چرخه طول عمر مشتری

7 روش جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان به صورت کارآمد

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

هر کسب‌وکاری به دلیل حضور مشتریان خود به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌کند. اگر یک بیزینس نتواند رضایت مشتریان را جلب کند، مدت زیادی دوام نخواهد آورد. برای این‌که بتوانید خدمات‌دهی بهتری به مشتریان داشته باشید، باید راه‌ های جمع آوری دیتا مشتریان را بیاموزید. هم‌چنین در مرحله بعدی روش نگهداری اطلاعات مشتریان هم بسیار پراهمیت خواهد بود. با توجه به اهمیت بالای این موضوع‌، در این مطلب به‌طور کامل به بررسی این مورد خواهیم پرداخت.

چرا جمع آوری دیتا مشتریان اهمیت زیادی دارد؟

امروزه بسیاری از افراد درباره لزوم جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان سوال دارند و ضرورت آن را به خوبی درک نکرده‌اند. وقتی که شما هیچ دیتایی از مشتری نداشته باشید، تبلیغات شما مانند انداختن تیر در تاریکی است. از همین رو میزان تاثیرگذاری تبلیغات در این حالت بسیار کاهش پیدا می‌کند. آن‌چه که در این بین بیش از هر چیزی اهمیت دارد روش نگهداری اطلاعات مشتریان است. از آن‌جایی که این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند، باید از بهترین راه برای حفظ آن‌ها بهره گرفت.

آمار و ارقام هم به خوبی اهمیت ذخیره کردن اطلاعات مشتریان را ثابت می‌کند. ۷۹ درصد از مشتریان از شما انتظار دارند که با شناخت آن‌ها یک محصول منحصر‌ به‌فرد ارائه کنید. در واقع مشتریان به دنبال شخصی‌سازی خرید خود هستند تا از بالاترین کیفیت ممکن در خرید‌های خود برخوردار شوند. این بدان معنا است که از هر ۱۰ مشتری، ۸ نفر از آن‌ها می‌خواهند که خرید خود را شخصی‌سازی کنند.

جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان | ایکس smartx

انواع دیتای مشتریان که باید جمع آوری شوند

یکی از  سوالاتی که اکثر مدیران کسب‌وکار با آن مواجه هستند این است که کدام اطلاعات را باید جمع‌آوری کنم. امروزه انواع دیتای مشتری توسط بیزینس‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود تا امکان ارائه پیشنهادات شخصی وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین انواع دیتا که باید دریافت شود اطلاعات تماس مشتری است. شما باید سازوکاری را ایجاد کنید که مشتری راه‌های ارتباطی با خود را در اختیار شما قرار دهد. چنان‌چه به راه های جمع آوری دیتا مشتریان تسلط داشته باشید می‌توانید به‌راحتی این اطلاعات را برای خود به دست آورید. هم‌چنین موارد زیر هم به عنوان انواع دیتا از مشتری گرفته‌ خواهد شد.

  • میزان بودجه مشتری
  • وضعیت اشتغال
  • تعداد خانوار
  • وضعیت تاهل
  • ایمیل
  • شبکه‌های اجتماعی
  • علاقه‌مندی‌های شخصی
  • جنسیت
  • نام و نام خانوادگی

هر کدام از دیتاهایی که در بالا بیان شدند در نوع خود حائز اهمیت هستند. با این حال هر کس با توجه به نوع کسب‌وکار خود باید نوع دیتای مشتری را مشخص کند. به‌طور مثال فرض کنید که یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی از جنسیت مشتریان خبر نداشته باشد. در این حالت بخش زیادی از بودجه تبلیغاتی به خاطر نشان دادن‌ تبلیغات برای مردان به هدر می‌رود. از همین رو باید به راه های جمع آوری دیتا مشتریان تسلط داشته باشید و اطلاعات لازم را به دست آورید. ه‌مچنین حتما روش نگهداری اطلاعات مشتریان را بررسی کنید تا از این جهت به مشکلی برنخورید.

محدودیت‌ های قانونی جمع آوری دیتای مشتریان

یکی از دغدغه‌های مهمی که در جمع‌آوری اطلاعات مشتریان پیش می‌آید، مربوط به حریم خصوصی و محدودیت‌های قانونی آن است. فراموش نکنید که کسب‌وکارها نمی‌توانند اطلاعات با محرمانگی بالا را از مشتریان دریافت کنند. در صورتی که چنین تخلفی از سمت شرکت صورت بگیرد، شخص می‌تواند به‌طور قانونی از شرکت شکایت کند. با این حال اطلاعات کلی مشتری با رضایت خود او قابل جمع‌آوری خواهد بود. در واقع چون مشتری با رضایت خود اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد، دریافت اطلاعات و ذخیره‌سازی آن ایرادی ندارد. البته باید روش نگهداری اطلاعات مشتریان کاملا امن باشد تا کاربران امنیت خاطر داشته باشند.

چنان‌چه یک کسب‌وکار از اطلاعات جمع‌آوری شده‌ سو استفاده کرده‌ و یا آن‌ها را افشا کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. معمولا هکرهای زیادی به دنبال دسترسی به بانک اطلاعات بیزینس‌ها هستند. از همین رو شما باید یک سیستم مدیریت اطلاعات قوی و ایمن داشته باشید. حفاظت اطلاعات مشتریان یک وظیفه‌ی بسیار مهم است که روی دوش صاحبان کسب‌وکار قرار می‌گیرد. از همین رو شما باید روش‌های نگهداری اطلاعات مشتریان را بشناسید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. اجرای درست و حرفه‌ای سیاست‌های محرمانگی در این میان بسیار پراهمیت است که نباید آن را از یاد ببرید.

جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان | ایکس smartx

روش های رایج برای جمع آوری دیتای مشتریان

با توجه به این‌که رشد کسب‌وکارها در گرو داشتن اطلاعات مناسب است، باید از راه های جمع آوری دیتا مشتریان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. بسیاری از مشتریان در برابر جمع‌آوری مستقیم اطلاعات از خود مقاومت نشان می‌دهند. از همین رو باید یک راهکار عالی تدارک ببینید تا مشتریان با اشتیاق کامل اطلاعات خود را تحویل دهند. با توجه به، به‌روز شدن‌ روش نگهداری اطلاعات مشتریان، امکان حفظ آن‌ها بسیار آسان‌تر شده‌ است. خوشبختانه امروزه شیوه‌های نوینی برای این مورد به وجود آمده‌ است که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1. جمع آوری اطلاعات از طریق خرید مشتریان

یکی از راه های جمع آوری دیتا مشتریان که بسیار پرطرفدار است، ثبت اطلاعات در هنگام خرید مشتری خواهد بود. برای این کار کافی است که یک نرم‌افزار pos را نصب کنید تا اطلاعات مهم مشتری را دریافت کنید. در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه‌ها دستگاه‌های پوز نصب شده‌اند که قابلیت دریافت شماره و ثبت آن را دارند.

از همین رو با دانستن روش نگهداری اطلاعات مشتریان می‌توانید به بهترین دستاوردهای ممکن برسید. چنان‌چه از این شیوه استفاده کنید، کمپین‌های بازاریابی قوی‌تری را اجرا خواهید کرد. وقتی که شما بر روی مشتریان هدفمند تمرکز می‌کنید، مسلما بازدهی آن هم بسیار بالا خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید از این روش استفاده کنید، باید تجهیزات لازم را برای آن تهیه کنید.

2. ثبت اطلاعات از طریق فرم‌ های ثبت نام

در صورتی که روش نگهداری اطلاعات مشتریان را می‌دانید، حتما سعی کنید که از بهترین روش‌ها برای دریافت دیتای مشتریان استفاده کنید. خوشبختانه ابزاری مانند فرم‌های ثبت ‌نام می‌تواند در این مورد بسیار مثمر به‌ثمر باشد. برای این‌که مشتری بخواهد برای اولین بار از خدمات و محصولات شما استفاده کند، باید فرم ثبت نام اولیه را تکمیل نماید. از همین رو شما اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت خواهید کرد. تهیه و تنظیم این فرم باید با دقت بالایی صورت بگیرد تا تمامی اطلاعات لازم از این روش جمع‌آوری شود.

معمولا در پروسه‌ی ثبت نام مواردی هم‌چون نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تماس و ایمیل دریافت می‌شود. البته هر بیزینس با توجه به استراتژی خود نوع اطلاعات درخواستی را مشخص می‌کند پس این عامل کاملا متغیر خواهد بود. اگر دوست دارید که افراد را برای ثبت نام تشویق کنید، حتما از طرح‌های تشویقی استفاده کنید. به‌طور مثال بعد از ثبت‌نام هدیه‌ای از خدمات یا محصولات خود به مشتری تقدیم کنید. در این حالت مشتری نیز در همان آغاز ارتباط با شما حس فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهد کرد. چنان‌چه شما هم از قابلیت‌های فرم‌های ثبت نام استفاده کنید، مطمئنا از مزایای بالای آن برخوردار می‌شوید.

جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان | ایکس smartx

3. جمع آوری دیتا مشتری با فرم علاقه مندی ها و ترجیحات

اگر دوست دارید که با بهترین راه های جمع آوری دیتا مشتریان آشنا شوید یکی از آن‌ها این است که از فرم ترجیحات یا علاقه‌مندی استفاده کنید. زمانی که شما بدانید مشتریان به چه مواردی علاقه‌مند هستند، مسلما بهتر می‌توانید خدمات‌رسانی انجام دهید. اگر کمپین‌های تبلیغاتی با توجه به کاربران علاقه‌مند طراحی شود، میزان بازدهی آن تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند. چنان‌چه روش نگهداری اطلاعات مشتریان را بدانید، این فرصت را خواهید داشت که ترجیحات آن‌ها را ثبت کنید. در این حالت پیشنهادات ارائه شده‌ از طرف شما هم حالت اختصاصی پیدا می‌کند.

تجربه ثابت کرده است که پیشنهادات اختصاصی استقبال بیشتری دارند. فرم ترجیحات و علاقه‌مندی‌ها باید با سوالات مفید و سازنده پر شود. در این حالت شما قادر خواهید بود که شناخت درستی از مشتریان پیدا کنید. زمانی که شما لیست علایق مشتری را دارید، سعی می‌کنید که موارد مربوط به او را به اطلاعش برسانید. هم‌چنین برخی از خدمات به صورت منطقه‌ای عرضه می‌شوند. از همین رو شما می‌توانید تبلیغات را برای مشتریانی که در یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص حضور دارند ارسال کنید.

جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان | ایکس smartx

4. دریافت اطلاعات با برنامه های وفاداری مشتری

روش نگهداری اطلاعات مشتریان شامل موارد مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان در این راستا از آن استفاده کرد برنامه‌های شاخص وفاداری مشتری است. برنامه وفاداری مشتری در حقیقت یک ساختار سازمان‌یافته برای دادن‌ پاداش به مشتری است. این طرح‌ها با هدف کسب رضایت مشتری اجرایی می‌شوند. برای این‌که یک مشتری بتواند وارد برنامه شود، باید اطلاعات اولیه را وارد کند. به‌همین علت شما می‌توانید که اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنید. با وجود این برنامه شما می‌توانید وارد سیستم خود شده‌ و از امتیازات خود آگاه شوید.

این برنامه‌ها به شکلی تنظیم می‌شوند که با افزایش خرید فرصت‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. از همین رو حتما تلاش کنید که با یک برنامه‌ی وفاداری ویژه مهم‌ترین دیتاهای لازم را بگیرید. با توجه به گستردگی راه های جمع آوری دیتا مشتریان، حتما تلاش کنید که از بهترین برنامه برای خود استفاده کنید. در صورتی که شما برای عضویت در برنامه رضایت مشتری پاداش قرار دهید، تعداد زیادی از مشتریان به صورت داوطلبانه به شما اطلاعات می‌دهند.

5. جمع‌آوری اطلاعات از طریق نظرسنجی

یکی از بهترین راه های جمع آوری دیتای مشتریان استفاده از شیوه نظرسنجی خواهد بود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از طریق نظرسنجی دیدگاه خود را با صاحبان کسب‌وکار در میان بگذارند. به‌همین علت می‌توان با کمک ابزارهای جدید و به‌روز نظر سنجی مشتری را انجام داد. با توجه به آسان بودن روش نگهداری اطلاعات مشتریان، شما این فرصت را دارید که شخصی‌سازی تبلیغات را به‌شکل حرفه‌ای انجام دهید. در حال حاضر معمول‌ترین روش برای نظرسنجی استفاده از ایمیل است.

به‌علت اهمیت نظر سنجی مشتریان اکثر کسب‌وکارها به‌صورت دوره‌ای برای مشتریان خود ایمیل ارسال می‌کنند. بهتر است که برای شرکت در نظرسنجی یک پاداش ویژه مشخص کنید. در صورتی که بتوانید این کار را انجام دهید مطمئنا تعداد افراد بیشتری در نظرسنجی شرکت می‌کنند.   جوایزی هم‌چون کد تخفیف می‌تواند در این مورد بسیار تاثیر گذار باشد. خوشبختانه امروزه نگهداری اطلاعات مشتریان با تکنولوژی‌های جدید بسیار ساده شده‌ است. از همین رو تمامی داده‌های به دست آمده‌ از نظرسنجی به بهترین شکل ممکن ذخیره خواهد شد.

جمع آوری و نگهداری اطلاعات مشتریان | ایکس smartx

6. دریافت دیتا از طریق شبکه‌های اجتماعی

رشد تکنولوژی در ۲ دهه‌ی اخیر باعث شد تا ارتباط انسان‌ها با یکدیگر شکل جدیدی به خود بگیرد. در حال حاضر چند میلیارد نفر از انسان‌ها از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام استفاده می‌کنند. از همین رو حضور کسب‌وکارها در چنین فضایی مسلما شرایط رشد خوبی را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. تجربه این موضوع را ثابت کرده است که جمع‌آوری اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان خواهد بود.

امروزه مردم علاقه زیادی به دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی دارند. از همین رو شما می‌توانید از این فرصت عالی استفاده کرده و اطلاعات لازم خود را به دست آورید. قرار دادن‌ جوایز مختلف در این رسانه‌ها می تواند یکی از راه های جمع آوری دیتا مشتریان باشد.

7. جمع آوری داده‌ها از طریق سایت

بهترین روش نگهداری اطلاعات مشتریان که امنیت بالایی دارد، استفاده از فضای سایت است. با توجه به رشد روزافزون دنیای دیجیتال، هر کسب‌وکاری باید یک سایت عالی راه‌اندازی کند. وقتی که شما سایت دارید، مشتریان به‌طور مرتب وارد سایت شده‌ و خریدهای خود را انجام می‌دهند. خوشبختانه ابزار گوگل آنالیتیکس آمار دقیقی از فعالیت کاربران در داخل سایت می‌دهد.

در نتیجه شما می‌توانید که از این دیتای ارزشمند برای رشد هر چه بیشتر خود استفاده کنید. هم‌چنین در صورت داشتن سایت می‌توانید از ربات‌های چت و پاپ‌آپ برای ارتباط با مشتریان بهره ببرید. قرار دادن‌ بخشی با نام ثبت نام در سایت باعث می‌شود که اطلاعات مهمی را از کاربران بگیرید. از همین رو به هیچ عنوان از این فرصت عالی نگذرید.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها درباره‌ی روش نگهداری اطلاعات مشتریان دغدغه دارند و از راه‌های مختلفی برای این حفظ مشتری استفاده می‌کنند. برای این‌که شما بتوانید تبلیغات هدفمندی داشته باشید، باید از راه های جمع آوری دیتا مشتریان بهره ببرید. تجربه این موضوع را ثابت کرده‌ است که بازاریابی شخصی‌سازی‌ شده‌ اثر گذاری چند برابر دارد. خوشبختانه اسمارت ایکس روش‌های نگهداری اطلاعات مشتریان را با استفاده از ابزارهای خود برای شما فراهم کرده است، شما با استفاده از ابزارهای مختلف اسمارت نظیر مدیریت هوشمند وای فای، پلتفرم آنلاین نظر سنجی مشتریان و حتی باشگاه مشتریان می‌توانید اطلاعات مشتریان را دریافت و ذخیره کنید.

شاید برای شما مفید باشد