آیا تابهحال برای شما این سؤال پیش نیامده که برخی از رستورانها چگونه موفق میشوند که در مدت کوتاهی برندشان به شهرت میرسد؟ یکی از بهترین پاسخها برای این سؤال، برنامه های وفاداری رستوران یا Resturant loyalty programs خواهد بود. این برنامهها بهراحتی میتوانند سرنوشت یک رستوران را تغییر دهند.
باتوجهبه این توضیحات اگر هنوز هم به فکر راهاندازی برنامه های وفاداری برای رستوران خود نیفتادهاید، بهتر است زودتر دستبهکار شوید. به همین منظور و در جهت بالابردن آگاهی شما از این زمینه، در این مقاله میخواهیم شما را با چند مورد از مهمترین و معروفترین برنامه های وفاداری رستوران آشنا کنیم که در سطح جهانی به شهرت رسیدهاید.
چرا استفاده از روشهای بازاریابی برای رستورانها مهم است؟
رستورانها، همانند هر کسبوکار دیگری، برای جذب مشتریان و افزایش فروش خود نیاز به استفاده از روشهای بازاریابی دارند. بدون استفاده از روشهای بازاریابی، رستورانها ممکن است در رقابت با رستورانهای دیگر شکستخورده و نتوانند جایگاه خود را در بازار حفظ کنند. در واقع این برنامهها جز مهمی از استراتژی بازاریابی در هر رستوران موفقی هستند.
در ادامه میتوانید دلایل بهتری برای لزوم استفاده از روشهای بازاریابی را مطالعه کنید:
- جذب مشتریان جدید: با استفاده از روشهای بازاریابی، رستورانها میتواند به شیوهای که از رقبای خود متمایز باشند، مشتریان جدیدی را به سمت خود جذب کنند. برای مثال، ارائه منویی نو و جذاب، تخفیفهای ویژه، تبلیغات در رسانههای مختلف یا حضور در رویدادهای مرتبط میتوانند به رستوران کمک کنند تا مشتریان جدیدی به دست آوردند.
- حفظ مشتریان قبلی: روشهای بازاریابی نهتنها برای جذب مشتریان جدید، بلکه برای حفظ مشتریان قبلی نیز بسیار مهم هستند. ارائه تخفیفهای ویژه برای مشتریان قدیمی، ارائه پیشنهادهای ویژه و دسترسی به ابزارهایی مانند پلتفرم آنلاین رزرواسیون رستورانی میتواند به رستوران کمککننده که مشتریان قبلی را حفظ کرده و از بازگشتشان به رستوران اطمینان داشته باشند.
- افزایش فروش: با استفاده از روشهای بازاریابی، رستوران میتواند به افزایش فروش خود برسد. بهعنوانمثال، ارائه تخفیفهای ویژه برای ساعاتی خاص از روز، ارائه منویی با آیتمهای خاص و خوشطعم، تبلیغات در رسانههای مختلف و دیگر روشهای مشابه میتوانند به رستوران کمک کنند تا فروش خود را افزایش دهد.
بهترین برنامه های وفاداری رستوران
برنامه های وفاداری رستوران بدون شک یکی از مهمترین برنامههای بازاریابی مورداستفاده در رستورانها هستند. تنها به کمک این برنامهها است که میتوان مشتریها را نسبت به رستوران وفادار ساخت و خدمات بهتری برایشان ارائه داد.
با درنظرگرفتن این موضوع و اهمیت استفاده از Restaurant Loyalty Programs میخواهیم شما را در ادامه با ۵ مورد از مهمترین این برنامهها آشنا کنیم.
1. Hut Rewards from Pizza Hut
رستوران زنجیرهای pizza hut که معروف به رستورانهای پیتزا با شکل کلبه و محلی است، در سال ۱۹۵۸ توسط دو برادر در ایالت کانزاس آغاز به کار کرد و بهسرعت یکی از پرطرفدارترین فرانچایزها در آمریکا تبدیل شد. از سال ۲۰۱۴، درآمد این رستوران بهصورت پایدار حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال بوده است.
در سال ۲۰۱۷، این شرکت برنامه Hut Rewards را معرفی کرد که به مشتریان این رستوران کمک میکند تا بیشتر از خدمات آن استفاده کنند. این برنامه اعتباری برای بازدیدهای بیشتر و افزایش وفاداری مشتریان پیتزا هات طراحی شده است.
“برنامه جدید Hut Rewards به مشتریان اجازه میدهد که بدون محدودیت امتیاز به دست آورند و در یک سفارش حتی یک پیتزای رایگان دریافت کنند و به همین دلیل بسیاری از افراد بر این باور هستند که این برنامه، بهترین برنامه وفاداری مشتریان است.
با برنامه Hut Rewards، مشتریان میتوانند با یک بازدید از رستوران، امتیاز بینهایت بگیرند و در یک بازدید یک پیتزای رایگان دریافت کنند. برنامه پیتزا هات برای ساده نگهداشتن موارد وفاداری و درگیرکردن مشتریان طراحی شده است.
2. Subway MyWay Rewards
فروشگاه subway، یک رستوران مشهور ساندویچ است که در سال ۱۹۶۵ تأسیس شد. امروزه بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر کارکنان آن در سراسر جهان فعال هستند و درآمد سالیانه آن بیش از ۱۶.۱ میلیارد دلار است.
برنامه وفاداری رستوران Subway MyWay Rewards در سال ۲۰۱۸ برای جایگزینی برنامه وفاداری قدیمی SubCard راهاندازی شد و برای ارائه یک سیستم تخفیف شخصیسازیشده برای مهمانان سابوی طراحی شده است.
آنچه برنامه وفاداری رستوران Subway را به یک برنامه موفق وفاداری مشتری تبدیل میکند، نحوه طراحی آن است. برنامه وفاداری بعد از اینکه سابوی نظرات مشتریان خود را درباره آنچه که از یک برنامه وفاداری میخواستند، پرسید، طراحی شد و همین موضوع باعث شده تا این برنامه بسیار از دید مخاطب کارآمد باشد.
در زمان راهاندازی برنامه وفاداری رستوران در سال ۲۰۱۸، کاریسا گانلی، مدیر دیجیتال subway گفت:
“ما میدانیم که زمان و پول برای مهمانان ما مهم است. برای ما مهم است که تجربهای راحت و خوبی را ارائه دهیم که به مشتریانمان کمک کنیم تا همان چیزی که میخواهند را در زمانی که میخواهند دریافت کنند و آن چیزی که آنها میخواهند، مواد غذایی خوشمزه، مغذی و قابلتهیه با قیمت مناسب ما است.”
برای هر دلار خرید، مشتریان چهار توکن دریافت میکنند و با جمعآوری ۲۰۰ توکن، به آنها یک بن تخفیف به ارزش ۲ دلار اعطا میشود. به مهمانان فرصتهایی برای کسب توکن اضافی همچون جوایز تصادفی، مانند ساندویچها، کوکیها و نوشیدنیها نیز ارائه میشود.
همچنین برای درک بهتر استراتژی های بازاریابی رستورانها، حتماً مطلب « استراتژی های بازاریابی رستورانی » در اسمارت ایکس را مطالعه کنید.
3. Chick-fil-A One
این کسبوکار یکی از بزرگترین فستفودهای زنجیرهای آمریکایی است که در ساندویچ مرغ تخصص دارد و در سال ۱۹۴۶ در هیپویل، جورجیا تأسیس شد. آنها در حال حاضر در حدود ۳۰۰۰ مکان در آمریکا و کانادا فعالیت میکنند و بیش از ۳۰۰۰۰ نفر را استخدام کردهاند. در سال ۲۰۲۱، دارایی آنها در حدود ۷.۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
برای تقدیر از مشتریان پایبند خود، این رستوران در سال ۲۰۱۶ برنامه وفاداری به نام Chick-fil-A One را راهاندازی کرد. این برنامه یک برنامه عضویت سطحی بر پایه اپلیکیشن و وب است.
هرچه سطح عضویت شما بالاتر باشد، برای هر دلار خریدتان امتیاز بیشتری کسب میکنید. تعداد امتیازاتی که هر عضو Chick-fil-A One کسب میکند، سطح عضویتش را تعیین میکند:
:Chick-fil-A One Silver Status بهدستآوردن ۱۰۰۰ امتیاز در سال
Chick-fil-A One Red Status : بهدستآوردن ۴۰۰۰ امتیاز در سال
Chick-fil-A One Signature Status : بهدستآوردن ۱۰۰۰۰ امتیاز در سال
وقتی فردی بهصورت آنلاین یا تلفنی از این برنامه، سفارشی داشته باشد، لازم است که در ابتدا کد QR Chick-fil-A One خود را اسکن کرده یا حساب کاربری خود را ایجاد کند و پس از آن برای خریدهایش از رستورانها Chick-fil-A امتیاز دریافت خواهد کرد. روش کار به این صورت است:
- اعضای Chick-fil-A One با هر خرید مشمول، امتیاز دریافت میکنند.
- اعضای Chick-fil-A One Silver، Chick-fil-A One Red و Chick-fil-A One Signature برای هر دلار خرید، به ترتیب ۱۱، ۱۲ و ۱۳ امتیاز دریافت میکنند.
4. Starbucks Rewards
استارباکس در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و مدتی محبوبترین مکان جهت ثبت عکس در اینستاگرام بود. اکنون استارباکس بیش از ۳۰۰۰۰ فروشگاه در ۸۰ کشور دارد، نیمی از آنها در آمریکا است. در سال ۲۰۲۱، درآمد آنها به ۲۹ میلیارد دلار رسید.
بهترین راه برای قهوهفروشی زنجیرهای استارباکس این بود که برنامه وفاداری رستوران خود را معرفی کند تا مشتریان پرتکرار خود را از انتخاب برندهای محبوب دیگر و کافههای محلی دور نگه دارد. برنامه وفاداری استارباکس به لحاظ تعداد اعضا با بیش از ۲۴ میلیون عضو در آمریکا، یکی از موفقترین برنامههای وفاداری مشتریان معرفی شده تا به امروز است.
استارباکس ۴۰٪ از کل فروش خود را به برنامه پاداشها نسبت میدهد و فروش فروشگاههایش را ۷٪ افزایش داده است. برنامه وفاداری استارباکس نهتنها از طریق تلفن همراهتان در دسترس است، بلکه کارتی نیز ارائه میدهد که میتوانید با آن خرید موارد که از منوی حضوری استارباکس دوست دارید را انجام دهید. مشتریانی که از کارت استارباکس Rewards Visa Card استفاده میکنند، امتیازات وفاداری خود را با سرعت بیشتری کسب میکنند.
برای هر دلار خرید با کارت Starbucks Rewards Visa Card، ۱ ستاره کسب میکنید و میتوانید با حداقل ۲۵ ستاره جایزهای را کسب کنید. برنامه وفاداری استارباکس به دو پله سبز و طلایی تقسیم میشود. وضعیت سبز برای افرادی با ستاره یا امتیاز بین ۱ تا ۱۹۹ در نظر گرفته شده است؛ درحالیکه وضعیت طلایی برای کسانی است که بیش از ۲۰۰ ستاره داشته باشند.
5. MyMcDonald’s Rewards
مکدونالد یکی از بزرگترین زنجیرههای رستورانها است و از نظر درآمد، بزرگترین رستوران زنجیرهای در سال ۲۰۲۱ بوده است و بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. در سال ۲۰۱۸، هر روز ۶۹ میلیون مشتری را پذیرایی کرده است.
ازآنجاکه مکدونالد محبوبترین رستوران زنجیرهای است، انتظار میرود دارای یک برنامه وفاداری رستوران دیجیتال باشد و در واقع همینطور است! در سال ۲۰۲۱، برنامه وفاداری MyMcDonald’s تعداد کاربران خود را به بیش از ۲۰ میلیون نفر افزایش داد. ساندویچ McChicken مشهورترین جایزه بود.
بهطورکلی نگهداشت مشتری و وفاداری سازی آنها هزینههایی را به دنبال دارد که برندهای بزرگی مانند مکدونالد بهخوبی از آن آگاه هستند. برای مثال این رستوران در سال ۲۰۲۱ برای پاداشهای برنامه وفاداری خود نزدیک به ۳۵۰ تن سیبزمینیسرخکرده بین اعضای برنامه پخش کرد. توصیه میکنیم برای درک بهتر این موضوع، حتماً مطلب « هزینه نگهداشت مشتری رستوران » را مطالعه کنید.
برای هر دلاری که مشتری در مکدونالد هزینه میکند، ۱۰۰ امتیاز در برنامه وفاداری کسب میکند. این امتیازات برای دریافت وعدههای رایگان، میتوانند در آینده مصرف شوند. هر چه تعداد امتیازات بیشتر باشد، سطح بالاتری خواهید داشت و به همین دلیل جوایز گرانبهاتری را میتوانید دریافت کنید.
برنامه جوایز ساده و آسان برای استفاده است که بدون شک یکی از عوامل کلیدی تمامی برنامههای وفاداری رستورانهای برتر است.
ویژگیهای مشترک میان همه برنامه های وفاداری موفق، کداماند؟
برنامه های وفادار مشتریان رستوران بسیار متفاوت هستند، اما ۵ موردی که در این مقاله با آنها آشنا شدهاید، بیشترین میزان موفقیت را داشتهاند و روند روبهرشد برایشان هر روز ادامه دارد.
در این بخش میخواهیم پاسخ سؤالی را بدهیم که احتمالاً ذهنتان را درگیر کرده است، برنامه های وفاداری رستوران موفق چه ویژگیهایی دارند؟
برای پاسخ به این سؤال در یک جمعبندی کلی میخواهیم شما را با ۴ مورد از مهمترین و کلیدیترین ویژگیهای یک برنامه وفاداری خوب آشنا کنیم:
-
استفاده آسان
برنامه های وفاداری موفق باید بسیار ساده و آسان طراحی شوند و مشتریان بتوانند با سرعت و سهولت به مزایا و جوایز خود دسترسی داشته باشند. همچنین، مشتریان باید بتوانند با سرعت و سهولت به اطلاعاتی مانند موجودی امتیازات، جوایز در دسترس و تاریخ انقضای آنها دسترسی داشته باشند.
این ویژگی را میتوانید در برخی از برنامههای وفاداری داخلی هم پیدا کنید، اما عملکرد ۵ برنامه معرفی شده در این زمینه در سطح جهانی بسیار بهتر از هر برنامه دیگری بوده است. همچنین باید اشاره کنیم که این موضوع بهعنوان یکی از راههای شناخت باشگاه مشتریان خوب هم شناخته میشود و مدیریت باشگاه مشتریان رستوران یا استفاده برای کاربران باید در سادهترین و سریعترین حالت قابلانجام باشد.
-
ارائه مزایای ویژه
برنامه های وفاداری موفق باید برای جذب مشتریان، مزایای ویژهای را ارائه دهند که فقط برای مشتریانی که از برنامه استفاده میکنند، در دسترس باشند. این مزایا میتوانند شامل تخفیفهای ویژه، امتیازات بیشتر برای خریدهای بعدی، جوایز خاص و یا هر چیز دیگری باشند که مشتریان را برای استفاده از برنامه تحرک کنند.
-
ارتباط با الگوی خرید واقعی مشتری
برنامه های وفاداری رستوران موفق باید با الگوی خرید واقعی مشتریان را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند و به مشتریان اجازه دهند که بهسهولت امتیاز بگیرند و جایزه دریافت کنند.
برای مثال، یک برنامه وفاداری موفق باید به مشتریان امتیاز بدهد و جایزه را فقط در صورتی اعطا کند که مشتری فعالیتی خاص از جمله خرید یک محصول را در مدتزمان مشخصی انجام دهد.
-
ارائه مشاورههای مفید
برنامه های وفاداری رستوران موفق باید قوانین و مشاورههای مفیدی را برای مشتریان خود در دسترس قرار دهند تا بهسادگی بتوانند از مزایای برنامه استفاده کنند.
برای مثال، برنامه های وفاداری موفق باید به مشتریان خود راهنماییهایی در مورد چگونگی جمعآوری امتیازات، استفاده از جوایز و مزایا، تاریخ انقضای جوایز و مزایا، و هر چیز دیگری که ممکن است برای مشتریان مفید باشد، ارائه دهند.
restaurant loyalty program؛ راهی برای موفقیت هر رستوران
در یک جمعبندی کلی میتوانیم این گونه بگوییم که بهترین و کاربردیترین نرمافزار برای هر رستوران، برنامههای وفاداری مشتریان هستند. هر چند که در زمینه بازاریابی شما میتوانید از برنامههای دیگری مانند برنامه مدیریت وای فای رستوران هم استفاده کنید، اما تأثیر برنامههای وفاداری بهمراتب بالاتر خواهد بود.
از طرفی اگر برای راهاندازی این برنامهها هنوز شک دارید، کافی است به این موضوع توجه کنید که هر رستوران موفقی که شهرت جهانی رسیده است، در همین چند سال اخیر برای راهاندازی برنامه وفاداری خود اقدام کرده و از این طریق توانسته به شهرت خوبی دست پیدا کند.
بنابراین، توصیه ما به شما این است که برنامه های وفاداری رستوران داخلی را شناسایی کرده و باتوجهبه شرایط رستورانتان یکی را به کار بگیرید. در این زمینه بهترین انتخاب شما اسمارت ایکس خواهد بود که در زمینه بازاریابی رستورانی تخصص بالایی دارد و توانایی ارائه مشاورههای حرفهای را خواهد داشت.