تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش | ایکس smartx

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش چیست؟

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

مدیریت مالی یک کسب‌وکار اصول مختلفی دارد که باید بررسی آن را به‌طور دقیق انجام دهید. امروزه برای اینکه پرداخت‌های مشتریان انجام گردد از شیوه‌های مختلفی نظیر پایانه فروش و صندوق فروش استفاده می‌‌شود. هر کدام از این موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در شرایط مناسب خود به کار می‌روند. با این حال حتما باید به تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش هم توجه داشته باشید. در این مطلب قصد داریم تا فرق POS و صندوق فروش را به بهترین شکل ممکن بررسی کنیم پس با ما همراهی کنید.

تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش | ایکس smartx

معرفی سیستم پایانه فروش POS

برای این‌که بتوانید تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش را بفهمید، باید در ابتدا ساختار و مفهوم سیستم POS چیست و مفهوم صندوق پست به شکل جداگانه بشناسید. در حال حاضر استفاده از پایانه فروش به عنوان یک روش نوین به خوبی جاافتاده است. سیستم پوز در حقیقت قلب تپنده‌ی یک کسب‌وکار است که پردازش‌های مالی را به بهترین شکل ممکن مدیریت می‌کند. آنچه که باید به آن دقت کنید این است که فرق POS و صندوق فروش از جهات مختلفی قابل بررسی خواهد بود. پایانه فروش به شکل‌های فروشگاهی، خدماتی و رستورانی ساخته‌ شده‌ است. از همین رو هر کدام از این موارد در نوع خود اهمیت بالایی دارند.

شاید برای شما جالب باشد که سیستم پایانه فروش قابلیت مدیریت کارکنان را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید از وضعیت کاری کارکنان مطلع شوید، این سیستم می‌تواند در این حالت نیز بسیار اثرگذار باشد. نکته‌ی مهمی که باید به آن دقت کنید این است که سیستم POS از دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساخته‌ شده‌ است. به‌همین علت شما می‌توانید که با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای از بهترین پایانه‌های فروش برای کسب‌وکار خود استفاده کنید.

معرفی اجمالی صندوق فروش

برای درک بهتر تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش باید به تعاریف هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه آشنا باشید. قرن نوزدهم میلادی یک انقلاب بزرگ در زندگی بشر به وجود آمد‌ که مواردی هم‌چون تلفن و صندوق پول در این قرن پا به عرصه وجود گذاشتند. از همین رو جیمز ریتی در سال ۱۸۷۹ برای اولین بار صندوق فروش را اختراع کرد. صندوق‌های فروشی که هم‌چنان در جهان دیده‌ می‌‌شوند تفاوت زیادی با نسخه‌ی اولیه‌ی خود ندارند. صندوق فروش فقط قدرت پردازش تراکنش‌های انجام شده‌ را دارد. از همین رو سایر امکانات مالی در این بخش دیده‌ نمی‌شود.

فرق POS و صندوق فروش از نظر تکنولوژی کاملا مشخص و واضح است. در نتیجه شما می‌توانید که با درک تفاوت پایانه فروش با صندوق فروش بهترین انتخاب را از میان این دو داشته باشید. معمولا کسب‌وکارهای نوپا که در ابتدای مسیر خود هستند از صندوق فروش استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که این افراد در ابتدای کار خود هستند، مسلما حجم پردازش‌های مالی زیاد نخواهد بود. در نتیجه شما می‌توانید که به شکل برنامه‌ریزی‌شده از این امکانات پرداخت برای خود استفاده کنید.

تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش | ایکس smartx

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش از نظر کاربرد

برای اینکه بتوانید تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش را بفهمید، قبل از هر چیز باید با کاربرد هر کدام‌ از آن‌ها به شکل مجزا آشنایی داشته باشید. پایانه فروش به‌طور ویژه به انجام تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها می‌پردازد. به‌همین علت ساختار ساده‌تری نسبت به سیستم POS خواهد داشت و نمی‌توان از صندوق فروش انتظار زیادی داشت. اگر فقط ثبت دقیق تراکنش‌ها و مقدار آن‌ها برای شما اهمیت دارد، باید از صندوق فروش بهره ببرید.

تفاوت این دو با توجه به کاربرد کاملا مشخص است. سیستم POS به غیر از ثبت داده‌های مالی کارکردهای فراوانی دارد. مواردی هم‌چون مدیریت موجودی کالا، مدیریت کارکنان، نظارت بر روند خریدها و مدیریت قیمت از طریق سیستم پایانه فروش اتفاق می‌افتد. با توجه به تفاوت‌های میان این دو مورد، هر کس باید بر اساس نیاز خود آن‌ها را انتخاب کند. مسلما برای کاربردهای پیشرفته و حرفه‌ای باید به سراغ سیستم POS رفت.

فرق POS و صندوق فروش از نظر تکنولوژی

تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش از نظر تکنولوژی به راحتی قابل مشاهده است. اگر شما نسخه‌های اولیه‌ی صندوق فروش را ببینید، متوجه خواهید شد که آن‌ها چیزی بیشتر از ماشین حساب‌های بزرگ نیستند. نهایتا در کنار مانیتور یک چاپگر رسید هم قرار دارد که بعد از خرید رسید مورد نظر را چاپ می‌کند. صفحه نمایش به‌کار رفته‌ در صندوق فروش از نوع آنالوگ است. از همین رو بسیاری از عملیات‌ها مانند وارد کردن تخفیف‌ها باید به‌شکل دستی صورت بگیرد.

با توجه به سادگی صندوق‌های فروش، یادگیری کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است و سختی خاصی از این نظر نخواهید داشت. این در حالی است که سیستم‌ POS به فناوری روز دنیا متصل خواهد بود. نمایشگر در این سیستم از نوع دیجیتالی بوده و نمونه‌های جدید آن اسکنر بارکد دارند. در نتیجه با یک اسکن ساده قیمت کالا در سیستم وارد خواهد شد. در صندوق فروش قیمت‌ها به شکل دستی وارد می‌شود که کار شما را سخت‌تر خواهد کرد. با توجه به فرق POS و صندوق فروش از نظر تکنولوژی، امروزه بیشتر کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که به سراغ پایانه فروش بروند.

تفاوت POS با صندوق فروش بر اساس سخت‌افزار

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار درباره تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش از نظر سخت‌افزار سوال دارند. واقعیت امر این است که هر کدام از این موارد قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. سخت‌افزار مورد نیاز برای صندوق فروش معمولا شامل دستگاهی شبیه به صفحه کلید است که بر روی آن یک صفحه نمایش هم تعبیه شده‌ است. از همین رو این دستگاه‌ها قدیمی و حجیم هستند که جای زیادی را اشغال می‌کنند. خوشبختانه در سیستم Pos می‌توان از سخت‌افزارهای مختلفی هم‌چون لپ تاپ، تلفن‌های هوشمند و تبلت استفاده کرد.

هم‌چنین در کنار این موارد باید از یک اسکنر بارکدخوان به همراه با چاپگر رسید استفاده کرد. فرق POS و صندوق فروش بر اساس سخت‌افزار کاملا مشخص است و هر کس باید یکی از این موارد را انتخاب کند. مطمئنا سهولت، امنیت وکارایی تجهیزات سخت‌افزاری POS بسیار بالاتر از صندوق فروش خواهد بود. از همین رو بهتر است که شما هم به سمت استفاده از سیستم‌های نوین بروید. مطمئنا در این حالت میزان بازدهی شما به‌شکل شگفت‌انگیزی افزایش پیدا می‌کند.

تفاوت نرم‌افزاری سیستم POS و صندوق فروش

از آن‌جایی که تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش را از نظر سخت‌افزاری به درستی بررسی کردیم، بهتر است که نگاهی هم به نرم‌افزار آن‌ها داشته باشیم. صندوق فروش سیستم نرم‌افزاری بسیار ابتدائی دارد و عملکرد آن هم بسیار ساده خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که هر صندوق فروش یک واحد مجزا به حساب می‌آید و عملا هیچ ارتباطی با دیگری نخواهد داشت. از همین رو اگر در چند دستگاه در فروشگاه باشند، در آخر باید به‌صورت دستی مبالغ را جمع بزنید. مسلما انجام این کارها دردسر زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد.

خوشبختانه سیستم POS قابلیت‌های نرم‌افزاری فراوانی دارد که همین امر محبوبیت آن را بیشتر می‌کند. نرم‌افزار این سیستم به خوبی بر روی تبلت، موبایل و لپ تاپ نصب می‌شود. هم‌چنین شما می‌توانید به صورت همزمان روش‌های فروش خود و آمارهای مربوط به آن را کنترل کنید. به‌طور مثال اگر فروشگاه شما چند صندوق دارد و فروش اینترنتی هم دارید، می‌توانید همه این موارد را به‌صورت هم‌زمان آنالیز کرده و کار خود را پیش ببرید. هم‌چنین با تکنولوژی Cloud POS قادر خواهید بود که تمامی اطلاعات را بر روی سرور مجازی و ابری قرار دهید.

تفاوت گزارش‌دهی بین سیستم POS‌ و صندوق فروش

یکی از بهترین امکاناتی که هر مدیر کسب‌وکاری به آن نیاز دارد، گزارش‌گیری منظم است. تجربه ثابت می‌کند که گزارش‌گیری تا چه اندازه حائز اهمیت خواهد بود. تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش از این نظر کاملا مشهود است. صندوق فروش می‌تواند برای گزارش‌های محدودی مانند میزان فروش روزانه و تعداد تراکنش‌ها را در اختیار شما قرار دهد. هم‌چنین مواردی هم‌چون دسته‌بندی فروش‌ها هم در این قسمت انجام خواهد شد. فرق POS و صندوق فروش از نظر گزارش‌دهی بسیار زیاد است.

در سیستم Pos گزارش‌ها به‌شکل تجزیه و تحلیل شده‌ در اختیار شما قرار می‌گیرد. هم‌چنین شما می‌توانید سیستم را برنامه‌ریزی کرده و گزارش‌های سفارشی داشته باشید. حجم داده‌هایی که در پایانه فروش به شما داده‌ می‌شود نسبت به صندوق فروش بسیار بیشتر خواهد بود. از همین رو شما قادر خواهید بود که این موارد را بررسی کنید و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. خوشبختانه شما می‌توانید آمارهای سیستم POS را آنالیز کرده و در کسب‌وکار خود به کار ببندید.

تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش | ایکس smartx

 تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش بر اساس احتمال خطای انسانی

تفاوت پایانه و صندوق فروش از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. از همین رو شما باید جزئیات کامل را در این مورد بدانید. یکی از مشکلاتی که در امور مالی کسب‌وکارها اشکال ایجاد می‌کند، احتمال بروز خطای انسانی است. چنان‌چه در امور مالی و فروش خطایی روی دهد، تمامی محاسبات به هم می‌ریزد. به‌طور کلی صندوق فروش احتمال خطای انسانی بیشتری دارد. بسیاری از مراحل در صندوق فروش به‌صورت دستی انجام خواهد شد. از همین رو تعداد عملیات انسانی در صندوق فروشگاهی بیشتر خواهد بود.

همین ویژگی سبب می‌شود که بیشتر در معرض خطر اشتباه قرار بگیرید. در سیستم POS‌ تمامی فرایند هوشمند و ماشینی است که توسط نرم‌افزارهای مختلف به درستی کنترل می‌شود. تمامی داده‌ها با سرعت بالا پردازش شده‌ و محاسبات مربوط به آن انجام خواهد شد. از همین رو تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش از این جهت به خوبی قابل لمس است. فراموش نکنید که جمع‌آوری دیتا و محاسبات آن برای بازه زمانی بلند مدت برای انسان بسیار سخت است. به‌همین علت بهتر است که از مزایای ویژه سیستم پوز بهره ببرید.

تفاوت پایانه فروش (POS) و صندوق فروش از جهت مدیریت مشتریان

برای این‌که یک کسب‌وکار بتواند با قدرت به کار خود ادامه دهد، باید حتما برنامه‌های ویژه‌ای را برای مشتریان خود در نظر بگیرد. فرق POS و صندوق فروش از این نظر بسیار مشخص خواهد بود زیرا صندوق فروش قابلیت مدیریت مشتریان را ندارد. در واقع صندوق فروش فقط برای انجام تراکنش و ثبت آن است و کارایی دیگری از آن انتظار نمی‌رود. این در حالی است که پایانه فروش بسیار کنشگرا محسوب می‌شود.

در نتیجه می‌توانید از مواردی همچون نرم‌افزار حسابداری، برنامه‌های وفاداری و برنامه کارت هدیه استفاده کنید. این قابلیت‌ها با اضافه کردن یک یا چند افزونه به سیستم POS شروع به کار خواهند کرد. اگر دوست دارید که با روش‌های نوین مشتری را تشویق به خرید کنید، مسلما پایانه فروش در این مورد بسیار کمک‌کننده خواهد بود. چنان‌چه به درستی از این امکان استفاده کنید، رشد زیادی را در بیزینس خود تجربه خواهید کرد و کیفیت خدمات مشتری را افزایش می‌دهید.

تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش | ایکس smartx

کدام سیستم فروش برای کسب‌وکار من مناسب است؟

اکنون که به شرح تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش پرداخته‌ شد، ممکن است که در انتخاب بین آن‌ها مردد باشید. شما باید قبل از هر چیز شرایط کاری خود را بسنجید. اگر شما دارای یک سوپرمارکت کوچک با حجم فروش پایین هستید، احتمالا صندوق فروش برای شما گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. با این حال اگر دوست دارید که کسب‌وکار خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید، قطعا به یک سیستم POS قدرتمند نیازمند خواهید بود. فرق POS و صندوق فروش از نظر کارایی باعث شده‌ تا بزرگ‌ترین بیزینس‌های جهان به سراغ استفاده از پایانه فروش بروند.

از همین رو بهتر است که شما هم از این قابلیت عالی برای مدیریت مالی بهتر کسب‌وکار خود استفاده کنید. خوشبختانه بهترین نوع سیستم pos رستورانی توسط اسمارت ایکس عرضه می‌شود و شما با آگاهی در مورد ویژگی های سیستم pos رستورانی می توانید بهترین انتخاب را برای کسب‌وکار خود داشته باشید. از همین رو تمامی متقاضیان می‌توانند این سیستم عالی را تهیه کرده و رشد بالا را در کسب‌وکار خود مشاهده کنند. چنان‌چه به  پایانه فروش و صندوق فروش واقف هستید، بهتر است که هر چه سریع‌تر برای مدرن‌سازی سیستم فروش خود اقدام کنید. مسلما این موضوع به سرعت تاثیر خود را در کسب‌وکار شما نشان خواهد داد.

سخن پایانی

امروزه کسب‌وکارهای مختلف برنامه‌های زیادی را برای ارتباط مالی با مشتری اجرا می‌کنند. در روش سنتی از صندوق فروش استفاده می‌شد که هم‌چنان در برخی از بیزینس‌های کوچک کاربرد دارد. با این حال اکثر کسب‌وکارها به دنبال سیستم پیشرفته POS یا پایانه فروش رفته‌اند. در این مطلب تفاوت پایانه فروش و صندوق فروش به‌طور کامل شرح داده‌ شد. با توجه به درخواست‌های فراوان برای راه‌اندازی سیستم POS، مجموعه اسمارت ایکس بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌کند. در صورتی که از این سرویس ویژه استفاده کنید، مسلما از مزایای آن در بیزینس خود مطلع می‌شوید. اتصال سیستم‌های مختلف اسمارت ایکس به صندوق POS از قبیل سیستم نظر سنجی هوشمند، سیستم باشگاه مشتریان ، رزرو هوشمند و… که سیستم رستوران یا به طور کل کسب‌وکار شما را به سمت اتوماتیک شدن پیش می‌برد و به شما فرصت ارزیابی و شناخت نیاز مخاطب را ارائه می‌کند و شما می‌توانید با توجه به نیاز مخاطب در جهت بهبود خدمات خود تلاش کنید انقلابی در صنعت کسب و کار شما خواهد بود.

شاید برای شما مفید باشد