مشکلات رزرواسیون در رستوران | ایکس smartx

بررسی مشکلات رزرواسیون در رستوران و ارائه راه‌حل برای رفع این مشکل

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

مشکلات رزرواسیون در رستوران‌ یکی از متداول‌ترین عوامل ضرر مادی بسیاری از این کسب‌وکارها به‌حساب می‌آید. در واقع معمولاً شما در سیستم رستوران‌داری با مشتریانی مواجه می‌شوید که دقیقه نود کنسل می‌کنند، مایل به حضور بلافاصله پس از رزرو هستند یا این که در قبال زمان‌بندی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید متعهد نیستند. در تمامی این موارد، رزرو کلاسیک و سیستم قدیمی که تلفنی یا حضوری است می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

امروزه تکنولوژی به داد بخش مهمی از کسب‌وکارها رسیده‌ است و به طبع می‌توان‌ با بهره‌گیری از تکنولوژی و اتوماسیون، نواقص و مشکلات رزرواسیون در رستوران را تا حد زیادی حل کرد.

مشکلات رزرواسیون در رستوران | ایکس smartx

سیستم رزرواسیون امروزی چه مشکلاتی ایجاد کرده است:

رزروهای قدیمی معمولاً تلفنی و با تماس مکرر با یک رستوران انجام می‌شوند. گاهی آن‌قدر صف طولانی است که شما به‌عنوان یک صاحب رستوران حتی قادر به پاسخگویی نیستید؛ علاوه‌بر آن ممکن است مشتری حضور نیافته، رزرو به‌درستی انجام نشود یا ظرفیت شما آن‌قدر محدود باشد که امکان برنامه‌ریزی نداشته باشید. به همین منوال سیستم‌های رزرو در رستوران‌ها، چهار مشکل عمده دارد که اگر آن‌ها را حل نکنید تا بیش از 40 درصد در بحث سوددهی، با مشکل مواجه می‌شوید.

1. کاهش پتانسیل فروش

دقت کنید که اگر از سیستم رزرو درستی استفاده نکنید، قادر به ارائه خدمات به مشتریان کم‌تری نیز خواهید بود. زمان تداخل یافته‌، تماس‌ها مکرر بوده‌ و به دلیل اشغال بودن خطوط نمی‌توانید تماس بگیرید و در کنار این موضوع حتی در پاسخگویی به کسانی که روزها قبل رزرو کرده‌اند نیز دچار مشکل می‌شوید.

هر چه تعداد رزرو بیشتری را بپذیرید، فضای کمتری برای مشتریان خواهید داشت. هنگامی که این اتفاق می‌افتد ممکن است در فروش شما محدودیت ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکل همیشه باید تعداد ثابتی از میزها را در دسترس مشتریان خود قرار دهید.

2. حضور نیافتن مشتری

تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که عدم حضور مشتری در رستوران پس از رزرو، چه تأثیر منفی روی فروش شما خواهد داشت؟ به همین منوال به جهت حل این ایراد، شما نیاز به یک سیستم جامع خواهید داشت.

در رزرو، با مشتریان زیادی روبرو می‌شوید که پس از رزرو کردن در رستوران حضور پیدا نکنند. در نهایت این میزهای خالی برای شما هزینه خواهد داشت و در واقع نه‌تنها نمی‌توانید از مشتریانی که تماس گرفته‌ و رزرو کرده‌اند پشتیبانی کنید بلکه همان مشتریان قبلی خود را نیز به دلیل عدم ظرفیت کافی از دست می‌دهید. به‌این‌ترتیب باید مطمئن شوید که یک استراتژی برای مقابله با این موضوع دارید. برخی از رستوران‌ها بیانه می‌گیرند و اگر مشتریان در مدت معینی مراجعه نکردند یا کنسل شدند ضرر زیادی نکنند.

3. ازدست‌دادن مشتریان ورودی

فراموش نکنید که همه افراد، حوصله و وقت تماس‌گرفتن و رزرو را ندارند در نتیجه بی‌محابا به سمت رستوران شما حرکت می‌کنند و ترجیح می‌دهند که پذیرای آن‌ها باشید. یکی از اصلی‌ترین مشکلات رزرواسیون در رستوران، مرتبط با همین موضوع است. در بیشتر موارد در روزهای تعطیل و خاص، شما با کاهش فروش حتی 50 درصدی مواجه می‌شوید. به جهت جلوگیری از این ایرادات پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از سیستم‌هایی استفاده کنید که به شما امکان مدیریت بین رزروها و مراجعه‌های حضوری داشته باشند. در دنیا این نوع رزروها توسط سیستم‌های کاملاً هوشمند و نرم‌افزاری انجام می‌شود.

4. ظرفیت محدود

البته این موضوع تا حد زیادی به ظرفیت فیزیکی رستوران نیز بستگی دارد؛ در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که خیلی سیستم رزرو بتواند آن را حل و رفع کند اما به‌هرحال در مدیریت‌کردن مشکلات، رزرواسیون در رستوران کمک می‌کند.

امروزه رستوران‌ها موظفند ظرفیت غذاخوری خود را کاهش دهند تا به اقدامات فاصله‌گذاری و سایر پروتکل‌های ایمنی پایبند باشند. در نتیجه بسیاری از رستوران‌ها برای اطمینان از اینکه میهمانان غذاخوری بیشتر از حداکثر ظرفیت نباشد زمان چالش برانگیزی دارند.

مشکلات رزرواسیون در رستوران | ایکس smartx

برای رفع مشکلات رزرواسیون در رستوران و افزایش فروش چه کاری انجام دهیم؟

فراموش نکنید که با انجام یک سری ‌کارها، شما تا حد زیادی می‌توانید ایرادات و مشکلات رزرواسیون در رستوران را مدیریت کنید.

1. فقط به مشتریانی که خوش قول هستند خدمات دهید

دقت کنید که مشتریان خوش قول که سروقت روی میز حاضر می‌شوند سرمایه رستوران شما محسوب می‌شوند؛ علاوه‌برآن، شما می‌توانید هرآنچه که لازم است را به‌عنوان یک امتیاز ویژه به جهت خوش قول بودن برای آن‌ها در نظر بگیرید.

2. با مشتریان خود تماس بگیرید و رزرو را یادآوری کنید

می‌توانید به‌صورت معمول با هرکدام از مشتریانی که زمان رزرو آن‌ها نزدیک است تماس برقرار کنید. البته خط تلفن شما اشغال می‌شود، قبض تلفن سر به فلک می‌کشد و در نهایت وقت زیادی از پرسنل شما گرفته‌ می‌شود.

البته که گفتیم یکی از مشکلات رزرواسیون در رستوران به شکل کلاسیک این است که شما نمی‌توانید تمام رزروها را یادآوری کنید. این موضوع از نظر هزینه و هم کنترل زمانی، مشکلات زیادی برای شما ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد آن‌ها پاسخگوی تماس شما نیستند و یا اصلاً دوست ندارند از سوی شما تماسی ایجاد شود.

3. همیشه یک مقدار فضا برای مشتریانی که رزرو نمی‌کنند داشته باشید

سعی کنید همیشه تعدادی از میزهای خود را خالی نگه دارید تا بتوانید مشتریان بیشتری را مدیریت کنید. می‌توانید تا حدود 30 درصد از میزهای خود را از رزرو خارج کنید تا افرادی که ناگهانی به رستوران مراجعه می‌کنند با مشکل مواجه نشوند.

4. استفاده از محصول رزرواسیون هوشمند اسمارت ایکس

سیستم اسمارت ایکس، تکنولوژی پیشرفته و البته با کاربری ساده است که به شما امکان کنترل مراجعه و ساعت حضور را می‌دهد و حتی سیستم اطلاع‌رسان مشتری نیز به‌حساب می‌آید.

مشکلات رزرواسیون در رستوران | ایکس smartx

رزرواسیون هوشمند اسمارت راه حلی هوشمند:

سیستم رزرو هوشمند رستوران اسمارت ایکس یک راه‌حل عالی است. بر بستر آنلاین کار می‌کند و نیازی به تجهیزات اضافه ندارد. می‌توانید مدیریت مشتریان، رزروها و همین‌طور کنترل حضور آن‌ها، کنسلی یا خروجی گزارش‌ها را با یک نرم‌افزار اختصاصی، دقیق و کامل انجام دهید.

رزرواسیون هوشمند اسمارت ایکس چیست؟

رزرو هوشمند یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که در سطح کشور و خاورمیانه توسط اسمارت ایکس ارائه شده‌ است. در آن بدون نیاز به اطلاعات اضافه:

  • عملیات رزرو رستوران را اتوماتیک و با استفاده از یک نرم‌افزار جامع CRM انجام دهید.
  • مشکلات معمول نوبت‌دهی را حل می‌کنید.
  • می‌توانید میزها و پروفایل مشتریان را مدیریت کنید.
  • امکان ارسال پیامک توسط اپراتور و دستی وجود دارد.
  • سیستم کاملاً برخط است و در تمامی شرایط کار می‌کند.
  • گزارش‌ها و اطلاعات کلی برای محاسبه و مدیریت دخل‌وخرج نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  • می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار کرده و حضور آن‌ها را یادآور شوید.

مزایای استفاده از رزرواسیون هوشمند اسمارت ایکس چیست؟

بهره‌گیری از سیستم هوشمند رزرو رستوران اسمارت ایکس مزیت‌های مهم زیادی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت.

1. آسان‌تر شدن رزرواسیون

تماس‌گرفتن با رستورانی که همیشه اشغال است به‌جرئت یکی از مشکلاتی است که مشتریان با آن مواجه هستند و در 90 درصد مواقع، قید حضور در آن را می‌زنند. در چنین شرایطی، اسمارت ایکس با امکان رزرو هوشمند و سریع بدون نیاز به تماس، مشکلات را رفع می‌کند.

2. کاهش میزان نرخ حضور نیافتن مشتری

شما می‌توانید با استفاده از این تکنولوژی، حضور مشتری را بر مبنای هرکدام از میزها، با مشخص‌کردن تگ و ساخت پروفایل مدیریت کنید. به او اطلاع می‌دهید که باید در چه تاریخ و چه زمانی، سر میز خود حاضر باشد. سامانه پیامکی و امکان ارتباط خودکار بر مبنای تکنولوژی ابری صددرصد ایمن از جمله قابلیت‌های اسمارت ایکس است.

3. ساخت پروفایل اطلاعات مشتریان

با ساخت پروفایل، شما می‌توانید تمامی مشتریان خود، تعداد دفعات حضور آن‌ها، سفارش‌ها و همین‌طور رزرواسیون را مدیریت کرده و همین‌طور هزینه‌های کلی و خروجی گزارش‌ها را به‌صورت یک فایل صفحه گسترده دریافت کنید.

4. جلوگیری از برنامه‌ریزی نامناسب

اگر در روزهای شلوغ با عمده‌ترین مشکلات رزرواسیون در رستوران مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم که با بهره‌گیری از این پلتفرم، نخست رزرو را به‌صورت آنلاین برای مشتریان انجام دهید، رزروها را در تقویم کنترل کنید، برای مشتریان پیامک بر اساس زمان‌بندی ارسال کنید و به آن‌ها حضور را گزارش دهید.

5. یادآوری رزرو به مشتریان

این یادآور به‌صورت پیامکی و با امکان درج لینک انجام می‌شود. حتی می‌توانید برای آن‌ها پروفایل ایجاد کنید تا اطلاعات موردنیاز را در مورد زمان یا تاریخ دقیق حضور دریافت کنند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله در مورد مشکلات رزرواسیون در رستوران صحبت کردیم و به این موضوع اشاره داشتیم که با استفاده از سیستم‌های قدیمی، شما امکان مدیریت کسب‌وکارهایی مانند رستوران را نخواهید داشت. بخشی از مشتریان شما میز رزرو می‌کنند و ممکن است پس از آن در محل، حضور نیابند. شما باید بتوانید رزرو آن‌ها را یادآور شوید. در تمام این موارد مشکلات رزرواسیون در رستوران شما بیشتر و بیشتر می‌شود و در حال حاضر روش پیشنهادی ما برای حل آن، سیستم رزرو اسمارت ایکس است. شما می‌توانید نقشه رستوران خود را ثبت و آن را مدیریت کنید. همین‌طور مهماندار قادر است که مشتریان را بررسی کرده و سفارش‌های آن‌ها را نیز به‌راحتی ثبت کند.

با تمامی این تفاسیر تا حدود 80 درصد از نواقص و مشکلات رزرواسیون در رستوران با استفاده از سیستم رزرو رستورانی ابری  به صورت یک‌پارچه و شبکه حل می‌شود.

شاید برای شما مفید باشد