تخصیص بودجه بازاریابی رستوران

در تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید؟

در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌کنیم؟

چه یک رستوران قدیمی باشید چه یک کافه کوچک تازه کار، باید بتوانید با روش‌های مختلفی مشتریان را به سمت خود بکشانید. برای این کار لازم است هزینه کنید و این هزینه باید با برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود. برای بسیاری از کسب و کارها، تخصیص بودجه بازاریابی یکی از پیچیده‌ترین کارهاست چرا که برای انجام این کار باید فاکتورهای مختلفی درنظر گرفته‌ شود. شما باید بدانید چقدر بودجه دارید که صرف تبلیغات مختلف کنید و در نهایت چه بازگشت سرمایه‌ای را از آن انتظار دارید. بنابراین لازم است نکاتی را درباره‌ی تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی بدانید.

تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی و پلن بودجه مارکتینگ در رستوران

حال که نوبت به تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی رسیده‌ است احتمالا این سئوال به‌وجود می‌آید که چقدر از سرمایه خود را قرار است صرف بازاریابی کنیم؟ بسیاری از افراد به دنبال یک رقم خاص برای تخصیص بودجه بازاریابی هستند اما این رقم برای همه یکسان نخواهد بود و هر کسب و کاری با توجه به هزینه‌ها و بودجه‌ای که دارد این رقم را اختصاص می‌دهد.

اما اگر بخواهیم به درصدی که اغلب صاحبین رستوران‌ها به بودجه‌ی بازاریابی تخصیص می‌دهند به رقمی بین 3 الی 6 درصد از فروش می‌رسیم. این محدودترین بودجه‌ای است که می‌توانید به بازاریابی رستوران خود تخصیص دهید. اگر استارتاپ هستید شاید حتی لازم باشد‌ این رقم را به 30 درصد برسانید تا زمانی‌که به اندازه‌ی کافی‌‌ دیده‌‌‌ شده‌ و بر سر زبان‌ها بی‌افتید.

تخصیص بودجه بازاریابی رستوران | اسمارت ایکس

با یک مثال این رقم را توضیح می‌دهیم. تصور کنید درآمد سالیانه‌ی یک رستوران 50000 دلار بوده است. این رستوران به‌عنوان یک استارتاپ تصمیم میگیرد 25 درصد از درآمد خود را به بازاریابی سال بعد اختصاص دهد. با محاسبه 25% از 50 هزار دلار به رقم 12500 دلار میرسیم که این رستوران برای بازاریابی سال بعد باید هزینه کند. با تقسیم این عدد به تعداد ماه‌های سال می‌توان 1000 دلار بودجه برای بازاریابی هر ماه درنظر گرفت.

قرار است این بودجه را کجا هزینه کنیم؟ در پلن بودجه مارکتینگ در رستوران لازم است کانال‌های تبلیغاتی که می‌خواهید برای بازاریابی استفاده کنید را در نظر بگیرید. اگر هنوز نمی‌دانید کدام روش بیشتر برای بازاریابی رستوران شما مناسب است، پس از یک دوره بازاریابی، نتیجه را بررسی کنید تا ببینید کدام روش بهتر جواب داده‌ و برای کدام کانال لازم است که هزینه‌ی بیشتری اختصاص دهید. با هم مروری بر مراحل تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی خواهیم داشت.

1. اهداف بازاریابی رستوران را مشخص کنید

در مرحله‌ی اول از پلن بودجه مارکتینگ در رستوران باید اهدافتان از این بازاریابی را مشخص کنید. برای این کار باید از روش SMART استفاده کنید. یعنی اهداف شما مشخص، قابل شمارش، قابل دسترسی، مرتبط و دارای زمانبندی مشخص باشد. اما اهداف بازاریابی رستوران چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ افزایش نرخ بازگشت مشتری، کسب مشتری جدید، افزایش فروش و موارد این‌چنینی که به‌طور مشخص با رقم یا درصدی خاص تعریف شده‌ باشد. مثلا هدف شما باید چیزی شبیه به این باشد: تا پایان ماه تعداد مشتریان 10 درصد افزایش داشته باشد.

تخصیص بودجه بازاریابی رستوران | اسمارت ایکس

 

وقتی هدف را تعریف می‌کنید، پلن بازاریابی برایتان مشخص‌تر خواهد شد. در این مثال به منظور ردیابی و بررسی مشتریان از دست رفته‌ می‌توانید استفاده از سیستم‌های ارتباط با مشتریان را در پلن بازاریابی خود قرار دهید و بخشی از بودجه خود را صرف راه‌اندازی چنین سیستمی کنید.

2. تحقیقات کاملی در بازار انجام دهید

شما قرار نیست بدون داشتن یک تصویر واضح از بازار هدفتان وارد آن شوید. بنابراین لازم است تحقیقات لازم را جهت شناسایی مشتری هدف و راه‌های جذب آن‌ها انجام دهید. این تحقیقات شامل شناسایی نیازهای مشتریان و جمعیتی که دارند می‌شود. در این مسیر باید رقبا را نیز بیابید و ویژگی‌های مشترکی که با آن‌ها دارید را یادداشت کنید و سپس راهی برای متفاوت بودن پیدا کنید. شناسایی بازار هدف و بازار رقبا به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید کانال بازاریابی مناسب خود را بیابید.

3. کمپین بازاریابی خود را مشخص کنید

بودجه‌ای که قرار است شما بابت بازاریابی صرف کنید به روش بازاریابی شما بستگی دارد. یعنی شما چطور می‌خواهید پیام برند خود را به مخاطبتان برسانید یا خدمات و محصول خود را معرفی کنید. این پیام باید با استراتژی کلی شرکت شما هماهنگ باشد. هنگامی که این تصمیمات را گرفتید، هزینه‌های مربوط به مواد تبلیغاتی، طراحی گرافیک، کارهای هنری همانند عکاسی و فیلمبرداری مشخص می‌شود.

4. کانال‌های بازاریابی را انتخاب کنید

پس از شناسایی مخاطب هدف، باید به دنبال این باشید که ببینید این افراد بیشتر تحت تاثیر چه فضاهایی قرار می‌گیرند. آیا اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام به روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد یا لازم است خودتان را از طریق ایمیل یا یک بنر بزرگ در سطح شهر به آن‌ها معرفی کنید؟ شما می‌توانید بودجه بازاریابی رستورانی را به کانال‌های زیر اختصاص دهید:

شبکه‎‌های اجتماعی

بر اساس گزارشی درباره‌ی عملکرد رستوران‌ها در سال 2019 ارائه شده‌ است، 67% رستوران‌ها بیشترین بودجه‌ی خود را در شبکه‌های اجتماعی هزینه می‌کنند. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی برای یک کسب و کار در زمینه رستوران و مواد غذایی است. در نظر داشته باشید که این محیط‌ها مستلزم تصاویر و محتوای خوب و باکیفیت هستند. علاوه بر این‌ها می‌توانید از این سایت‌ها یا کانال‌های اجتماعی برای دریافت فیدبک درباره‌ی عملکرد رستوران خود کمک بگیرید.

شبکه های اجتماعی در بازاریابی رستورانی

تبلیغات گوگل ادز

موتور جستجوی گوگل در طول روز بیش از 5.6 میلیارد جستجو انجام می‌دهد. قرار گرفتن‌ در بالای صفحه جستجوی گوگل یکی از روش‌هایی است که بتوانید از این فضای پربازدید برای نمایش خود استفاده کنید. هرچند باید درنظر داشته باشید که تبلیغات در گوگل ادز یک کار پرهزینه خواهد بود و تداوم در آن فقط در صورتی‌که بازخورد خوبی از این محیط می‌گیرید مناسب خواهد بود. برای این کار لازم است کلمات کلیدی هدفتان را پیدا کنید و تبلیغات خود را روی آن‌ها انجام دهید.

اسپانسر شدن در رویدادهای مختلف

در پلن بودجه مارکتینگ در رستوران به اسپانسر شدن نیز بپردازید. شرکت در رویدادهای مختلف و اسپانسر شدن یکی از تاکتیک‌های مهم بازاریابی رستوران است. چرا که به شما این فرصت را می‌دهد به افراد بیشتری معرفی شوید. بودجه‌ای که برای اسپانسر شدن در نظر می‌گیرید می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این‌ها اسپانسر شدن نیز روش‌های متفاوتی دارد و با توجه به این‌که در چه محیطی انجام شود هزینه‌ی متفاوتی نیز خواهد داشت. با توجه به اهمیتی که این روش برای شما خواهد داشت در پلن بودجه مارکتینگ در رستوران بودجه‌ای را به آن اختصاص دهید.

تبلیغات چاپی

در تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی تبلیغات چاپی را فراموش نکنید. یکی از این روش‌ها، پخش کردن‌ منوی رستوران در محله‌ای که رستوران در آن واقع شده‌ است. بسیاری از رستوران‌ها برای معرفی خود به افراد منطقه از این روش استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که این منوی چاپی باید به قدری جذاب باشد که بیننده ترغیب شود به رستوران شما بیاید. جدا از این کار، برخی ترجیح می‌دهند از طریق ایمیل مارکتینگ این کار را انجام دهند. یعنی منوی خود را به ایمیل افراد ارسال کنند.

برای این کار نیاز است به اطلاعات مشتریان خود دسترسی داشته باشید تا بتوانید منوی جدید را برایشان ارسال کنید. تهیه کردن‌‌ یک سیستم رزرو رستورانی ابری و باشگاه مشتریان هوشمند رستوران می‌تواند این کار را بدون دردسر برایتان پیش ببرد و به شما در بالا بردن‌ نرخ بازگشت مشتری کمک کند.

5. هزینه‌های مارکتینگ را تخمین بزنید

تخصیص بودجه بازاریابی در حقیقت پیش بینی این است که چقدر باید به روی هر کانال تبلیغاتی هزینه کنید. با توجه به این‌که هر کدام چه اندازه برایتان موثر خواهد بود، آن‌ها را اولویت بندی کنید. برای این‌کار می‌توانید از متد 10/20/70 استفاده کنید.

اهداف بازاریابی رستورانی و تخمین بودجه

 

متد 10/20/70 چیست؟

در این روش تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی به سه دسته تقسیم می‌شود. 70% از بودجه‌ی خود را به روش‌های بازاریابی که تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفته اختصاص دهید. این روش‌ها می‌توانند یک بنر تبلیغاتی، تخصیص تخفیف برای مشتریان، ارسال پیامک گروهی به مشتریان کنونی جهت معرفی منوی جدید و موارد این‌چنینی باشد. این‌ها هزینه‌هایی هستند که شما بابت آگاهی از برند رستوران خود متحمل می‌شوید.

10% از بودجه بازاریابی خود را به روش‌های نوین بازاریابی اختصاص دهید. این روش‌ها می‌توانند اینفلوئنسر مارکتینگ در فضاهای رو به رشد، مانند اینستاگرام و تیک تاک باشند یا تخصیص بودجه به کمپین‌های گوگل ادز که برای موثر بودن آن باید حتما یک وب سایت فعال داشته باشید. نکته‌ی مهمی که باید درنظر داشته باشید این است که اغلب این 10% خیلی سریع برایتان بازگشت سرمایه نخواهد داشت و معمولا روش‌هایی هستند که فقط امتحان می‌کنید تا ببینید برای شما موثر است یا خیر.

20% باقیمانده از بودجه‌ی بازاریابی را به روی استراتژی‌های تبلیغاتی که قبلا امتحان کرده‌اید و برایتان موثر بوده است اختصاص دهید. این روش‌ها همان‌هایی هستند که در مرحله‌ی قبل به آن‌ها 10% بودجه تخصیص داده‌ بودیم و حالا متوجه شدیم پتانسیل بازاریابی خوبی دارند.

برای تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی زمان کافی بگذارید

قرار نیست فقط بودجه‌ای را صرف تبلیغات و بازاریابی کنید! بلکه باید بتوانید بودجه‌ی صرف شده‌ را تحلیل کنید که ببینید تا چه حد برایتان موثر بوده است. بنابراین همان‌قدر که زمان صرف تخصیص بودجه بازاریابی رستورانی می‌کنید باید در پایان ماه تمامی هزینه‌های انجام شده‌ و کانال‌های درنظر گرفته‌ شده‌ را تحلیل کنید تا بتوانید در ماه بعد این بودجه را بهینه‌تر صرف کنید. این نکته را فراموش نکنید که کانال‌هایی که انتخاب می‌کنید ممکن است تغییر کنند. به‌خصوص در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی همیشه به دنبال جدیدترین‌ها بروید تا بتوانید جزو اولین افرادی باشید که در معرض دید مخاطبان خود در این محیط‌ها قرار می‌گیرید.

 

شاید برای شما مفید باشد