بازاریابی ویروسی یکی از موثرترین تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ است. این تکنیک شامل ایجاد محتوایی است که برای مردم آنقدر جالب است که آن را به اشتراک میگذارند و مانند یک ویروس همهگیر پخش میشود. در این مقاله یاد میگیریم که وایرال مارکتینگ چیست، چطور کار میکند، چه عواملی باعث میشود یک محتوا وایرال شود و چند مثال بازاریابی ویروسی موفق را بررسی میکنیم.
بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی به تکنیکهایی اطلاق می شود که افراد را تشویق میکند تا اخبار مربوط به یک محصول، خدمات یا کمپین را منتشر کنند. ایده این است که پیام از فردی به فرد دیگر، بسیار شبیه به یک ویروس، منتشر میشود. کمپینهای بازاریابی ویروسی موثر از طریق رسانههای اجتماعی، ایمیل، وبلاگها و پوشش رسانهای پخش میشوند.
وقتی یک کمپین بازاریابی ویروسی به درستی اجرا شود، میتواند خیلی سریع از طریق قدرت اشتراکگذاری اجتماعی به صورت یک نمودار نمایی به دست مخاطبان زیادی برسد. این اتفاق میتواند آرزوی هر بازاریابی یا هر کسبوکاری باشد. اما باید بدانیم موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی به عوامل مختلفی از جمله نوع محتوا، پلتفرم مورد استفاده و مخاطبان هدف بستگی دارد. متاسفانه هیچ فرمول مشخصی برای وایرال شدن یک محتوا وجود ندارد. اما وقتی به محتواهایی که به صورت ویروسی پخش شدهاند نگاه میکنیم، نقاط مشترکی را میبینیم. در ادامه به شما یاد میدهیم چگونه میتوان احتمال وایرال شدن یک محتوا را بالا برد.
تفاوت بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی و بازاریابی دهان به دهان اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند، اما این دو تکنیک یکی نیستند. برای شناختن تفاوت این دو، لازم است ابتدا تعریف کوتاهی از هر کدام را بدانیم.
بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان فرآیند انتشار اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات از طریق مکالمات شخصی است. در این شیوه، کسبوکارها تلاش میکنند تجربه لذتبخشی از محصول خود در ذهن مشتری ایجاد کنند. در این صورت، هر مشتری، به مشتریان دیگر پیشنهاد میکند به سراغ این محصول بیایند. وفاداری مشتری یک عامل بسیار مهم در ایجاد این نوع بازاریابی است که میتوانید از اینجا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید. اما لازم است بدانید که بازاریابی دهان به دهان، مانند پژواک صداست. یک فرد ممکن است محصول شما را به 5 نفر معرفی کند. یکی از آن 5 نفر هم ممکن است به دوستش بگوید که نام محصول شما را از خواهرش شنیده است. اما همینجا بازاریابی دهان به دهان به پایان میرسد.
بازاریابی ویروسی
پیشتر با این نوع بازاریابی آشنا شدیم اما در این بخش، بازاریابی ویروسی را در تقابل با بازاریابی دهان به دهان تعریف میکنیم. بازاریابی ویروسی تلاش برای ایجاد محتوایی است که از طریق شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود. برخلاف بازاریابی دهان به دهان، در این روش، انتقال پیام به نسل اول ختم نمیشود و درصورتی که محتوای شما وایرال شود، اشتراکگذاری آن به صورت نمایی بیشتر میشود.
در یک نگاه کلی میتوان گفت بازاریابی دهان به دهان را میتوان به کمک یک کمپین خوب ایجاد کرد. این یک تلاش عمدی توسط بازاریابان است. شما میتوانید با ایجاد یک محصول خوب و یا اجرای کمپینهای تشویقی بازاریابی دهان به دهان کنید. در صورتی که بازاریابی ویروسی را نمیتوان زیاد پیشبینی کرد. یک بازاریاب تنها میتواند محتوای خوبی تولید کند و امیدوار باشد که آن محتوا وایرال شود. اما اگر این اتفاق بیفتد، محتوای شما به صورت انفجاری پخش میشود در صورتی که در بازاریابی دهان به دهان، تبلیغات شما برد کمتری دارد. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی دهان به دهان ، این مقاله را بخوانید.
7 فاکتور ضروری برای موفقیت در بازاریابی محتوای ویروسی
ایجاد محتوای ویروسی که مانند آتش گسترش مییابد میتواند آرزوی هر بازاریابی باشد. اگر چه وایرال شدن یک محتوا میتواند تصادفی و مبتنی بر شانس به نظر برسد، اما حقیقت این است که عوامل خاصی وجود دارند که به طور قابل توجهی شانس ویروسی شدن محتوای شما را افزایش میدهند. این اسرار بازاریابی ویروسی را در محتوای بعدی خود اعمال کنید و از اشتراکگذاریها و ایجاد هجوم مخاطبین لذت ببرید.
1.احساسی و شگفتانگیز بودن
محتوای ویروسی معمولاً واکنشهای احساسی مانند خنده، شوک، عصبانیت یا اشک را برمیانگیزد. افراد را با یک کار غیرمنتظره غافلگیر کنید. برانگیخته شدن احساسات و غافلگیری، افراد را به اشتراک گذاری تشویق میکند.
2.محتوایی ساده و در عین حال به یاد ماندنی
محتوای ویروسی معمولاً ساده و قابل درک است، اما در عین حال به یاد ماندنی است. یادتان باشد “حافظه” کلید وایرال شدن است. اگر ایده، پیام یا داستانی را به مردم بدهید که در ذهنشان بماند، احتمال اینکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارند بسیار بیشتر است. برای داشتن یک بازاریابی ویروسی موفق میتوانید به سراغ نوستالژیها، خاطرات یا هرچیز دیگری که در ذهن افراد ماندگار است بروید.
3.محتوای عملی
محتوایی که افراد را به انجام اقدامات تحریک میکند، مانند اشتراکگذاری مسابقه یا چالش در رسانههای اجتماعی، اغلب به صورت ویروسی منتشر میشود. محتوای عملی افراد را به شرکت در یک فعالیت دعوت میکند. ایجاد یک گیمیفیکیشن جذاب میتواند مانند سوخت جت برای کمپین بازاریابی شما عمل کند. گردونه شانس اسمارت به شما کمک میکند یک سرگرمی جذاب برای مشتریان ایجاد کنید تا آنها قانع شوند محتوای شما را وایرال کنند.
4.تولید محتوای قوی از لحاظ بصری
یادتان باشد تصاویر بیشترین ماندگاری را در ذهن دارند. پس اگر قصد دارید بازاریابی ویروسی را عملی کنید، لازم است به جز متن یا صدا، از محتوای گرافیکی یا ویدیویی چشمگیر کمک بگیرید. داستانی که قصد تعریف کردن آن دارید را به تصویر درآورید. از این طریق میتوانید در کنار داستانگویی، برند خود را نیز در ذهن مخاطبین هک کنید.
5.ایجاد مشاجره و مناظره
محتوایی که به بحث و جدل دامن میزند یا جرقه بحث جالبی را برمیانگیزد، احتمالاً افراد را وادار به صحبت، بحث و تبادل نظر میکند تا نظرات خود را بیان کنند. محتوای بحث برانگیز و تامل برانگیز احتمال بالایی برای پخش شدن در فضای مجازی دارد. برای این کار میتوانید به سراغ تابوهای اجتماعی بروید و یا خلاف جریان روز تولید محتوا کنید.
6.اینفلوئنسر مارکتینگ
همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، بازاریابی ویروسی یک نمودار نمایی دارد. یعنی شروع وایرال شدن یک محتوا کار دشواریست. اما وقتی یک محتوا از حد مشخصی بیشتر وایرال میشود، با سرعت زیادی به اشتراک گذاشته میشود. اگر در شروع منتشر کردن محتوای خودتان از اینفلوئنسرها کمک بگیرید، میتوانید خیلی زود به رشد نمایی دست پیدا کنید.
7.محتوای مرتبط
برای بازاریابی ویروسی باید حواستان به مخاطبانتان باشد. مخاطبان شما چه سنی دارند؟ علایق آنها چیست؟ چه چیزی آنها را به وجد میآورد؟ این موضوع هم به شما کمک میکند که محتوایی مطابق با سلیقه مخاطبانتان ایجاد کنید و هم باعث میشود بتوانید اینفلوئنسرها و کانالهایی که میخواهید محتوای خود را در آن منتشر کنید را بهتر انتخاب کنید.
بازاریابی ویروسی، اتفاقی مثبت یا منفی؟
با توضیحاتی که تا اینجای کار دادیم، ممکن است تصور کنید بازاریابی ویروسی همواره یک اتفاق مثبت است. اما همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، ما نمیتوانیم کنترل چندانی روی این شیوه بازاریابی داشته باشیم. بازاریابی ویروسی میتواند یک تصویر قوی از برند شما در ذهن مخاطب حک کند. اما این تصویر ممکن است مثبت یا منفی باشد. احتمالا یا نقدی که به عملکرد یک برند یا شیوه تبلیغات آن میشود مواجه شدهاید. در صورتی که مخاطبان شما احساس کنند پیامی مضحک، نامتناسب با شرایط اجتماعی یا بیتوجه به مسائل نژادی، محیط زیستی و… ارائه میکنید، ممکن است سیل انتقادات به سمت شما روانه شود.
همانطور که گفتیم، یکی از راهکارهای وایرال شدن یک محتوا، تابوشکنانه بودن آن است. برای مثال میتوانیم به کمپینی که اخیرا توسط برند “خانومی” برای عادیسازی صحبت کردن درباره عادت ماهیانه در محل کار اجرا شد اشاره کنیم. محتواهای تابوشکنانه و بحث برانگیز همانطور که میتوانند مورد استقبال واقع شوند، ممکن است انتقادات زیادی را برانگیزند. پس اگر قصد اجرای یک کمپین بازاریابی ویروسی را دارید، بهتر است تمام ابعاد آن را بسنجید.
بازاریابی ویروسی چطور توسط مشتریان وفادار اتفاق میافتد؟
تا اینجا متوجه شدیم منظور از بازاریابی ویروسی چیست و با فاکتورهای مهم آنآشنا شدیم. همچنین متوجه شدیم این نوع بازاریابی میتواند در جهت مثبت یا منفی رخ دهد. اما بعد از رعایت کردن این فاکتورها، چطور بازاریابی ویروسی اتفاق میافتد؟ باید به خاطر داشته باشیم که وایرال شدن یک محتوا توسط “افراد” انجام میشود. پس باید بررسی کنیم چه افرادی میتوانند به کمپین بازاریابی ویروسی ما کمک کنند. قبلتر به تاثیر اینفلوئنسرها در بازاریابی ویروسی اشاره کردیم. اما کمک گرفتن از اینفلوئنسرها نیاز به پرداخت هزینه زیادی دارد. گروهی از افراد هستند که بدون نیاز به هزینه زیاد، محتوای ما را وایرال خواهند کرد. آن گروه افرادی نیستند جز مشتریان وفادار ما.
مشتریان وفادار چه افرادی هستند؟
مشتریان وفادار بزرگترین طرفداران شما هستند و بعید است که هرگز شما را به خاطر یک رقیب ترک کنند. طبق تحقیقات Forrester، یک مشتری وفادار به طور متوسط 67 درصد بیشتر از یک مشتری جدید احتمال خرید از شما را دارد. آنها خریدهای مکرر انجام میدهند، پیشرفت شما برایشان مهم است و به همین دلیل به شما بازخورد میدهند. اما مهمترین مورد این است که آنها دوستان و خانواده را تشویق میکنند که از شما خرید کنند. پس میتوانیم بگوییم مشتریان وفادار تاثیر زیادی در وایرال شدن محتوای شما دارند چون احتمالا آن را با دیگران به اشتراک میگذارند. اما برای اینکه این مشتریان، محتوای شما را به دیگران توصیه و ارسال کنند، لازم است بتوانید رفتار آنها را آنالیز کنید و مطابق با آن، آنها را تحت تاثیر قرار دهید. نرم افزار باشگاه مشتریان در این زمینه به شما کمک میکند.
چطور مشتریان وفادار را ترغیب کنیم محتوای ما را وایرال کنند؟
کلید یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق، یافتن راههایی است که وفادارترین مشتریان و طرفداران برند خود را به اندازه کافی هیجانزده کنید تا در مورد پیشنهاد شما با دوستان و آشنایان خود صحبت کنند. یکی از بهترین راهها برای تبدیل مشتریان وفادار به حامیان کمپین بازاریابی ویروسی، دادن انگیزه به آنها برای صحبت در مورد برند شما است. پیشنمایش انحصاری محصولات یا هر مزیتی که به طور اختصاصی برای مشتریان وفادار شما ایجاد شود، میتواند این هیجان را ایجاد کند. همچنین میتوانید مسابقات، هدایا و سایر کمپینهای تعاملی را امتحان کنید که به افراد برای اشتراکگذاری برند شما در رسانههای اجتماعی پاداش میدهد. هرچه بیشتر به مشتریان وفادار این احساس را بدهید که بخشی از یک “باشگاه” ویژه هستند، دامنه بازاریابی شما ویروسیتر میشود. مقاله باشگاه مشتریان چیست به شما کمک میکند بیشتر با این مبحث آشنا شوید.
همچنین باید اشتراکگذاری پیام شما برای مشتریان وفادار تا حد امکان آسان باشد. یکی از راههای انجام این کار، ایجاد پستهای رسانههای اجتماعی، ایمیلها و سایر محتواهای آماده است که افراد میتوانند به سادگی کپی و جایگذاری کنند تا با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارند. همچنین باید دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی را در وبسایت، پستهای وبلاگ، خبرنامههای ایمیل و سایر مطالب بازاریابی بهطور برجسته نشان دهید.
بازاریابی ویروسی باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی ویروسی میتواند در جهت مثبت یا منفی باشد. مهم است بدانیم بازاریابی ما باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا از هجوم انتقادات جلوگیری شود. در ادامه به چند ویژگی مهم یک بازاریابی ویروسی مثبت اشاره میکنیم.
تمرکز بر پیامهای مثبت
یکی از راههای اطمینان از اینکه کمپین بازاریابی ویروسی شما تاثیر مثبتی دارد، تمرکز بر پیامهای مثبت است. این به معنای ایجاد محتوایی است که ارزشهای مثبتی مانند مسئولیت اجتماعی را ترویج میکند. با انجام این کار، میتوانید کمپینی ایجاد کنید که به طور مثبت با مخاطبان هدف شما ارتباط برقرار کند.
معتبر بودن
اصالت کلید ایجاد اعتماد در مخاطبان است. هنگام ایجاد محتوای ویروسی، مطمئن شوید که به ارزشها و شخصیت برند خود وفادار بمانید. از ایجاد محتوایی که به نظر اجباری یا غیر معتبر است، خودداری کنید. زیرا این امر میتواند مخاطبان شما را از بین ببرد و منجر به بازخورد منفی شود. یادتان باشد مخاطبان شما افراد باهوشی هستند و اگر به چیزی که نیستید وانمود کنید، باید منتظر سیل انتقادات باشید.
اجتناب از موضوعات بحث برانگیز
موضوعات بحث برانگیز گاهی اوقات میتوانند سروصدای زیادی ایجاد کنند. اما از طرف دیگر همچنین میتوانند منجر به بازخورد منفی شوند. مهم است که موضوعات و پیامهای کمپین ویروسی خود را به دقت در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که همه دیدگاهها را شامل میشود. در اصل راز اینکه بتوانید از موضوعات بحث برانگیز به شیوهای استفاده کنید که منجر به بازخورد منفی نشود این است که به همه اقشار احترام بگذارید.
نظارت بر بازخوردها و پاسخ مناسب
نظارت بر بازخورد و پاسخ مناسب به هر بازخورد یا انتقاد منفی بسیار مهم است. اگر بازخورد منفی رخ داد، به موقع و محترمانه پاسخ دهید. نحوه پاسخگویی به نظرات منفی افراد میتواند آنها را از یک منتقد به یک مشتری وفادار تبدیل کند. افراد وقتی با برخورد محترمانه مواجه شوند، برای کسبوکار شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.
داشتن برنامه مدیریت بحران
همان طور که گفتیم، بازاریابی ویروسی چندان قابل پیشبینی نیست. پس اگر تصمیم جدی دارید که به کمک یک محتوای جنجالی، بازاریابی ویروسی انجام دهید، لازم است برای مدیریت بحرانهای احتمالی یک برنامه مشخص داشته باشید. این طرح باید شامل مراحلی برای نظارت بر بازخوردها، پاسخگویی مناسب و رسیدگی به مسائل یا نگرانیهایی باشد که ممکن است ایجاد شوند.
آزمایش محتوا
قبل از راهاندازی کمپین بازاریابی ویروسی، حتماً محتوای خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که با مخاطبان هدف شما همخوانی دارد. برای این کار میتوانید از گروههای متمرکز یا نظرسنجیها برای جمعآوری بازخورد و انجام هرگونه تنظیمات لازم در محتوای خود استفاده کنید. همچنین میتوانید آن محتوا را به تعداد محدودی از افراد نشان دهید و بازخورد آنها را بسنجید.
دقت در شراکت با اینفلوئنسرها
شراکت با اینفلوئنسرهایی که با ارزشهای برند شما همسو هستند، میتواند به شما کمک کند تا به مخاطبان گستردهتری دست پیدا کنید و شانس پخش شدن محتوای شما را به شیوهای مثبت افزایش دهد. اما اگر با شخصی همکاری کنید که جامعه هدف شما دیدگاه مثبتی نسبت به او ندارند، ممکن است کمپین بازاریابی ویروسی شما شکست بخورد.
چرا بازاریابی ویروسی مهم است؟
قبل از این که به بررسی انواع بازاریابی ویروسی بپردازیم، میخواهیم به طور خلاصه بررسی کنیم که چرا بازاریابی ویروسی بسیار مهم است. محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط دوستان، 8 برابر بیشتر از محتوای به اشتراک گذاشته شده از طریق تبلیغات پولی، کلیک ایجاد میکند. همچنین جالب است بدانید که 49 درصد از مردم وقتی میخواهند با برندهای جدیدی آشنا شوند، به محتوای اشتراکگذاری شده از دوستان و خانواده مراجعه میکنند. از طرفی 70 درصد از نوجوانان به توصیههای دوستان و خانواده بیش از همه منابع دیگر اعتماد دارند. به همین دلیل است که ما بر این نوع بازاریابی به طور ویژه تاکید میکنیم. در ادامه به چند مورد از مزایای این نوع بازاریابی اشاره میکنیم.
هزینه کم: کمپینهای ویروسی از طریق اشتراکگذاری گسترش مییابند و به حمایت مالی کمی نیاز دارند. این موضوع میتواند ROI شما را افزایش دهد.
گسترش سریع: کمپینهای بازاریابی ویروسی موفق میتواند در مدت زمان کوتاهی به دهها یا صدها میلیون نفر برسد. این رشد نمایی باعث میشود در زمان کوتاهی نتیجه کمپین خود را ببینید.
آگاهی از برند: به کمک بازدیدها و اشتراک گذاریهای گسترده، توجه افراد به برند شما جلب میشود. به همین دلیل میتوان گفت بازاریابی ویروسی تاثیر شایانی در بهبود آگاهی از برند شما داشته باشد.
افزایش تعامل: محتوای ویروسی باعث ایجاد سروصدا، واکنش و تعامل میشود. این موضوع میتواند تعامل شبکههای اجتماعی شما را بالا ببرد و قدرت آن شبکهها را بیشتر کند. معیارهای تعامل مانند نظرات، لایکها و اشتراک گذاریها در یک کمپین بازاریابی ویروسی بالا خواهد بود.
تاثیر بلندمدت: کمپینهای ویروسی موفق به لطف به یاد ماندنی بودن و به اشتراکگذاری مداوم، برای مدت طولانی پس از اجرای کمپین نیز همچنان گسترش مییابند. این کمپینها تأثیر پایداری بر درک و شناخت افراد از برند شما دارند.
انواع بازاریابی ویروسی و نحوه انتشار آن
انواع مختلفی از کمپینهای بازاریابی ویروسی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.
1. بازاریابی ویروسی با تحریک احساسی
برای مثال کمپینهایی که در روز مادر، پدر یا روز معلم برگزار میشوند میتوانند واکنشهای احساسی عمیقی را برانگیزند. در این نوع بازاریابی ویروسی، اگر شما محتوای درست را در زمان و کانال درست منتشر کنید، شانس این را دارید که با قلقلک دادن احساسات مخاطبین، محتوای خود را وایرال کنید.
2. بازاریابی ویروسی از طریق مشوقها
در این روش شما برای اشتراکگذاری محتوای خود، یک مشوق تعریف میکنید. برای مثال به افراد میگویید که اگر از محتوای شما را به اشتراک بگذارند میتوانند یک کد تخفیف دریافت کنند.
3.خوش شانسی در وایرال شدن محتوا
شاید شانس کلمه خیلی مناسبی نباشد. اما اگر تمام فاکتورهایی که در مقاله بازاریابی ویروسی یاد گرفتید را به کار ببرید، ممکن است در زمانی که حتی انتظارش را ندارید، محتوای شما وایرال شود. این که شما محتواهای اصولی زیادی تولید کنید اما ناگهان یکی از آنها وایرال شود را میتوان به شانس نسبت داد.
4. زنجیره اشتراکگذاری
شما میتوانید یک محتوا تولید کنید و از افراد بخواهید که این محتوا را برای 5 نفر ارسال کنند. این سادهترین و کنترل شدهترین روشی است که میتوانید از طریق آن یک کمپین بازاریابی ویروسی ایجاد کنید.
چه صنایعی از بازاریابی ویروسی استفاده میکنند؟
شاید بازاریابی ویروسی برای محصولات و صنایعی که مخاطبان خیلی خاص و اندک دارند مناسب نباشد. برای یک کمپین وایرال مارکتینگ، نیاز دارید مخاطبان زیادی داشته باشید تا ویروسی شدن محتوا معنا پیدا کند. در ادامه به چند مورد از صنایعی که بازاریابی ویروسی در آنها انجام میشود اشاره میکنیم.
صنعت مد و فشن
صنعت مد اغلب از بازاریابی ویروسی برای تبلیغ مجموعههای جدید و رویدادهای مد استفاده میکند. احتمالا شما هم با لباسهای جنجال برانگیز افراد مشهور بر روی فرش قرمزها مواجه شدهاید. برندها و طراحان از رسانه های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ برای ایجاد سر و صدا و ایجاد هیجان در اطراف محصولات خود استفاده میکنند. به عنوان مثال، یک برند لباس ممکن است چالشی ایجاد کند که در آن، افراد با لباسهای آن برند به شیوه خاصی عکس بگیرند و در شبکههای اجتماعی خود منتشر کنند.
صنعت بازی
صنعت بازی از بازاریابی ویروسی برای تبلیغ نسخههای جدید و ایجاد هیجان در بین گیمرها استفاده یکند. به عنوان مثال، یک شرکت بازیسازی ممکن است قبل از انتشار یک بازی جدید یک تیزر تریلر یا فیلمی از گیم پلی منتشر کند که اشتیاق و احساس انتظار زیادی را در مخاطبین ایجاد کند. این حس هیجان و انتظار میتواند منجر به وایرال شدن محتوا شود.
صنعت زیبایی
صنعت زیبایی اغلب از بازاریابی ویروسی برای تبلیغ محصولات جدید استفاده میکند. برندها اغلب با اینفلوئنسرهای محبوب زیبایی همکاری میکنند تا محتوایی تولید کنند که محصولات آنها را به نمایش بگذارد و بین دنبالکنندگان آنها علاقه ایجاد کند. وقتی تعدادی از اینفلوئنسرها، بازیگران یا خوانندگان مطرح از یک محصول زیبایی استفاده کنند، مخاطبین شروع به صحبت کردن درمورد آن محصول و به اشتراکگذاشتن آن میکنند.
صنعت سفر
صنعت سفر میتواند از بازاریابی ویروسی برای تبلیغ مقاصد و تجربیات سفر هیجانانگیز استفاده کند. به عنوان مثال، یک موسسه گردشگری ممکن است ویدیویی را وایرال کند که فرهنگ و جاذبههای منحصر به فرد یک مقصد خاص را به نمایش بگذارد.
صنعت ورزش
از آنجایی که بازیکنان ورزشی مطرح مثل مسی و رونالدو از محبوبترین افراد هستند، بازاریابی ویروسی در این صنعت میتواند بازخورد بسیار خوبی داشته باشد. برای مثال یک کسبوکار مرتبط با صنعت ورزش میتواند از دو ورزشکار رقیب در یک ویدیو استفاده کند. این کار باعث جنجال بین طرفداران آنها و ویروسی شدن محتوا میشود.
صنعت رستوران
یکی از صنایعی که میتواند بیشترین بهره را از بازاریابی ویروسی ببرد، صنعت رستوران است. دلیل آن هم ساده است: تقریبا همه افراد مخاطبین این صنعت هستند. داشتن مخاطبان زیاد باعث میشد بازاریابی ویروسی در این صنعت، عملکردی بسیار موفق داشته باشد. سادهترین شیوه وایرال مارکتینگ که این روزها در شبکههای اجتماعی مشاهده میکنیم، استفاده از یک المان خاص در دکوراسیون است. المانی مثل یک بال که افراد با آن عکس میگیرند و در شبکههای اجتماعی خود منتشر میکنند میتواند به سرعت وایرال شود و مشتریان زیادی را برای شما بیاورد.
مثالهایی از کمپینهای موفق بازاریابی ویروسی در جهان
محتوای همدلانه Dove
در حالی که اکثر برندهای آرایشی بهداشتی بر کارکرد محصولات خود مانور میدهند، داو یک کمپین خلاقانه راهاندازی کرد. این برند ویدیویی تولید کرد که پیام اصلی آن این بود: زنان بدون استفاده از لوازم آرایشی نیز زیبا هستند. این پیام الهامبخش و همدلانه باعث شد مردم این فیلم کوتاه 3 دقیقهای را بیش از 114 میلیون بار تماشا کنند.
عکسالعمل سریع Oreo
در زمانی که ورزشگاه Mercedes Superdome یک قطعی برق 30 دقیقهای را تجربه کرد، اورئو سریعا یک توییت موقعیتی را منتشر کرد:
این مورد به عنوان یکی از بهترین نمونههای بازاریابی ویروسی در تمام دوران ادامه خواهد داشت. تفکر سریع و هوشمندی Oreo به آنها این امکان را داد که به طور لحظهای توجه بازی را بربایند و آن را روی برند خود متمرکز کنند.
تخفیف ویژه Domino
رستوران زنجیرهای دومینو در کمپین #letsdolunch یک کمپین بازاریابی ویروسی از طریق مشوق را اجرا کرد. مشتریان میتوانستند بسته به تعداد توییتهایی که با این هشتگ میزنند، تخفیفاتی را بر روی پیتزای خود بگیرند. این کمپین باعث شد این هشتگ با سرعت زیادی وایرال شود.
مثالهایی از کمپینهای موفق بازاریابی ویروسی در ایران
همسفرسنج علی بابا
در این کمپین، علی بابا از شما میخواست به سوالاتی در مورد خودتان پاسخ دهید. سپس یک پرسشنامه از عادات سفر شما طراحی میکرد و از شما میخواست که آن پرسشنامه را با دیگران به اشتراک بگذارید تا بفهمید بهترین همسفر شما کیست و چه کسی شما را بهتر از دیگران میشناسد. این کمپین در مدت زمان کمی به میزان قابل توجهی وایرال شد.
شخصیت شناسی سینما
سایت سینما پرسشنامهای طراحی کرد که شما به آن پاسخ میدادید. در انتها، نتیجه آزمون را در قالب یک عکس مناسب برای استوری اینستاگرام به شما میداد که در آن عکس گفته شده بود شخصیت شما شبیه به کدام یک از شخصیتهای سینمایی است. افراد زیادی با اشتیاق این تصاویر را در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک میگذاشتند.
لیموشو بدم؟ هولوشو بدم؟
احتمالا شما هم با خواندن این جمله، به یاد برند عالیس افتادید. این برند موفق شد با ساختن ویدیوهایی با یک شعار تبلیغاتی ثابت، این شعار را در ذهن افراد حک کند. درون مایه طنز این تبلیغات باعث شد که به تعداد زیادی اشتراکگذاری دست پیدا کند.
یک ابزار عالی برای بازاریابی ویروسی در ایران
برای بازاریابی ویروسی ابزارهای مختلفی وجود دارد. اما اکثر آنها در ایران کاربردی ندارند. اما گردونه شانس اسمارت ابزاری عالی جهت بازاریابی ویروسی است که جهت استفاده در ایران ساخته شده. این ابزار این امکان را به شما میدهد که برای باشگاه مشتریان خود، تخفیفات ویژهای در نظر بگیرید. شما میتوانید به مشتریان خود بگویید که با هر بار ارسال لینک شما برای دوستانشان میتوانند یکبار گردونه شانس را بچرخانند. این بازی به جز سرگرمی و احترام به مشتریان وفادار، باعث ویروسی شدن لینک شما و افزایش آگاهی از برند شما میشود. این ابزار به خصوص برای رستورانها یا هر جایی که میتواند باشگاه مشتریان داشته باشد، یک ایده عالی است.
شانست را خودت بساز
در این مقاله آموختیم که بازاریابی ویروسی چیست و مثالهایی از آن را باهم بررسی کردیم. یاد گرفتیم که نمیتوانیم کنترل زیادی روی بازاریابی ویروسی داشته باشیم اما با توجه به بعضی اصول و فاکتورها میتوانیم شانس وایرال شدن را برای برندمان ایجاد کنیم. حالا بهترین زمان آن رسیده که به برند خودتان فکر کنید. چگونه میتوانید یک کمپین بازاریابی ویروسی را برای برند خودتان ایجاد کنید؟ ایدههایتان را در کامنتها برایمان بنویسید.