری به غیر از موارد گفته شده در این مطلب برای وفادارسازی مشتریان وجود دارد؟ اگر تجربهای دارید حتما آن را به اشتراک بگذارید.