گیمیفیکیشن رستورانی چیست | اسمارت ایکس

گیمیفیکیشن رستورانی چیست؟ بررسی مزایا و معایب گیمیفیکیشن در رستوران

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

تبلیغات رنگارنگ و جذاب، دکوراسیون‌های شیک و خاص، ارائه بهترین خدمات و البته عرضه باکیفیت‌ترین غذاها در رستوران، همه و همه فقط یک هدف دارند: مشتریان بیشتری را به استفاده از خدمات مجموعه ترغیب کنند. حالا و با وجود همه این جنبه‌های مهم، یک روش جذاب، کاربردی و بسیار موثر هم به وجود آمده است که گیمیفیکیشن نام دارد. گیمیفیکشن رستورانی روشی است که باعث افزایش فروش خواهد شد، اما اگر دقیقا نمی‌دانید گیمیفیکیشن رستورانی چیست، چه کاربردی دارد و چگونه باعث افزایش فروش رستوران و مجموعه شما می‌شود، فقط کافی است تا انتهای این مطلب با ما بمانید.

تعریف گیمیفیکیشن و کاربرد آن | اسمارت ایکس

تعریف گیمیفیکیشن و کاربرد آن

همه ما انسان‌ها، از کودکی با مفهوم بازی‌کردن و جایزه بردن، آشنا می‌شویم. حس خوب برنده‌شدن، کسب امتیاز، رفتن به مرحله بعد و اول شدن در بازی‌ها، همه باعث می‌شوند که حتی در بزرگسالی، از بازی‌کردن لذت ببریم.

با توجه به همین توضیح کوتاه، تعریف ساده گیمیفیکیشن رستورانی این است: فرآیند استفاده از مشخصه‌های اصلی بازی‌ها مثل جایزه، پاداش و… در یک مفهوم خارج از فضای بازی مثل کسب‌وکار رستورانی، گیمیفیکیشن رستورانی نامیده می‌شود. اهداف اصلی این کار شامل موارد مختلفی مثل ترغیب و افزایش انگیزه مشتریان برای خرید بیشتر، افزایش مشتریان دائمی، ایجاد تعامل بیشتر و مشارکت افراد در مجموعه است.

به عبارت ساده‌تر باید بگوییم که اگر کاری کنید که همه فضای کسب‌وکار شما شبیه یک محیط بازی بزرگ باشد، نوع تعامل افراد و میزان خرید آن‌ها از شما هم تغییر خواهد کرد. در صورت پیاده‌سازی صحیح و کامل، مشتریان با خرید از شما، هیجان‌زده شده و انگیزه بیشتری برای تکرار خرید پیدا می‌کنند.

بدین ترتیب برای کسب پاداش بیشتر، خرید بیشتر و مداوم‌تری خواهند داشت و مجموعه شما هم به اهداف فروش خود خواهد رسید. در مطلب «گیمیفیکیشن چیست؟»، این موضوع را کاملا بررسی کردیم و برای درک بهتر این مفهوم، می‌توانید آن مطلب را هم بخوانید.

حالا و با درک اولیه و کلی راجع به گیمیفیکیشن رستورانی، این سوال به وجود می‌آید که اهمیت این روش چیست؟

چرا استفاده از گیمیفیکیشن رستورانی اهمیت دارد؟

برای درک بهتر اهمیت گیمیفیکیشن رستورانی، ابتدا به این سوال پاسخ دهید: بهترین تبلیغ برای رستوران چیست؟

احتمالا شما هم به‌خوبی می‌دانید تبلیغاتی خوب و موثر هستند که در ذهن مشتریان باقی بمانند. در واقع همه آهنگ‌های کوتاه و شعرهای ساده با قافیه‌های تکراری در تبلیغات، برای این است که آن تبلیغ، در ذهن مشتری ماندگار شود. با توجه به همین اصل بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم، باید بگوییم که مهم‌ترین دلیل استفاده از گیمیفیکیشن رستورانی این است که حس خوب پاداش گرفتن در ذهن مشتری باقی بماند.

نوش جان کردن یک وعده غذایی یا نوشیدنی خوش‌طعم و باکیفیت همراه با برنده‌شدن، باعث ایجاد یک خاطره خوشایند در ذهن مشتری می‌شود. بنابراین پس از آن هر بار که آن مشتری به مجموعه شما فکر می‌کند، احساسات خوب قبلی هم در ذهن او تکرار شده و برای تجربه آن حس خوب، دوباره به مجموعه شما می‌آید.

مزایای گیمیفیکیشن رستورانی چیست؟

برای درک اهمیت گیمیفیکیشن، بهتر است نیم‌نگاهی به مزایای گیمیفیکیشن رستورانی بیندازیم:

مزایای گیمیفیکیشن رستورانی | اسمارت ایکس

ایجاد انگیزه بیشتر برای خرید

تصور کنید که در مسیر روزانه‌تان، چند کافی‌شاپ وجود دارند که کیفیت قهوه همه آن‌ها، عالی و قیمت‌شان هم تقریبا یکسان است. با وجود این، یکی از این کافی‌شاپ‌ها پس از چند بار خرید، به شما یک نوشیدنی انتخابی رایگان می‌دهد. با توجه به همین نکته احتمال اینکه از همان کافی‌شاپ خرید کنید، چقدر بیشتر می‌شود؟

همه افرادی که صاحب یک کسب‌وکار خدماتی هستند، اهمیت بازگشت مشتری را به‌خوبی می‌دانند. یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت مشتری و خرید دوباره از شما، کیفیت بالای خدمات ارائه شده است. هر چند ایجاد انگیزه بیشتر برای خریدهای آتی، بدون شک می‌تواند میزان فروش شما را افزایش دهد و یکی از مزایای گیمیفیکیشن رستورانی نیز دقیقا همین است. مشتریان شما برای کسب پاداش بیشتر و رسیدن به جایزه نهایی، حتما دوباره باز می‌گردند و بعد از خرید چندباره، به مشتری دائمی شما تبدیل می‌شوند.

تشویق مشتریان برای خرج‌کردن بیشتر

پس از همان اولین خرید و کسب پاداش اول، این حس در مشتری ایجاد می‌شود که با خرید بیشتر و کسب پاداش‌ها، سریع‌تر می‌توانند به جایزه نهایی برسند. همین موضوع هم باعث می‌شود که مشتریان شما با دست‌ودلبازی بیشتری در مجموعه شما هزینه کنند تا سریع‌تر میزان پاداش خود را به سقف تعیین شده برسانند.

معرفی کسب‌وکار شما به دیگران

تبلیغ نفر به نفر، همیشه بازدهی فوق‌العاده‌ای دارد. با ایجاد حس رضایت بیشتر و ایجاد یک فرآیند رقابتی برای رسیدن به جایزه، مشتریان حس‌های بهتر و مهیج‌تری را در مجموعه شما تجربه خواهند کرد. به همین خاطر، احتمال معرفی شما به دوستان و اعضای خانواده از طریق همان مشتری، افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر می‌توانید بخشی از فرآیند گیمیفیکیشن رستورانی خود را به معرفی افراد و دریافت جوایز پس از آن، اختصاص دهید. بدین شکل، تبلیغ نفر به نفر از سوی مشتریان، بخشی از فرآیند بازی خواهد بود و مشتریان بیشتری شما را به اطرافیان خود معرفی خواهند کرد.

این سه مورد، تنها بخشی از مزایای گیمیفیکیشن رستورانی است. با وجود این مزیت‌ها، احتمالا این سوال مهم برای شما به وجود می‌آید که معایب این روش شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

معایب گیمیفیکیشن رستورانی | اسمارت ایکس

معایب گیمیفیکیشن رستورانی چیست؟

در واقع گیمیفیکیشن رستورانی معایب زیادی ندارد. تنها در صورت پیاده‌سازی نادرست، ممکن است برخی اشکالات را ایجاد کند. در هر صورت، به‌عنوان معایب گیمیفیکیشن رستورانی باید این موارد را در نظر بگیرید:

کاهش کلاس کاری مجموعه

پیاده‌سازی روش‌های پاداش و جذب مشتری، یک شمشیر دولبه است. بدون شک این روش‌ها را نمی‌توان در مجموعه‌های خاص و مجلل پیاده کرد. به همین خاطر، قبل از استفاده از گیمیفیکیشن رستورانی، باید نوع مجموعه خود، مخاطب هدف و نوع پاداش خود و حس ایجاد شده در مشتریان پس از کسب پاداش یا مطلع شدن از آن را در نظر بگیرید. عدم توجه به این موارد و ارائه پاداش‌های کم‌ارزش در ازای هزینه‌های بالا، می‌تواند حس بدی در مشتریان شما ایجاد کرده و تمام اهداف کسب‌وکاری شما را از بین ببرد.

عدم پیاده‌سازی درست و اثرات آن

تصور کنید که در گیمیفیکیشن رستورانی خود به مشتریان اطلاع می‌دهید که پس از 30 قهوه، می‌توانند یک نوشیدنی رایگان نوش جان کنند. رسیدن به عدد 30 و طولانی‌شدن مدت زمان آن، احتمالا باعث ناامیدی بخش زیادی از مشتریان شما خواهد شد.

بنابراین هم‌زمان با در نظر گرفتن مخاطب هدف و کلاس کاری خود، باید زمان رسیدن به جایزه نهایی و ارزش آن با توجه به مدت زمان انتظار را هم در نظر بگیرید. فراموش نکنید که در صورت ارائه پیشنهاد بهتر از سوی رقبا، مشتریان شما به سوی آن‌ها جذب خواهند شد و تمام تلاش‌های شما، بی‌نتیجه می‌مانند.

احتمال کاهش سود یا شهرت

برای اغلب مجموعه‌های بزرگ و اصطلاحا برند، ارائه پاداش‌های فوق‌العاده و به‌شدت ارزشمند، یک وجه منفی هم دارند. ممکن است برای مشتریان این حس را ایجاد کند که احتمالا مشتریان شما خیلی کاهش پیدا کرده‌اند و یا کیفیت غذا کمتر شده است و برای همین چنین جایزه‌های فوق‌العاده خوبی را در ازای یک خرید، عرضه می‌کنید. از سوی دیگر، با ارائه پاداش‌های خیلی خوب، باید بخش زیادی از سود نهایی مجموعه را به پاداش‌ها تخصیص دهید و ناگفته پیدا است که سود شما کمتر می‌شود.

به همین خاطر پیش از برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی گیمیفیکیشن رستورانی خود، حتما توجه کنید که درست مثل پاداش‌های ناچیز و بی‌ارزش، پاداش‌های ارزشمند و عالی هم می‌تواند باعث کاهش مشتریان شما شود.

گیمیفیکیشن رستورانی و وفادارسازی مشتریان

هدف نهایی همه این کارها این است که مشتریان دائمی داشته باشیم. حالا در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم که گیمیفیکیشن رستورانی چطور باعث وفادارسازی مشتریان به رستوران خواهد شد؟

همه انسان‌ها، از باخت بدشان می‌آید و حتی می‌توان گفت، اغلب انسان‌ها ترجیح می‌دهند هیچ چیز تازه‌ای برنده نشوند، اما داشته‌های فعلی خود را از دست ندهند. بر طبق گفته دنیل کاهنمن، یکی از روانشناس‌های مشهور آمریکایی: «انسان‌ها برای از بین‌بردن احتمال از دست‌دادن داشته‌های خود و محافظت از آن داشته‌ها، حاضرند کارهای خیلی سختی انجام دهند». با توجه به همین بخش، می‌توانیم بگوییم که انسان‌ها ترجیح می‌دهند به جای پیدا کردن پول در خیابان، پول فعلی خود را گم نکنند.

بنابراین باید بدانیم که «جلوگیری از باخت»، یکی از مهم‌ترین غریزه‌های بشر است. با توجه به همین غریزه و در نظر گرفتن آن، گیمیفیکیشن رستورانی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر میزان فروش مجموعه‌ها داشه باشد. مردم نمی‌خواهند پاداش‌های کوچکی را که در خریدهای سابق خود از سوی مجموعه شما به‌دست آورده‌اند، از دست بدهند. برای همین هم مدام خرید خود را ادامه می‌دهند تا جوایز بیشتری کسب کنند، رتبه بالاتری داشته باشند و از پاداش‌های قبلی خود، محافظت کنند.

اثر گیمیفیکیشن رستورانی | اسمارت ایکس

چرا گیمیفیکیشن رستورانی اثرگذار است؟

برای اغلب مدیران، این سوال مهم وجود دارد که دلایل اثرگذاری گیمیفیکیشن رستورانی چیست و چرا این روش، کارآمد است؟

در پاسخ باید بگوییم که مطالعات بسیار زیادی در دنیای مدرن انجام شده که بر طبق آن‌ها، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های ویدئویی انگیزه افراد را به طرز قابل توجهی برای ادامه‌دادن بازی و کسب پاداش‌های بیشتر، تحریک می‌کند. دلیل این موضوع این است که بازی‌ها باعث افزایش احساسات زیر خواهند شد:

  • افزایش حس رقابت
  • تقویت حس جست‌وجوگری
  • لذت کشف ناشناخته‌ها
  • تجربه حس کسب پاداش، برنده‌شدن، رسیدن به هدف و مفید بودن

همه این احساسات، بخشی از ذاتی‌ترین حس‌های وجودی ما انسان‌ها هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند لذت ناشی از این احساسات را انکار کند. همین احساسات مثبت و لذت‌بخش باعث شده‌اند که ما انسان‌ها گوشه‌های پنهان دنیا را کشف کنیم، باعث پیشرفت جوامع شویم و برای رسیدن به این لذت‌ها، هر چالش سخت و غیر ممکنی را با جان و دل بپذیریم.

با یک حساب و کتاب ساده، باید به شما بگوییم که بر اساس آمار معتبر جهانی، در سرتاسر دنیا بیش از 2.5 میلیارد بازیکن در انواع بازی‌ها وجود دارند. این تعداد بازیکن، بیش از یک سوم جمعیت دنیا و 34 درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهند. همین آمار نشان می‌دهد که انسان‌ها در سرتاسر دنیا، از لذت بازی‌کردن و پاداش‌گرفتن، به‌خوبی مطلع هستند.

حالا فقط تصور کنید که اگر بازی و کسب جوایز خیالی در یک دنیای مجازی، تا این حد می‌تواند انسان‌ها را به خود پایبند کند، کسب جوایز واقعی در زندگی روزانه، تا چه حد می‌تواند انسان‌ها را به انجام یک کار خاص مثل غذاخوردن در یک رستوران، ترغیب کند؟

بر اساس همین حس‌های ساده و غریزی، می‌توانید برای افزایش مشتریان خود، فرآیند بازی و کسب پاداش را در کسب‌وکارتان وارد کنید. بدون شک افراد زیادی هستند که با اطلاع‌یافتن از فرآیند کسب جایزه در مجموعه شما، روحیه رقابت‌طلبی‌شان وارد عمل شده و سعی می‌کنند به جایزه نهایی شما دست پیدا کنند.

می‌خواهید این احساسات را به‌صورت عملی تجربه کنید؟ خیلی ساده وارد این لینک شده و گردونه شانس رستوران اسمارت ایکس را امتحان کنید.

روش‌های پیاده‌سازی گیمیفیکیشن رستورانی

روش‌های مختلفی وجود دارد که احساسات ذاتی و قدرتمند انسان‌ها مثل نیاز به برنده‌شدن، رسیدن به هدف، برتر بودن و کسب پاداش بهتر را تحریک کند. در ادامه، برخی از روش‌های ساده پیاده‌سازی گیمیفیکیشن رستورانی برای تقویت این احساسات انسانی را با هم مرور می‌کنیم:

ارائه خدمات رایگان در ازای تعداد خرید مشخص

ساده‌ترین و معمول‌ترین روش گیمیفیکیشن رستورانی همان چیزی است که از ابتدای این مطلب بارها به آن اشاره کردیم. می‌توانید با عرضه کارت‌های وفاداری مشتریان، پس از هر خرید، آرم اختصاصی یا مهر مجموعه خود را در آن کارت درج کنید. پس از تعداد مشخصی خرید مثلا 5 آرم در کارت، مشتری به یک وعده غذایی رایگان خواهد رسید.

گیمیفیکیشن در یک بازه زمانی محدود

با ایجاد حس فوریت و تمام‌شدن مهلت، همیشه می‌توانید مشتریان بیشتری را به خرید بیشتر و سریع‌تر ترغیب کنید. برای این کار، بازه زمانی خاصی را مشخص کرده و ارائه جایزه را به آن زمان‌بندی محدود نمایید. برای مثال، اعلام کنید که بعد از خرید 9 وعده اصلی در بازه زمانی دو ماهه، یک وعده غذایی کامل به آن مشتری جایزه می‌دهید.

افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی

قدرت مطلق شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید! برای استفاده از پتانسیل بی‌نظیر آن، به مشتریان اعلام کنید که با تگ‌کردن مجموعه شما و توضیح مختصر درباره تجربه خود یا به‌اشتراک‌گذاشتن جوایزشان در شبکه‌های اجتماعی، پاداش‌های اختصاصی کسب می‌کنند. ارائه تخفیف‌های مختلف، افزایش شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی و…، همه می‌توانند بخشی از پاداش‌های اختصاصی افزایش تعامل مشتریان با شما در شبکه‌ها اجتماعی باشند.

این سه روش، تنها بخش کوچکی از روش‌های پیاده‌سازی گیمیفیکیشن رستورانی هستند. در مطلب «پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در رستوران»، روش‌های دقیق انجام این کار را با هم مرور کردیم. می‌توانید از آن روش‌ها کمک گرفته و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید، سود بیشتری کسب کنید و تجربه بسیار بهتری برای مشتریان خود بسازید.

افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی | اسمارت ایکس

سخن آخر

نظر شما راجع به استفاده از گیمیفیکیشن رستورانی چیست؟ فکر می‌کنید با چه روش‌هایی می‌توانید تعداد مشتریان خود را از طریق این فرآیند جذاب و مهیج افزایش دهید؟

گیمیفیکیشن رستورانی با استفاده از مشخصه‌های ساده و مهم بازی‌ها مثل برنده‌شدن، کسب پاداش و رسیدن به یک هدف خاص، به افزایش فروش مجموعه شما کمک می‌کند. در این مطلب، دلایل اهمیت گیمیفیکیشن رستورانی را با هم مرور کردیم. مزایا و معایب آن را بررسی کرده و روش‌های ساده پیاده‌سازی آن را هم به‌اختصار شرح دادیم. می‌توانید با کمی تغییرات و شخصی‌سازی این روش‌ها، گیمیفیکیشن رستورانی اختصاصی خود را داشته باشید و میزان فروش‌تان را به‌طرز قابل توجهی بیشتر کنید. حالا و با این توضیحات، برای استفاده از این روش‌ها آماده هستید؟

شاید برای شما مفید باشد