بازاریابی ارجاعی | اسمارت ایکس

بازاریابی ارجاعی چیست؟ بررسی تحلیلی انواع و مثال های ریفرال مارکتینگ

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

راه‌های زیادی برای معرفی کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما به افراد جامعه وجود دارد که بازاریابی ارجاعی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. همه ما روزانه برای پیدا کردن بهترین خدمات، از خرید گرفته تا مراجعه به پزشک، از بازاریابی ارجاعی استفاده می‌کنیم. در این نوع بازاریابی، مجموعه‌ها و کسب‎وکارها، با ارائه بهترین خدمات و امتیازات به مشتریان فعلی، باعث می‌شوند که هر مشتری، آن مجموعه را به دوستان، اعضای خانواده و افراد نزدیک خود معرفی کرده و آن‌ها را به استفاده از محصولات و خدمات آن مجموعه ترغیب کند. همراه ما باشید تا در این مطلب، دقیقا به شما هم بگوییم که بازاریابی ارجاعی چیست، چطور در بازارهای مختلف انجام می‌شود و چه فوایدی برای کسب‌کارها دارد.

Referral Marketing چیست | اسمارت ایکس

بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing چیست؟

همه ما در ساده‌ترین گفت‌وگوهای روزمره، تکنیک بازاریابی ارجاعی را برای مجموعه‌های مختلف انجام داده‌ایم، فقط احتمالا اسم این نوع تکنیک را نمی‌دانستیم. اگر شما هم برای به‌دست آوردن تخفیف‌های فوق‌العاده، دوستان خود را به خرید از یک مجموعه خاص تشویق کرده باشید یا برای رسیدن به یک امتیاز خاص، اطرافیان نزدیک خود را به ثبت نام در یک بازی، افتتاح حساب در یک بانک یا خرید یک سیم‌کارت با کد اختصاصی خود، ترغیب کرده باشید، شما در حال اجرای تکنیک بازاریابی ارجاعی بودید.

در واقع استراتژی اصلی بازاریابی ارجاعی این است که هر برند، کسب‌وکار یا سازمان، با فراهم‌کردن شرایط جذاب و سودمند برای مشتریان فعلی، آن‌ها را به دعوت اطرافیان‌شان برای استفاده از محصولات خود ترغیب کند. این فرآیند، Referral Marketing نام دارد که در ادامه، به بررسی دقیق و کامل‌تر آن می‌پردازیم.

دلیل اهمیت بازاریابی ارجاعی چیست؟

قبل از بررسی دقیق‌تر و تحلیل انواع روش‌های اجرای بازاریابی ارجاعی، بهتر است به یک سوال خیلی اصلی و مهم پاسخ دهیم: دلیل اهمیت Referral Marketing چیست؟

انسان‌ها، موجوداتی اجتماعی هستند و همه ما به‌صورت ذاتی و طبیعی، تجربه‌های خوب یا بد خود را با افراد نزدیک و مورد اعتمادمان، به‌اشتراک می‌گذاریم. دلیل اهمیت بازاریابی ارجاعی این است که انسان‌ها، خیلی بیشتر از اینکه به حرف برندها درباره خودشان اعتماد داشته باشند، به حرف افراد واقعی یعنی اعضای خانواده یا دوستان‌شان درباره آن برند، اعتماد دارند.

از طرف دیگر، همه ما وقتی یک تجربه خوب داشته باشیم، خیلی زود می‌خواهیم به دوستان نزدیک خود و اعضای خانواده‌مان، آن را بگوییم تا آن‌ها هم همان حس خوب را تجربه کنند. البته که این موضوع از جنبه دیگر هم اتفاق می‌افتد. اگر هر کدام از ما یک تجربه بد را پشت سر بگذاریم، خیلی زود آن را به خانواده، دوستان و حتی همکاران خود می‌گوییم تا از نزدیک شدن آن‌ها به آن تجربه بد، جلوگیری کنیم.

همین نکته ساده و همین نیاز طبیعی و ذاتی ما به تکرار حس‌های خوب برای عزیزان‌مان و جلوگیری از رخ‌دادن اتفاقات بد و ناگوار برای آن‌ها، پایه و اساس این نوع بازاریابی را تشکیل داده و حتی دلیل اهمیت آن را نشان می‌دهد. در واقع نیاز ما به اشتراک‌گذاری تجربه‌های خوب یا بد، اصلا به آموزش و تمرین نیاز ندارد و همه ما به‌صورت طبیعی آن را انجام می‌دهیم. حالا و با درک اهمیت این حس طبیعی برای به‌اشتراک‌گذاشتن تجربه‌ها، اجازه دهید که ببینیم این نوع بازاریابی چه ویژگی‌های اختصاصی دیگری دارد.

بازاریابی ارجاعی زیرمجموعه بازاریابی دهان به دهان

احتمالا شما هم تا به حال با بازاریابی دهان به دهان آشنا شده باشید. در این نوع بازاریابی، همه افراد به‌صورت خودجوش و حتی بدون دریافت هیچ امتیازی، کسب‌وکار محبوب خود را به اطرافیان معرفی کرده و آن‌ها را به مراجعه به آن‌جا، تشویق می‌کنند. اگر دقیقا نمی‌دانید منظور ما از این روش بازاریابی چیست، مطلب «بازاریابی دهان به دهان»، نکات اصلی و مهم این نوع بازارایابی را در اختیار شما می‌گذارد.

در نگاه اول، بازاریابی ارجاعی و بازاریابی دهان به دهان، مشابه یا شاید یکسان به نظر برسند، اما باید به شما بگوییم که این دو با هم تفاوت دارند. در واقع باید سیستم بازاریابی ارجاعی را به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از بازاریابی دهان به دهان معرفی کنیم.

بازاریابی دهان به دهان، معمولا بدون دخالت کسب‌وکارها انجام می‌شود. مثلا پزشک خوش‌اخلاق و متبحر، از مراجعین مطب نمی‌خواهد که او را به اطرافیان خود معرفی کنند. در این حالت، همه مراجعینی که از کار و رفتار پزشک رضایت کامل دارند، کاملا به هدف کمک به اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان خود، آن‌ها را به این پزشک معرفی می‌کنند و این روش، نمونه دقیقی از بازاریابی دهان به دهان است.

از سوی دیگر و در بازاریابی ارجاعی، این فرآیند کاملا با هدف ترغیب مشتریان و از طریق همان مجموعه، شروع می‌شود. به عبارت دیگر، در صورتی که کسب‌وکارها به هدف ترغیب مشتریان فعلی خود به معرفی آن‌ها به اطرافیان‌شان، کمپین‌های اختصاصی آغاز کنند، در حال استفاده از استراتژی بازاریابی ارجاعی هستند. بنابراین نکته اصلی و مشخصه اختصاصی Referral Marketing این است که برندها، «کمپین‌های تبلیغاتی اختصاصی» را برای معرفی خود از طریق مشتریان وفادار و راضی خود، شروع کنند.

در واقع پایه و اساس این نوع استراتژی، بر اساس مشتریان وفادار و راضی است. مشتریانی که چندین بار از خدمات و محصولات مجموعه شما استفاده کنند و رضایت کافی از تجربه خود داشته باشند، حتما برند شما را به دیگران معرفی خواهند کرد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که این نوع بازاریابی، با ارائه خدمات عالی و باکیفیت به مشتریان فعلی و تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار آغاز می‌شود.

افزایش بازدهی Referral Marketing | اسمارت ایکس

بازاریابی ارجاعی تا چه حد می‌تواند میزان فروش را افزایش دهد؟

با وجود همه توضیحات، بدیهی است که شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار، برای استفاده از خدمات و مزایای یک روش، باید آمارهای دقیق میزان اثرگذاری آن روش را بدانید. در این بخش، به بررسی میزان افزایش بازدهی Referral Marketing در دنیای کسب‌وکار می‌پردازیم:

  • اعتماد به تجربه اطرافیان: 92 درصد از مشتریان واقعی، به معرفی‌های انجام شده توسط اطرافیان خود اعتماد کامل دارند. احتمالا شما هم به‌خوبی می‌دانید تاثیر دیدن یک تبلیغ ایده‌آل، با شنیدن نظر اعضای خانواده یا دوستان و حتی آشنایان، تفاوت بسیار زیادی دارد. مردم به حرف اطرافیان خود اعتماد خیلی بیشتری دارند و به همین خاطر، شنیدن تعریف مثبت از یک فرد قابل اعتماد برای نزدیکان همان فرد، گارانتی تضمین کیفیت برای آن‌ها است.
  • پایدار ماندن مشتری: مشتریانی که با تعریف اطرافیان خود به شما مراجعه کرده باشند، 73 درصد بیش از دیگر مشتریان رندوم، به مشتری ثابت شما تبدیل می‌شوند. دلیل این موضوع این است که میزان کیفیت کار شما برای این مشتری جدید، اثبات شده است. از طرف دیگر و با داشتن یک تجربه رضایت‌بخش فعلی، همراه با تعریف مثبتی که قبلا از شما شنیده بودند، باعث می‌شود که آن مشتری ترجیح دهد برای همیشه از خدمات شما استفاده کند و وفاداری مشتری افزایش پیدا کند.
  • افزایش فرصت‌های کسب‌وکارها: 65 درصد از فرصت‌های جدید یک کسب‌وکار از طریق معرفی آن کسب‌وکارها توسط مشتریان وفادارشان به‌دست می‌آید. اغلب کسب‌وکارهای محلی بدون صرف هزینه‌های کلان و فقط با معرفی توسط مشتریان فعلی، در میان افراد یک خیابان، محله یا منطقه خاص، مشهور می‌شوند. این مشتریان، درست مثل سفیران همان برند یا اینفلوئنسرهای تاثیرگذار، آن کسب‌وکار را به همه دوستان و آشنایان خود معرفی کرده و در مدت زمان کوتاهی، آن کسب‌وکار به‌اصطلاح در محیط محلی، جا می‌افتد.

همه ما در زندگی روزمره، ترجیح می‌دهیم به کسب‌وکارهایی اعتماد کنیم که از طریق یک دوست یا آشنا به ما معرفی شده باشد. این موضوع، به‌صورت رسمی و با توجه به آمارهای مختلف نیز اثبات شده است. حالا ممکن است این تصور برای شما به وجود آمده باشد که فقط از طریق یک روش خاص و محدود، می‌توانیم بازاریابی ارجاعی را در کسب‌وکار خود به کار ببریم. در این صورت، همراه ما بمانید تا در بخش بعدی، این اشتباه رایج را از بین برده و انواع Referral Marketing را به شما هم معرفی کنیم.

انواع بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی بدون شک برای هر دو طرف قراردادهای کاری (مشتری و مدیر کسب‌وکار)، مفید است. مشتری می‌تواند خدمات خیلی خوب و باکیفیت دریافت کند. موسس کسب‌وکار هم به هدف خود یعنی افزایش مشتریان و رسیدن به سود بیشتر، دست پیدا خواهد کرد. حالا نکته خیلی مهم این است که انواع بازاریابی ارجاعی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها، نتایج خاص خود را خواهند داشت. در ادامه، با هم انواع بازاریابی ارجاعی و نتایج به‌دست آمده از هر کدام را بررسی می‌کنیم.

ارجاع مستقیم یا Direct Referrals

در این روش، برندها به‌صورت مستقیم از مشتریان خود درخواست می‌کنند که در صورت رضایت، آن‌ها را به دیگران هم معرفی کنند. از آن‌جا که 92 درصد از مردم، به گفته دوستان و اطرافیان خود اعتماد دارند، این روش می‌تواند به‌صورت مستقیم میزان فروش آن برند را بیشتر کند.

یکی دیگر از روش‌های ارجاع مستقیم این است که برندها، افراد خاصی را که معمولا از شخصیت‌های مشهور جامعه هدف‌شان هستند، به‌عنوان «سفیر برند» استخدام می‌کنند. این سفیرها، با معرفی آن برند، گفت‌وگو درباره آن، تشویق هواداران خود به استفاده از خدمات یا محصولا آن برند و دیگر روش‌های مشابه، میزان فروش آن مجموعه را افزایش خواهند داد.

ارجاع توسط ایمیل یا Email Referrals

یکی از مهم‌ترین و موثرترین روش‌های تبلیغ، بازاریابی ایمیلی است. مجموعه‌ها و برندها می‌توانند از روش بازاریابی ایمیلی استفاده کرده و از این طریق، مشتریان پیشین را به معرفی برند آن‌ها به دیگران و استفاده از مزایای جدید و امتیازهای ویژه، تشویق کنند.

علاوه بر مشتریان فعلی و پیشین، در این روش مجموعه‌ها می‌توانند با ارسال ایمیل برای تشویق به اولین خرید یا معرفی اولین مشتری پس از خود به مشتریان احتمالی، آن‌ها را به مشتریان واقعی و وفادار تبدیل کنند.

ارجاع از طریق نظرات یا Referrals From Review

در صورتی که تا به حال پیش از خرید از یک پیج اینستاگرام، نظرات پست‌های پیشین را برای درک میزان کیفیت محصولات آن پیج مطالعه کرده باشید، به‌خوبی اهمیت ارجاع از طریق نظرات را می‌دانید. مجموعه‌ها می‌توانند با ترغیب مشتریان خود به ثبت نظر، ثبت بازخورد یا به‌اشتراک‌گذاری تجربه خود در شبکه‌های اجتماعی، یک دید کلی از میزان کیفیت خدمات و محصولات خود به دیگر افراد جامعه بدهند.

79 درصد از کاربران، به نظرات درج‌شده در شبکه‌های اجتماعی درست مثل گفته دوستان و اطرافیان خود، اعتماد دارند. مجموعه‌های بزرگ نیز با توجه به همین موضوع، کمپین‌های تبلیغاتی با محوریت ثبت بازخورد، ثبت نظر یا اشتراک‌گذاری تجربه خرید را اجرا می‌کنند.

ارجاع مبتنی بر تشویق یا Incentive-Based Referrals

نکته کلیدی در این روش از Referral Marketing این است که مجموعه‌ها با ارائه خدمات جذاب و منحصر به‌فرد به مشتریان پیشین خود، آن‌ها را به استفاده دوباره از آن خدمات تشویق کنند. تعیین امتیاز، ارائه کارت‌های هدیه و دیگر موارد مشابه، همه بخشی از ارجاع مبتنی بر تشویق هستند.

ارجاع از طریق شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Referrals

در حال حاضر بخش زیادی از افراد جامعه، نمی‌توانند زندگی روزانه و عادی خود را بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تصور کنند. همین موضوع هم این فرصت فوق‌العاده را در اختیار مجموعه‌ها و برندها گذاشته که با استفاده از پتانسیل بی‌نظیر این فضا، از شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن بازخورد، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و…، استفاده نمایند. با توجه به همین نیاز انسان‌ها به شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز، Referral Marketing شکل تازه‌ای به خود گرفته است. مدیران هم برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف کسب‌وکار خود، باید بتوانند که بازاریابی ارجاعی را در سطح دیجیتال مارکتینگ، به‌خوبی شناخته و سپس به کار ببرند.

دیجیتال مارکتینگ | اسمارت ایکس

چطور می‌توان بازاریابی ارجاعی را در سطح دیجیتال مارکتینگ اجرا کرد؟

در حالت سنتی، هیچ‌کس نمی‌توانست رفتار مشتریان و جامعه هدف را رهگیری کند. در این حالت، فقط با ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر، برقراری یک رابطه مبتنی بر اعتماد و ایجاد حس دوستی با مشتریان، صاحبان کسب‌وکارهای قدیمی، می‌توانستند مشتریان‌شان را به معرفی آن‌ها به دیگران ترغیب کنند.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، اجرای همه این فرآیندها بسیار راحت‌تر است. اولین و مهم‌ترین نکته این است که در فضای آنلاین، می‌توان رفتار مشتریان را از طریق میزان خرید، میزان معرفی بر اساس لینک اختصاصی، بررسی کوکی‌ها و دیگر تکنولوژی‌های مشابه، رهگیری کرد. از طرف دیگر، صرف زمان زیاد در فضای دیجیتال، باعث شده که مردم اعتماد بسیار بیشتری به این فضا داشته باشند. بنابراین کسب‌وکارها با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در اینترنت، می‌توانند میزان فروش خود را به‌سادگی افزایش دهند.

بازاریابی ارجاعی دیجیتال یا آنلاین، بر تعامل میان کاربران تمرکز دارد. بستر اینترنت، بهترین کانال برای ارجاع دوستان و اطرافیان به یک برند خاص است. کاربران برای اشتراک‌گذاری احساسات خود در این فضا حضور دارند. به همین خاطر تنها کافی است که شما به‌عنوان مدیر یک مجموعه، رضایت مشتریان خود را جلب کنید تا محصول شما توسط مشتریان‌تان، به‌صورت کاملا رایگان تبلیغ شود. شبکه‌های اجتماعی به روش‌های زیر باعث افزایش فروش مجموعه‌ها خواهند شد:

  • ویدئوها یا پیام‌های مختلف مثل انواع توئیت، ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز در این فضا وایرال شده و به دست بخش عظیمی از جامعه هدف شما برسند.
  • در شبکه‌های اجتماعی، هر مشتری فعلی شما، با افرادی مشابه خود در ارتباط است و احتمالا دایره افراد نزدیک به او، در دایره مشتریان هدف شما باشند. با اشتراک‌گذاری مشتری فعلی، تبلیغ محصول یا خدمات شما به‌صورت مسقیم و از یک منبع قابل اعتماد به‌دست مشتریان بالقوه شما می‌رسد.
  • همه انسان‌ها به گفته‌های افراد نزدیک خود اعتماد بیشتری دارند. احتمالا یک تعریف ساده از مجموعه شما توسط یک آشنا، باعث خرید چندین مشتری می‌شود. مشتریانی که احتمالا چندین دقیقه تبلیغات گران‌قیمت هم نمی‌توانست آن میزان اعتماد را برای آن‌ها به‌وجود آورد.

بازاریابی ارجاعی در انواع صنایع

یکی از جذابیت‌های اصلی بازاریابی ارجاعی این است که هر مجموعه‌ای، از کسب‌وکارهای کوچک با یک موسس و سرمایه محدود گرفته تا سازمان‌های چندملیتی و بزرگ، می‌توانند از آن استفاده کنند. برای درک بهتر میزان تنوع Referral Marketing در دنیای کسب‌وکار، به صنایع گوناگون و متنوع زیر، توجه کنید:

  • کسب‌وکارهای مرتبط با خرید و فروش محصولات مثل پیج‌های کوچک اینستاگرام
  • کمپانی‌های ارائه خدمات اتوماسیون اداری
  • رستورا‌ن‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه صنایع غذایی
  • بانک‌ها و مجموعه‌های مالی و اقتصادی
  • سیستم‌های سلامتی و درمانی مثل باشگاه‌های ورزشی

همه این مجموعه‌ها، صرف نظر از میزان سرمایه، تعداد مشتریان و ابعاد سازمانی خود، به‌راحتی می‌توانند از انواع بازاریابی ارجاعی بهره ببرند. در ادامه، به بررسی انواع استراتژی‌های این مدل بازاریابی می‌پردازیم.

اگر هنوز نمی‌دانید سیستم باشگاه مشتریان هوشمند چیست ،به این صفحه در اسمارت ایکس مراجعه کنید.

بهترین استراتژی های بازاریابی ارجاعی

جذابیت بازاریابی ارجاعی برای افراد عادی این است که مجموعه‌ها، هر کدام بتواند پاداش، سود یا جایزه اختصاصی خود را به آن‌ها بدهد. به همین دلیل، نمی‌توان چند روش محدود را به‌عنوان استراتژی‌های اصلی این نوع بازاریابی معرفی کرد. با وجود این، چند برنامه‌ریزی کلی وجود دارد که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها، کمپین تبلیغاتی اختصاصی خود را راه‌اندازی کنید. بهترین استراتژی‌های Referral Marketing برای افزایش میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی، شامل این موارد هستند:

یافتن زمان و مکان مناسب برای درخواست تبلیغ از مشتریان

در فرآیند خرید و استفاده از خدمات مختلف، سعی کنید همان لحظه‌ای را پیدا کنید که مشتری بیشترین رضایت و بالاترین میزان شادی را دارد. در همان لحظه از او بخواهید که شما را به دیگران معرفی کند. بدون شک هیچ‌کس همان ثانیه‌ پرداخت مبلغ زیادی از حساب خود، حس خیلی خوبی ندارد. البته این احساس پس از رسیدن محصول و دیدن بسته‌بندی خاص یا استفاده از خدمات مجموعه شما و داشتن حس رضایت، تغییر کرده و میزان شادی مشتری خیلی بیشتر خواهد بود.

آن لحظه‌های خاص و خوب را بیابید و در همان زمان، از مشتریان بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند. احتمال کسب یک نظر و بازخورد مثبت در این ثانیه‌ها، بسیار بیشتر خواهد بود!

بازاریابی ارجاعی در انواع صنایع | اسمارت ایکس

بهتر و بیشتر از انتظار مشتریان

بازاریابی ارجاعی به حس مشتریان و میزان شادی و رضایت آن‌ها بستگی دارد. همه انتظار دارند که خدمات خوب دریافت کنند و طبیعی‌ترین حالت این است که رفتار پرسنل مجموعه شما بسیار مهربانانه و دوستانه باشد.

با وجود این، سعی کنید یک گام بیشتر از انتظار مشتریان خود ظاهر شوید. مثلا برای تولد مشتریان، یک هدیه ناگهانی در نظر بگیرید، تا یک ماه به آن‌ها خدمات رایگان ارائه دهید، در باشگاه مشتریان به آن‌ها امتیازات خاصی دهید و در مجموع، کاری کنید که مشتریان شما، اصلا انتظار آن را نداشته باشند!

اگر دقیقا نمی‌دانید عضویت در باشگاه مشتریان و یا امتیازات خاص در آن‌جا چه فوایدی برای مشتری دارد، مطلب « باشگاه مشتریان چیست ؟»، به شما کمک می‌کند. می‌توانید با مطالعه این مطلب، با نکات کلیدی باشگاه مشتریان، فواید آن و تاثیرش در میزان فروش و سود مجموعه خود، به‌خوبی آشنا شوید.

ایجاد یک جامعه اختصاصی برای برند خود

با فراهم‌کردن خدمات ویژه، خاص و جذاب، این حس را به مشتریان خود بدهید که در زمان خرید از شما، استفاده از محصولات و خدمات‌تان، در حال ورود به یک مجموعه مجلل و باشکوه هستند. ایجاد این حس، میزان اشتراک‌گذاری تجربه مشتریان در محیط‌های واقعی یا مجازی را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، مشتریانی که مدام از خدمات شما بهره می‌برند، احساس می‌کنند که به جامعه اختصاصی برند شما تعلق دارند و میزان وفاداری آن‌ها به شما هم بسیار بیشتر می‌شود.

پیشنهاد دادن مشوق‌های ارزشمند برای مشتریان

برای مشتریان خود با توجه به نوع حوزه کاری خود، پاداش‌های ارزشمند تعیین کنید تا مشتریان به خرید و انتشار تجربه خود، تشویق شوند. با توجه به نوع کار خود، روش‌های تشویقی زیر مناسب خواهند بود:

  • برای مجموعه‌هایی مثل کافی‌شاپ‌ها و انواع رستوران‌ها که مردم در آن‌جا خرید مداوم دارند، ارائه مشوق‌هایی هم‌چون افزایش اعتبار با هر خرید، ارائه محصول رایگان پس از چند خرید و دیگر موارد مشابه، مناسب هستند.
  • برای مجموعه‌هایی مثل فروش ماشین که مشتریان، یک بار خرید خواهند داشت یا خریدشان با فاصله زمانی زیادی همراه است، ارائه خدماتی هم‌چون جوایز نقدی، دعوت در رویدادها و امکان تجربه جدیدترین محصولات پیش از سایر مردم جامعه، پاداش‌های ارزشمندی خواهند بود.
  • در مجموعه‌هایی مثل ارائه خدمات تمدیدی مثل نتفلیکس و…، ارائه اشتراک‌های رایگان یا ارتقا کاربر به مراحل بالاتر مشترکین، می‌تواند استراتژی مناسبی برای بازاریابی ارجاعی باشد.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

ما در دنیایی عجیب و سریع زندگی می‌کنیم که شبکه‌های اجتماعی به معتبرترین رسانه‌های خبری، بهترین روش برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، مکان مناسب برای سرگرم‌شدن و حتی یادگرفتن مهارت‌های تازه تبدیل شده‌اند. از این فضا استفاده کنید. در همه شبکه‌های اجتماعی محبوب، حاضر شوید و در هر کدام از آن‌ها با توجه به نیاز و نوع استفاده مخاطبان آن شبکه اجتماعی، یک برنامه جذاب و ساده به‌وجود آورید.

آسان‌کردن فرآیند تبلیغ خود

اگر مشتریان فعلی برای تبلیغ شما باید فرآیند طولانی و چند مرحله‌ای را سپری کنند، برنامه شما حتی قبل از شروع، شکست می‌خورد. سعی کنید این فرآیند را تا جای ممکن ساده و راحت کنید. مشتریان جدید هم برای پیوستن به خریداران شما، باید خیلی سریع و راحت بتوانند به هدف خود برسند. هر قدر این فرآیند سریع‌تر، راحت‌تر و آشناتر باشد، احتمال موفقیت بازاریابی ارجاعی شما هم بیشتر می‌شود.

استفاده از لینک‌ها برای ارجاع به سایت

برای ارجاع مشتریان تازه به بخش خرید، حتما از لینک‌ها استفاده کنید. لینک‌های ارجاع کوتاه و اختصاصی برای هر مشتری، باعث می‌شوند که اطرافیان آن مشتری، به‌سرعت و خیلی راحت به صفحه خرید یا ثبت نام شما برسند. از طرف دیگر، می‌توانید به‌راحتی میزان خرید از طریق لینک اختصاصی هر مشتری را هم بررسی کنید و بر طبق تعداد خریدها، برای او پاداش و امتیاز متناسب در نظر بگیرید.

استفاده هم‌زمان از دیگر روش‌های تبلیغی

هم‌زمان با همه این روش‌ها، از دیگر روش‌های تبلیغ نیز استفاده کنید. با اینکه روش بازاریابی ارجاعی تاثیر بسیار زیادی دارد، اما شنیدن نام برند شما از دیگر کانال‌ها و سپس توصیه آن از طریق یک دوست یا آشنا، می‌تواند مشتریان دیگر را خیلی سریع و راحت به خرید از شما مجاب کند. برای این کار می‌توانید از روش‌های استخدام سفیر برند یا برنامه‌های معرفی توسط نیروهای مجموعه هم استفاده کنید.

حضور در شبکه‌های اجتماعی | اسمارت ایکس

بررسی استراتژی برندهای مشهور دنیا از بازاریابی ارجاعی

بدون شک یکی از بهترین روش‌های موفقیت این است که برندهای مشهور دنیا را بررسی کنیم و با کمک آن‌ها، نکات تازه‌ای از بازاریابی و فروش بیاموزیم. به همین خاطر، در این بخش، با همدیگر نیم‌نگاهی به استراتژی بازاریابی ارجاعی برندهای مشهور دنیا می‌اندازیم.

کلاب هاوس

در ابتدای شروع فعالیت این شبکه اجتماعی جدید، امکان استفاده از کلاب‌هاوس برای همه مردم دنیا وجود نداشت. یک گروه کاربر ویژه به‌صورت اولیه در این شبکه عضو بودند. کاربران جدید هم تنها در صورتی می‌توانستند در این شبکه جذاب و جدید اجتماعی ثبت نام کنند که یکی از کاربران ویژه در این شبکه، کد دعوت اختصاصی خود را برای آن‌ها بفرستد.

نکته مهم دیگر این بود که هر کاربر، چند کد دعوت خاص داشت و نمی‌توانست کدهای دعوت خود را به‌صورت نامحدود استفاده کند. به همین خاطر، کاربران دعوت‌نامه‌های خود را تنها به افراد مهمی می‌دادند که می‌خواستند در یک فضای تازه و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط داشته باشند.

پی‌پال

PayPal در ابتدای راه‌اندازی، از یک استراتژی جذاب بازاریابی ارجاعی استفاده کرد. در این سیستم، میزان رشد مخاطبان به قدری افزایش یافت، که مجموعه PayPal نه تنها یک بار، بلکه دو بار مجبور شد که سیستم پاداش خود را تغییر دهد. در سیستم اولیه، کاربر با ثبت نام اول، 20 دلار دریافت می‌کرد. اگر این کاربر، کد خود را به فرد دیگری می‌داد، علاوه بر فرد جدید که 20 دلار به‌دست می‌آورد، به همان کاربر دعوت‌کنند هم 20 دلار می‌دادند.

این سیستم، هم برای کاربر اول و هم برای کاربر معرفی‌شده، پاداش مناسبی داشت. با افزایش ثبت نام‌ها و اضافه‌شدن 100 میلیون کاربر، پی‌پال مجبور شد که میزان پاداش را ابتدا به 10 دلار و سپس به 5 دلار کاهش دهد.

دراپ‌باکس

مجموعه دراپ‌باکس هم با استفاده از سیستم بازاریابی ارجاعی، میزان کاربران خود را از 100 هزار نفر در سال 2008، به 4 میلیون نفر در سال 2009 افزایش داد. این مجموعه نیز به هر دو فرد معرف و معرفی‌شده، پاداش می‌داد. در این سیستم، کاربر با معرفی فرد جدید، 500 مگابایت فضای ذخیره‌سازی بیشتری برنده می‌شد. کاربر جدید نیز دقیقا به همین میزان، به فضای بیشتر دست پیدا می‌کرد.

بازاریابی ارجاعی در ایران

در ایران نیز مجموعه‌های بزرگ و مشهوری در حال استفاده از این استراتژی بازاریابی هستند. در ادامه، نمونه‌هایی از مجموعه‌های ایرانی را با هم بررسی کنیم که از این روش استفاده کردند.

اسنپ

مجموعه اسنپ در ابتدای فعالیت خود، به همه کاربران یک سفر رایگان هدیه می‌داد. پس از ثبت نام کاربر جدید با کد معرف کاربر فعلی، هر دو کاربر قدیمی و جدید نیز به سفرهای رایگان دست پیدا می‌کردند. همین روش، میزان ثبت نام در این مجموعه را افزایش داد و در مدت زمان کوتاهی، بخش بزرگی از افراد جامعه این برنامه را نصب کرده بودند.

بلو بانک

نیاز به خدمات بانکی در دوران همه‌گیری کرونا، باعث شد که بلوبانک فعالیت خود را آغاز کند. در این سیستم، کاربران قدیمی با ارائه کد خود به اطرافیان و ترغیب آن‌ها به ثبت نام، سود مالی کسب می‌کنند. همین موضوع همراه با فرآیند بسیار ساده بازکردن حساب تنها در چند دقیقه و بدون نیاز به مراجعه حضوری، باعث شد که افراد زیادی به استفاده از خدمات بلوبانک ترغیب شوند.

بلوبانک برای افتتاح حساب، ارسال کارت و دیگر خدمات اولیه، هیچ هزینه‌ای اخذ نمی‌کند. این موضوع می‌تواند باعث ترغیب مشتریان فعلی به معرفی این بانک شده تا افراد بیشتری را به افتتاح حساب تشویق کنند.

وضعیت قانونی بازاریابی ارجاعی در دنیا و ایران

از لحاظ قانونی، بازاریابی ارجاعی برای اغلب صنایع و حوزه‌های کاری خاص در دنیا، کاملا قانونی است. در ایران نیز ارائه انواع پاداش‌ها و جوایز، برای انواع مجموعه‌های خدماتی و فروش محصولات، هیچ منع قانونی ندارد.

برخی از مهم‌ترین و مشهورترین مجموعه‌های ایرانی که از این نوع بازاریابی استفاده کرده‌اند شامل برندهای زیر هستند:

  • ارائه خدمات تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی
  • خدمات ارتباطی هم‌چون ایرانسل و همراه اول
  • انواع مجموعه‌های مالی و اقتصادی مثل بلوبانک
  • انوع رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها

سرویس گردونه شانس بر پایه بازاریابی ارجاعی

گردونه شانس اسمارت‌ ،نمونه دقیق و کاملی از بازاریابی ارجاعی است. در این بخش، مشتریان به‌راحتی و تنها با چند کلیک، می‌توانند شانس خود را برای استفاده از انواع خدمات و امتیازهای ویژه، امتحان کنند.

پس از آن هم و در صورت رضایت از جوایز و امتیازات کسب‌شده، به‌راحتی می‌توانند شانس استفاده از این گردونه را در اختیار دوستان خود قرار دهند. با این کار، افراد نزدیک خود را به استفاده از خدمات این مجموعه، ترغیب خواهند کرد. بدین شکل، یک مشتری می‌تواند دایره افراد نزدیک خود را با این مجموعه آشنا نماید، آن‌ها را به استفاده از خدمات آن ترغیب کرده و شانس کسب جوایز را هم در اختیارشان بگذارد.

 ارائه خدمات ارزشمند به‌عنوان پاداش گردونه، استفاده راحت و فرآیند کوتاه برنده‌شدن جوایز، همه از نقاط قوت این گردونه هستند.

Referral Marketing | اسمارت ایکس

جمع‌بندی نهایی

شما چه محصولات و خدماتی را به اطرافیان خود پیشنهاد داده‌اید؟ چطور می‌توانید با استفاده از تجربه خود، در نظر گرفتن خدمات یا محصولات کسب‌وکارتان و نکته‌های گفته شده در این مقاله، یک استراتژی بازاریابی ارجاعی برای خود بسازید؟

در این مطلب با هم بررسی کردیم که چیست، چطور باعث ترویج برندها می‌شود و برای استفاده از آن باید چه مواردی را در نظر بگیریم. امیدواریم که با خواندن این مقاله، به پاسخ همه سوالات خود رسیده باشید و بتوانید به‌راحتی، کمپین بازاریابی ارجاعی برند خود را با موفقیت آغاز کنید.

شاید برای شما مفید باشد

ارزیابی هوشمند

باشگاه مشتریان هوشمند

رزرو و نوبت دهی هوشمند

وای وای هوشمند

محصولات اسمارت ایکس محصولات اسمارت ایکس

درباره ما

سوالات متداول