امروزه بسیاری از افراد دارای کسبوکار رستورانداری هستند و تمام تلاش خود را میکنند تا به موفقیت برسند. رشد و پیشرفت رستوران در گرو مشتریمداری درست و حرفهای است که به هیچ وجه نباید آن را فراموش کرد. یکی از پیشنیازهای لازم برای این کار جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران است. وقتی که شما دادهی مفیدی در اختیار داشته باشید میتوانید با یک برنامهریزی دقیق و حرفهای نیاز مشتریان خود را برآورده کنید. برای اینکه بدانیم چطور دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم، این مطلب را دنبال میکنیم پس با ما همراه باشید.
چرا کسب دیتا و اطلاعات در جهان امروز مهم است؟
اهمیت نگهداری اطلاعات مشتریان جایی مشخص میشود که سرمایه و دارایی در عصرهای مختلف تعریف خاص خود را دارد. در دوره رنسانس ملاکین و زمینداران بزرگ بزرگترین سرمایه یعنی زمین را در اختیار داشتند. در قرن بیستم میلادی پول، طلا و بورس به داراییهای عظیم رایج تبدیل شدند. بسیاری از کارشناسان معقدند که قرن بیستویکم قرن توسعه فناوری اطلاعات است. از همین رو بیزینسهایی که دیتا و اطلاعات بیشتری داشته باشند، از رقبای خود پیشی میگیرند و به بزرگی میرسند.
اگر شما امروز یک باشگاه مشتریان ۱۰۰ هزار نفری داشته باشید مسلما تبدیل به یک فرد ثروتمند با بیزینس موفق خواهد شد. با توجه به توضیحات گفته شده مطمئنا به اهمیت جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران پی بردهاید. هر چقدر که اطلاعات مشتری کاملتر باشد، مسلما بهتر میتوان از آن بهره برد. اگر شرایط بزرگترین کسبوکارهای جهان را ببنید، متوجه خواهید شد که اکثر آنها با داشتن دیتا و اطلاعات میلیونها کاربر به موقعیت امروز خود دست یافتهاند.
مزایای جمع آوری اطلاعات مشتریان چیست؟
دلایل زیادی برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران و سایر کسبوکارها وجود دارد. در صورتی که شما اطلاعات مناسبی از مشتری داشته باشید، امکان تبلیغات هدفمند برای شما فراهم خواهد. اگر شما هیچ اطلاعات خاصی نسبت به مشتریان نداشته باشید، مسلما شرایط تبلیغات هدفمند برای شما فراهم نخواهد بود. از همین رو باید بدانیم که چطور دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم.
تجربه نشان میدهد که در طول سالیان اخیر تمامی بیزینسهای برتر اطلاعات کاملی از مشتریان خود داشتهاند. یکی دیگر از مزایای جمع آوری اطلاعات مشتریان رستوران این است که به آنها پینشهادات شخصی ارائه میکنید. بدون شک اگر پیشنهاد شما بر اساس علاقهی فرد باشد، نتایج بینظیری را برای شما به دنبال خواهد داشت.
اهمیت جمع آوری دیتا مشتریان در رستوران
بسیاری از کسانی که دارای کسبوکار رستوران هستند دوست دارند که حجم فروش خود را بالاتر ببرند. واقعیت امر این است که رشد فروش یک فرایند بسیار مهم است که باید با دقت هر چه تمام آن را پیش ببرید. شما زمانی میتوانید برای رشد و توسعه خود برنامه بریزید که دیتای مناسبی در اختیار داشته باشید. از همین رو در چنین شرایطی است که اهمیت جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران خود را نشان میدهد.
در صورتی که یک رستوران پایگاه داده کاملتری داشته باشد، این مورد یک مزیت رقابتی برای او به حساب میآید. اطلاعاتی نظیر علاقهمندی مشتریان میتواند سود خالص شما را چند برابر کند. آمارها نشان میدهد که از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر به دنبال شخصیسازی سفارش غذایی خود هستند. این بدان معناست که ۸۰ درصد مشتریان شما ترجیح میدهند که بر اساس طبع آنها بهترین غذا معرفی شود. زمانی که شما اطلاعات درستی از ترجیحات فرد نداشته باشید، مسلما در این زمینه هم موفق نخواهید بود.
برندسازی اصولی با جمع آوری اطلاعات مشتریان رستوران
فرض کنید که شما بر اساس علایق یک فرد غذای محبوب او را پیشنهاد دهید. در این حالت احتمال اینکه فرد پیشنهاد شما را رد کند بسیار پایین خواهد بود. وقتی که شما اطلاعات کافی از مشتریان به دست آوردید، حتما اقدام به بهینهسازی منوی خود میکنید. غذاهای پرطرفدار را در داخل منو بگنجانید تا تفاوت را در حجم سفارشات به خوبی مشاهده کنید. وقتی که این فرایند را انجام میدهید، در ذهن مشتری یک خاطرهی خوب از شما ثبت خواهد شد.
از همین رو امکان برندسازی عالی و درجه یک برای شما وجود خواهد داشت. جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران به شما فرصتی میدهد تا کمپینهای تبلیغاتی موثر و هدفمند را اجرایی کنید. راههای زیادی برای جمع آوری دیتا مشتریان وجود که بهرهبرداری از سیستم پایانه فروش POS یکی از این موارد است.
چطور دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم؟
همانطور که به بیان آن پرداختیم، داشتن برنامه درست برای جمع آوری اطلاعات مشتریان رستوران بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بسیاری از رستورانهای موفق با ایجاد تعداد زیادی از مشتریان وفادار به رشد و توسعه خود ادامه میدهند. بههمین علت شما هم میتوانید که در این راستا وارد عمل شوید. در لیست زیر متوجه میشویم که چطور باید دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم و سپس هر کدام را جداگانه شرح خواهیم داد.
- نظرسنجیهای آنلاین
- رزرو آنلاین میز
- ثبت نام در سایت
- وای فای رایگان
- برنامه وفادارسازی مشتری
- پلتفرم سفارش آنلاین غذا
- سیستم pos
1. ایجاد نظرسنجی های آنلاین
یکی از روشهای عالی برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران، انجام ارزیابی هوشمند مشتریان آنلاین است که اهمیت بسیار بالایی دارد. از همین رو شما میتوانید که با یک برنامهریزی دقیق و حساب شده بر اساس نظرسنجیها به جلو حرکت کنید. از آنجایی که امروزه بیشترین مردم در فضای آنلاین حضور دارند، نظرسنجی آنلاین میتواند اطلاعات کاملی را درباره عملکردتان به شما ارائه دهد.
پیاده سازی ارزیابی هوشمند مشتریان رستوران باید به شکل ساده صورت بگیرد تا کاربر حوصله کافی برای پاسخ دادن به شما را داشته باشد. برای اینکه بتوانید نرخ تعامل خود را در این مورد افزایش دهید، بهترین کار این است که جایزههایی برای شرکتکنندگان در نظرسنجی در نظر بگیرید. مواردی همچون نظرسنجی میتواند در این مورد بسیار اثرگذار و مثبت باشد.
2. سیستم رزرو آنلاین میز در رستوران
جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران کار پیچیدهای نیست؛ زیرا تا امروز ابزارهای زیادی برای این موضوع در نظر گرفته شدهاند. در نتیجه شما میتوانید که با یک برنامهریزی دقیق، دیتای مورد نیاز خود را به دست آورید. سیستم مدیریت رزرو در رستوران یکی از بهترین راههایی است که پیش رو دارید. در این سرویس مشتری برار رزرو میز باید برخی از اطلاعات اولیه را به شما بدهد. بههمین علت شما میتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را در هنگام رزرو بپرسید. بسیاری از کسبوکارهای بزرگ و موفق دقیقا از همین ایده عالی استفاده میکنند که در نتیجه بسیار موفق هستند.
حال که میدانیم چطور دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم، باید برای صفحه رزرو آنلاین میز در سایت هم برنامهریزی داشته باشیم. سعی کنید سوالاتی را در فرایند رزرو بپرسید که ارزش تجاری زیادی برای شما خلق کند. بهطور مثال حتما از علایق غذایی فرد سوال کنید تا در آینده خدماترسانی بهتری را به او ارائه دهید. در واقع این کار علاوه بر کسب رضایت مشتری، میزان سود بیزینس شما را هم افزایش خواهد داد. از همین رو شما میتوانید با یک طرحریزی دقیق فرایند رزرو را برای مشتریان مشخص کنید.
3. تعامل با مشتریان رستوران از طریق وبسایت
در دنیای دیجیتال امروز هر کسبوکاری باید یک سایت مستقل برای خود ایجاد کند. بهطور کلی داشتن سایت میتواند اعتمادسازی مناسبی بین شما و مشتری به وجود بیاورد. شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که چطور از طریق سایت دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم؟ خوشبختانه یک وبسایت ظرفیتهای زیادی برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران دارد. بهطور مثال شما میتوانید ارائه کدهای تخفیف را از طریق سایت انجام دهید.
همچنین میتوانید برای عضویت مشتریان در سایت خود جایزههای تشویقی قرار دهید. وقتی که کاربران صفحه ثبتنام سایت شما را باز میکنند، در این بخش به سوالات مهم شما پاسخ میدهند. در نتیجه جمع آوری اطلاعات مشتریان رستوران از طریق سایت صورت میگیرد. همچنین اگر کسی بخواهد به صورت آنلاین سفارش دهد یا میز رزرو کند، حتما باید ثبت نام خود را تکمیل کرده باشد. در این حالت نیز دیتای بیشتری از مشتریان به دست شما خواهد رسید.
4. جمع آوری دیتای مشتریان با وای فای رایگان
روش دیگر برای جمع آوری دیتای مشتریان، مدیریت هوشمند وای فای رستوران است. زمانی که مشتری برای صرف غذا به رستوران شما میآید، توقف نسبتا طولانی خواهد داشت. بههمین علت مشتری معمولا دوست دارد تا زمان آماده شدن غذا سری به شبکههای اجتماعی بزند. حال اگر شما وای فای رایگان در اختیار او قرار دهید، مسلما بسیار خوشحالکننده خواهد بود و تاثیر مثبتی در برند شما خواهد داشت. قبل از اینکه مشتری بخواهد وارد وای فای رستوران شود، باید لیست سوالات را پر کند تا دسترسی به اینترنت تایید شود. تجربه نشان داده است که این روش میتواند همانند یک معجزه عمل کند.
تقریبا همهی مشتریان بدون کمترین مقاومتی اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهند. در واقع پاداش داده شده از طرف شما به قدری ارزشمند است که مشتریان حاضرند به سرعت فرم مورد نظر شما را پر کنند. یکی از راحتترین و بیدردسرترین راهها برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران، بهرهبرداری از وای فای رایگان خواهد بود. سودی که از دیتای مشتریان به دست میآورید به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینهای که برای وایفای پرداخت میکنید نیست.
5. جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران با برنامه وفاداری
تمامی کسبوکارهای موفق میدانند که داشتن برنامه وفاداری مناسب تا چه اندازه در موفقیت شما اثرگذار خواهد بود. از همین رو شاهد آن هستیم که برنامههای وفاداری در رستورانها هم جوابگو خواهد بود. برای اینکه بدانیم چطور دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم، باید با ساختار برنامه وفاداری آشنا باشیم. این برنامه بهصورت منحصربهفرد در هر بیزینس طراحی میشود تا امکان خدماترسانی بهتر و جذب مشتری را فراهم کند.
در واقع مشتریانی که وارد طرح وفاداری میشوند، امتیازات خاصی دریافت میکنند که آن را از سایر مشتریان تمایز میدهند. برای اینکه یک مشتری بتواند وارد برنامه وفاداری شود، باید اطلاعات درخواستی شما را کامل کند. در نتیجه جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.
6. دریافت دیتای مشتریان با پلتفرم سفارش آنلاین غذا
هر چقدر که زمان به جلو حرکت میکند، علاقه مردم به انجام کارها در فضای آنلاین افزایش پیدا میکند. از همین بسیاری از مشتریان رستورانها هم ترجیح میدهند که سفارش غذا را بهصورت اینترنتی ثبت کنند. خوشبختانه امروزه پلتفرمهای ثبت سفارش غذا راهاندازی و توسعه داده میشوند. از همین رو مشتریان با ورود به پلتفرم اطلاعات اولیه را وارد کرده و سپس سفارش خود را ثبت میکنند.
در چنین حالتی جمع آوری اطلاعات مشتریان رستوران به بهترین شکل ممکن امکانپذیر خواهد بود. اکنون که متوجه شدیم چطو دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم، بهتر است که یک پلتفرم ثبت سفارش غذای عالی ایجاد کنیم. مسملا انجام این کار تاثیرات مثبت زیادی به دنبال خواهد داشت.
7. ادغام دیتا مشتریان با سیستم POS
جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران زمانی سودمند است که بتوان از آن یک فرصت بازاریابی عالی ایجاد کرد. در صورتی که دادههای مربوط به مشتریان شکل پراکنده داشته باشند، مسلما کار زیادی از پیش نخواهید برد. این در حالی است که با جمعآوری اطلاعات بخشهای مختلف مانند پلتفرم سفارش غذا، برنامه وفاداری و ثبت نام در سایت یک بانک اطلاعاتی کامل و منسجم از مشتریان تشکیل داد. برای رسیدن به چنین هدفی باید از یک سیستم هوشمند و کارآمد مانند POS یا پایانه فروش استفاده کنید.
خوشبختانه سیستمهای POS جدید با بهترین قابلیتهای ممکن توسط اسمارت ایکس عرضه میشوند. از همین رو شما هم میتوانید جمع آوری اطلاعات مشتریان را به سادهترین شکل انجام دهید. خوشبختانه ویژگی های سیستم POS رستورانی باعث ایجاد یک نظم ساختاری در کسبوکار شما میشود که همین امر اهمیت آن را چند برابر خواهد کرد. در نتیجه بهتر است که شما هم برای رشد بیزینس خود از این قابلیت عالی بهره ببرید.
سخن پایانی
یکی از سوالات پرتکراری که مدیران رستوران با آن مواجه هستند این است که چطور دیتا مشتریان در رستوران را جمع آوری کنیم؟ چنانچه شما بتوانید اطلاعات مفیدی از مشتریان داشته باشید، بهطور قطع تاثیر بینظیر آن را در کسبوکار خود میبینید. جمع آوری اطلاعات مشتریان در رستوران به شیوههای مختلفی قابل انجام است که در این مطلب به شرح آن پرداختیم. ما در تیم اسمارت ایکس بهترین خدمات را برای مدیریت هر چه بهتر رستورانها ارائه میدهیم. از همین رو شما هم میتوانید با تهیه سیستم POS، قدم محکمی برای کسب موفقیتهای بیشتر بردارید. از اینکه تا انتهای این مطلب در کنار ما بودید، از شما سپاسگزاریم.