پرداخت رستورانی روی میز

مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

داشتن یک رستوران یا غذاخوری یکی از شغل‌های با سابقه و پرسود است که در همه جای دنیا رواج دارد. به گونه‌ای که حالا در کوچک‌ترین شهرها نیز می‌توان رستوران‌های متعددی پیدا کرد. رستوران‌ها اغلب دارای منوی مشابهی هستند و کیفیت غذای مشابهی را نیز ارائه می‌دهد؛ پس چه چیزی باعث می‌شود که یک رستوران بسیار پردرآمدتر از سایر رستوران‌ها باشد؟  مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران  چیست و چه مزایایی دارد؟

اگر غذایی که در یک رستوران ارائه می‌شود، با رستوران‌های دیگر تفاوت نداشته باشد، قاعدتاً باید درآمد مشابهی با سایر رستوران‌ها داشته باشد، اما در عمل چنین چیزی را نمی‌بینیم. چیزی که در عمل می‌بینیم این است که بعضی از رستوران‌ها تا ده برابر رستوران‌های دیگر درآمد دارند و هیچ گاه نمی‌توان آن‌ها را خالی از مشتری دید. این موضوع نشان می‌دهد که چیزی فراتر از کیفیت و نوع غذا در موفقیت یک رستوران موثر است. یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یک رستوران، استفاده از روش‌های خلاقانه برای آسان‌تر کردن کار مشتریان است. برای مثال در سال‌های گذشته، ارائه قابلیت ارسال غذا با پیک، باعث موفقیت بسیاری از رستوران‌ها شد، چرا که کار مشتریان را به میزان زیادی آسان می‌کرد. در حال حاضر رستوران‌ها این رقابت را در زمینه فناوری پرداخت روی میز رستوران دنبال می‌کنند. رستوران‌های موفق در سراسر جهان، سعی می‌کنند که شیوه‌های جدید و خلاقانه ای از پرداخت را استفاده کنند تا مشتریان سریع‌تر و آسان‌تر بتوانند از خدمات آن رستوران استفاده کنند و در نتیجه رضایت بیشتری از رستوران داشته باشند. یکی از بهترین روش‌ها برای پرداخت آسان صورت حساب  در رستوران، استفاده از فناوری پرداخت روی میز است.

پرداخت روی میز رستوران | اسمارت ایکس

پرداخت روی میز چیست؟

منظور از پرداخت روی میز، استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای انتقال پایانه پرداخت به میز مشتریان است. در حقیقت این کار با هدف حذف صندوق و شیوه پرداخت سنتی از رستوران‌ها صورت می‌گیرد. به صورت کلی این کار به دو صورت انجام می‌شود.  در برخی از رستوران‌ها تمامی میزها به برچسب‌های ان اف سی مجهز هستند و مشتری می‌تواند با نزدیک کردن گوشی خود به این برچسب‌ها هم منوی رستوران را مشاهده کند و هم سفارشات خود را انجام دهد. در نهایت می‌تواند با استفاده از موبایل خود اقدام به پرداخت هزینه سرویس رستوران نماید.

در روش دوم، یک سرور مرکزی در رستوران نصب می‌شود و تعداد زیادی پایانه پرداخت قابل حمل در رستوران تعبیه می‌گردد. در اینجا نیز تمامی سفارشات مشتریان در یک سیستم ذخیره شده و هنگامی که مشتری درخواست صورت حساب می‌کند، گارسون یا کارکنان رستوران یکی از پایانه‌های پرداخت را کنار میز مشتری می‌برند و پرداخت از طریق اپلیکیشن موبایل یا کارت بانکی در عرض چند ثانیه صورت می‌گیرد.  در هر صورت مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران بیشتر از انچه که فکر می‌کنید می‌تواند رستوران شما را رونق دهد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

فرایند پرداخت سنتی چیست؟

در حالت پرداخت سنتی، شیوه کار به این صورت است که مشتری وارد رستوران می‌شود و بعد از چند دقیقه یکی از کارکنان رستوران برای دریافت سفارش به میز وی مراجعه کند. گارسون بعد از دریافت سفارش آنها را روی یک کاغذ نوشته و به آشپزخانه تحویل می‌دهد تا آشپزخانه غذای مشتری را آماده کند. بعد از آماده شدن غذای مشتری، غذا توسط یکی از کارکنان رستوران به میز مشتری منتقل می‌شود. بعد از صرف غذا، مشتری باید به صندوق رستوران مراجعه کرده و با مشخص کردن هزینه غذای سفارش داده شده، اقدام به پرداخت می‌کند. البته زمان انجام این فرایند، کاملاً به شلوغ و خلوت بودن رستوران بستگی دارد. هر چه رستوران خلوت‌تر و کوچک‌تر باشد، این فرایند سریع‌تر انجام می‌شود. البته برخی از رستوران‌های بزرگ، اقدام به استفاده از چند صندوق به صورت همزمان می‌کنند تا زمان انجام این فرایند را کاهش دهند؛ اما در عمل تفاوت خاصی حاصل نمی‌شود.

چرا باید رستوران مجهز به پرداخت سر میز باشد؟

در فرایند پرداخت سنتی، گرفتن سفارشات مشتری به زمان زیادی احتیاج دارد و اگر رستوران در زمان پیک کاری خود قرار داشته باشد، این فرایند حتی به زمان بیشتری نیز نیاز دارد. بعد از ثبت سفارش و صرف غذا، مشتری مجبور است در یک صف طولانی مقابل صندوق رستوران منتظر باشد تا بتواند هزینه غذایی که سفارش داده را پرداخت کند. در بعضی از مواقع هم پیش می‌آید که اختلافاتی بین مشتری و صندوق رستوران پیش می‌آید و لازم می شود که صورت حساب بارها چک شود تا درستی آن مشخص گردد.

اگر صاحب رستوران یا غذاخوری هستید، باید متوجه این نکته باشید که حتی اگر بهترین غذا را به مشتریان خود تحویل دهید؛ ولی فرایند پرداخت دشواری داشته باشید، مشتریان شما با رضایت کامل رستوران را ترک نخواهند کرد. هیچ کس دوست ندارد که بعد از صرف یک غذای خوشمزه و هم صحبتی با دوستان و اعضای خانواده، به مسائل مالی بپردازد. فرایند پرداخت سنتی، لذت غذای خوشمزه رستوران را از بین می‌برد و تصویر ناخوشایندی از رستوران در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، برای صاحبان رستوران نیز مشکلات متعددی ایجاد می‌شود. برای مثال، وجود مغایرت در حساب‌های مالی افزایش پیدا می‌کند و هر ماه لازم است که یک حسابدار به مسائل مالی رستوران رسیدگی کند تا میزان سود و زیان مشخص گردد. علاوه بر این نیاز به نیروی انسانی برای رسیدگی به مسائل مالی را افزایش می‌دهد و گاها نیاز به چند نفر برای مدیریت صندوق رستوران به وجود می‌آید. این مشکلات به صورت کامل با استفاده از فناوری پرداخت روی میز رستوران حل می‌شود و تمامی مسائل مالی با جزئیات کامل و به صورت کاملاً خودکار توسط نرم افزار انجام می‌شود تا احتمال هر گونه مغایرت در گزارش‌های مالی به حداقل برسد. در ادامه به برخی از مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران می‌پردازیم.

پرداخت روی میز | اسمارت ایکس

سرویس دهی بهتر

یکی از اصلی‌ترین مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران، بهبود سرویس دهی به مشتریان است. مشتریان با استفاده از این شکل از پرداخت می‌توانند خیلی سریع مسائل مالی را حل کرده و نیازی به ایستادن در صف صندوق برای تسویه حساب نداشته باشند. در حقیقت شما با استفاده از پرداخت سر میز، مشتریان خود را قادر می‌سازید که بلافاصله بعد از اتمام غذا رستوران را ترک کنند. علاوه بر صرفه جویی در زمان مشتری، با استفاده از پرداخت سر میز، مشتریان خیلی سریع‌تر میزها را تخلیه می‌کنند و شما می‌توانید در یک زمان مشخص، از تعداد مشتریان بیشتری پذیرایی کنید.

تعامل بیشتر

تعامل بیشتر از مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران است. هنگام استفاده از پرداخت سر میز، کارکنان رستوران با مشتریان تعامل بیشتری برقرار می‌کنند و همین باعث می‌شود که ارتباط بین مشتریان و کارکنان رستوران بیشتر شده و با استفاده از برخورد مناسب و اخلاق خوب کارکنان، مشتریان وفاداری کسب کنید که دوباره به رستوران شما مراجعه کرده و شما را به دیگران پیشنهاد می‌کنند.

ذخیره کاغذ بیشتر

در هنگام استفاده از سیستم پرداخت سنتی،  کاغذ زیادی برای ارائه رسید سفارشات و رسید پرداخت به مشتری استفاده می‌شود. شما با جایگزین کردن پرداخت سنتی با پرداخت سر میز، می‌توانید به میزان زیادی در مصرف کاغذ صرفه جویی کرده و علاوه بر داشتن هزینه کمتر، به حفظ محیط زیست نیز کمک کنید.

کاهش تقلب و دزدی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که رستوران‌های دارای سیستم پرداختی سنتی با آن رو به رو هستند، تقلب کردن برخی از مشتریان و ندادن هزینه غذاست. مخصوصاً اگر رستوران شلوغ باشد و نتوان روی همه نظارت داشت، این مشکل بیشتر پیش می‌آید و ممکن است برخی از مشتریان،  برای ندادن هزینه غذا و ترک رستوران بدون تسویه حساب وسوسه شوند. خوشبختانه با استفاده از سیستم پرداخت سر میز، این مشکل به صورت کامل حل می‌شود. حتی اگر رستوران شلوغ و تعداد مشتریان زیاد باشد نیز، به دلیل پرداخت روی میز، کسی نمی‌تواند تقلب کند و در بلند مدت، از بروز زیان‌های مالی فراوان جلوگیری خواهد کرد بنابراین از مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران، کاهش تقلب و دزدی است.

کارکنان خوشحال‌تر

داشتن کارکنان خوشحال از دیگر مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران خواهد بود. همه می‌دانیم که داشتن کارکانی شاد و با انگیزه به سود بیشتر و موفقیت کسب و کار منجر می‌شود. یکی از بهترین راه برای افزایش شادی و انگیزه کارکنان، کم کردن میزان کار آن هاست. شما با کاهش  وظایف کارکنان می‌توانید از خسته شدن آن‌ها جلوگیری کرده و انگیزه آن‌ها برای کار بیشتر و بهتر را افزایش دهید. با استفاده از سیستم پرداخت سر میز، میزان وظایف کارکنان رستوران به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود که کارکنان کمتر خسته شده و روحیه شادتری باشند. داشتن کارکنانی با روحیه بالا، تاثیر بسیار خوبی روی مشتریان رستوران می‌گذارد و آن‌ها را تشویق می‌کند که به یک مشتری دائمی برای رستوران شما تبدیل شوند.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید، رقابت در زمینه صنایع غذایی بسیار بالاست و تعداد رستوران‌ها در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. در چنین فضایی،  اگر نتوانید تفاوت ایجاد کنید و شیوه بهتری برای کسب و کار خود در پیش نگیرید، نمی‌توانید پیشرفت کرده و کسب و کار خود را رشد دهید. استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه‌ها برای ایجاد تفاوت در کسب و کار است. سیستم پرداخت سر میز، سیستمی است که رستوران‌های بزرگ و معروف در سراسر جهان از آن استفاده می کنند و می توان گفت که امتحان خود را پس داده و تاثیر آن در رشد کسب و کار و افزایش رضایت مشتریان اثبات شده است. در این مقاله سعی کردیم مزایای فناوری پرداخت روی میز رستوران را ارائه دهیم. پس اگر می‌خواهید همواره یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود باشید و همه شما را به عنوان یک رستوران متفاوت و مدرن به همدیگر معرفی کنند، توصیه می کنیم که هر چه سریع‌تر برای استفاده از سیستم پرداخت سر میز برنامه ریزی کنید و مطمئن باشید که تاثیر آن در کسب و کار شما مثبت خواهد بود.

شاید برای شما مفید باشد