آیا تابهحال فکر کردهاید که چرا بعضی وبسایتها و صفحات، موفق به جذب بیشتر مشتریان هستند؟ در واقع، این وبسایتها به نرخ تبدیل بالاتری دست یافتهاند، به این معنی که تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان آنها به مشتری تبدیل شدهاند.
این مفهوم شاید برای بسیاری از صاحبان کسبوکار ناشناخته باشد، اما باید بدانید در دنیای بازاریابی دیجیتال امروزی، نرخ تبدیل یا conversation rate یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
به همین منظور قصد داریم در این مطلب، شما را با مفهوم conversation rate و راهکارهای بهبود آن برای رشد کسبوکارتان آشنا کنیم.
نرخ تبدیل چیست؟
conversation rate به معنای درصدی است که در بازاریابی دیجیتال بهمنظور ارزیابی عملکرد ترافیک وبسایت، کمپینهای بازاریابی و تبدیلات مورداستفاده قرار میگیرد.
نرخ تبدیل میتواند به هر عمل مطلوبی اشاره کند که میخواهید کاربر آن را انجام دهد. این میتواند شامل هر چیزی از کلیک بر روی یک دکمه تا خریدکردن و تبدیلشدن به مشتری جدید باشد. وبسایتها و برنامهها اغلب هدفهای تبدیل متعددی دارند، و هر کدام دارای نرخ تبدیل خود خواهند بود.
باتوجهبه این منظور تمامی کارهایی که قرار است برای بهبود conversation rate انجام شوند، بایستی باتوجهبه نوع نرخ تبدیل و اهدافی که دنبال میکند، در نظر گرفته شوند. در راستای استفاده و بهبود نرخ تبدیل مشتری، استفاده از باشگاه مشتریان میتواند بسیار کارآمد باشد. این ابزار هم یکی از مهمترین روشهای جذب و تبدیل کاربران به مشتری است که این روزها توجه ویژهای به آن میشود.
یکی از باشگاه مشتریهایی که میتواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند، باشگاه مشتریان اسمارت ایکس است که باتوجهبه مدرنترین روشهای بازاریابی طراحی شده است. این باشگاه مشتریان در رستوران بسیار کارآمد است و میتواند باعث افزایش فروش در مدت کوتاهی شود.
چرا محاسبه conversation rate در کسبوکارها اهمیت دارد؟
محاسبه نرخ تبدیل در کسبوکارها بسیار مهم است، زیرا به شما اجازه میدهد عملکرد صفحات وب و برنامههای خود را اندازهگیری کنید. درک اینکه چند درصد از کاربران شما به مشتریهای شما تبدیل میشوند، به شما این امکان را میدهد که موفقیت سایت یا برنامه خود را ارزیابی کنید و کارهایی برای بهبودشان انجام دهید.
بهبود conversation rate همچنین به شما این امکان را میدهد که با همان ترافیک، تعداد فروش خود را افزایش دهید. بهعنوانمثال، اگر شما در ماه به میزان ۱۰۰۰ دلار برای تبلیغات سایت خود خرج میکنید، اگر نرخ تبدیل خود را دوبرابر کنید، در واقع ارزش هزینه تبلیغاتی خود را دوبرابر میکنید. سپس میتوانید در تبلیغات خود کاهش دهید و همان فوایدی را که قبلاً داشتید را به دست آورید یا از درآمد اضافی برای برنامههای تبلیغاتی جدید استفاده کنید.
بسیاری از عوامل میتوانند بر conversation rate شما تأثیر بگذارند یا باعث افزایش یا کاهش آن شوند. عوامل سادهای مانند بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) میتواند conversation rate را بهشدت تغییر دهد.
conversation rate چگونه محاسبه میشود؟
برای محاسبه نرخ تبدیل، چندین روش وجود دارد، اما روش پذیرفته شده عمومی برای محاسبه آن به شرح زیر است:
تعداد تبدیلها / تعداد کل بازدیدکنندگان
در اینجا، “بازدیدکنندگان” تمام افرادی هستند که وبسایت شما را بازدید کردهاند، درحالیکه “تبدیلها” مجموع عملیات کامل شده در وبسایت شما هستند. تبدیلهای معمول شامل خریدها، پر کردن فرمها، افزودن به سبد خرید، کلیک روی تماس با ما یا هر عمل شاخص دیگری است.
برخی از وبسایتها ممکن است باتوجهبه اهدافشان، نخواهند همه مشتریها به یک نوع تبدیل شوند. برای این منظور نیاز به تنظیم استراتژی بازاریابی خواهد بود که این فرایند قابلکنترل شود.
لازمم است اشاره کنیم که گاهی ممکن است افزایش نرخ تبدیل در بخشی خاص، باعث کاهش نرخ تبدیل در بخشهای دیگر شود که یک امر کاملاً طبیعی است.
conversation rate واقعی و سفارشیتر ممکن است مانند مثالهای زیر باشد:
کلیکهای CTA سبد خرید / تعداد بازدید صفحات “محصول”
پر کردن فرم برای دانلود کتاب الکترونیکی / تعداد بازدیدهای صفحه فرود
برای شروع اندازهگیری conversation rate وبسایت خود، از ابزاری مانند Google Analytics برای راهاندازی داشبورد پیگیری نرخ تبدیل استفاده کنید تا بهراحتی بتوانید این پروسه را پیگیری و تحتنظر داشته باشید. البته که در حوزه بازاریابی مفاهیم مهم دیگری مانند نرخ تبدیل وجود دارند که یکی از آنها قیف بازاریابی است. در مطلب « قیف بازاریابی » بیشتر در این باره توضیح دادهایم و توصیه میکنیم آن را مطالعه کنید.
چگونه conversation rate را بهبود دهیم؟
بهبود نرخ تبدیل به معنای تبدیل بیشتر ترافیک وبسایت شما به اقدامات مفیدی است که کسبوکار شما را رشد میدهند، از جمله پر کردن فرم عضویت یا سفارش یک محصول یا خدمت از وبسایت شما که کاربر را از حالت عادی به یک مشتری تبدیل میکند.
اگر conversation rate در وبسایت شما پایین است، احتمالاً یکی از مشکلاتی که در ادامه به آنها پرداختهایم برای شما وجود دارند:
- طراحی وبسایت و صفحه فرود شما باعث ایجاد مشکل میشود یا کارایی لازم را ندارد.
- پیشنهادها شما و قیمت محصولات و خدماتتان بیش از حد انتظار مشتریهای شما هستند.
حالا بیایید در مورد رفع این دو مشکل صحبت کنیم:
ابتدا، پیشنهاد خود را در نظر بگیرید!
بهترین راه برای بهبود نرخ تبدیل، تغییر پیشنهاد شما است. اگر آنچه که ارائه میدهید، واقعاً جذاب باشد، بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما میخواهند آن را دریافت کنند.
بهعنوانمثال، WordStream با ایجاد ابزار رایگان Google Ads Performance Grader، که یک ارزیابی کامل Google Ads را فوراً ارائه میدهد، موفق به بهبود نرخ تبدیل شد.
ثانیاً بهینهسازی وبسایت خود برای تبدیل
بعد از اطمینان از اینکه پیشنهاد شما برای مخاطبین شما مناسب است، میتوانید با بهینهسازی وبسایت خود، بهبود تدریجی conversation rate خود را ایجاد کنید. در زیر، چند نکته پایهای بهینهسازی نرخ تبدیل را مشاهده میکنید:
- عناصر مختلف را در صفحه خود با تست A / B امتحان کنید تا ببینید کدام نسخه به تبدیل بیشتری میانجامد.
- از عنوان قوی برای محصولات و خدماتتان استفاده کنید.
- سعی کنید اندازه دکمه خود را افزایش دهید یا از رنگ با کنتراست بالا استفاده کنید.
- عناصر مهم صفحه (مانند فرمها و دکمهها) را در بالای صفحه نگه دارید.
- از CTA قوی استفاده کنید که مردم را به اقدام ترغیب کند.
- از تصاویر محصول باکیفیت بالا استفاده کنید.
- اضافهکردن ویدئو به صفحات سایت خود را در نظر بگیرید.
- اطمینان حاصل کنید که وبسایت و صفحات فرود شما بر روی دستگاههای تلفن همراه بهخوبی عمل میکنند.
- به مشتریان، امکان چت یا تماس تلفنی با شما را فراهم کنید.
از این روشهای بهینهسازی conversation rate میتوانید استفاده کنید تا بهبود مستمری در نرخ تبدیل وبسایت خود را تجربه کنید. بهتر است همیشه این موارد را تست کنید و به دنبال بهبودهای مستمر باشید. در کسبوکارهایی مانند رستورانها، توجه به conversation rate و افزایش فروش یک موضوع دائمی است و به همین منظور لازم است چند روش بازاریابی را به طور همزمان پیش ببرید. خوشبختانه اسمارت ایکس در این زمینه میتواند بسیار به شما کمک کند؛ چرا که بهعنوانمثال باشگاه مشتریان اسمارت ایکس در تمامی مراحل، میتواند رشد فروش و افزایش رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد.
آیا شما هم conversation rate را در کسبوکار خود محاسبه میکنید؟
conversation rate بهعنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازاریابی دیجیتال شناخته میشود. بهبود نرخ تبدیل به معنای جذب بیشتر مشتریان و رشد کسبوکار است. با بهبود پیشنهادها و خدمات وبسایت، بهینهسازی صفحات، بهبود عناصر طراحی، بهبود محتوا و بهبود پیشنهادها میتوانید نرخ تبدیل وبسایت خود را بهبود بخشید.
این کار در واقع به نگهداشتن مشتریها هم کمک میکند و در این زمینه هم شما میتوانید صرفهجویی خوبی داشته باشید. در مطلب « بهبود هزینه نگهداشت مشتری » این موضوع را از جوانب دیگری هم بررسی کردهایم و توصیه میکنیم آن را مطالعه کنید.
باتوجهبه اهمیت conversation rate در بازاریابی دیجیتال، پیشنهاد میشود که همواره بر روی بهبود آن تمرکز کنید تا بتوانید با کمترین تلاش و هزینه، درآمد خود را افزایش دهید و کسبوکار خود را به سمت موفقیت هدایت کنید.