مدیریت میز در رستورانبیشک مدیریت میز در رستوران یکی از دشوارترین کارهایی است که کارکنان و مدیریت باید انجام دهند. خوشبختانه برای این منظور راهکارهای زیادی وجود دارد. اگر شما هم میخواهید بیشتر در مورد این راهکارها بدانید، با ما در ادامه همراه شوید.
رستورانهای خوب و معروف بیشتر میزهایشان را با استفاده از رزرواسیون به مشتری اختصاص میدهند. پرسشی که ایجاد میشود این است که آنها چگونه میتوانند حجم بالای رزروها را مدیریت کنند، بدون این که نارضایتی ایجاد شود؟
همواره کار در رستوران با چالشهای زیادی همراه است، اما خوشبختانه برای هر کدام از این چالشها راهکاری هم وجود دارد. در مورد رزرواسیون هم این موضوع درست است و شما میتوانید از راهکارهای بسیار متنوعی برای مدیریت میز در رستوران خود استفاده کنید.
چالشهای رزرواسیون در رستوران
مدیریت میز در رستوران و رزرواسیون یک فرایند مهم و حیاتی برای موفقیت یک رستوران است. این پروسه در شرایط مختلف میتواند چالشهای جدیدی برای مدیران و کارکنان رستوران ایجاد کند. بااینحال، این چالشها را میتوان بهراحتی با کمی خلاقیت پشت سر گذاشت. در ادامه چند مورد از این چالشها را با هم بررسی خواهیم کرد.
1. هماهنگی زمانی:
یکی از چالشهای اصلی رزرواسیون در رستوران، هماهنگی زمانی است. در این شرایط مشتریها از پیش میزی را برای بازه زمانی خاصی رزرو کردهاند. دشواری یا همان چالش ایجاد شده در این شرایط، محفوظ نگهداشتن میز در زمان مقرر است. باید توجه کرد که پیش از حضور مشتریهایی که میز را رزرو کردهاند، کارکنان باید از میز برای ارائه خدمات به دیگران هم استفاده کنند.
2. مدیریت میزها:
مدیریت میزها نیز یکی دیگر از چالشهای رزرواسیون در رستوران است. برای مثال، باید تعیین شود چه تعداد میز برای رزرو در دسترس باشد، چه زمانی میزها تخلیه شوند و چگونه میزهای خالی بهترین استفاده را داشته باشند. مشخصکردن همه این موضوعات بر عهده کارکنان رستوران و البته مدیریت است.
3. ارتباط با مشتریان:
برقراری ارتباط با مشتریان نیز یکی دیگر از چالشهای رزرواسیون در مدیریت میز در رستوران است. باید به مشتریان پاسخ مناسبی داده شود و درخواستهایشان را بررسی کنید. همچنین، باید اطلاعاتی از شرایط حال حاضر رستوران هم به آنها داده شود.
در مقاله «مشکلات رزرواسیون در رستوران» در مورد این موضوعات به طور کامل صحبت کردهایم و شما میتوانید از اطلاعات ارائه شده در جهت بهبود مدیریت رزرو میز در رستوران استفاده کنید.
4. تعیین قیمت و زمان:
یکی دیگر از چالشهای اساسی برای رزرواسیون این است که باید برای این منظور تعیین قیمت انجام شود. تعیین هزینه رزرو موضوعی است که باید باتوجهبه شرایط رستوران و نظر مدیریت انجام شود. البته این هزینه باید بهگونهای باشد که مشتریها همچنان مشتاق به رزرو باشند. در واقع مشخصکردن هزینههای غیرمنطقی و زیاد میتواند باعث تغییر نظر مشتریها و مراجعه به رستوران دیگری شود.
امنیت دادهها:
زمانی که رزرواسیون انجام میشود، شما باید برخی از اطلاعات شخصی مشتریها را داشته باشید. حفظ نگهداشتن حجم زیادی از این اطلاعات گاهی دشوار خواهد بود. برای این منظور باید شرایط خاصی را مشخص کنید که مشتریها هم از محفوظ ماندن اطلاعاتشان آسودهخاطر باشند.
چه راهکارهایی برای مدیریت میز در رستوران وجود دارند؟
میزبانی و مدیریت میز در رستوران یکی از مهمترین وظایف مدیران و پرسنل رستوران است. بخش میزبانی در رستوران شامل تعیین جایگاه مشتریان روی میز و ارائه خدمات موردنیاز به آنها، همچنین پذیرش و مدیریت رزرو میز در رستوران است.
فراموش نکنید که یک رستوران بدون مشتریهایش وجود نخواهد داشت. باتوجهبه این موضوع رستوران باید بتواند نظر مشتری را جلب کند و بهنوعی وفاداری مشتری را افزایش دهد. برای این منظور هم لازم است همه خدمات در بهترین حالتشان ارائه شوند.
این موضوع در مورد رزرواسیون هم وجود دارد. مدیریت میز در رستوران اگر بهدرستی انجام شود، مشتریها بهراحتی میزهای موردنظرشان را به دست خواهند آورد و در نتیجه رضایت بیشتری دارند.
باتوجهبه این موضوعات مهم است که برای مدیریت میز در رستوران از روشهای بهروز و کارآمدی است کنید. در ادامه این مطلب چند مورد از مهمترین و کاربردیترین راهکارهای مدیریت رزرو میز در رستوران را بررسی خواهیم کرد.
1. سیستم یکپارچه با صندوق (pos)
پیادهسازی سیستم رزرو یکپارچه با صندوق (POS)میتواند به رستوران شما در مدیریت رزرواسیون و فرایند پرداخت و مالی کمک کند. برای پیادهسازی این سیستم، میتوانید به روشهای زیر عمل کنید:
- انتخاب یک سیستم POS با امکانات رزرو: برخی از سیستمهای POS، قابلیت رزرواسیون را نیز دارند. برای مثال، میتوانید از سیستم POS استفاده کنید که امکان رزرو آنلاین را برای مشتریان فراهم کرده و با سیستم رزرواسیون شما یکپارچه است.
- اتصال سیستم رزرو به سیستم POS: درصورتیکه سیستم POS شما امکان رزرو ندارد، میتوانید سیستم رزرواسیون خود را بهصورت یکپارچه با سیستم POS رستوران هماهنگ کنید. برای این منظور، میتوانید از APIهای موجود در سیستم POS استفاده کنید و اطلاعات رزرو و پرداخت را بهصورت خودکار و بدون نیاز به دستی واردکردن آنها، به سیستم POS ارسال کنید.
- استفاده از تکنولوژی :NFC با استفاده از تکنولوژی NFC، میتوانید مشتریان را قبل از ورود به رستوران، با استفاده از تلفن همراه خودشان به سیستم رزرواسیون و سیستم POS متصل کنید. در این صورت، پرداخت و مدیریت رزرو با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه بهسادگی انجام میشود.
سیستم یکپارچه POS این روزها یکی از پرطرفدارترین و البته کاربردیترین سیستمهایی است که برای رزرواسیون رستوران استفاده میشود. در مقاله «ویژگی های سیستم POS رستورانی» میتوانید اطلاعات کاملتری در مورد این روش به دست آورید.
2. انتخاب سیستم رزروی که با شرایط رستوران شما همخوانی داشته باشد
انتخاب یک سیستم مدیریت جدول مناسب برای مدیریت رزرواسیون و میزبانی در رستوران میتواند به شما در ارتقای کیفیت خدمات، بهبود تجربه مشتریان و افزایش سودآوری کمک کند.
برای انتخاب یک سیستم مدیریت جدول مناسب، باید به موارد زیر توجه کنید:
- ویژگیهای سیستم: سیستم مدیریت جدول باید قابلیت مدیریت رزرواسیون، تعیین جایگاه مشتریان در میز، مدیریت تخلیه میز و ارتباط با مشتریان را داشته باشد. پیش از تهیه یک سیستم رزرو باید در مورد این موضوع بهخوبی تحقیق کنید.
- هزینه: هزینه سیستم مدیریت جدول نیز باید در نظر گرفته شود. باید باتوجهبه بودجه خود، سیستمی را انتخاب کنید که بهترین بازدهی را داشته باشد.
- سهولت استفاده: سیستم مدیریت جدول باید برای استفاده توسط کارکنان و مشتریان ساده و قابلفهم باشد. همچنین باید بهراحتی قابلانتقال و بهروزرسانی باشد. سیستمی که این امکانات را نداشته باشد، دردسرهای زیادی برای کارکنان و مشتریها ایجاد خواهد کرد.
- پشتیبانی و آپدیت: سیستم مدیریت جدول باید پشتیبانی و آپدیت منظم داشته باشد تا بتواند با تغییرات روزانه رستوران و نیازهای مشتریان سازگار باشد.
- امنیت: اطلاعات شخصی مشتریها در زمان رزرواسیون از آنها گرفته میشود و باید این اطلاعات پیش از حضور مشتری و حتی پس از رفتنش هم محفوظ بماند. باتوجهبه این موارد، باید یک سیستم مدیریت جدول مناسب را انتخاب کنید که پاسخ تمام انتظارات و نیازهای رستوران شما در زمینه رزرواسیون را بدهد.
3. سیستمی که عدم حضور مشتریها را نشان دهد
ترک میز به دلیل عدم حضور مشتریان میتواند برای رستورانها مشکلاتی ایجاد کند. بهعنوان راهحل، میتوانید سیستم مدیریت جدول را با سیستم مدیریت ترک میز ((no-shows ترکیب کنید تا بتوانید به بهترین شکل مدیریت رزرواسیون رستوران خود را انجام دهید. برای این کار، میتوانید به روشهای زیر عمل کنید:
- ارسال پیامک یادآوری: برای جلوگیری از خالی ماندن میز، میتوانید به مشتریان خود یک پیامک یادآوری برای تأیید رزرو ارسال کنید. در این پیامک، میتوانید به مشتریان خود یادآوری کنید که در صورت عدم حضور در زمان مقرر، ممکن است به میزشان دسترسی نداشته باشند.
- اعمال جریمه برای ترک میز: میتوانید برای جلوگیری از ترک میز، جریمهای برای مشتریانی که در زمان مقرر حاضر نشوند، تعیین کنید. این جریمه باید به نحوی مشخص شود که باعث شود مشتری در رزروهای بعدی، حتماً در رستوران حاضر شود.
- استفاده از سیستم مدیریت میزهای خالی: میتوانید از این سیستم استفاده کنید تا بهراحتی میزهای خالی را مدیریت کنید. با استفاده از این سیستم، میتوانید زمان رزروها و تأیید آنها را مشخص کرده و در صورت خالی ماندن میز، بهسرعت جایگزینی مناسب برای آن پیدا کنید.
با ترکیب سیستم مدیریت جدول با سیستم مدیریت ترک میز، میتوانید به بهترین شکل مدیریت رزرواسیون رستوران خود را انجام دهید. برای مثال، با استفاده از سیستم مدیریت جدول، میتوانید تعداد میزهای خالی را بهروز کرده و به مشتریانی که در صف انتظار برای یک میز هستند، اطلاع دهید که آیا یک میز خالی در دسترس است یا نه.
4. مشخصکردن میزان گردش میزها و کسانی که رزرواسیون انجام میدهند
بخش مهمی از مدیریت رستوران، مدیریت جریان مشتریان و تعداد میزهای خالی در هر لحظه است. برای بهبود عملکرد رستوران و افزایش سودآوری، میتوانید باتوجهبه شرایط رزرو در روزهای مختلف و ترجیحات مشتریان، جریان مشتریان را بهبود دهید.
یکی از راهکارهایی که میتوانید برای بهبود جریان مشتریان و کاهش تعداد میزهای خالی در رستوران خود انجام دهید، درک دقیقی از تعداد میزها و نرخ چرخش میزها است.
با درک دقیق از تعداد میزها و نرخ چرخش میزها، میتوانید برنامهریزی بهتری برای رزرواسیون رستوران خود داشته باشید. برای این کار، میتوانید از سیستم مدیریت میز استفاده کنید که به شما اجازه میدهد تا تعداد میزهای خالی و تعداد مشتریانی که در هر لحظه در رستوران شما حضور دارند را بهدقت مشاهده کنید.
همچنین، با درک نرخ چرخش میزها، میتوانید به بهترین شکل مدیریت رزرواسیون رستوران خود بپردازید. برای مثال، باتوجهبه نرخ چرخش میزها، میتوانید محدودیتهای زمانی برای رزروهایی که در ساعات پرتردد رستوران شما انجام میشوند، اعمال کنید.
ممکن است تصمیم بگیرید که رزروهایی که در ساعات پرتردد مانند ساعت شام یا شب انجام میشوند، حداقل یک ساعت باشد تا بتوانید به بهترین شکل از جریان مشتریان خود استفاده کنید و تعداد میزهای خالی را کاهش دهید.
برای این منظور یک فرمول ساده هم وجود دارد که میتواند نرخ چرخش میزها را به شما نشان دهد:
نرخ چرخش مالی میزها= تعداد صندلیها / تعداد میزها
5. طراحی سالنی با طراحی بهینه
یکی دیگر از راههای مدیریت میز در رستوران این است که شما از ابتدا برای سالن رستوران خود، طراحی خوبی در نظر گرفته باشید. با طراحی یک طراح سالن بهینه، میتوانید به بهترین شکل از فضای موجود در رستوران خود استفاده کرده و تعداد میزهای قابلاستفاده را افزایش دهید.
برای طراحی یک طرح سالن بهینه، میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. سادهترین راه استفاده از محاسبات دقیق برای مشخصکردن تعداد میزهایی است که در سالن شما قرار میگیرند. هر چه سالن طراحی شده، بهینهتر باشد شما میتوانید میزهای بیشتری برای استفاده در آن قرار دهید.
علاوه بر این، باید در نظر داشت که برخی میزها برای رزرو قابلقبول نیستند. بهعنوانمثال، ممکن است برخی میزها به دلیل موقعیت آنها در سالن رستوران، برای رزرو در ساعات پرتردد نامناسب باشند. در این موارد، میتوانید برای رزروهایی که در ساعات پرتردد رستوران انجام میشوند، محدودیتهایی را اعمال کنید.
در کل، با طراحی یک طرح سالن بهینه و اعمال محدودیتهای مناسب برای رزروهای ساعات پرتردد، میتوانید به بهترین شکل از فضای موجود در رستوران خود استفاده کنید و تعداد میزهای مورداستفاده را افزایش دهید.
6. توجه به بازدهی کارکنان
یکی از راهکارهایی که میتوانید برای بهبود مدیریت رزرو میز در رستوران خود انجام دهید، بهینهسازی کارایی پرسنل است. با بهینهسازی کارایی پرسنل، میتوانید به بهترین شکل از فضای موجود در رستوران خود استفاده کنید و تعداد میزهای قابلاستفاده را در حد مطلوبی نگه دارید.
برای بهینهسازی کارایی پرسنل، میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. بهعنوانمثال، میتوانید پرسنل را بر اساس تخصص و مهارتهایشان در زمینههای مختلف تقسیم کنید. بهاینترتیب، هر پرسنل بهعنوان مسئول یک بخش خاص در رستوران مشخص میشود و میتواند به بهترین شکل ممکن از میزهای آن بخش و میزهای نزدیک آن بهره ببرد.
برای این منظور میتوان از سیستمهای مدیریت میز و رزرو هم استفاده کرد. با استفاده از این سیستمها، میتوانید به بهترین شکل از تواناییهای پرسنل در زمینههای مختلف استفاده کنید.
همچنین، میتوانید به پرسنل آموزش بدهید که چگونه به بهترین شکل از فضای موجود در رستوران استفاده کنند و چگونه میزها را برای رزرو و سرویسدهی به مشتریان مرتب کنند.
7. از یک سیستم واحد برای رزرواسیون استفاده کنید
این روزها مشتریها از طریقهای روشهای مختلفی میتوانند با رستوران شما در ارتباط باشند. برای مثال آنها میتوانند رزرواسیون را از طریق شبکههای اجتماعی یا حتی تماس تلفنی انجام دهند. در چنین شرایطی باید همه رزروها با هم هماهنگ شوند تا در زمان حضور مشتری، مشکلی ایجاد نشود.
راهکار سادهتر این است که از رزرو رستورانی استفاده کنید. این سیستم به طور خودکار به شبکههای اجتماعی و تمام راههای ارتباطی دیگری که مشتری از آنها استفاده میکند، متصل میشود.
شما چگونه میزهای رستوران خود را مدیریت میکنید؟
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مدیریت میز در رستوران و البته مهمترین راهکارهای مؤثر در آن، آشنا کنیم. باید بدانید که این روزها مشتریها بیشتر تمایل به رزرو دارند و میخواهند در زمان حضورشان، میز آماده برای آنها وجود داشته باشد.
همین موضوع باعث بالارفتن رزروها در طول شبانهروز میشود و این شما هستید که باید مدیریت رزرو میز در رستوران را انجام دهید. هرچه نظم در رزرو هوشمند ، اختصاص میزها بیشتر باشد، مشتریها رضایت بیشتری خواهند داشت و ممکن است برای دفعات بعدی هم به شما مراجعه کنند.