بررسی ۶ مورد از اصول چیدمان میز در رستوران | اسمارت ایکس

بررسی 6 مورد از اصول چیدمان میز در رستوران

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

آشنایی با اصول چیدمان میز در رستوران و دکوراسیون فضای مجموعه شما از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکار و برندسازی است. مشتریانی که برای اولین‌بار وارد رستوران می‌شوند، در مرحله اول به نحوه چیدمان میزها و صندلی‌ها و طراحی فضای آن توجه می‌کنند. بنابراین طبیعی است این مسئله بر جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش اثر بگذارد.

در سال‌های اخیر کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها به محلی برای صرف غذا و نوشیدنی و معاشرت، کار و تفریح تبدیل شده‌اند. بسیاری از افراد زمان زیادی را در این مکان‌ها سپری می‌کنند. به همین علت استفاده از اصول چیدمان میز در رستوران نقش موثری در افزایش تعداد مشتریان و بهبود تجربه آن‌ها از گذراندن اوقات در این فضا خواهد داشت. در این مقاله اصول چیدمان، انواع آن و نقش فناوری در ارتقای خدمات مجموعه‌های حوزه غذا و نوشیدنی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

اصول چیدمان میز در رستوران | اسمارت ایکس

اصول چیدمان میز در رستوران

افرادی که قصد راه اندازی کافه یا رستوران دارند، باید با اصول چیدمان میز در رستوران آشنا باشند. شناخت این اصول در بازسازی و تغییر دکوراسیون مجموعه‌های صنعت غذا و نوشیدنی نیز به شما کمک خواهد کرد. می‌توانیم به ترکیب سبک فضای مجموعه، دکوراسیون داخلی و نوع چیدمان میز و صندلی‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عوامل جذب مشتری اشاره کنیم. استفاده از اصول حرفه‌ای به شما امکان می‌دهد تا احتمال بروز موقعیت‌ها و تجربه‌های ناخوشایند را در محل کسب‌وکار خود به حداقل برسانید و رضایت مشتریان را جلب کنید.

1. چینش میزها با توجه به سبک رستوران

سبک رستوران نقش مهمی در تعیین محل قرارگیری میزها و صندلی‌ها دارد. مثلا اصول چیدمان میز در رستوران مدرن با اصول دکوراسیون در رستوران‌های سنتی متفاوت هستند. با تغییر ارتفاع صندلی‌ها و اندازه میزها یا تعداد صندلی‌های بار می‌توانید فضایی منطبق با سبک رستوران ایجاد کنید.

چینش میزها با توجه به سبک رستوران | اسمارت ایکس

2. رعایت اصل انعطاف‌پذیری

از میزهای دونفره، چهارنفره، شش‌نفره و هشت‌نفره در رستوران استفاده کنید تا در صورت برگزاری مراسم خاص در مجموعه دچار مشکل نشوید. هنگام خرید میزهای هشت‌نفره از دوتکه بودن آن‌ها و قابلیت جداسازی آسان مطمئن شوید تا بتوانید در روزهای عادی از این میزها به‌عنوان میز چهارنفره استفاده کنید. همچنین امکان حمل و جابه‌جایی آسان و عبور آن‌ها از درهای مجموعه را در نظر بگیرید.

رعایت اصل انعطاف‌پذیری | اسمارت ایکس

3. استفاده از تمام فضای رستوران

استفاده از تمام فضای رستوران یکی دیگر از اصول چیدمان میز در رستوران است. هرچند که شلوغی بیش از اندازه این محیط باعث آزردگی مشتریان می‌شود، اما سپری کردن زمان انتظار طولانی نیز باب میل افراد نیست. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در این خصوص اصل تعادل را رعایت کرده و با انتخاب صحیح تعداد میز و صندلی به افزایش تعداد مشتریان وفادارتان کمک کنید. همچنین می‌توانید برای تسهیل فعالیت‌های کارکنان و کاهش زمان انتظار مشتریان از انواع سیستم رزرو رستوران کمک بگیرید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص این سیستم ها دارید، با همکاران ما در اسمارت ایکس در تماس باشید.

قرار دادن تمام میزها در یک طرف رستوران باعث خالی می‌شود سایر فضا خالی و بی‌روح به‌نظر برسد. بنابراین لازم است با هدف رعایت اصول چیدمان میز در رستوران از تمام فضا به‌صورت مساوی و متعادل استفاده کنید.

استفاده از تمام فضای رستوران به عنوان اصول چیدمان میز در رستوران | اسمارت ایکس

4. توجه به راحتی مشتریان

با هدف جلب رضایت مشتری، ایجاد حریم خصوصی و منظم نگه داشتن رستوران یا کافی‌شاپ، در عین اینکه از تمامی فضاهای رستوران به صورت بهینه استفاده میکنید، از شلوغ کردن کافه با تعداد زیاد میز و صندلی خودداری کنید. ممکن است تصور کنید که این روش زمان انتظار مشتریان را به حداقل می‌رساند و باعث افزایش رضایت آن‌ها می‌شود، اما حقیقت این است نتیجه کاملا متفاوتی دارد. به‌نحوی که حریم شخصی افراد را از بین می‌برد و به ناراحتی و نارضایتی آن‌ها می‌انجامد.

با هدف مدیریت میز در رستوران ، هنگام چینش میزها و صندلی‌ها به راحتی مشتریان توجه کنید. در نظر بگیرید که آیا در زمان تردد با مشکلی مواجه نمی‌شوند و می‌توانند به‌راحتی بین میزها و صندلی‌ها حرکت کنند؟ همچنین مسیرهای مناسبی را برای سرویس‌دهی کارکنان طراحی کنید که هنگام سرو نیازی به جابه‌جا کردن صندلی‌ها و بر هم زدن آسایش مشتریان نداشته باشند.

5. در نظر گرفتن جو مجموعه

اگر می‌خواهید اصول چیدمان میز در رستوران را رعایت کنید، به جو مجموعه و ترجیحات انواع مشتریان خود توجه داشته باشید. در صورت نیاز برای افزایش حریم خصوصی از جداکننده‌های مخصوص و متناسب با سبک دکوراسیون بین غرفه‌ها استفاده کنید. با این کار محیطی دنج و راحت برای آنان فراهم می‌کنید و احتمال ایجاد موقعیت‌های ناخوشایند را کاهش می‌دهید.

6. توجه به اصول ایمنی چیدمان میز در رستوران

امتحان کردن میزها پیش از افتتاح مجموعه از دیگر اصول چیدمان میز در رستوران است. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از خرید این لوازم و قبل از استفاده تمام میزها را امتحان کرده و از ایمن بودن‌شان اطمینان حاصل کنید. همچنین هنگام چینش میزها فضای کافی را برای عبور مشتریان و کارکنان در نظر بگیرید تا از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنید.

تفاوت‌های چیدمان بر اساس نوع رستوران | اسمارت ایکس

تفاوت‌های چیدمان بر اساس نوع رستوران

اصول چیدمان میز در رستوران بر حسب نوع هر مجموعه متفاوت‌اند. بنابراین نمی‌توانید از سبکی مشابه در انواع رستوران‌های کژوال، فاین داینینگ و فست‌فود استفاده کنید.

  • رستوران‌های فست‌فود

امکانات این مجموعه‌ها در مقایسه با سایر مجموعه‌های غذایی کمتر است. با وجود این غذاهایی خوش‌طعم و ارزان به مشتریان عرضه می‌کنند و به‌همین دلیل مشتریان زیادی دارند. اگر قصد دارید یک رستوران فست‌فود تاسیس یا بازسازی کنید، باید در اصول چیدمان میز در رستوران، دکوراسیونی منطبق با این ویژگی‌ها در نظر بگیرید.

استفاده از حداکثر فضا در این مجموعه‌ها مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. چون به شما امکان می‌دهد تا در رستوران از مشتریان بیشتری پذیرایی کنید و سرعت انجام کار را افزایش دهید. بسیاری از فست‌فودها دارای بخشی به‌عنوان میز و صندلی عمومی هستند. در نتیجه استفاده از این میزها نیازی به اضافه کردن میزهای بیشتر و شلوغ کردن فضا ندارید و درعین‌حال از مشتریان بیشتری پذیرایی می‌کنید.

  • رستوران‌های کژوال

رستوران‌های کژوال در سه زیرمجموعه فست کژوال، کژوال داینینگ و کژوال پریمیوم قرار می‌گیرند. هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها منحصربه‌فردی دارند و باید منطبق با این ویژگی‌ها و اصول چیدمان میز در رستوران طراحی شوند.

رستوران‌های فست کژوال غذاهای متنوعی مانند پاستا، پیتزا و سالاد سزار سرو می‌کنند. کیفیت و قیمت این غذاها نسبت به غذاهای فست‌فود به مراتب بیشتر است. توجه به اصول چیدمان میز در این رستوران‌ها باعث افزایش احساس راحتی مشتریان و جلب رضایت آن‌ها خواهد شد.

رستوران فست کژوال | اسمارت ایکس

در نظر گرفتن میزهای عمومی یا مشترک برای غذاخوری و طراحی مسیری برای جابه‌جایی و رفت‌وآمد ساده مشتریان و کارکنان بعضی به‌عنوان بعضی از این اصول شناخته می‌شوند.

با توجه به سطح بالای رستوران‌های کژوال داینینگ و کژوال پریمیوم کیفیت و قیمت غذا و انتظارات مشتریان، لازم است هنگام اصول چیدمان میز در این مجموعه‌ها دقت بیشتری داشته باشید.

برای چیدن میزها در این رستوران‌ها باید فضاهایی مجزا برای برآورده کردن نیازهای مشتریان با اولویت‌های متفاوت در نظر بگیرید. مثلا بخشی را به محلی برای نشستن زوج‌ها، بخش دیگری را به خانواده‌ها، قسمت دیگری را به گروه‌های دوستی یا کاری و قسمتی را به سرو نوشیدنی اختصاص دهید.

رستوران های کژوال داینینگ | اسمارت ایکس

مطمئن شوید که مشتریان فضای کافی برای رفت‌و‌آمد در اختیار دارند و هنگام جابه‌جایی مشکلی را تجربه نمی‌کنند. همچنین از قرار دادن میزها در نزدیکی سرویس‌های بهداشتی خودداری کنید. نزدیک بودن محل قرارگیری بار و آشپزخانه به محل نشستن مشتریان احتمال تاخیر در تحویل غذا و نوشیدنی را به حداقل می‌رساند.

  • رستوران‌های فاین داینینگ

رستوران‌های فاین داینینگ مجموعه‌های بسیار لوکسی هستند که در شهرهای توریستی معروف افتتاح می‌شوند. معمولا برای صرف وعده‌های غذایی در این رستوران‌ها باید از اپلیکیشن‌های مدیریت رزرو رستوران استفاده کنید. اصول چیدمان میز در رستوران فاین داینینگ عبارت‌اند از:

    • فضای رفت‌وآمد بین هر میز باید حدود ۴۰ سانتی‌متر باشد.
    • در صورت امکان کنار هر میز فضایی را به قرار دادن ویلچر اختصاص دهید.
    • روی میزهای مستطیلی یا مربعی باید برای هر نفر ۶۰ سانتی‌متر فضا در نظر بگیرید.
    • فضای اختصاصی برای هر مهمان روی میزهای دایره‌ای‌شکل باید بین ۶۳ تا ۷۱ سانتی‌متر باشد.

 

رستوران های فاین داینینگ | اسمارت ایکس

نقش فناوری: استفاده از CRM برای مدیریت رزرو، تحلیل داده‌ها و نظرسنجی

بسیاری از مجموعه‌های غذا و نوشیدنی برای تسهیل فعالیت کارکنان، افزایش رضایت مشتریان و جلوگیری از بروز مشکلات رزرواسیون در رستوران از سیستم CRM استفاده می‌کنند. از دیگر مزایای آن می‌توانیم به ایجاد سهولت در مدیریت رزرو، تحلیل داده‌ها و نظرسنجی مشتریان اشاره کنیم.

مدیریت رزرو

استفاده از نرم‌افزار CRM نیاز به ارتباطات غیرضروری را با مشتریان کاهش می‌دهد و از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری می‌کند. کاربران با استفاده از این سیستم به‌صورت اینترنتی زمان رزرو میز، تعداد نفرات و غذاهای موردعلاقه خود را رزرو کرده و هزینه آن را پرداخت می‌کنند. همچنین در صورت تمایل به لغو رزرو می‌توانند از طریق این اپلیکیشن ها اقدام کنند و تمام هزینه پرداخت‌شده یا بخشی از آن را پس بگیرند.

همچنین با استفاده از این نرم‌افزار کارکنان رستوران‌ها نیازی ندارند زمان و انرژی خود را صرف ثبت دستی رزروها کنند. این موضوع امکان تمرکز بر مسائل مهم‌تر مانند کیفیت غذا و رعایت اصول چیدمان میز در رستوران را فراهم می‌کند.

تحلیل داده‌ها

امکان تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان با هدف ارائه خدمات کاربردی و بهینه‌سازی منابع یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم های بر پایه CRM است. کارکنان و مدیران رستوران‌ها می‌توانند به‌وسیله این سیستم به اطلاعاتی مثل رفتار مشتریان، ترجیحات و اولویت‌های آنان دست پیدا کنند. بهبود خدمات در راستای جلب رضایت مشتری از این طریق بسیار ساده‌تر خواهد شد.

نظرسنجی از کاربران

این برنامه به شما امکان می‌دهد تا فرم‌هایی منطبق با نیازهای خود طراحی کنید. سیستم هایی مثل ارزیابی هوشمند، فرم نظرسنجی را از طریق ارسال پیام در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با توجه به نکات ثبت‌شده می‌توانید نقاط ضعف و قوت مجموعه را شناسایی کرده و معایب رستوران را برطرف کنید. همچنین استفاده از فرم‌های نظرسنجی باعث جلب اطمینان و رضایت مشتریان می‌شود و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

مطالعات موردی

استفاده از اصول چیدمان میز در رستوران و نرم‌افزار CRM میان مجموعه‌های موفقی که در زمینه غذا و نوشیدنی فعالیت می‌کنند بسیار رایج است. مدیران این رستوران‌ها توانسته‌اند از طریق رعایت این اصول و استفاده از فناوری‌های مدرن به مطرح‌ترین مجموعه‌ها در سطح جهانی تبدیل شوند.

مثلا رستوران‌های مک‌دونالد به‌خاطر استفاده از سبک چیدمان و طراحی منحصربه‌فرد خود در سرتاسر جهان شناخته شده‌اند. بعضی از مجموعه‌های غذا و نوشیدنی که برای افزایش رضایت مشتریان و افزایش فروش خود از CRM استفاده کرده‌اند عبارت‌اند از:

  • استارباکس: شرکت استارباکس برای داشتن درک عمیق‌تر از ترجیحات مشتریان و شناخت دقیق رفتار آن‌ها، شخصی‌سازی خدمات و بهینه‌سازی تبلیغات از CRM استفاده می‌کند.
  • مک‌دونالد: مک‌دونالد که به‌عنوان غول جهانی فست‌فود شناخته می‌شود که از نرم‌افزار CRM برای افزایش تعامل با مشتریان و رضایت آن‌ها بهره می‌گیرد. مدیران این شرکت از داده‌های این اپلیکیشن با هدف درک بهتر ترجیحات مشتری، تسهیل فرایند سفارش‌دهی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی استفاده می‌کنند.

 

استارباکس به عنوان مطالعه موردی در خصوص اصول چیدمان میز در رستوران | اسمارت ایکس

خلاصه پایانی

استفاده از اصول چیدمان میز در رستوران برای افزایش رضایت مشتریان، سوددهی و بقای یک مجموعه غذا و نوشیدنی ضروری است. آشنایی با این اصول به شما امکان می‌دهد تا فضایی متناسب با ترجیحات مشتری و منطبق با آسایش و راحتی او طراحی کنید و همزمان با افزایش درآمد به ارتقای رستوران خود بپردازید.

توجه به نرم‌افزار CRM در کنار طراحی و دکوراسیون مناسب از دیگر نکاتی است که به رشد مجموعه شما کمک می‌کند. به‌وسیله این سیستم می‌توانید نیازهای مشتریان خود را شناسایی کرده و به تسهیل امور مرتبط با مدیریت رزرو کمک کنید. شرکت اسمارت ایکس، یک شرکت نرم افزاری است که می‌توانید از خدمات آن در جهت شناخت فناوری‌های روز و سیستم‌های مدیریتی برای رشد و ارتقای رستوران و کافی‌شاپ خود بهره بگیرید.

شاید برای شما مفید باشد

ارزیابی هوشمند

باشگاه مشتریان هوشمند

رزرو و نوبت دهی هوشمند

وای وای هوشمند

محصولات اسمارت ایکس محصولات اسمارت ایکس

درباره ما

سوالات متداول