12+1 روش افزایش فروش رستوران | اسمارت ایکس

15 روش افزایش فروش رستوران

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

افزایش فروش رستوران هدف اصلی بسیاری از کافه ها یا رستوران هایی است که در ابتدا با امید دستیابی به سطح بالای حاشیه سود تأسیس می‌شوند؛ اما پس از مدتی متوجه خواهند شد که بازار چالش های زیادی دارد و باید تمامی آن‌ها رعایت گردد. در واقع به بیان ساده می‌توان گفت که افزایش فروش رستوران فقط وابسته به محیط زیبا، غذای باکیفیت یا برخی ویژگی‌های معمول نیست.

این‌ها پیش‌نیازهایی هستند که انتظار می‌رود تمامی رستوران‌ها حتی در کوچک‌ترین مثیاس نیز باید آن‌ها را مدنظر قرار دهند. در ادامه ضمن توضیح بیشتر در مورد روش‌های افزایش فروش به‌خصوص برای رستوران‌های تازه‌کار در مورد نکاتی صحبت خواهیم کرد که در دنیای دیجیتال برای جذب بیشتر مشتری راهکارهای کلیدی هستند.

15 روش برتر افزایش فروش رستوران

رستوران محیطی است که نیاز به آرامش، حس خوب و البته تعادل دارد. رستوران‌های بیش از حد تجمل‌گرا و بیش از حد ساده با مشکلات زیادی در بحث فروش مواجه می‌شوند و عموماً نمی‌توانند دامنه نیاز خود را برآورده کنند. افزایش مشتری و فروش در رستوران تنها زمانی ممکن خواهد شد که بتوانید مشتریان را در بدو ورود به رستوران با فضایی که ایجاد کرده‌اید و غذایی که سرو می‌کنید جذب نمایید. در ادامه قصد داریم 15 روش کاربردیه برای افزایش فروش رستوران را معرفی کنیم، که شامل موارد زیر خواهد بود؛

1. استفاده از پکیج‌های خاص

2. بهینه‌ کردن منوی رستوران

3. هوشمند سازی فرآیند رزرواسیون

4. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

5. نظرسنجی از مشتریان

6. فروش محصولات برند معروف

7. افزایش سرعت سرویس ‌دهی بهبود مهمان نوازی

8. همکاری با اپلیکیشن و دلیوری‌های معروف و محبوب

9. اصلاح قیمت

10. برگزاری ورکشاپ در رستوران

11. استفاده از روش‌‌های مختلف مارکتینگ

12. استفاده از برنامه های وفاداری و باشگاه مشتریان

13. ارائه فضای خصوصی

14. استفاده از جزئیات در تعریف منوها

15. هوشمندسازی رستوران

در ادامه به توضیح هر مورد خواهیم پرداخت؛

1. استفاده از پکیج‌های خاص

استفاده از پکیج‌های خاص به معنی ترکیب مجموعه ای از محصولات و خدمات شما به شکلی متفاوت و البته با صرفه منطقی است که کمک میکند سبد خرید مشتریان شما گسترده‌تر از حالت معمول گردد. از این طریق و با برگزاری ایونت‌های جذاب می‌توانید تا حد زیادی مشتری را به خودتان وفادار کنید؛ پکیج‌های خاص حتی می‌تواند شامل پیش‌زمینه‌ای از خدماتی باشد که قصد دارید در آینده به مشتری ارائه دهید.

ارائه پکیج خاص برای افزایش فروش رستوران در یک کافه بازی | اسمارت ایکس

از یاد نبرید که قبل از هر چیزی مهم است که شما بتوانید نیاز مشتری را برآورده کنید؛

فرض کنید شما یک کافه بازی هستید که علاوه بر ارائه غذا و نوشیدنی، فرصتی را برای بازی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید. با استفاده از این روش، پکیجی 4 نفره طراحی میکنید که شامل 2 عدد پیتزا، 2 عدد ساندویچ، 4 عدد نوشیدنی و 2 ساعت بازی با 20 درصد تخفیف باشد. در این حالت هم مشتری مجموعه مورد نیاز خود را با تخفیف دارد و هم شما فاکتور پر سود از او در اختیار دارید.

2. بهینه‌ کردن منوی رستوران

استفاده از منوهای فصلی، تغییر در منو، ارائه توضیحات زیرنویس و پی‌نوشت در مورد منو، قراردادن تصویر محصولات، قیمت شفاف و … از جمله تکنیک‌هایی است که در بحث افزایش فروش رستوران می‌توانید از آن استفاده کنید. البته اگر منو دیجیتال به همراه بارکدهای QR ندارید، شانس زیادی در مقابل طیف وسیعی از مخاطبانی که با تکنولوژی بزرگ شده‌اند نخواهید داشت. اما مردم را به استفاده از تجهیزات دیجیتال مجبور نکنید بلکه باید منوی کلاسیک شما نیز همواره در دسترس باشد.

داشتن منو دیجیتال یکی از ملزومات برای هر رستوران و کافه | اسمارت ایکس

درصورتی‌که منوی شما قدیمی است در آن از توضیحات بدون زمینه استفاده کرده‌اید و فکر می‌کنید صرفاً به دلیل این که خودتان فکر می‌کنید غذاهای لذیذ ارائه می‌دهید مشتری هم باید آن‌ها را سفارش دهد سخت در اشتباه هستید. چراکه منو یکی از مهم‌ترین نقاط تماس مشتری با محصولات و خدمات شماست و اهمیت زیادی دارد که بتوانید به طور واضحی آنچه هستید را برایشان توضیح دهید.

بهینه‌ کردن منوی رستوران از راه های افزایش فروش رستوران | اسمارت ایکس

3. هوشمند سازی فرآیند رزرواسیون

اگر جزو آن دسته از کافه و رستوران هایی هستید که با چالش‌های رزرو دست و پنجه نرم می‌کنید، لازم است تا انقلاب مهمی را در این فرآیند ایجاد کنید. چراکه تنها در صورتی میتوان توقع افزایش فروش از یک رستوران داشت، که بتواند به صورت بهینه میزها و سفارشات خود را مدیریت کند.

سیستم رزرو هوشمند یا سیستم مدیریت نوبت اسمارت ایکس با هدف رفع چالش های مطرح در این زمینه طراحی شده است. این سیستم به واسطه یکپارچگی خود با صندوق و دیگر سرویس های رستوران، فرآیند حضور مشتری را از ثبت رزرو و نوبت دهی تا خروج مشتری از مجموعه به صورت خودکار اجرا می‌کند.

به‌خصوص اگر از سیستم‌های کلاسیک تلفنی برای انتخاب میز استفاده می‌کردید، با استفاده از این سرویس شما می‌توانید منحصر به زمان حضور مشتری از او بخواهید که میز را رزرو کند یا حتی از پیش سفارش خود را مشخص کند. البته کاربرد این سیستم صرفاً محدود به رستوران‌ها نیست و کافه‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

هوشمند سازی فرآیند رزرواسیون با سیستم مدیریت نوبت اسمارت ایکس برای افزایش فروش رستوران

4. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

سوشال مدیا امروزه بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم است. نوع ارائه محصولات و خدمات شما در شبکه های اجتماعی و همچنین نظراتی که در بسترهای مختلف در مورد شما داده می‌شود، نقش بسزایی در اینکه توسط مخاطبانتان انتخاب شوید یا خیر دارد. در واقع یکی از روش‌های افزایش فروش رستوران سرمایه‌گذاری روی یکی از اصلی ترین فاکتورهای انتخاب رستوران است.

با توجه به اینکه امروزه تعداد کافه‌ها و رستوران‌ها بسیار بیشتر از قبل است و تقریبا همه افراد با هر نوع از سلیقه ای به راحتی میتوانند رستوران مورد نظر خود را در منطقه موردنظرشان پیدا کنند، نمیتوان به سادگی در بازار رقابت کرد. لازم است به طور جدی تلاش کنید تا ارزش افزوده واقعی خود را به شکلی واضح در سوشال در معرض دید پرسونای خود قرار دهید. شاید این موضوع تا چندین سال قبل، تا این اندازه که امروز اهمیت دارد، واجب محسوب نمیشد. اما امروزه با توجه به اینکه تکنولوژی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی افراد است، لازم است تا توجه ویژه‌ای به آن شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی از الزامات برای افزایش فروش رستوران | اسمارت ایکس

5. نظرسنجی از مشتریان

نظر مخاطبان را شاید بتوان ارزشمندترین داده برای بهبود فرآیندها در نظر گرفت. فرض کنید درصد بالایی از مشتریان رستوران بعد از اینکه از خدمات شما استفاده کردند، صادقانه بگویند از کدام بخش از فرآیند شما راضی یا ناراضی بوده اند. شما نیز بعد از شنیدن این نظرات متوجه شوید که امروز لاین برگر به علت مشخصی دچار مشکل شده است و در فاصله کوتاهی آن را برطرف کنید. همین اقدام به ظاهر ساده، شما را از ناراضی شدن کلیه مشتریان بعدی در مورد آن موضوع خاص رهایی میبخشد.

سیستم نظرسنجی اسمارت ایکس با هدف خودکارسازی فرآیند ارزیابی رضایت‌مندی و آگاهی از نقاط ضعف‌ و قوت سرویس‌دهی و محصول ایجاد گردیده است. به کمک این سرویس میتوانید با سرعت باگ های سیستم را رفع کنید و در صدد رفع آنها تلاش کنید.

سیستم نظرسنجی از مشتریان اسمارت ایکس برای افزایش فروش رستوران

6. فروش محصولات برند معروف

این روش نیز می‌تواند جنبه‌ای تبلیغاتی برای کسب‌وکار شما داشته باشد. حتی برای کسانی که خودشان محصولی دارند امکان ساخت برند نیز وجود دارد. این موضوع جزو تکنیک هایی است که حتی برندهای بزرگ نیز از آن استفاده میکنند.

اگر سری به لمیز زده باشید، متوجه میشوید دسرهایی که در آن ارائه میشود مربوط به برند روستار و وانیلا است. در واقع هر سه این برندها به واسطه همکاری با یکدیگر، هم به رقم زدن تجربه ای بهتر برای مخاطب تلاش میکنند و هم فروش بالاتری را تجربه میکنند.

در واقع این کار یک راه‌کار برای ماندگارسازی و تقویت حضور در حافظه مشتریان و قدمی مهم در جهت افزایش فروش رستوران است.

فروش محصولات برند معروف از راهکارهای افزایش فروش رستوران در لمیز و روستار و وانیلا | اسمارت ایکس

7. افزایش سرعت سرویس ‌دهی و بهبود مهمان نوازی

معطل شدن برای دریافت منو، عدم توضیح کامل در مورد منوها و عدم سفارش‌گرفتن سروقت از جمله بزرگ‌ترین مشکلاتی است که رستوران‌ها را دچار مشکل می‌کند. رستوران ها فقط ارائه دهنده غذا و نوشیدنی نیستند؛ در واقع رستوران ها تا حد زیادی به مخاطبان خود تجربه میفروشند. توجه کنید که زمانیکه مشتری وارد رستوران شما می‌شود، دوست دارد که حتی در تمام طول زمانی که در فضای شما بهترین تجربه را داشته باشد.

به همین واسطه حتی می‌توانید از سیستم‌های هوشمند ارائه منو استفاده کرده یا سفارش پذیری در رستوران را به همین ترتیب پیش ببرید.

در نهایت اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که شما باید در این بخش انجام دهید این است که مشتری به‌هیچ‌عنوان معطل نماند.

افزایش سرعت سرویس ‌دهی بهبود مهمان نوازی برای افزایش فروش رستوران | اسمارت ایکس

8. همکاری با اپلیکیشن و دلیوری‌های معروف و محبوب

اگر به دنبال یک راهکار زودبازده هستید، احتمالا همکاری با پلتفرم های سفارش غذا بهترین گزینه برای شما باشد. دلیوری‌های آنلاین اپلیکیشن‌های ارسال فوری غذا و… از جمله پلتفرم‌هایی هستند که امروزه بیشتر مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. با یک عضویت ساده و نصب اپلیکیشن می‌توانند لیستی از بهترین رستوران‌های نزدیک خودشان را ببینند.

باید بدانید که در عموم شهرهای بزرگ یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیش روی شما برای افزایش فروش رستوران حتی تا 50 درصد بهره‌گیری از همین دلیوری‌های اینترنتی و پیک‌ها است.

همکاری با اپلیکیشن و دلیوری‌های معروف و محبوب مل اسنپ فود برای افزایش فروش رستوران | اسمارت ایکس

9. اصلاح قیمت

انتخاب استراتژی قیمت گذاری برای منو کافه و رستوران از حساسیت های زیادی برخوردارد است. قیمت شما باید صرفه منطقی برای مخاطب داشته باشد. و این صرفا به معنی کاهش دادن قیمت ها نیست؛ بلکه در رستوران های لوکس، قیمت پایین حتی نکته منفی محسوب میشود. بنابراین قیمت باید بسیار متناسب با تجربه ای باشد که برای مشتریان رقم می‌زنید. اگر این موضوع تا به امروز برایتان دغدغه نبوده بهتر است با متخصصان این حوزه مجددا در این رابطه تجدیدنظر کنید.

در این راستا آشنایی با ویژگی پایانه فروش در رستوران کمک شایانی به شما خواهد کرد. بر اساس آن شما می‌توانید پرداخت مشتری را نیز بر اساس سیستم هوشمند انجام دهید. البته POS یا همان دستگاه‌های پرداخت سریع روشی برای مدیریت بهتر قیمت‌ها نیز هستند. به جهت انتقال داده‌ها به نرم‌افزارهای ارتباط با مشتری و CRM آن‌ها پاشنه آشیل اصلی شما به‌حساب می‌آیند.

اصلاح استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش فروش رستوران | اسمارت ایکس

10. برگزاری ورکشاپ در رستوران

این در صورتی است که واقعاً برخی خوراک‌های شما محبوبیت زیادی بین مردم و مشتریان داشته باشند. بنا به این کار می‌توانید مسئله وفاداری مشتری را نیز درخشان‌تر کنید. البته بهتر است که ورکشاپ‌ها حتماً به‌صورت لحظه‌ای و زمانی که مشتریان در رستوران حضور دارند انجام شوند؛ در غیر این صورت آن‌ها فرصتی برای حضور در ورکشاپ‌های شما خرج نمی‌کنند. مهارت‌های خود را البته می‌توانید به‌صورت مجازی نیز ارائه کنید. به همین منوال اجرای ورکشاپ نیز یکی دیگر از تکنیک‌های متداول افزایش فروش رستوران است.

11. استفاده از روش‌‌های مختلف مارکتینگ

استفاده از استراتژی‌های مختلف بازاریابی موضوعی است که زمانی که به افزایش فروش رستوران فکر میکنید، باید مدنظر داشته باشید. بازاریابی در ظاهر ساده به نظر میرسد، اما در محیطی مثل کافه و رستوران با حجم بالایی از حساسیت، نیاز به وسواس زیادی دارد.

در این خصوص بهتر است از مختصصان این حوزه کمک بگیرید تا بهینه ترین خروجی را داشته باشید.

12. استفاده از برنامه های وفاداری و باشگاه مشتریان

وفادارسازی مشتریان تنها راهی است باعث میشود مشتریان در هر شرایطی رستوران شما را در اولویت قرار دهند. مشتریانی که به درجه وفاداری یا هواداری میرسند، به سختی میتوانند رقبا را به شما ترجیح دهند. اما وفادارسازی مشتری کار ساده ای نیست. ابزارهای گوناکونی برای وفاداری مشتری وجود دارد، که “باشگاه مشتریان” یکی از مهم‍ترین آنهاست. نرم افزار باشگاه مشتریان اسمارت ایکس یک سرویس کارآمد برای افزایش نرخ بازگشت مشتری است. در واقع شما بدون نیاز به هزینه برای جذب مشتریان جدید میتوانید اقداماتی انجام دهید که مشتریان فعلی، بارها به شما سر بزنند و حتی از شما از صحبت کنند.

سرویس باشگاه مشتریان اسمارت نزدیک‌ترین شباهت را به استارباکس دارد.

استفاده از برنامه های وفاداری و باشگاه مشتریان اسمارت ایکس مشابه برنامه وفاداری استارباکس برای افزایش فروش رستوران

13. ارائه فضای خصوصی

اگرچه در عصر مدرنیته حضور داریم، اما عموم افراد به حریم خصوصی خود علاقه زیادی نشان می‌دهند.

می‌توانید بخش‌های VIP یا خصوصی را برای مشتریانی انتخاب کنید که ترجیح نمی‌دهند در انظار دیده شوند. این خدمات معمولاً در بیشتر رستوران‌ها به‌خوبی جواب می‌دهد. به‌خصوص بهره‌گیری از تکنیک‌هایی مانند حضور مشتریان پرجمعیت در بخش‌های خاص و جدا از سایر مشتریان راه‌کار کلیدی است که امروزه در کشورهای توریست‌پذیر بسیار به آن توجه می‌شود.

البته این محدود به رستوران های بزرگ و لوکس نیست. حتی اگر فضای زیادی ندارید، میتوانید میزی را به مشتریان ویژه خود اختصاص دهید که عموم نمیتوانند از آن استفاده کنند.

ارائه فضای خصوصی در رستوران | اسمارت ایکس

14. استفاده از جزئیات در تعریف منوها

منوی شما علاوه بر تکامل، باید توضیحات کاملی در مورد غذاها، فراوری‌ها و ترکیبات داشته باشد. به‌خصوص اگر یک فست‌فود هستید این موضوع را فراموش نکنید؛ به این مسئله دقت کنید که جزئیات شما باید دقیق و قابل‌درک برای کسی باشد که هیچ تصوری از غذای شما، رسپی آن و… ندارد. به این شکل به او کمک می‌کنید که حتی اگر یک درون‌گرا است و دوست ندارد از مسئول پذیرش سفارش کمک بگیرد بتواند نیاز خود را در انتخاب یک خوراک و غذای عالی برآورده سازد.

15. هوشمندسازی رستوران

قبل از این شاید تنها هوشمند سازی وای فای رستوران مفهومی بود که شنیده بودید و از آن در رستوران خود استفاده می‌کردید اما هوشمندسازی رستوران که پیش از این هم به آن اشاره شد، یکی از بهترین‌ روش‌های افزایش فروش رستوران است. به‌واسطه بهره‌گیری از ابزارهای انلاین، شما می‌توانید مشکل طیف وسیعی از مشتریان خود را در رزرو سفارش و… برآورده کنید و حتی در کاهش هزینه‌ها از نقش کلیدی آن استفاده کنید. اسمارت ایکس یک پروژه با سرویسی نوین در حوزه تسهیل رابطه مشتری با کسب‌وکار با امکاناتی مانند تجهیزات POS ارتباط با مشتری و ارائه خدمات تخفیف و باشگاه مشتریان است. اگر هنوز نمیدانید از کجا باید شروع کنید با کارشناسان ما در اسمارت در ارتباط یاشید.

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله در مورد متداول‌ترین و بهترین‌ راه‌های افزایش مشتری و فروش در رستوران صحبت کردیم و به این موضوع اشاره داشتیم که افزایش فروش رستوران صرفاً با ایجاد تغییرات و بهره‌گیری از تکنیک‌های روز بازاریابی و توجه به نیاز مشتری و پیروی از ارتباط مؤثر ممکن است. البته تکمیل این فرایند به مشاوره‌های دقیق و کارساز نیاز دارد؛ به همین منوال شما می‌توانید به جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه اجرای هرکدام از آن‌ها و بهره‌گیری از سیستم هوشمندسازی رستوران و ابزارهای مرتبط با آن مثل باشگاه مشتریان رستوران ابری ، پلتفرم آنلاین رزرواسیون رستورانی و سیستم آنلاین ارزیابی مشتریان رستوران با اسمارت ایکس در تماس باشید.

شاید برای شما مفید باشد