پیاده سازی گیمیفیکیشن در رستوران | اسمارت ایکس

7 روش برای پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

تابه‌حال شده از میزان مشتری‌ها و شلوغی یک رستوران متعجب شوید و دلیل این استقبال از سمت مشتری‌ها را ندانید؟ این استقبال به دلیل پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران است و در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را به طور کامل با انواع روش‌های آن آشنا کنیم.

بازاریابی بخش مهمی از هر کسب‌وکاری است و این روزها نمی‌توان بدون تکنیک‌های بازاریابی به‌راحتی وفاداری مشتری‌ها را افزایش داد. جالب است بدانید که تکنیک‌های بسیاری در این زمینه وجود دارند که یکی از مؤثرترین آن‌ها، گیمفیکیشن است.

بحث اصلی در این مقاله حول محور معرفی انواع گیمفیکیشن است که به طور خاص در رستوران‌ها کاربرد دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، بازی‌وارسازی هم انواعی دارد و اجرای صحیح این تکنیک‌ها است که می‌تواند به موفقیت کسب‌وکار شما منجر شود. ازاین‌رو است که تصمیم داریم ابتدا، تکنیک‌های رایج برای پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران را به شما معرفی کرده و پس از آن روش‌های اجرای هر کدام از این تکنیک‌ها را بررسی کنیم.

گیمفیکیشن چیست | اسمارت ایکس

گیمفیکیشن چیست؟

گیمفیکیشن به معنای استفاده از عناصر بازی در سیستم‌های خارج از چهارچوب بازی است که برای جذب و مشارکت کاربران کارایی دارد.

 به طور ساده‌تر، گیمفیکیشن به‌کارگیری وسایل و تکنیک‌هایی مثل رقابت، جوایز، امتیاز‌دهی و بازی‌های تعاملی در محیط‌های غیر بازی مثل برنامه‌های کاربردی، وب‌سایت‌ها و سامانه‌های آنلاین است. این روش معمولاً برای جذب و تحریک تعامل کاربر با سیستم و افزایش رضایت و وفاداری او به سیستم استفاده می‌شود.

شرکت‌هایی مانند ایرلاین‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و بانک‌ها می‌توانند از گیمفیکیشن برای جذب و تحریک مشتریان خود استفاده کنند. به‌طورکلی، گیمفیکیشن بهبود تجربه کاربری را ارائه می‌دهد و می‌تواند به افزایش فعالیت کاربران، ارتقای رضایت آن‌ها، افزایش وفاداری و حتی افزایش درآمد برای سازمان‌ها کمک کند.

مواردی که عنوان شد، تعریف کلی از این تکنیک است و شما می‌توانید در مطلب «گیمفیکیشن چیست؟» به طور کامل در مورد آن مطالعه کنید.

گیمفیکیشن چه مزایا و معایبی دارد؟

بی شک استفاده از گیمفیکیشن هم مانند هر روش دیگری در بازاریابی دارای مزیت و معایبی است که نمی‌توان بی‌توجه از کنارشان رد شد. در ادامه می‌توانید چند مورد از مهم‌ترین مزایا و معایب مطرح برای این تکنیک را مشاهده کنید.

مزایا

  • جذب کاربران جدید و افزایش وفاداری مشتریان قدیمی‌تر
  • افزایش فروش و درآمد رستوران به دلیل افزایش تعداد سفارش‌ها و مصرف غذا
  • افزایش انگیزه کارکنان به دلیل رقابت و پاداش‌های ارائه شده به آن‌ها
  • ارتقای تجربه کاربری کاربران و افزایش رضایت آن‌ها از خدمات رستوران

معایب

  • افزایش هزینه‌های رستوران به دلیل ارائه پاداش‌ها و جوایز به کاربران
  • احتمال ایجاد رقابت نامناسب بین کارکنان و افزایش فشار و استرس بر آن‌ها
  • احتمال ایجاد اشتباهی برای کاربرانی که به دلیل شرکت در رقابت‌ها و برنامه‌های پاداشی، بیش از حد هزینه کرده‌اند
  • احتمال ایجاد تعادل ناپایدار در رقابت‌ها، به‌طوری‌که برخی کاربران با ارائه پاداش‌های بیشتر، دیگران را از بازی کنار بگذارند
  • احتمال ایجاد اعتیاد به رقابت‌ها و برنامه‌های پاداشی که ممکن است باعث افزایش هزینه‌های کاربران شود.

بهتر است که رستوران‌ها قبل از اجرای گیمیفیکیشن، به‌دقت بررسی کنند که چگونه می‌توانند بهترین نتیجه را از آن به دست بیاورند و درعین‌حال، تأثیرات منفی آن را کاهش دهند.

روش‌های پیاده سازی انواع ها

بخش اصلی مطلب را به بررسی انواع روش‌های پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران اختصاص داده‌ایم. اگر قصد راه‌اندازی این سرویس در رستوران خود را دارید، مطالعه این بخش ضروری خواهد بود. شاید روش‌های بسیار بیش‌تری بتوان برای اجرای بازی‌وارسازی در رستوران پیدا کرد، اما در ادامه مطلب چند مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این تکنیک‌ها را مشاهده می‌کنید.

مزایای گیمفیکیشن | اسمارت ایکس

1.    کارت‌های تمبری یا STAMP CARDS

کارت‌های استمپ یا Stamp Cards یکی از روش‌های محبوب و پرکاربرد گیمفیکیشن در خدمات و محصولات مختلف مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سینماها و دیگر کسب‌وکارها است. در این روش، هر بار که مشتری خدمات یا محصولاتی را به میزانی خاص خریداری می‌کند، یک استمپ بر روی کارت استمپ او زده می‌شود. هدف این کارت‌ها جمع‌آوری استمپ‌های کافی برای دریافت جایزه یا تخفیفی است که توسط رستوران ارائه می‌شود.

در این روش، مشتریان به دلیل تمایل به کسب جایزه یا تخفیف، تحریک شده و به فعالیت بیشتر و خرید بیشتر تشویق می‌شوند. همچنین، شاید برای کسب جایزه مشتریان به دنبال خرید محصولات و خدمات بیشتری باشند و برای همین، این روش به افزایش فروش و درآمد برای رستوران‌ها کمک می‌کند.

بسیاری از رستوران‌ها از کارت‌های استمپ به‌عنوان یکی از روش‌های گیمفیکیشن برای جذب و تحریک مشتریان استفاده می‌کنند. دو نمونه از رستوران‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • Starbucks : این شرکت که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رستوران و کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای در جهان شناخته می‌شود، از کارت‌های استمپ به‌عنوان یکی از روش‌های جذب مشتریان استفاده می‌کند. با خرید هر نوشیدنی در این استارباکس، یک استمپ بر روی کارت مشتری زده می‌شود. با هر ۱۰ استمپ، مشتریان می‌توانند از جایزه‌هایی مانند یک نوشیدنی رایگان استفاده کنند.
  •  :Chili’s این رستوران آمریکایی نیز از کارت‌های استمپ به‌عنوان یکی از روش‌های تحریک مشتریان استفاده می‌کند. با خرید هر ۶ غذا در این رستوران، یک استمپ بر روی کارت استمپ مشتری نمایش داده می‌شود و با جمع‌آوری ۳ استمپ، مشتریان می‌توانند از یک پیشنهاد ویژه یا تخفیف استفاده کنند.

2.    کارت‌های امتیاز  یا POINTS CARDS

کارت‌های امتیاز یا Points Cards یکی دیگر از روش‌های محبوب گیمفیکیشن در صنعت خدمات و محصولات هستند. در این روش، هر بار که مشتری خدمات یا محصولاتی را به میزان خاصی مصرف می‌کند، امتیازی به حسابش اضافه می‌شود. هدف از ارائه این کارت‌ها هم مانند کارت‌های استمپ است و هر دو آن‌ها در جهت جذب مشتری و بالابردن وفاداری آن‌ها کاربرد دارند.

این روش می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان و تشویق آن‌ها به بازگشت به سازمان و مصرف محصولات و خدمات آنها کمک کند. دو نمونه از رستوران‌هایی که از کارت‌های امتیاز به‌عنوان یکی از روش‌های گیمفیکیشن استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  •  :Pizza Hut یکی از روش‌های جذب مشتری این برند، استفاده از کارت‌های امتیاز است. با هر خرید مشتری در این رستوران، امتیازی به‌حساب او اضافه می‌شود و با جمع‌آوری امتیاز‌های کافی، مشتریان می‌توانند از جایزه‌هایی مانند یک پیتزا رایگان استفاده کنند.
  •  :TGI Fridays مشتری‌ها می‌توانند با خرید از آیتم‌های منوی این رستوران امتیازهای مشخصی را به‌حساب کاربری خود اضافه کنند. هنگامی که امتیازهایشان به‌اندازه کافی جمع شده باشند، می‌توانند از خدمات مشخص شده از سمت مدیریت مانند ارائه تخفیف روی صورت‌حساب استفاده کنند.

3.    معرفی دوستان

Friend Referral یا معرفی به دوستان یکی از روش‌های پرکاربرد و مؤثر برای پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران است. در این روش، مشتریانی که قبلاً از رستوران خرید کرده‌اند، دوستان و آشنایان خود را به این رستوران معرفی می‌کنند. درصورتی‌که دوستانشان نیز از خدمات رستوران استفاده کنند، به دلیل معرفی، جایزه‌ای به شخص معرفی‌کننده تعلق می‌گیرد.

ازآنجایی‌که افراد برای معرفی دوستانشان باید پروسه خاصی را در سامانه مربوط به رستوران انجام دهد، می‌تواند به‌عنوان راهی برای افزایش تعامل میان مشتری و رستوران در نظر گرفته شود. همچنین، از طریق این روش، سامانه می‌تواند به افزایش وفاداری کاربران موجود نیز کمک کند، زیرا معرفی به دوستان و دریافت جایزه‌ای به دلیل آن، می‌تواند کاربران را تحریک و تشویق به استفاده بیشتر از سامانه کند.

رستوران‌ها و برندهای بسیاری امروزه از این روش استفاده می‌کنند که در ادامه دو مورد از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  1. :Shake Shack این رستوران مشهور آمریکایی، برای جذب مشتریان جدید و افزایش وفاداری مشتریان فعلی، از روش معرفی به دوستان به‌عنوان یکی از روش‌های گیمفیکیشن استفاده می‌کند. در این رستوران، هر کاربری که دوستان خود را به سامانه معرفی کند و آن‌ها از سامانه استفاده کنند، می‌تواند از جایزه‌هایی مانند یک بستنی رایگان یا تخفیفی بر روی سفارش خود استفاده کند.
  2. The Cheesecake Factory: پروسه و روش کار تکنیک معرفی به دوستان در این رستوران هم مانند شیک شَک است. در هر دو رستوران مشتری در ازای معرفی دوستانش، می‌تواند تخفیف‌های متنوعی دریافت کند.

 

روش های پیاده سازی گیمفیکیشن | اسمارت ایکس

4.    ایجاد محدودیت زمانی

پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران راه‌های زیاد دارد، اما نکته اساسی در مورد همه آن‌ها، این است که با تحقیق روش درست را انتخاب کنید و برای اجرای آن برنامه طولانی‌مدت داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است بیش‌تر معایبش گریبان‌گیرتان شود.

Urgency یکی از روش‌های گیمفیکیشن است که برای ایجاد فشار برای انجام یک عملیات خاص توسط کاربران استفاده می‌شود.

در این روش، به کاربران یک‌زمان محدود برای انجام یک عملیات خاص اعلام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در فروشگاه آنلاین، به کاربران یک زمان محدود برای استفاده از یک تخفیف ویژه داده می‌شود. همچنین برای تشویق بیش‌تر مشتری، یک شمارنده روی صفحه اصلی فروشگاه قرار می‌گیرد که تاریخ پایان تخفیف را اعلام می‌کند.

با اعلام زمان محدود و شمارنده زمانی، کاربران تحریک شده و به خرید سریع و مشتاقانه ترغیب می‌شوند. همچنین، این روش می‌تواند به افزایش فروش و ارزش‌گذاری محصولات و خدمات کمک کند. این روزها بسیار از رستوران‌های بزرگ و مطرح در سراسر دنیا از این روش برای پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران استفاده می‌کنند که در ادامه با دو مورد از آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • Domino’s Pizza: روش کار این تکنیک گیمفیکیشن بسیار ساده است. در این رستوران زنجیره‌ای برای مشتری‌ها خدمات، تخفیف‌ها و جوایزی در نظر می‌گیرند که در بازه زمانی مشخصی در دسترس هستند. ازاین‌رو مشتری به خرید سریع‌تر و بیش‌تر برای دستیابی به این تخفیف‌ها، ترغیب می‌شود.
  •  :Chili’s Grill & Bar این رستوران نیز از روش Urgency به‌عنوان یکی از روش‌های گیمفیکیشن استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در سایت این رستوران، به مشتریان پیشنهادهای ویژه‌ای به‌صورت محدود در مدت‌زمان مشخصی ارائه می‌شود. این پیشنهادها معمولاً شامل تخفیف‌هایی بر روی سفارش یا محصولات خاص هستند.

5.    استفاده از شبکه‌های اجتماعی

یکی از انواع گیمفیکیشن در رستوران استفاده از شبکه‌های اجتماعی است که به افزایش تعامل مؤثر میان مشتری و رستوران کمک می‌کند. در این روش، رستوران در شبکه‌های اجتماعی مختلف، صفحاتی دارد که مشتری‌ها با اشتراک‌گذاری این صفحات با دوستانشان، می‌توانند جوایزی از سمت رستوران دریافت کنند.

یکی از مزیت‌های این روش ارتباط مستقیم مشتری با رستوران است که می‌تواند از طریق صفحه مربوط به رستوران در شبکه‌های اجتماعی انجام شود. همچنین، این روش می‌تواند به افزایش وفاداری کاربران نیز کمک کند، زیرا با ایجاد ارتباط نزدیک با رستوران، کاربران تحریک شده و تشویق به تعامل بیش‌تر می‌شوند.

در ادامه می‌توانید دو مورد از رستوران‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی برای پیاده سازی گیمفیکیشن استفاده کرده‌اند، مشاهده کنید.

  • Starbucks: این رستوران با ایجاد فضایی در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط مستقیم با مشتریان خود را تقویت کرده و آن‌ها را به خود جذب می‌کند. به‌عنوان‌مثال، این رستوران با ارائه جوایز و تخفیف‌هایی به کاربرانی که پست‌های مرتبط با این رستوران را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، مشتری‌ها را ترغیب به تولید محتوای مرتبط با برند خود کرده و مشتری‌های جدید را جذب می‌کند.
  •  Burger King: مثال گیمفیکیشن در رستوران بسیار زیاد است و یکی از آن‌ها، رستوران برگر کینگ است. این برند مشتری‌های خود را با ایجاد مسابقات جذاب در شبکه‌های اجتماعی جذب می‌کند و از این طریق تعامل بیش‌تر با آن‌ها ایجاد می‌کند.

جذب و تحریک مشتریان | اسمارت ایکس

6.    تولدها

یکی از روش‌های گیمفیکیشن که برای جذب و تحریک مشتریان به مناسبت روز تولد آن‌ها استفاده می‌شود، استفاده از روزهای تولد است. در این روش، رستوران، به مشتریانی که روز تولدشان را اعلام کرده‌اند، تخفیف‌ها و جوایز ویژه ارائه می‌دهد.

این روش با ایجاد تخفیف‌های ویژه به مناسبت تولد، به تحریک مشتریان جهت خرید و استفاده از خدمات رستوران کمک می‌کند.

این روش می‌تواند به افزایش وفاداری کاربران نیز کمک کند، زیرا با ارائه تخفیف‌های ویژه به مناسبت تولد، رستوران به مشتریان خود نشان می‌دهد که به آن‌ها اهمیت می‌دهد و از حضور آن‌ها در رستوران خود قدردانی می‌کند.

در ادامه می‌توانید دو مثال از رستوران‌هایی که از این روش کمک می‌گیرند، مشاهده کنید:

  • Chili’s Grill & Bar: این رستوران به مناسبت تولد مشتریان خود، از روش It’s Your Birthday استفاده می‌کند و به آن‌ها تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهد. این تخفیف‌ها می‌تواند شامل رایگان شدن غذا، نوشیدنی یا دسر باشد.
  • Balcafe: یکی از برندهای داخلی که در چندین شهر ایران از جمله تهران و شیراز شعبه دارد هم از این تکنیک برای پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران استفاده می‌کند. بالکافه در روز تولد مشتری‌ها برای آن‌ها بن‌های خرید و تخفیف‌های ویژه در نظر می‌گیرد و از این طریق باعث افزایش وفاداری آن‌ها می‌شود.

7.    پیش سفارش

Order Ahead یکی از روش‌های گیمفیکیشن است که برای جذب و تحریک مشتریان جهت سفارش غذا از طریق رستوران، استفاده می‌شود.

 در این روش، رستوران به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا غذای خود را قبل از رسیدن به رستوران سفارش دهند و در زمان مشخص شده آن را تحویل بگیرند.

با ترغیب مشتریان جهت استفاده از سرویس سفارش آنلاین و ارائه تجربه خرید بهتر، رستوران می‌تواند به جذب مشتریان جدید و افزایش وفاداری مشتریان فعلی خود کمک کند. همچنین، استفاده از روش Order Ahead می‌تواند به بهبود کارایی و عملکرد رستوران نیز کمک کند، زیرا با سفارش آنلاین، زمان و نیروی کار برای پذیرش و پردازش سفارش‌ها کاهش می‌یابد.

انواع گیمفیکیشن در رستوران و البته دیگر کسب‌وکارها قابل‌استفاده است و شما تنها کافی است اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشید. برای این منظور توصیه می‌کنیم مطلب «گیمفیکیشن رستورانی چیست؟» را مطالعه کنید. در ادامه هم می‌توانید دو مورد از رستوران‌هایی که خدمات پیش سفارش را ارائه می‌دهند، مشاهده کنید:

  •  :Chipotle این رستوران به مشتریان خود اجازه می‌دهد که قبل از رسیدن به رستوران، غذای خود را سفارش دهند و در زمان مشخص شده آنها تحویل بگیرند. با ارائه تخفیف‌های ویژه به کاربرانی که از این روش استفاده می‌کنند، این رستوران به جذب و تحریک مشتریان برای استفاده از خدمات خود کمک می‌کند.
  • Subway: این رستوران نیز به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا قبل از رسیدن به رستوران، غذای خود را سفارش دهند و در زمان مشخص شده آن را تحویل بگیرند. با ارائه تخفیف‌های ویژه به کاربرانی که از این روش استفاده می‌کنند، این رستوران به جذب و تحریک مشتریان برای سفارش آنلاین و استفاده از خدمات خود کمک می‌کند.

پایه و اساس گیمفیکیشن | اسمارت ایکس

پایه و اساس گیمفیکیشن در مورد تلاش و دریافت جایزه است!

پیاده سازی گیمفیکیشن در رستوران شاید در ابتدای کار هزینه‌های اضافی برای رستوران شما داشته باشد، اما این تکنیک در مدت کوتاهی بازدهی خود را نشان می‌دهد. در واقع اگر در شرایط درست و از تکنیک گیمفیکیشن مناسب استفاده کنید، مزایای آن را خیلی زود مشاهده خواهید کرد.

برای بازاریابی و جذب مشتری‌های جدید شما می‌توانید از گردونه شانس رستوران اسمارت ایکس هم استفاده کنید که در این زمینه بازدهی بسیار خوبی دارد. گردونه شانس هم مانند گیمفیکیشن به افزایش تعامل با مشتری کمک می‌کند و همین موضوع کلید بالابردن وفاداری مشتری‌ها است.

در نهایت به یاد داشته باشید که پایه و اساس گیمفیکیشن بر اساس و تلاش و دریافت جایزه است. شما به‌عنوان مدیر رستوران باید بدانید که از چه روش مشتری را ترغیب به تلاش کنید و در ازای این کار برای او جوایز مناسبی در نظر بگیرید که برای او جذابیت داشته باشند. با رعایت این نکته ساده شما می‌توانید مشتری‌های جدید را جذب کرده و مشتری‌های فعلی خود را وفادارتر از قبل کنید.

شاید برای شما مفید باشد
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

ارزیابی هوشمند

باشگاه مشتریان هوشمند

رزرو و نوبت دهی هوشمند

وای وای هوشمند

محصولات اسمارت ایکس محصولات اسمارت ایکس

درباره ما

سوالات متداول