هزینه جذب مشتری در رستوران | چطور این هزینه را بهینه کنیم؟ | اسمارت ایکس

هزینه جذب مشتری در رستوران | چطور این هزینه را بهینه کنیم؟

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

رستوران‌گردی از تفریحات محبوب مردم سراسر جهان است. در عین حال رقابت زیادی در این دنیا برقرار است و رستوران‌ها در تلاشند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. در اغلب مواقع جذب مشتری جدید هزینه‌بر است. به همین جهت لازم است، هزینه جذب مشتری در رستوران به درستی محاسبه شود تا بتوانید تبلیغات و کمپین‌های مناسبی را اجرا کنید که در نهایت به جذب مشتری و ماندگاری او ختم شود.

هزینه جذب مشتری در رستوران چیست؟

همانند هر کسب و کار دیگری چه یک رستوران تازه کار باشید چه یک برند محبوب، همچنان نیاز به مشتری جدید خواهید داشت تا کسب و کارتان را ارتقا دهید. برای این کار افراد متعددی را استخدام خواهید کرد تا تبلیغاتی خلاقانه برایتان بسازند و در نهایت بتوانید مشتری جدید را به سمت خود بکشانید.

نسبت این هزینه‌ها به میزان فروشی که در بازه زمانی خاصی داشته‌اید و در نهایت تعداد مشتری جدیدی که کسب کرده‌اید میزان هزینه جذب مشتری در رستوران شما را مشخص خواهد کرد. محاسبه CAC در رستوران نیز همان فرمول خاص محاسبه جذب مشتری در کسب و کارهای مختلف را دارد. بنابراین شما فقط کافیست هزینه‌هایی که متحمل می‌شوید را به طور دقیق یادداشت کنید تا بتوانید به درستی آن‌ها را در فرمول خود قرار دهید و محاسبه کنید.

نظرات مشتری درباره رستوران شما حائز اهمیت است | اسمارت ایکس

5 روش کاهش هزینه‌های جذب مشتری در رستوران

اما محاسبه CAC در رستوران کافی نیست بلکه شما باید بتوانید آن را بهینه کنید و تا جای ممکن هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال مشتریان بیشتری جذب کنید.

وقتی صحبت از کاهش هزینه جذب مشتری در رستوران شما می‌شود ایده این است که بین کل هزینه‌های فروش و بازاریابی خود تعادلی پیدا کنید. این به این دلیل است که اگر هزینه‌های بازاریابی شما برابر یا بیشتر از فروش شما باشد شما در حال ضرر کردن هستید. بنابراین لازم است راهکارهایی برای بهینه کردن هزینه‌های خود برای جذب مشتری داشته باشید.

1. از مشتریانتان درباره نحوه آشناییشان بپرسید

یکی از مهم‌ترین مواردی که درباره حضور مشتری جدید در رستوران شما وجود دارد نحوه آشنایی او است. اگر روش‌های بازاریابی مختلفی را دنبال می‌کنید با این کار می‌توانید متوجه شوید کدام روش کارسازتر است.

مشتری جدید ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی یک تبلیغ بیلبورد یا معرفی مشتریان پیشین با شما آشنا شده باشد. دانستن این نکته و ارزیابی آن در یک مدت زمان خاص مشخص می‌کند کدام روش جذب مشتری برایتان کارسازتر بوده است.

2. شماره تمامی مشتریان جدید را داشته باشید

وقتی از کاغذ و قلم استفاده می‌کنید که سفارش مشتری را بگیرید سخت است بتوانید بفهمید مشتری جدید است یا خیر. بنابراین شاید لازم باشد برای این کار از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید تا بتوانید این ارقام را به صورت اتوماتیک بدست آورید:

  • لیست مشتریان جدید را با توجه به تراکنش‌های کارت اعتباری به‌دست آورید. با استفاده از تراکنش‌های دستگاه POS رستوران می‌توانید با خیال راحت پایگاه داده مشتریان را بر اساس اطلاعات کارت اعتباری ایجاد کنید و از آن‌جایی که 90 درصد مشتریان ترجیح می دهند هزینه یک وعده غذایی رستوران را با کارت پرداخت کنند می توانید لیست نسبتا دقیقی از مشتریان جدید به دست آورید.
  • از برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنید. یکی از راهکارهایی که می‌توانید از طریق آن، متوسط هزینه جذب مشتری در رستوران را به‌دست آورده و بهینه‌سازی کنید. داشتن یک برنامه مدیریت ارتباط با مشتری است که به مشتریان امکان ثبت نام می‌دهد. این برنامه‌ها اغلب در کمپین‌های تبلیغاتی معرفی می‌شوند و کمک بزرگی به شناسایی موفقیت یک کمپین محسوب می‌شوند.

با مشتری تعامل داشته باشید و راهنمایی کنید | اسمارت ایکس

3. به روی تبلیغات قابل ارزیابی هزینه کنید

روش‌های مختلفی برای تبلیغات بیزینس شما وجود دارد، اما فقط برخی از آن‌ها به طور واضح قابل ارزیابی و شمارش هستند. مثلا تعداد کلیک‌ها به روی یک لینک را می‌توانید بشمارید و حتی مسیریابی کنید تا ببینید مشتری شما تا کجا پیش رفته است. تبلیغات گوگل قابل ارزیابی است، حتی باز شدن اس ام اس و ایمیل را نیز می‌توانید متوجه شوید.

بنابراین اگر شما بتوانید به روی چنین تبلیغاتی هزینه کنید متوسط هزینه جذب مشتری CAC در رستوران را با دقت بیشتری می‌توانید محاسبه کنید.

هرچند این به معنای کنار گذاشتن تبلیغات بنری یا حتی تلویزیونی نیست چرا که در برخی مواقع چنین تبلیغاتی نیز می‌تواند منجر به آگاهی از نام برند شما شود. با این‌حال هزینه‌ای که شما بابت چنین تبلیغاتی متحمل می‌شوید در اغلب مواقع قابل ارزیابی نخواهد بود. بنابراین برای بهینه سازی هزینه جذب مشتری در رستوران بهتر است گزینه‌هایتان را محدود به موارد قابل ارزیابی کنید.

4. نظرات مشتریان را جویا شوید

نظرسنجی روشی رایگان برای ارزیابی کارتان خواهد بود. در نظر داشته باشید بخشی از هزینه جذب مشتری در رستوران صرف طراحی دکور و حتی منو و نوع غذاهای رستوران خواهد شد. بنابراین لازم است بدانید آیا مواد غذایی که از برند خاصی تهیه می‌کنید کیفیت مطلوبی دارد یا مشتریانتان از دکوراسیونی که با هزینه هنگفتی طراحی کرده‌اید راضی بوده‌اند؟ این موارد ریز و جزیی نیز می‌توانند در نهایت در محاسبه CAC رستوران در نظر گرفته شوند تا بدانید هزینه‌های جانبی که پرداخت می‌کنید ارزشش را دارد یا خیر.

یک نکته مهمی که باید در این‌جا در نظر بگیرید این است که مشتری جدید شما نباید به‌عنوان یک مشتری یک‌باره در نظر گرفته شود. همیشه بازگشت مشتری رستوران برایتان سودآورتر از جذب مشتری جدید خواهد بود. بنابراین لازم است تمام تلاشتان را بکنید تا مشتری را به سمت خودتان بکشانید. تبدیل مشتری جدید به مشتری ثابت نیز می‌تواند بخشی از هزینه‌های جذب مشتری جدید رستوران را بپوشاند چرا که شما یک‌بار بابت جذب این مشتری هزینه کرده‌اید و او چند بار از شما خرید خواهد کرد. این یعنی یکبار هزینه تبلیغات و چندبار بازگشت سرمایه.

5. روش‌های مختلفی را تست کنید

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که تبلیغات قابل ارزیابی و قابل شمارش گزینه بهتری برای محاسبه CAC در رستوران هستند. در این‌جا به شما توصیه می‌کنیم تبلیغات متنوعی را امتحان کنید اما به شرطی که هر کدام را در دوره خاصی اجرا کنید. به‌عنوان مثال تبلیغات تلویزیونی را زمانی که تبلیغات کلیکی ندارید امتحان کنید تا بتوانید متوجه شوید آیا این تبلیغ تاثیری گذاشته است یا خیر. سپس دوره آن که تمام شد کمپین بعدی را اجرا کنید.

هربار می‌توانید متوجه شوید کدام روش گزینه بهتری برای جذب مشتری شما خواهد بود و از این پس همان روش‌ها را در هزینه جذب مشتری در رستوران محاسبه می‌کنید.

در نظر داشته باشید که قرار نیست هزینه هنگفتی بابت تبلیغات بپردازید ولی نتوانید موثر بودن آن را ارزیابی کنید. علاوه بر این‌ها روش‌های بازاریابی که مناسب مشتری هدف شما نیستند فقط منجر به هدر رفتن بودجه شما خواهند شد.

کاهش هزینه‌های جذب مشتری در رستوران | اسمارت ایکس

سخن پایانی

محاسبه CAC در رستوران همانند هر کسب و کار دیگری مساله مهمی است. محاسبه هزینه جذب مشتری به شما می‌فهماند آیا در حال سود کردن هستید یا در جایی از سیستم بازاریابی یا ارائه خدماتتان با مشکل برخورد کرده‌اید. فراموش نکنید بهبود تجربه مشتری در رستوران نیز می‌تواند به طور متوسط هزینه جذب مشتری در رستوران تاثیر بگذارد.

علاوه بر این‌ها نظرسنجی‌ها را نیز فراموش نکنید، چرا که حتی مشتریان جدید هم پیش از این‌که بخواهند رستوران شما را انتخاب کنند فاکتورهایی را برای انتخاب رستوران در نظر می‌گیرند و اگر امتیاز خوبی نداشته باشید احتمال این‌که مشتری جدیدی جذب کنید کمتر است و در کمپین تبلیغاتی خود نیز با شکست مواجه خواهید شد. بنابراین بایستی به سرویس باشگاه مشتریان خود اهمیت دهید.

شاید برای شما مفید باشد