سیستم POS (پایانه فروش) چیست | ایکس smartx

سیستم POS (پایانه فروش) چیست و چه کاری برای جمع آوری اطلاعات شما انجام میدهد؟

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

برای این‌که بتوانید یک کسب‌وکار عالی داشته باشید، باید حتما یک شیوه‌ی پرداخت مشخص و واضح برای مشتریان خود ایجاد کنید. سیستم pos به مجموعه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزاری گفته می‌شود که برای انجام پرداخت مشتری استفاده می‌شود. این سیستم با نام پایانه فروش هم شناخته شده است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید. هم‌چنین شما باید بدانید که اهمیت جمع‌ آوری اطلاعات با سیستم POS چیست و چرا باید آن را جدی گرفت. با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، در این مطلب قصد داریم تا متوجه شویم پایانه فروش چیست و چگونه باید از آن بهره برد.

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش | ایکس smartx

تعریف سیستم POS چیست؟

امروزه بسیاری از صاحبان کسب‌وکار با این سوال مواجه هستند که سیستم POS چیست و چگونه باید از آن بهره برد. پایانه فروش در حقیقت فناوری است که برای انجام تراکنش بین مشتری و کسب‌وکار استفاده می‌شود. در نتیجه دادوستدهای مالی هر بیزینس با مشتریان از این طریق صورت می‌گیرد. ذکر این نکته ضروری است که پایانه فروش از دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده است.

به‌طور مثال دستگاه کارتخوان بخش سخت‌افزاری سیستم POS به حساب می‌آید. هم‌چنین تمامی داده‌های مربوط به تراکنش‌ها از طریق نرم‌افزار ذخیره و تحلیل خواهد شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های حرفه‌ای که در این دستگاه وجود دارد، تمام تلاش خود را به کار ببندید تا از بهترین ابزار POS برای خود بهره ببرید.

اهمیت سیستم POS در یکپارچه سازی اطلاعات مشتریان

مدیریت مشتریان و سوابق خرید مربوط به هر کدام از آن‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد که باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام داد. زمانی که تعداد مشتریان از حد مشخصی فراتر می‌رود، دریافت اطلاعات و ذخیره کردن‌ آن‌ها به صورت سنتی به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود. اکنون که می‌دانید پایانه فروش چیست، باید از این ابزار برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مشتریان استفاده کنید. در واقع این کار توسط بخش نرم‌افزاری این برنامه صورت می‌گیرد که شرایط فوق‌العاده‌ای را برای شما رقم خواهد زد.

وقتی که به‌صورت یکجا به بانک اطلاعاتی دسترسی دارید، برنامه‌های تبلیغاتی خود را هم بر همین اساس اجرایی خواهید کرد. ذکر این نکته ضروری است که در طول سالیان اخیر تعداد کسانی که متوجه شدند سیستم POS‌ چیست افزایش پیدا کرده و افراد با توجه به فهم مفهوم سیستم پایانه فروش و فرق POS و صندوق فروش ، از سیستم های قدیمی فاصله گرفته اند. در نتیجه شما هم می‌توانید برای تحلیل هر چه بهتر وضعیت مشتریان خود از این بستر عالی به سود خود بهره ببرید. به‌طور قطع با این کار امکان رشد بیشتر در کار خود را خواهید داشت.

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش | ایکس smartx

تفاوت صندوق فروش با پایانه فروش چیست؟

از آنجایی که بسیاری از افراد نمی‌دانند سیستم POS‌ چیست، آن را با صندوق فروش اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که این دو مورد از نظر ماهیتی با یکدیگر تفاوت اساسی دارند. در واقع صندوق فروش یک روش سنتی برای رابطه‌ی مالی کسب‌وکار و مشتری است. در صندوق فروش مشتری وجه را پرداخت کرده و سپس باقی‌مانده‌ی آن را دریافت می‌کند. نهایتا تنها بخش مدرنی که در صندوق فروش دیده می‌شود چاپگر رسید شما خواهد بود. از همین رو صندوق فروش یک سیستم سنتی است که قدمت بسیار زیادی دارد.

از آنجایی که دنیای امروز تفاوت زیادی به گذشته دارد، باید به سراغ ابزارهای مدرن همچون سیستم پوز رفت. اگر شما بفهمید که مزایای سیستم POS چیست، مسلما آن را به دیگری ترجیح خواهید داد. مواردی همچون انجام پرداخت با کارتخوان، دریافت و ثبت اطلاعات مشتریان، اجرای برنامه‌های وفاداری و مدیریت موجودی از این طریق صورت می‌گیرد. اگر به درستی درک کردید که مزیت رقابتی پایانه فروش چیست، حتما از آن برای بیزینس خود استفاده کنید.

ویژگی‌ های مهم سیستم POS

برای اینکه بفهمید ویژگی‌های سیستم POS چیست، حتما باید به ساختار آن توجه زیادی داشته باشید. مشخصات سیستم POS‌ با توجه به نوع و محل به‌کارگیری آن بسیار متنوع خواهد بود. به‌همین علت شما می‌توانید که با یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند بهترین مورد را برای خود به کار ببندید. از آنجایی که قابلیت‌های متعددی در این ابزار وجود دارد، آن‌ها را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد.

  • پردازش پرداخت‌ها در زمان سریع
  • مدیریت روش‌های پرداخت موبایلی
  • ثبت زمان ورود و خروج کارکنان
  • ثبت و نظارت بر موجودی کالاهای فروشگاه
  • مدیریت برنامه‌های وفاداری
  • ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها

حال که متوجه شدید ویژگی‌های سیستم POS چیست، حتما تلاش کنید تا شما هم از این ابزار عالی بهره‌مند شوید. مشخصات ویژه پایانه فروش نشان می‌دهد که هر بیزینسی برای به دست آوردن موفقیت‌های بزرگ به آن نیاز خواهد داشت. از آنجایی که اجرای برنامه‌های وفاداری مشتری از طریق این سیستم امکانپذیر شده است، حتما از این قابلیت ویژه به سود خود بهره ببرید. تجربه ثابت کرده است که تمامی بیزینس‌های بزرگ و موفق از این سیستم بهره می‌برند پس به هیچ عنوان این فرصت را از دست ندهید.

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش | ایکس smartx

مزایای پیاده سازی پایانه فروش چیست؟

برای اینکه بهتر بدانید مزایای پایانه فروش چیست، باید آن را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهید. امروزه کسب‌وکارهای مختلف که به‌صورت روزانه تراکنش دارند از گزینه‌ای به نام پایانه فروش به نحو احسن استفاده می‌کنند. از همین رو شما هم باید بدانید فواید سیستم POS چیست و از آن بهترین بهره ممکن را ببرید. بر همین اساس ۴ مورد از مهم‌ترین مزایای این سیستم را بیان می‌کنیم.

1. بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت

یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در کسب‌وکار، بهبود تجربه‌ی مشتری در هنگام خرید است. از آنجایی که استفاده از سیستم پوز به‌صورت سریع و آسان اتفاق می‌افتد، یک تجربه خوشایند را برای مشتری رقم خواهد زد. در این حالت میزان رضایت مشتری بیشتر شده و در نهایت منجر به بهبود بیزینس شما خواهد شد. یکی از موارد کاربرد این مسئه در رستوران‌هاست که به بهبود تجربه مشتری در رستوران کمک شایانی می‌کند.

2. بهبود عملکرد تجاری کسب‌وکار

از آنجایی که می‌دانیم اهمیت پایانه فروش چیست، باید آن را برای بهبود عملیات تجاری استفاده کنیم. وجود ویژگی‌های مربوط به مدیریت کارکنان باعث می‌شود که عملکرد دقیق هر کدام از آن‌ها را بسنجید. ساختار ساده و هوشمند سیستم POS باعث می‌شود تا کارکنان با سرعت زیادی از آن استفاده کنند. هم‌چنین امکان بررسی دقیق موجودی کالاها با این سیستم وجود دارد.

3. بهینه سازی گزارش فروش

اگر شما صاحب یک بیزینس هستید، دوست دارید که عملکرد مالی خود را به‌صورت شفاف در بازه زمانی مشخص مشاهده کنید. با توجه به اینکه می‌دانید اهمیت سیستم POS چیست، مسلما در فرایند گزارش‌گیری نیز بسیار مفید خواهد بود. در نتیجه شما می‌توانید اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش‌های انجام شده را به‌طور کامل دریافت کنید.

4. ساده سازی ارتباطات مشتریان

در صورتی که شما از سیستم POS‌ بهره ببرید، به‌طور مستقیم به قسمت نرم افزار باشگاه مشتریان CRM متصل خواهید شد که در نتیجه خریدها به سوابق مشتری اتصال پیدا می‌کند. در این حالت شما می‌توانید که تبلیغات شخصی‌سازی شده را برای مشتری ارسال کنید و مشتری هم از پیام شما استقبال بیشتری خواهد کرد و باعث افزایش خرید شما خواهد شد.

سیستم POS (پایانه فروش) چیست | ایکس smartx

کاربردهای سیستم POS چیست؟

 هنوز مدیران بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نمی‌دانند کاربردهای سیستم POS چیست و استفاده کاملی از آن ندارند. به‌همین علت بیشتر افراد فکر می‌کنند که پایانه فروش فقط خرید مشتریان را آسان کرده است. برای اینکه بفهمید اهمیت پایانه فروش چیست، باید به سیستم یکپارچه‌سازی پرداخت‌ها دقت کنید. این مورد سبب شده است تا امکان پرداخت یکپارچه و قدرتمند به بهترین شکل ممکن فراهم شود. هم‌چنین با کمک این سیستم می‌توانید مدیریت موجودی محصولات را به شکل‌ حرفه‌ای انجام دهید.

اگر دوست دارید که برنامه‌های تشویقی را برای مشتریان به‌ کار ببندید، مسلما این مورد می‌تواند برای شما بسیار موثر باشد. هم‌چنین تمامی گزارش‌های فروش نیز در کمترین زمان ممکن برای شما قابل دریافت خواهد بود. وقتی که متوجه شدید سیستم POS چیست و چه اهمیتی دارد، حتما آن را در بیزینس خود به کار ببندید.

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش | ایکس smartx

انواع سیستم POS

برای اینکه بدانید اهمیت سیستم POS چیست، باید حتما با انواع آن آشنایی داشته باشید. سیستم‌های POS خرده فروشی یکی از رایج‌ترین نوع این پایانه است که به شکل‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. پایانه فروش خرده‌فروشی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌گیرد. در این حالت عملکرد کارکنان و موجودی کالاهای فروشگاه به‌طور جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پایانه فروش مبتنی بر خدمات یکی دیگر از انواع سیستم پوز به حساب می‌آید.

این سیستم به‌طور ویژه برای مدیریت کارت‌های مشتری و خرید خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارهای خدمات محور می‌دانند که پایانه فروش چیست و به‌شکل گسترده‌ای از آن استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید پیشرفته‌ترین سیستم POS چیست، مطمئنا پاسخ شما سیستم پوز رستوران خواهد بود. این مورد به‌طور ویژه در رستوران‌ها به کار می‌رود و امکاناتی نظیر سفارش اپلیکیشن، پرداخت‌های هوشمند تلفنی و ثبت سفارشات غذا توسط آن انجام می‌شود.

سخت‌ افزار و نرم افزارهای لازم برای اجرای سیستم POS

برای اینکه متوجه شوید قدرت سیستم POS چیست و تا چه اندازه کارایی دارد، باید به اجزای مختلف آن توجه داشته باشید. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، این سیستم از بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است. از همین رو شما می‌توانید که با تامین این موارد یک سیستم عالی را به کار ببرید. موارد سخت‌افزاری شامل دستگاه کارتخوان، بارکدخوان، چاپگر رسید و کشوی نقدی است که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

به‌طور مثال بارکدخوان در پایانه فروش خرده‌فروشی به‌طور ویژه استفاده خواهد شد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در این میان نقش نرم‌افزار پایانه فروش چیست. امروزه تعداد زیادی از این نرم‌افزارها ارائه می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. این نرم‌افزارها داده‌های مربوط به فروش را پردازش کرده و به شکل دقیق ثبت می‌کنند. با توجه به اینکه این روال به‌صورت ماشینی و توسط نرم‌افزار انجام می‌شود، احتمال خطا در آن نزدیک به صفر خواهد بود. هر روزه بروزرسانی‌های جدیدتری از این نرم‌افزارها ارائه می‌شود که شما می‌توانید جدیدترین آن را نصب کرده و از قابلیت‌های شگفت‌انگیز آن استفاده کنید.

سیستم POS (پایانه فروش) چیست | ایکس smartx

بررسی گزارش های پایانه فروش

اگر می‌خواهید بدانید اصلی‌ترین فایده پایانه فروش چیست، باید به قابلیت خاص گزارش‌گیری در آن نگاه کنید. سیستم پوز به شما این امکان را می‌دهد که در بازه زمانی دلخواه خود گزارش بگیرید. در هر گزارش اطلاعات مختلفی همچون میزان فروش، موجودی کالا، ورودی جدید کالا به فروشگاه و تخفیفات ارائه شده به مشتریان ثبت خواهد شد. در حقیقت وجود این گزارش‌ها سبب ایجاد شفافیت مالی برای شما خواهد شد. از همین رو مشخص است که اهمیت سیستم POS‌ چیست و چرا باید از آن بهره برد.

در این حالت امکان خطراتی مانند کلاهبرداری و سرقت نیز وجود نخواهد داشت. هم‌چنین شما با دیدن گزارش‌ها می‌توانید لیست محصولات پرفروش خود را مشاهده کرده و میزان خرید آن را افزایش دهید. هم‌چنین این گزارش‌ها به خوبی نقاط ضعف کسب‌وکار شما را نشان خواهد داد. از همین رو شما می‌توانید برای بهبود هر چه بهتر آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

نمونه کسب و کارهای موفق با به‌کارگیری سیستم POS

برای اینکه متوجه شوید مزیت سیستم POS چیست، باید آن را در بیزینس‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید. در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارهای برتر در سراسر دنیا از این سیستم بهره می‌برند. به‌طور مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت یکی از این موارد هستند. برند والمارت بیش از ۱۱ هزار شعبه در ۲۸ کشور جهان دارد. درست از زمانی که مدیران این شرکت متوجه شدند پایانه فروش چیست، برای به‌کارگیری آن در شعبات خود دست به کار شدند.

از همین رو یکی از بهترین سیستم‌های POS‌ دنیا را در اختیار دارند. رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد هم به‌طور ویژه از بهترین سیستم POS‌ برای مدیریت امور مالی خود استفاده می‌کنند. این برند مشهور هر روزه بیش از ۸۰ میلیون نفر مشتری در سراسر جهان دارد. مسلما بدون وجود پایانه فروش قدرتمند امکان ثبت فروش‌ها و دسته‌بندی آن‌ها وجود ندارد.

سخن پایانی

هر کسب‌وکار برای به دست آوردن موفقیت باید تمامی دریافتی‌های مالی خود را به شکل شفاف دربیاورد. هم‌چنین ثبت دقیق خرید و فروش‌ها باید بدون ذره‌ای تغییر صورت بگیرد. سیستم POS یا پایانه فروش به‌طور دقیق برای مدیریت مالی بهتر بیزینس‌ها و امکان پرداخت آسان به وجود آمده است. در این مطلب بیان کردیم که سیستم POS‌ چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. هم‌چنین شما می‌توانید با استفاده از سرویس های اسمارت ایکس و اتصال آن‌ها به صندوق فروش علاوه بر کنترل میزان فروش و تلاش برای بهبود آن با یک سیستم یک‌پارچه از مشتریان خود در موارد مختلف نظرسنجی کنید و با بهبود کیفیت خدمات خود و ارتقا آن‌ها مشتریان بیشتری را راضی نگه دارید. هم‌چنین سیستم رزرو هوشمند جزو محصولاتی است که در صورت اتصال به سیستم POS، بازخورد بسیار خوبی را برای بیزینیس شما خواهد داشت.

شاید برای شما مفید باشد