استراتژی های بازاریابی رستورانی

شناخت 10 مورد از استراتژی های بازاریابی رستورانی و تاثیر شگرفی که بر فروش شما خواهند داشت

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

در دنیای رقابتی امروز، انتخاب روش‌های نوین و خلاقانه برای بازاریابی اهمیت بسیاری دارد. به‌خصوص اگر قرار باشد در بین رستوران‌های متعدد شهر که هر کدام در تلاشند مشتریان را جذب خود کنند، فرصتی برای نمایش داشته باشید. برای این کار شما نیاز به اطلاعات دقیق، قابل اعتماد و کامل درباره مشتریانتان دارید تا بتوانید به کمک آن‌ها چه به‌صورت آنلاین چه آفلاین، کمپین‌های بازاریابی را راه اندازی کنید. ما در اسمارت ایکس شما را با برترین و به روزترین استراتژی های بازاریابی رستورانی آشنا خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که نه تنها اطلاعات مشتریان بلکه شگرد بازاریابی شما نیز باید در طول زمان تغییر کرده و به‌روز شود. بنابراین با در نظر داشتن این نکته، استراتژی‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید.

استراتژی های بازاریابی رستورانی | اسمارت ایکس

1. کسب و کارتان را در Google My Business معرفی کنید

یکی از مهم‌ترین استراتژی های بازاریابی رستورانی که باید حتما به آن توجه کنید، معرفی کسب و کارتان به سرویس Google My Business است. GMB یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که به کسب و کارهای مختلف این امکان را می‌دهد با وارد کردن اطلاعاتشان، حضورشان را به گوگل اعلام کنند و به نوعی خودشان را به این سیستم معرفی کنند. با این کار، شما کنترل بیشتری روی اطلاعات شرکتتان خواهید داشت که همین موارد موجب می‌شود با سهولت بیشتری برای مشتریان جدید که به دنبال غذای خاص یا رستورانی در یک منطقه خاص می‌گردند پیدا شوید. این سیستم به بسیاری از کسب و کارها، به‌خصوص رستوران‌ها کمک می‌کند تا 20 درصد مشتریان بیشتری جذب کنند. مخصوصاً اگر قابلیت رزرو آنلاین نیز برایشان فعال باشد.

2. در شبکه های اجتماعی فعال باشید

شاید این روزها فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای کسب و کارها کمی دشوار شده‌ باشد. اما در هر حال حضور داشتن شما در شبکه‌های اجتماعی بهتر از عدم حضور شماست. امکانی که شبکه‌های اجتماعی به شما می‌دهند این است که بتوانید منوی جدیدتان را به مشتریانتان معرفی کنید، یا مشتریان جدید بتوانند نظرات سایرین را درباره‌ی سرویس دهی یا غذای خاصی در رستوران شما بدانند. این مساله نه تنها موجب ارتقا شما می‌شود، بلکه تعامل شما را با مشتریانتان بیشتر خواهد کرد. علاوه‌بر این‌ها قابلیت‌هایی نظیر تگ کردن‌ یا ثبت لوکیشن رستورانتان موجب می‌شود توسط افراد بیشتری دیده‌ شوید. این یک روش رایگان جذب مشتری خواهد بود.

3. از وای فای مارکتینگ استفاده کنید

امروزه هنوز از روش‌هایی نظیر ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چطور می‌توانید ایمیل افرادی که به رستورانتان مراجعه کردند را بگیرید؟ این کار نه تنها دشوار است بلکه زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. یکی از استراتژی های بازاریابی رستورانی در دنیای مدرن امروز، کمک گرفتن‌ از تکنولوژی و ابزار جمع آوری اطلاعات مشتریان است. امروزه اغلب مشتریان شما به Wi-Fi وصل می‌شوند. درنظر داشته باشید که امکان اتصال به اینترنت یک قابلیتی است که اکثر مشتریان رستوران‌ها به دنبال آن می‌گردند و اگر چنین امکانی را به آن‌ها ندهید، احتمال این‌که مشتری خود را از دست بدهید وجود دارد.

توصیه می‌شود برای اتصال به وای فای از یک صفحه ورود استفاده شود که مشتری جهت اتصال باید آدرس ایمیل خود را وارد کند. این روش که با نام وای فای مارکتینگ شناخته‌ شده‌ است، روشی است که به شما کمک می‌کند اطلاعات مشتریان را برای استفاده در کمپین‌های مختلف و برنامه‌های بازگشت مشتری جمع‌آوری کنید. علاوه‌بر این‌ها، به ایمیل مارکتینگ شما کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، استفاده از ابزار به‌روز و مدرن جهت جمع‌آوری داده‌های مشتریان و ارسال ایمیل یا اس ام اس‌های یادآوری بهترین راهکار برای داشتن یک منبع معتبر از اطلاعات مشتریانتان خواهد بود.

4. از سیستم باشگاه مشتریان کمک بگیرید

باشگاه مشتریان برای هر کسب و کاری یک استراتژی خارق‌العاده است. به‌عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی رستورانی اگر بتوانید از این سیستم به‌درستی استفاده کنید، هم فروشتان را افزایش خواهید داد هم موجب بازگشت مشتری خواهید شد. یکی از ویژگی‌هایی که اغلب وجود باشگاه مشتریان رستوران را برای یک مشتری جذاب می‌کند، سیستم جایزه و امتیازدهی است. بنابراین مشتریان شما هر چه بیشتر از شما خرید کنند، امتیاز بیشتری گرفته‌ و در قبال آن تخفیف بیشتری دریافت خواهند کرد. این روش توسط بسیاری از رستوران‌ها و شرکت‌های زنجیره‌ای مواد غذایی همانند استارباکس استفاده می‌شود. به همین جهت است که امروزه همه افراد نام این رستوران‌ها را می‌شناسند و در تمام طول روز مشتریان زیادی به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

استراتژی های بازاریابی رستورانی | اسمارت ایکس

5. از سیستم‌های هوشمند رزرو استفاده کنید

بسیاری از رستوران‌ها امروزه برای جلوگیری از ازدحام و امکان سرویس‌دهی مناسب از سیستم‌های مختلف رزرواسیون استفاده می‌کنند. اگرچه در گذشته این روش به سبک سنتی با یادداشت نام و اطلاعات مشتری از طریق تماس تلفنی بود، اما همین امر گاهی موجب می‌شد در یک روز و یک ساعت رزروهای انجام گرفته‌ با هم تداخل پیدا کنند و در نهایت یک سری از مشتریان رضایت کافی از خدمات نداشته باشند.

با روی کار آمدن‌ سیستم رزرو رستورانی هوشمند، دیگر چنین مشکلی بوجود نخواهد آمد‌؛ چرا که حالا اطلاعات و میز رزرو شده‌ در سیستم ثبت شده‌‌ و برای همه کارکنان رستوران قابل رویت است. پس از آن، اطلاع‌رسانی و یادآوری به مشتری به‌صورت خودکار توسط سیستم انجام می‌شود. این کار سهولت کار رزرواسیون را برای کارکنان رستوران‌ها، به‌خصوص در روزهای شلوغ، بیشتر می‌کند.

6. راهکاری برای بازگشت مشتریانتان بیابید

وقتی بتوانید از سیستم‌های هوشمند جهت جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و راه‌اندازی باشگاه مشتریان استفاده کنید به‌راحتی می‌توانید مشتریانی که مدت‌هاست به شما مراجعه نکرده‌اند را بیابید. با بررسی رفتار مشتری و میزان رضایتی که از سرویس شما داشته‌، احتمال این‌که مشکل بوجود آمده‌ را بیابید و برطرف کنید، وجود دارد. سپس با کمک سیستم هوشمندی که برای رستوران خود تهیه کرده‌اید می‌توانید یک پیام یا ایمیل برای فرد ارسال کنید و با ارائه‌ی یک پیشنهاد عالی او را به رستوران خود بازگردانید. بدون شک هیچ چیزی به اندازه بازگشت مشتری برای رستوران شما سودآور نخواهد بود. آمار نشان می‌دهد پیگیری‌ها تا 38% مشتریانی که از دست داده‌اید را به شما بازمیگرداند.

7. تمرکزتان را به روی امتیازدهی در سایت‌های معتبر بگذارید

امروزه اغلب مشتریان یک رستوران، پیش از مراجعه ابتدا نظرات سایرین را درباره خدمات‌رسانی و کیفیت یک رستوران مطالعه می‌کنند. بنابراین داشتن امتیاز مثبت و کسب رضایت مشتری بیش از پیش اهمیت دارد. بنابراین لازم است همیشه سایت‌هایی را که در بین مشتریان شناس هستند بررسی کنید و اگر کوچک‌ترین نارضایتی از مشتریانتان دیدید سریع در ارتباط با برطرف کردن آن اقدام کنید. جدا از این مساله، یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی رستورانی در دنیای مدرن امروزی این است که از مشتریانتان بخواهید به شما در این پلتفرم‌ها امتیاز دهند. برای این کار نیز می‌توانید از سیستم‌های ارزیابی هوشمند کمک بگیرید تا ارسال لینک امتیاز دهی و پیامک به مشتریانتان بدون نیاز به دخالت افراد انجام شود.

8. برای رستورانتان یک وب سایت طراحی کنید

در دنیای مدرن امروز که همه چیز در گوگل جستجو می‌شود، وجود یک وب سایت برای کسب و کارتان الزامی است. فرقی نمی‌کند یک فروشگاه باشید یا یک رستوران، شما باید جایی برای معرفی خودتان داشته باشید. این کار را می‌توانید با طراحی یک وب سایت انجام دهید. بسیار مهم است که اطلاعات مفیدی را روی وب سایتتان به مشتریانتان ارائه دهید تا بتوانید آن‌ها را جذب خودتان کنید. از عکس‌های واقعی و باکیفیت غذاها گرفته‌ تا اطلاعاتی درباره مواد غذایی به کار رفته‌، ساعات کاری، شماره تماس و آدرس دقیق و موارد دیگر. این‌ها اولیه‌ترین مواردی هستند که می‌توانید روی وب سایتتان در نظر بگیرید. اما موارد پیشرفته‌تر می‌تواند به بازگشت مشتری کمک کند.

استراتژی های بازاریابی رستورانی | اسمارت ایکس

9. قابلیت سفارش آنلاین را روی وب سایت خود فعال کنید

همان‌طور که در مورد قبل گفته‌ شد، هر چه بتوانید وب سایت را پیشرفته‌تر کنید، مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد. اگر تنها خدماتی که ارائه می‌دهید داخل رستوران نیست و می‌توانید سرویسی را برای ارسال غذا در نظر بگیرید، قابلیت سفارش آنلاین را روی وب سایتتان قرار دهید. برای این کار مشتریانتان اطلاعاتی را برای ثبت نام وارد کرده‌ و یک فضایی به‌عنوان ناحیه‌ی کاربری به آن‌ها اختصاص داده‌ می‌شود. اتصال این اطلاعات به سیستم مدیریت مشتری و باشگاه مشتریان می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری از سلیقه‌ی مشتریان، نوع سفارش و راه‌های ارتباطی بیشتری برای بازگشت آن‌ها به رستوران شما در اختیارتان قرار دهد.

10. با کمک نظرات مشتریان، تجربه مشتری را ارتقا دهید

از نظرسنجی مشتریان غافل نشوید. مشتریانتان را ترغیب کنید یک فرم نظرسنجی آنلاین را پر کنند. علاوه‌بر آن امتیازدهی در سایت‌های معتبر را نیز فراموش نکنید. اطلاعاتی که از مشتریان جمع‌آوری می‌کنید به شما کمک می‌کند ببینید از چه چیزی در رستوران شما خوششان می‌آید و از چه چیزی ناراضی هستند. به‌عنوان مثال، ممکن است افراد زیادی از نحوه‌ی نورپردازی فضای رستوران راضی نباشند و از نظرشان فضای رستورانتان خیلی تاریک باشد. بنابراین می‌توانید تغییری در آن اعمال کنید تا افراد بیشتری از بودن در رستوران شما لذت ببرند. فراموش نکنید نظرسنجی فقط به کیفیت غذاها ختم نمی‌شود بلکه به نوع دکوراسیون، رفتار کارکنان، اتمسفر، صدای موزیک و موارد دیگر نیز مرتبط است. که همگی به ماندگاری مشتری و بازگشت او به رستوران شما تاثیرگذارند.

تاثیر سیستم های هوشمند در استراتژی های بازاریابی رستورانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با برترین استراتژی های بازاریابی رستورانی آشنا کنیم تا بتوانید به کمک آن‌ها تحولاتی در فروش خود داشته باشید. فراموش نکنید امروزه تکنولوژی و هوشمندسازی حرف اول را می‌زند. افراد بیشتری به دنبال نیازهایشان در تلفن همراهشان هستند. بنابراین باید راهی بیابید که جلوی چشم مخاطبان بیشتری باشید، خودتان را به آن‌ها یادآوری کنید و از سیستم رزرو هوشمند ، باشگاه مشتریان، ثبت سفارش آنلاین و هر آن‌چه کار مشتریانتان را ساده‌تر می‌کند استفاده کنید تا از رقبای خود عقب نمانید.

 

شاید برای شما مفید باشد