نسل z کیست | اسمارت ایکس

نسل Z کیست و چرا شناخت این نسل اهمیت زیادی دارد

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

نسل Z در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین گروه مصرف‌کنندگان در دنیا تبدیل می‌شوند. پرسش نسل Z کیست ، هنوز هم برای افراد زیادی بی‌جواب مانده است. ازاین‌رو سعی داریم در ادامه این مطلب توضیحات کامل‌تری در این باره ارائه دهیم.

پیش‌ازاین که شروع به بحث در مورد نسل زد کنیم، بهتر است ابتدا با دسته‌بندی نسل‌ها آشنایی داشته باشیم. نسل‌ها به‌طورکلی به چندین گروه تقسیم می‌شوند که بر اساس معیارهای مختلفی از جمله تکنولوژی، فرهنگ و تاریخ دسته‌بندی‌شده‌اند.

ارتباط نسل زد با تکنولوژی | اسمارت ایکس

دسته‌بندی نسل‌ها باتوجه‌به معیارهای خاص

دسته‌بندی نسل‌ها را باید باتوجه‌به معیارهای خاصی مانند سطح تکنولوژی در زمان تولدشان یا تاریخچه بازه زمانی مورد دسته‌بندی کرد. باتوجه‌به این توضیحات این دسته‌بندی شامل ۵ مورد است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • نسل گمشده: شامل افرادی می‌شود که در دورانی متولد شده‌اند که تکنولوژی چندان پیشرفتی نداشته است. افرادی که در دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ میلادی به دنیا آمده‌اند در این دسته قرار می‌گیرند.
  • نسل بوم‌رنگ: شامل افرادی است که در دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ میلادی به دنیا آمده‌اند. این نسل نخستین نسلی بودند که با تکنولوژی‌هایی مانند تلویزیون یا تلفن آشنا شدند.
  • نسل X: افرادی که در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ میلادی به دنیا آمده‌اند را می‌توان در این دسته قرارداد. این نسل شاهد توسعه تکنولوژی و رشد اقتصاد جهانی بوده و معمولاً به‌عنوان نسلی مستقل، خودشان را از نسل‌های قبلی متمایز می‌دانند.
  • نسل Y :شامل افرادی است که در دهه‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی به دنیا آمده‌اند. این نسل شاهد شکل‌گیری اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر فناوری‌های نوین بوده‌اند که این روزها پیشرفت زیادی داشته‌اند.
  • نسل Z: این نسل بیشترین تجربه‌ی زندگی خود را با تکنولوژی‌های نوین مانند تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی دارند. کسانی در این دسته قرار می‌گیرند که در دهه 1990 تا 2000 میلادی متولد شده باشند.

همچنین، برخی افراد تقسیم‌بندی دیگری از نسل‌ها را نیز ارائه می‌دهند که شامل نسل صفر، نسل آلفا و نسل کوویدیان است. اما این تقسیم‌بندی‌ها هنوز به اندازه‌ی تقسیم‌بندی‌های قبلی شناخته شده نیستند. همه این موارد را بررسی کردیم تا برای پاسخ به پرسش نسل Z کمی آماده‌تر باشید.

نسل Z در میان دیگر نسل‌ها چه جایگاهی دارد؟

نسل Z باتوجه‌به روند رشد تکنولوژی، دسترسی آسان به اطلاعات و پیشرفت در حوزه‌ی ارتباطات که در دهه‌های گذشته رخ‌داده، به نسلی از جوانان تبدیل شده‌اند که به ارتباطات جهانی دسترسی دارند و رؤیاهایی خلاقانه و متفاوتی را در سر می‌پرورانند.

نسل Z همچنین به دلیل برخی ویژگی‌های خاص خود، از نسل‌های قبلی متمایز هستند. آنها به فناوری‌های روز علاقه نشان می‌دهند و همواره به دنبال جدیدترینشان هستند. یکی دیگر از مشخصه‌های این نسل، کنجکاوی برای انجام کارهایی است که هیجان و جذابیت بیش‌تری دارند.

شیوه زندگی و طرز تفکرات در نسل زد به‌کلی با نسل‌های قبلی تفاوت دارد و همین موضوع باعث شده تا جایگاه متفاوتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. این نسل به دنبال شیوه زندگی خلاقانه، پویا و مثبت است و نسبت به تغییرات واکنش‌های بسیار خوبی نشان می‌دهد.

این نسل از ابتدا با انواع تکنولوژی‌های روز در تماس بوده‌اند و همین موضوع باعث ایجاد تفاوت‌های بنیادی میان آن‌ها و نسل‌های پیشین شده است.

همچنین برای آشنایی بیشتر با ارتباط نسل z و باشگاه مشتریان ، به این صفحه مراجعه کنید.

تفاوت نسل z با نسل های قبلی | اسمارت ایکس

نسل Z چه شاخصه‌هایی دارد؟

اگر برای شما هم این پرسش ایجاد شده که نسل Z کیست، پس توصیه می‌کنیم با ما در ادامه همراه باشید. برای شناخت هر نسل مشخصه‌هایی وجود دارند که باتوجه‌به همان معیارهای اولیه مانند فرهنگ، تکنولوژی و مواردی ازاین‌دست، مشخص می‌شوند.

  • فناوری دوستی: نسل Z باتوجه‌به روند رشد تکنولوژی و دسترسی آسان به اطلاعات و پیشرفت در حوزه‌ی ارتباطات، به فناوری‌های دیجیتال علاقه‌مند هستند و از آنها در زندگی روزمره خود استفاده زیادی می‌کنند.
  • پویایی: نسل Z به‌عنوان یک نسل پویا شناخته می‌شوند که در حال تغییروتحول هستند. آنها به تنوع، تفاوت و خلاقیت احترام می‌گذارند و به دنبال راه‌حل‌های جدید و خلاقانه برای مسائل و مشکلات جامعه هستند.
  • تنوع فرهنگی: یکی از مشخصه‌های بارز در مورد این نسل، میزان احترام و اهمیتی است که برای فرهنگ‌ها و اقوام مختلف قائل هستند. این موضوع در واقع یکی از تفاوت‌های اصلی میان این نسل با نسل‌های قبلی شناخته می‌شود.
  • آگاهی از مسائل روز جامعه: نسل Z به دنبال راه‌حل‌های جدید و خلاقانه برای مسائل جامعه هستند و به قضایای محیط‌زیست، برابری جنسیتی، حقوق بشر و سایر مسائل جامعه حساس هستند.
  • ارتباطات اجتماعی: این نسل با استفاده از فناوری‌های ارتباطی، به دنبال بهبود روابط اجتماعی خود بوده و برای برقراری ارتباط با همتایان، خانواده و دیگر افراد جامعه از خود علاقه زیادی نشان می‌دهند.

نسل Z با نسل‌های قبلی چه تفاوت‌هایی دارد؟

در ادامه پاسخ به پرسش نسل Z کیست به بررسی تفاوت‌های اساسی این نسل با نسل‌های پیشین می‌رسیم. نسل Z، به‌عنوان نسلی پویا و خلاق شناخته می‌شود که به دلیل وجود تکنولوژی‌های دیجیتال و دسترسی آسان به اطلاعات، به فناوری‌های روز علاقه‌مند شده است.

این افراد به دنبال راه‌حل‌های جدید و خلاقانه برای مسائل و مشکلات رایج جامعه هستند. از طرفی به تنوع، تفاوت و خلاقیت احترام زیادی می‌گذارند. ازآنجاکه نیازها و شرایط این نسل به دیگر نسل‌ها متفاوت است، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارفرماها باید برای جلب‌توجهشان از روش‌های به‌روزتری استفاده کنند.

نسلZ  تفاوت‌های دیگری نسبت به نسل‌های قبلی دارد. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیدگاه خاص به تعهد شغلی – ترجیح به کار انعطاف‌پذیر – رشد شغلی سریع‌تر – عدم تحمل تبعیض نژادی یا جنسیتی – تمایل به انجام کارهای خیریه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی – همچنین تمایل به خرید محصولات پایدار و دوستدار محیط‌زیست

شاخص‌ترین رفتارهای نسل Z را بشناسید!

همان‌طور که نسل زد از نظر فرهنگی، اجتماعی و حتی طرز تفکر با دیگر نسل‌ها متفاوت هستند، می‌توان انتظار داشت که در نوع برخورد و رفتارهایشان هم رویه خاصی را در نظر بگیرند. برای هر نسل می‌توان رفتارهای مشخصی را تعریف کرد که در بیش‌تر آن‌ها دیده می‌شود.

باتوجه‌به این موضوع می‌خواهیم رفتارهای خاصی که بیش‌تر در نسل زد دیده می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم. البته لازم است اشاره کنیم که تمام کسانی که چنین رفتاری دارند، متعلق به نسل Z نیستند و این موضوع نسبی است.

  • این نسل در طول روز حداقل ۶ ساعت یا بیش‌تر را برای کار با تلفن همراه اختصاص می‌دهد.
  • به نظرات و پیشنهادها قبل از خرید و بعد از آن توجه خاصی دارند و سعی می‌کنند در این پروسه مشارکت داشته باشند.
  • برای حل بسیاری از مشکلات و مسائلی روزمره خود از اینترنت و راهکارهای معرفی شده استفاده می‌کنند.
  • بخش زیادی از زمانشان در طول روز را به فعالیت و جستجو در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند.
  • به موزیک‌های جدید و متنوع، همچنین بازی‌های باکیفیت که داستان هیجان‌انگیز داشته باشند، واکنش بسیار خوبی نشان می‌دهند.
  • باتوجه‌به شرایطی که در آن زندگی می‌کنند و بروز مشکلاتی مانند همه‌گیری کرونا، تعداد زیادی از افرادی که در این نسل قرار می‌گیرند در معرض بیماری‌های روحی قرار گرفته‌اند.
  • یکی دیگر از رفتارهای رایج در میان این نسل، تمایل به خرید زیاد و خرید محصولاتی است که کاربری‌های خلاقانه و جدید دارند.
  • همواره برای حل مشکلات زیست‌محیطی در صحنه حضور دارند و راه‌حل‌های بسیار خوبی برای این منظور پیشنهاد می‌دهند.

مشخصه‌های نسل z | اسمارت ایکس

چه مواردی باعث شده‌اند نسل Z خاص به نظر برسد؟

تا اینجا به پرسش نسل Z کیست تا حد قابل‌قبولی پاسخ داده‌ایم و بررسی کردیم که این نسل چه مشخصه‌های رفتاری‌ای دارد که باعث تمایزشان شده‌اند. در ادامه مطلب اما می‌خواهیم بررسی کنیم که چه پارامترهایی باعث شده‌اند، افرادی که جز نسل زد به‌حساب می‌آیند، متمایز و خاص باشند.

  • ترجیح به کار تیمی: نسل Z به کار تیمی و همکاری با دیگران تمایل دارد. آنها به دنبال اموری هستند که امکان کار با دیگران و تعامل اجتماعی را فراهم می‌کند و به انتخاب شغل‌هایی با فرصت‌های همکاری در گروه‌های بزرگ و تیمی علاقه دارند.
  • توانایی چندزبانی: باتوجه‌به تنوع فرهنگی و زبانی، نسل Z به توانایی چندزبانی و آموزش زبان‌های خارجی اهمیت می‌دهند. آنها به دنبال برقراری ارتباط با افراد دیگر در سراسر جهان هستند و برای این منظور به آموزش زبان‌های خارجی متنوعی مراجعه می‌کنند.
  • استفاده از رسانه‌های جدید: نسل Z، به دنبال استفاده موثر از رسانه‌های جدید و نوآورانه هستند. برخی از این رسانه‌ها شامل ویدئوهای کوتاه، پادکست‌ها یا برنامه‌های آنلاین می‌شوند.
  • تمایل به فعالیت‌های اجتماعی: این نسل به دنبال فعالیت‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توانند به جامعه کمک کنند و تأثیر مثبتی روی زندگی افراد داشته باشند. آنها به دنبال فعالیت‌هایی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به حل مسائل و مشکلات جامعه کمک می‌کند.
  • تمرکز بر بهداشت روانی: باتوجه‌به فشارهای روزمره و استفاده فراوان از دستگاه‌های دیجیتال، نسل Z به بهداشت روانی خود توجه می‌کنند و به دنبال راهکارهایی برای کاهش استرس و اضطراب هستند.

نسل زد به‌عنوان خریدار چه توقعاتی دارد؟

نکته مهمی که کسب‌وکارهای امروزی باید به آن توجه داشته باشند، این است که نسل زد در زمان خرید هم تفاوت‌هایی زیادی با نسل‌های پیشین دارد. این افراد طرز تفکر، نیازها و انتظارات متفاوتی دارند که صاحبان کسب‌وکارها باید مدنظر داشته باشند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین این موارد را بررسی خواهیم کرد.

  • خرید آنلاین: باتوجه‌به رشد فناوری و دسترسی آسان به اینترنت، نسل زد به تجربه خرید آنلاین علاقه‌مند است. آنها از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنند و به دنبال تجربه خرید آسان و راحت با استفاده از اینترنت هستند.
  • تجربه خرید شخصی: هرچند که خرید آنلاین برای نسل زد مهم است، اما آنها به تجربه خرید شخصی و حضوری نیز اهمیت می‌دهند. آنها به دنبال تجربه‌ای متفاوت در مغازه‌های فیزیکی هستند و به دنبال تعامل با فروشندگان و خرید محصولات جدید خواهند بود.
  • توجه به محصولات دوستدار محیط‌زیست: این نسل به دنبال محصولات پایدار و دوستدار محیط‌زیست است و بیش‌تر محصولاتی را خرید می‌کنند که از مواد بازیافتی تولید شوند یا قابل‌بازیافت باشند. همچنین از محصولاتی که آلایندگی زیادی برای طبیعت به همراه دارند، دوری می‌کنند.
  • توجه به ارزش‌های شرکت‌ها: این نسل به دنبال انتخاب شرکت‌هایی هستند که ارزش‌هایی مانند شفافیت، عدالت، اجتماعی بودن و تأثیرگذاری مثبت بر جامعه را رعایت می‌کنند.
  • توجه به قیمت: آنها به دنبال تعادل بین قیمت و کیفیت هستند و به دنبال محصولاتی می‌روند که با قیمت مناسب و کیفیت عالی عرضه شوند.

رفتارهای نسل Z | اسمارت ایکس

مارکتینگ برای نسل زد با چه چالش‌هایی همراه است؟

حالا که به طور کامل پرسش نسل زد کیست را پاسخ دادیم، وقت آن است که به سراغ بحث‌هایی برویم که این نسل را در زمان خرید، می‌سنجند. بی شک نمی‌توان از همان اصول مارکتینگی که برای نسل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شود، برای این نسل هم استفاده کرد. در واقع این موضوع یکی از اصول مارکتینگ است که به نیازها و شرایط مشتریان توجه ویژه‌ای شود.

مارکتینگ برای نسل زد با چالش‌هایی همراه خواهد بود که خوب است در موردشان بدانید. برخی از چالش‌های مارکتینگ برای این نسل را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • حساسیت به تبلیغات: این نسل به دنبال تبلیغاتی هستند که محتوای جذاب و خلاقانه دارند؛ بنابراین شرکت‌ها باید تلاش کنند که تبلیغاتی با محتوای جذاب و خلاقانه ارائه دهند و درعین‌حال از تولید تبلیغات بی‌محتوا و خسته‌کننده خودداری کنند.
  • حساسیت به ارزش‌های شرکت‌ها: نسل زد به دنبال انتخاب شرکت‌هایی هستند که ارزش‌های مانند شفافیت، عدالت، اجتماعی بودن و تأثیرگذاری مثبت بر جامعه را به طور کامل رعایت می‌کنند.
  • حساسیت به تعامل اجتماعی: این نسل به تعامل اجتماعی و روابط محور اهمیت می‌دهند؛ بنابراین شرکت‌ها باید به دنبال ارائه تجربه‌های اجتماعی باشند و با نسل زد تعامل خوبی را شکل دهند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا با نسل Z در تعامل باشند.
  • حساسیت به محصولات دوستدار محیط‌زیست: شرکت‌هایی که می‌خواهند با نسل زد تعامل بیش‌تری داشته باشند باید به دنبال ارائه محصولاتی بازیافتی و محصولاتی که به کاهش پسماندها و آلاینده‌های محیط‌زیست کمک می‌کنند، باشند.

چرا اهمیت دارد نسل زد را به‌خوبی بشناسیم؟

نسل Z مخفف چیست؟

این پرسشی است که باتوجه‌به توضیحات قبلی، پاسخ به آن بسیار آسان خواهد بود. GEN Z یا نسل Z در واقع مخفف عبارت GEN Generation Z است. البته در زبان عامیانه این نسل را با نام «زومرها» هم می‌شناسند.

نکته مهم اینجاست که متولدین این نسل در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین نیروی کار دنیا تبدیل می‌شوند. این نسل به طور کامل با تکنولوژی و ابزارهای دیجیتالی بزرگ شده‌اند و به دنبال تجربه‌های متفاوت و جذاب هستند. باتوجه‌به این توضیحات لازم است در مورد شناخت متولدین این نسل، توجه بیش‌تری داشته باشیم.

در ادامه می‌توانید چند مورد از دلایلی که نشان می‌دهند شناخت نسل زد اهمیت دارد، را مطالعه کنید.

  • با شناخت نسل Z، شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند محصولات و خدمات مناسبی را برای آنها ارائه کنند. باتوجه‌به تفاوت‌های بین نسل Z و نسل‌های قبل، استراتژی‌های متفاوتی برای بازاریابی و فروش به نسل Z نیاز است.
  • نسل زد یکی از بزرگ‌ترین نیروهای کاری است که در حال ورود به بازار کار هستند. شناخت نیازهای آنها می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا با ارائه فضای کاری و شرایط مناسب، به دنبال جذب و نگهداری این نیروها باشند.
  • این نسل همچنین یکی از مهم‌ترین گروه‌های مصرف‌کننده در جهان هستند. با شناخت نیازها و سلیقه‌های آنها، شرکت‌ها می‌توانند محصولات و خدماتی را ارائه دهند که به‌خوبی باسلیقه و نیازهای آنها سازگاری داشته باشد.

مارکتینگ نسل z | اسمارت ایکس

نسل Z؛ نسلی تازه‌نفس برای ورود به بازار

به افرادی که در بازه سال‌های 1990 تا 2000 متولد شده‌اند، نسل زد گفته می‌شود. این دسته از افراد تفاوت‌های زیادی با نسل‌های پیشین دارند و به دنبال استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا هستند. یکی از همین تکنولوژی‌ها که توسط مجموعه اسمارت ایکس ارائه می‌شود، باشگاه مشتریان است.

در نهایت باید توجه کنیم که تعامل با نسل زد، نیاز به استراتژی‌های متفاوتی دارد و اگر می‌خواهید وفاداری این نسل را برای کسب‌وکار خود داشته باشید، باید پروسه‌های نوآورانه‌تری را در پیش بگیرید.

شاید برای شما مفید باشد