آیا برای خدمات و محصولات خود به دنبال فروش بیشتر هستید؟ آیا میخواهید مشتریهای شما تعامل بیشتری با کسبوکارتان داشته باشند؟ برای پاسخ به این نیازها باید به ابتدا به سؤال گیمفیکشن چیست ، پاسخ دهید.
قطعاً بهترین راهکار و پیشنهادی که در زمینه افزایش تعامل مشتری با شما و افزایش فروش مطرح است، گیمفیکشن خواهد بود. این روزها دنیای بازاریابی بسیار فعالتر از گذشته است و روشهای بسیار متنوعی ارائه میشوند که هر یک در نوع خود میتوانند در افزایش وفاداری مشتری و در پی آن، افزایش فروش، تأثیر داشته باشند.
شما بهعنوان ارائهدهنده خدمات یا محصولات باید باتوجهبه شرایط کاری خود، از بهترین این ابزارها به نحوی استفاده کنید که تأثیر خوبی در بالابردن میزان فروشتان داشته باشند. از میان همه شگردهای بازاریابی و مارکتینگ، گیمفیکشن راهکاری است که در بیشتر کسبوکارها تأثیر خوبی از خود نشان داده و میتواند مؤثرتر واقع شود.
گیمفیکشن چیست؟
شاید این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که گیمفیکشن چیست؟
بازیوارسازی یا گیمفیکشن روشی است که به کمک آن میتوان از عناصر بازی برای جذب مشتری، وفاداری مشتری و در نهایت افزایش فروش استفاده کرد. در مورد شاخص های وفاداری مشتری میتوانید در مطلب دیگر ما اطلاعات بیشتری کسب کنید. در واقع با استفاده از این ابزار، مشتری میتواند در ازای بازیکردن جوایزی دریافت کند که با نظر ارائهدهنده خدمات یا محصولات مشخص میشوند. ایده خلاقانهای که در پشت پرده گیمفیکشن وجود دارد، باعث شده تا هم مشتریها از آن لذت ببرند و هم صاحبان مشاغل بتوانند تعامل بیشتری با مشتریها داشته باشند.
طبیعتاً یکی از مهمترین راهکارهای وفادارسازی و افزایش فروش در هر کسبوکاری این است که مشتری تعامل بیشتری با شما داشته باشد. از این طریق مشتریها بهمرورزمان اعتمادشان به سمت خدمات یا محصولات شما جلب میشود و این همان چیزی است که به کمک گیمفیکشن عملی خواهد بود.
در یک برداشت کلی میتوان گیمفیکشن را هنر تعبیه مکانیزمهای بازیسازی در فضاهایی است که به در شرایط معمول برای بازی طراحی نشدهاند.
مروری بر تاریخچه گیمفیکشن
بازی همواره یکی از عناصر مهم در زندگی انسان بوده است. شکل بازیها از گذشتههای دور تا به امروز، تغییر زیادی داشته است و این روند هنوز هم روبهرشد است. شاید برای بسیاری از ما تابهحال، بازی صرفاً برای سرگرمی بوده است، اما این روزها کسبوکارهای زیادی هستند که از بازیسازی برای بهبود شرایط فروششان استفاده میکنند.
اولینبار ایده اجرای گیمفیکشن در سال ۲۰۰۲ مطرح شد، اما در آن متأسفانه استقبال چندانی از این روش نشد و برای چندین سال این ایده جذاب و کاربردی به فراموش سپرده شد. در سال ۲۰۱۱ رویکرد جدید نسبت به گیمفیکشن شکل گرفت و همین موضوع باعث شده تا شرکتهای متعددی در این زمینه سرمایهگذاری کنند.
تاریخچه گیمفیکشن پس از سال ۲۰۱۱، فراز و نشیبهای بیشتری دارد. بااینوجود همچنان میزان متقاضی برای این روش روبهرشد بود و این روند هنوز هم ادامه دارد.
گیمفیکشن در کسبوکار به حل چه مشکلاتی کمک میکند؟
یکی از راههایی که میتوان به پاسخ سؤال گیمفیکشن چیست، نزدیک شد، این است که در مورد مزایای آن در کسبوکار تحقیق کنیم. هدف اصلی از اجرای بازیوارسازی افزایش سود و فروش بیشتر در کسبوکارهای مختلف است. بازیوارسازی کمک میکند شما بهعنوان ارائهدهنده خدمات یا محصولات مختلف بتوانید اطلاعات بیشتری از مشتریهای خود به دست بیاورید و تعاملتان را با آنها افزایش دهید.
کمتر کسی پیدا میشود که از بازیکردن لذت نبرد و همه ما از کودکی با بازیهای مختلف خاطره داریم. باتوجهبه این موضوع شما میتوانید از طریق طراحی یک بازی جذاب، ساده و البته دارای مزیتهایی مانند جایزه به مشتری انگیزهای برای تعامل با کسبوکارتان را بدهید.
آمارها نشان میدهد که تأثیر گیمفیکشن در آگاهی مشتری از برند شما بسیار زیاد است و بهراحتی میتوان با طراحی یک بازی ساده، مشتریها را بیشازپیش با ماهیت برند خود آشنا کنید.
تحقیقات زیادی در مورد اثرگذاری بازیوارسازی انجام شده که برخی از آنها در مورد برندهای معروف هستند. برای مثال شرکتهایی مانند دل، نایک و پپسی با استفاده از استراتژی بازیسازی توانستهاند میزان کامنتگذاری و مشارکت در سایتهایشان را تا ۱۳ درصد افزایش دهند.
جالب است بدانید که شبکههای اجتماعی شناخته شده؛ مانند توییتر و فیسبوک هم با استفاده از گیمفیکشن توانستهاند میزان مشارکت و تعامل کاربران را تا ۲۲ درصد افزایش دهند. مزیت اصلی گیمفیکشن این است که شما را از نگرانی وفادارسازی مشتری و بالابردن تعامل رها میکند. همین موضوع به نظر ساده باعث میشود مشتریهای شما روزبهروز بیشتر شوند و باعث افزایش ارزش طول عمر مشتری و افزایش فروش را داشته باشید.
کدام کسبوکارها از گیمفیکشن استفاده میکنند؟
این مطلب را با سؤال گیمفیکشن چیست، شروع کردیم و موضوعاتی را بررسی کردیم که با مطالعه آنها میتوانید بهراحتی به این سؤال پاسخ دهید. در ادامه این مطلب میخواهیم مثالهایی از کسبوکارهایی را بررسی کنیم که تابهحال از گیمفیکشن نتیجههای خوبی گرفتهاند. بیشتر این مثالها از برندهای بزرگ و مشهور در زمینههای مختلف هستند و همین موضوع نشان میدهد که تا چه حد بازیسازی در ارائه خدمات و محصولات میتوان کارآمد و مؤثر باشد.
-
ارتش ایالات متحده آمریکا/ us.army
اولین مثال احتمال جالبترین مثال برای استفاده از گیمفیکشن است. ارتش ایالات متحده برای جذب نیرو و تشویق جوانان به عضویت در ارتش، بازیهای جنگی را طراحی میکند. این بازی که American’s army نام دارد بهراحتی از طریق و بسایت ارتش آمریکا قابلدانلود است. داوطلبان با انجام این بازی میتوانند میزان تبحر خود در تیراندازی بهصورت تکنفره و دستهجمعی را بسنجند.
-
نایک/ nike
در اقدامی جالب، برند نایک بازی سادهای طراحی کرده که افراد را به رقابت در زمینه ورزشی ترغیب میکند. بازی طراحی شده توسط این برند به شما اجازه میدهد دادههای فیزیکی مانند مسافت پیادهروی یا میزان کالری مصرف شده را به طور دقیق به دست بیاورید. جالب است که این اطلاعات را میتوان بهصورت آنی در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشت و همین موضوع باعث ایجاد چالشهای ورزشی در میان کاربران میشود.
-
استارباکس/ starbucks
یکی از قویترین سیستمهای بازیسازی در دنیا را استارباکس راهاندازی کرده است. مشتریهای با استفاده از گیمفیکشن استارباکس میتوانند در ازای بازیکردن و موفقیت در آن، تخفیفها خوبی برای خریدهای بعدیشان دریافت کنند. چنین موقعیتی طبیعتاً از دید هیچ مشتریای دور نخواهد ماند و شاهد هستیم که استارباکس روزبهروز مشهورتر و پرفروشتر شده است.
استفاده از گیمفیکشن چه مزایای دارد؟
کاربرد گیمفیکشن در کسبوکارهای مختلف اثرات ملموس و قابل مشاهدهای دارد و میتوان به کمک ابزارهای اندازهگیری میزان مشارکت، بهخوبی متوجه شد که تا چه حد این روش برای افزایش فروش و بالابردن تعامل با مشتریها، کارساز است.
طبیعتاً این مزایای بازیوارسازی در کسبوکار است که باعث شده این روزها تا این حد گسترش داشته باشد. در ادامه این مطلب میخواهیم چند مورد از مهمترین مزیتهای این ابزار کارآمد در بازاریابی را با هم بررسی کنیم:
- آسانتر کردن پروسه جمعآوری اطلاعات و دادههای مربوط به مشتریها
- افزایش مؤثر سطح تعامل و مشارکت مشتریهای
- بهبود اعتماد و بالابردن میزان وفاداری در مشتریها
- امکان آموزش مشتریان با استفاده از بازی برای اهداف مختلف
- امکان تبلیغ محصولات و خدمات برند شما
- حفظ مشتریهای به دلیل ارائه پاداشهایی مانند تخفیف یا بن خرید
- برخورداری از قیمت مقرونبهصرفه در مقابل میزان اثرگذاری و بازدهی در افزایش فروش
آیا گیمفیکشن هم معایبی دارد؟
بله طبیعتاً هر روش بازاریابیای در کنار مزیتهای فراوان، معایبی هم دارد و لازم است پیش از استفاده از آنها در مورد این معایب کسب اطلاعات کنید. در واقعی بخشی از پاسخ سؤال گیمفیکشن چیست، به همین موضوع معایب مرتبط است.
نکات مهم در پیاده سازی گیمیفیکیشن
استراتژی گیمفیکشن در بازاریابی قطعاً مزایای زیادی دارد، اما اگر در پروسه اجرای آن به برخی نکات توجه نکنید، ممکن است معایب استفاده از آن برای شما بیشتر از مزایای آن باشد. در ادامه چند مورد خاص را بررسی میکنیم که اگر بهدرستی در بازیوارسازی رعایت نشوند، ممکن است این ابزار تأثیر منفی روی کسبوکار شما داشته باشد.
-
بازیها را سرگرمکننده طراحی کنید!
فراموش نکنید که اصلیترین هدف از بازیوارسازی، سرگرمکردن و ایجاد حس شادی در مشتری است و در کنار این هدف شما میتوانید به دیگر مزیتهای گیمفیکشن دسترسی داشته باشید. حال اگر بازی طراحی شده، جذابیت و کیفیت لازم را نداشته باشد، احتمالاً میزان مشارکت در آن کاهش خواهد یافت و این موضوع به ضرر کسبوکار شما است.
-
به دنبال اطلاعات اضافی از مشتری نباشید!
بهطورکلی هر چه اطلاعاتی کمتری از مشتری درخواست کنید، میزان مشارکتش بیشتر خواهد بود. سعی کنید حداقل اطلاعاتی که نیاز دارید را به شکل صحیح از مشتری بگیرید. درخواست اطلاعات اضافی باعث میشود مخاطب شما احساس ناراحتی و ناخوشایندی داشته باشد و چنین موضوعی قطعاً در اهداف گیمفیکشن جای نمیگیرد.
-
جوایز قابلقبول برای گیمفیکشن در نظر بگیرید!
اگر به دنبال این هستید که میزان مشارکت مشتریها را بالا ببرید، باید جوایز و پاداشهای قابلقبولی برای بازیهای خود در نظر بگیرید. این موضوع باعث افزایش انگیزه بازیکردن در مشتریهای میشود و همچنین آنها را ترغیب میکند که بازی را به دیگران هم معرفی کنند.
-
برای نشر بازی برنامه داشته باشید!
این روزها بیشتر کسبوکارها در چندین شبکه اجتماعی فعال هستند و همین شبکههای اجتماعی میتوانند بهعنوان بستر تبلیغات استفاده شوند. پس از این که بازی را طراحی کردید، به دنبال این باشید که تا جای ممکن آن را نشر دهید و به دست مخاطبان برسانید.
گردونه شانس اسمارت ایکس یکی از سرویس هایی است که با همین هدف طراحی و اجرا گردیده است.
سخن پایانی
تا اینجا سعی کردیم تا از همه جوانب به سؤال گیمفیکشن چیست، پاسخ دهیم. برای این منظور کاربردها، مزایا و معایب این روش کارآمد را بررسی کردیم. در یک نتیجهگیری کلی میتوان این گونه گفت که گیمفیکشن اگر بهدرستی اجرا شود، میتواند اثرات بسیار خوبی روی افزایش میزان تعامل و همچنین فروش کسبوکار شما داشته باشد. باتوجهبه این توضیحات اگر هنوز هم از این روش استفاده نمیکنید، توضیح میکنیم برای بهبود شرایط فروش کسبوکارتان، آن را امتحان کنید. همچنین برای آشنایی با سیستم باشگاه مشتریان هوشمند به این صفحه مراجعه کنید.