معرفی 7 ترند تکنولوژی رستوران در سال 2022 | اسمارت ایکس smartx

معرفی 7 ترند تکنولوژی رستوران در سال 2022

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

ترند تکنولوژی رستوران کاری مهم و ضروری در اکثر رستوران‌های امروزی است. برای مثال در سال ۲۰۱۹ در کشور چین اتفاقی رخ داد که تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد و زندگی همه‌ی انسان‌ها را متاثر کرد. این اتفاق ظهور ویروس کرونا بود. ویروس کرونا به دلیل قابلیت شروع سریع، خیلی زود به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شد که بسیاری از کسب و کارها را برای مدت زمان طولانی تعطیل کرد. در ابتدای تعطیلی‌ها، تصور بر این بود که تعطیلی‌های کرونا تنها چند ماه طول می‌کشد. اما شروع دوباره کسب و کارها مدت زمان بیشتری به طول انجامید. یکی از کسب و کارهایی که بیشترین ضرر را در دوران کرونا دید، رستوران داری بود.

معرفی ۷ ترند تکنولوژی رستوران

از همان روزهای اول شیوع کرونا، تمامی رستوران‌ها در سراسر جهان تعطیل شدند و این تعطیلی بیش از یک سال به‌طول انجامید. در این مدت بسیاری از رستوران‌ها ورشکست شدند و کسب و کار خود را برای همیشه تعطیل کردند. در این میان رستوران‌هایی هم بودند که توانستند با استفاده از روش‌های خلاقانه، کسب و کار خود را باز یابند و به فعالیت ادامه دهند. عمده‌ی این روش‌های خلاقانه مبتنی بر استفاده از ترند فناوری رستوران بود.

بعد از بازگشایی کسب و کارها و عادی شدن زندگی در سراسر جهان، تصور بر این بود که همه چیز به دوران پیش از کرونا بازگردد. اما در عمل این‌طور نبود. در دوران کرونا روش‌های ساده‌تر و آسان‌تری برای انجام کارها ایجاد شده‌ بود و اغلب مردم تمایل داشتند که این روش‌ها هم‌چنان ادامه پیدا کند. رستوران‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و روش‌های فناورانه‌ای که برای انجام کارها استفاده می‌کردند، بعد از کرونا نیز باقی ماند. به این شکل استانداردهای جدیدی برای رستوران‌های مدرن ایجاد شد. در ادامه به معرفی ۷ ترند تکنولوژی رستوران در 2022 می‌پردازیم و درباره‌ی ترند فناوری رستوران و مزیت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

معرفی 7 ترند تکنولوژی رستوران در سال 2022 | اسمارت ایکس smartx

پرداخت بدون تماس ، ترند تکنولوژی رستوران

ویروس کرونا غالباً از طریق تماس در دست با اشیای آلوده‌ منتقل می‌شد. همین موضوع باعث شد که بسیاری از کارها بدون نیاز به تماس دست انجام شود و پرداخت نیز از جمله این کارها بود. در دوران پیش از کرونا، اغلب پرداخت‌ها از طریق کارت عابربانک یا استفاده از پول نقد انجام می شد. اما کرونا باعث شد که روش‌های پرداخت مبتنی بر تلفن همراه به سرعت جای روش‌های سنتی را بگیرند. خوشبختانه امروزه اغلب گوشی‌های هوشمند به تکنولوژی ان اف سی مجهز هستند.

این تکنولوژی، امکان برقراری ارتباط بین گوشی هوشمند و دستگاه‌های دیگر بدون تماس را فراهم می‌کند. بنابراین گوشی‌های هوشمند بستر بسیار مناسبی برای ایجاد پرداخت بدون تماس هستند و مشتریان نیز راحتی بیشتری در این شکل از پرداخت دارند. به همین خاطر پرداخت بدون تماس به یک ترند فناوری رستوران تبدیل شده‌ و اغلب رستوران‌ها در حال استفاده از این تکنولوژی هستند.

سفارش مبتنی بر Wi-Fi بدون تماس ، ترند تکنولوژی رستوران

با توجه به این‌که منو‌های رستوران‌ها شرایط انتقال ویروس کرونا را تسهیل می‌کردند و بیماری‌های مختلف را انتقال می‌دادند، رستوران‌ها به فکر جایگزین کردن منوهای سنتی با استفاده فناوری‌های جدید، افتادند. امروزه اغلب رستوران‌ها در سراسر جهان به مشتریان خود وای فای رایگان ارائه می‌دهند که بستر بسیار مناسبی برای جایگزینی منوهای سنتی با منوهای الکترونیکی شده‌ است. این ترند فناوری رستوران ، یعنی خرید وای فای برای رستوران ، منوهای سنتی را حذف کرده و ثبت سفارش را در سریع‌ترین زمان ممکن می‌کند. علاوه بر این با استفاده از منوهای دیجیتال، حسابداری رستوران نیاز به هزینه و زمان کمتری خواهد داشت.

معرفی 7 ترند تکنولوژی رستوران در سال 2022 | اسمارت ایکس smartx

سفارش بر اساس کد QR ، ترند فناوری رستوران

تمامی گوشی‌های هوشمند امروزی قابلیت اسکن کد QR را دارند و همین بستری عالی برای ارائه اطلاعات مختلف در قالب این کدها فراهم کرده است. در رستوران‌های امروزی، از کد QR برای ثبت سفارش استفاده می‌گردد که یک ترند فناوری رستوران است. به این ترتیب که به جای منو های سنتی، یک کد QR روی میز رستوران قرار می‌گیرد و مشتری می‌تواند با اسکن این کد، به سرعت به یک صفحه شامل منوی رستوران منتقل شود.

استفاده از این ترند تکنولوژی رستوران باعث می‌شود که مشتری به راحتی و در سریع‌ترین زمان، سفارش‌های خود را ثبت نماید. علاوه بر این رستوران‌ها نیز می‌توانند منوهای متغیری داشته باشند و هر زمان که یک غذا به اتمام رسید، با استفاده از این ترند تکنولوژی رستوران، آن را از منو حذف یا با غذاهای دیگر جایگزین نمایند.

سیستم‌های سفارش آنلاین قوی ، ترند تکنولوژی رستوران

با توجه به تعطیل شدن بسیاری از رستوران‌ها در دوران کرونا، خیلی از رستوران‌ها شیوه فعالیت خود را به صورت بیرون بر تغییر دادند و سیستم‌های سفارش آنلاین خود را راه اندازی نمودند تا بتوانند سفارشات مشتریان را سریع‌تر دریافت کرده و تحویل دهند. سیستم‌های سفارش آنلاین غذا در دوران کرونا پیشرفت بسیاری کردند و امکانات مختلفی به آنها اضافه شد که این سیستم‌ها را کارآمدتر و مفیدتر از قبل می‌کردند. در دوران پیش از کرونا رستوران‌ها نیازی به استفاده از سیستم‌های سفارش آنلاین نمی‌دیدند. اما کرونا ثابت کرد که استفاده از یک سیستم سفارش آنلاین و ترند فناوری رستوران چقدر می‌تواند مفید باشد و به افزایش سود رستوران کمک کند.

مشتریان رستوران‌ها در دوران کرونا به استفاده از سیستم‌های سفارش آنلاین عادت کرده بودند. بعد از کرونا نیز ترجیح می‌دادند که همچنان از این سیستم‌ها برای سفارش غذای مورد نظر خود استفاده کنند. همین موضوع باعث شد که سیستم سفارش آنلاین یه یک ترند تکنولوژی رستوران تبدیل شود و اغلب رستوران‌ها از آن به به عنوان اصلی‌ترین روش دریافت سفارشات مشتریان استفاده کنند.

بازاریابی خودکار ، ترند فناوریی رستوران

در دوران پیش از کرونا، اغلب رستوران‌ها از روش‌های سنتی برای بازاریابی استفاده می‌کنند. این روش‌ها مبتنی بر تبلیغات خیابانی و تبلیغات دهان به دهان بود. ظهور کرونا باعث شد که تمامی روش‌های سنتی تبلیغات بی‌اثر شوند و همین رستوران‌ها را به سمت بازاریابی دیجیتال سوق داد. اغلب رستوران‌ها صفحات خود را در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی کردند و حالا داشتن شبکه اجتماعی برای هر رستورانی یک امر حیاتی به‌شمار می‌رود. چرا که مشتریان عادت کرده‌اند که رستوران‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنند. حتی گاهی رستوران‌ها در صفحات اجتماعی خود، انواع کد تخفیف به مشتریان می‌دهند تا در زمان مراجعه به رستوران از آن استفاده کنند.. در حقیقت اکنون اوضاع به گونه‌ای است که اگر رستوران شما در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال موفق نباشد، در دنیای واقعی هم موفق نخواهد بود.

معرفی 7 ترند تکنولوژی رستوران در سال 2022 | اسمارت ایکس smartx

نرم افزار کامل مدیریت رستوران (سیستم POS)

حتما می‌دانید سیستم POS چیست ؟ نرم افزار کامل مدیریت رستوران، که از جمله ترند فناوری رستوران است. تا همین چند سال پیش، رستوران‌ها تنها از روش‌های قدیمی و سنتی برای انجام کارهای خود و ارائه سرویس به مشتریان استفاده می‌کردند. روند کلی به این شکل بود که مشتری وارد رستوران می‌شد و یکی از کارکنان برای دریافت سفارش به وی مراجعه می‌کرد و بعد از دریافت سفارش، غذای او را تحویل می‌داد. در نهایت هم مشتری باید به صندوق رستوران مراجعه می‌کرد تا هزینه‌‌ی غذا را پرداخته‌ و از رستوران خارج شود. تعطیلی‌های کرونا، رستوران‌ها را به سمت استفاده از روش‌های کارآمدتر و سریع‌تر و انواع ترند فناوری رستوران برای انجام کارها سوق داد.

نرم افزارهای مختلفی برای مدیریت رستوران ایجاد شد که باعث راحتی بیشتر مشتریان و کاهش هزینه‌های مربوط به حسابداری و مدیریت می‌شدند. امروزه کمتر رستورانی را می‌توان یافت که حداقل از یکی از نرم افزارهای مدیریت رستوران استفاده نکند و هم‌چنان به روش سنتی به کار خود ادامه دهد.

رزرو رستوران هوشمند

رزروکردن رستوران یکی از مشکل‌ترین کارهاست و به صرف‌زمان و هزینه‌ی زیادی نیاز دارد. در رستوران‌هایی که مشتری زیادی دارند، این فرایند سخت‌تر می‌شود. وجود این مشکلات باعث شده‌ خیلی‌ها فکر رزرو رستوران را هم نکنند و قید استفاده از آن را بزنند. خوشبختانه یا متاسفانه ظهور کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، باعث حل این مشکل شد‌ و روش‌های بهینه‌تری برای رزرو رستوران به‌وجود آمد‌. امروزه به‌جای روش‌های سنتی رزرو میز، رستوران‌ها از سیستم‌های هوشمند که ترند فناوری رستوران است استفاده می‌کنند. هم کار مشتری را راحت کردند و هم مدیریت میزهای رزرو شده‌ برای کارکنان رستوران را آسان می‌کند.

در ایران، سیستم رزرو هوشمند رستوران در اسمارت ایکس، از بهترین و کارآمدترین نرم‌افزارهاست و رزرو کردن میز رستوران‌ها را به ساده‌ترین شکل ممکن می‌کند. علاوه‌براین قابلیت‌ها و امکانات فوق العاده‌ای را در اختیار مدیران و کارکنان رستوران قرار می‌دهد تا به‌راحتی بتوانند خدمات رزرو میز را ارائه دهند و به کارآمدترین شکل، زمان رزرو میزها را مدیریت نمایند. این سیستم به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کند و نیاز به تجهیزات مخصوص ندارد و به دلیل اتصال به سیستم صندوق رستوران، مدیریت مالی میزهای رزرو شده‌ را به صورت خودکار بر عهده می‌گیرد.

سخن پایانی

ظهور کرونا شیوه‌ی انجام بسیاری از کارها از جمله رستوران‌داری را به‌کلی تغییر داد. علاوه‌بر این تغییرات گسترده‌ای درباره‌ی نحوه‌ی خدمات‌دهی به مشتریان ایجاد کرد و استانداردهای مختلفی را در این زمینه تثبیت نمود. در دنیای پررقابت و همیشه درحال تغییر امروز، اگر همراه با آخرین ترند فناوری رستوران حرکت نکنید و روش‌های خلاقانه‌ای برای خدمات‌دهی به مشتریان و مدیریت رستوران درپیش نگیرید، خیلی زود از میدان رقابت حذف شده‌ و کسب و کارتان را از دست می‌دهید. باتوجه به این که بسیاری از فناوری‌های مدیریت رستوران در ایران نوپا هستند، می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزارها و هوشمندسازی فعالیت‌ها، رستوران خود را به یک رستوران متمایز و همراه با ترند تکنولوژی رستوران تبدیل کنید و خیلی سریع شروع به جذب مشتریان جدید و حتی ارزیابی هوشمند مشتریان رستوران و افزایش سوددهی کسب و کارتان کنید.

شاید برای شما مفید باشد