ایده های جذب مشتری برای رستورانها کم نیستند. میتوان هزاران ایده در اینترنت پیدا کرد، اما کدامهایشان در فضای کسبوکار ایران بهتر جواب میدهند؟
بازاریابی رستورانها طی سالهای اخیر، بهشکل چشمگیری تغییر کرده است. روشی که ده سال پیش مؤثر بود، این روزها جواب نمیدهد! پیداکردنِ مشتریهای جدید برای رستوران، با استفاده از فناوریهای جدید و شبکههای اجتماعی، بهخاطر رقابت زیاد در این حوزه، کمکم دشوارتر میشود. در این مقاله اسمارتایکس، ۱۰ مورد از ایده های جذب مشتری برای رستورانها در فضای کسبوکار کشورمان را با شما در میان میگذاریم.
کارت هدیه و کارت تخفیف رستوران توزیع کنید
این از آن ترفندهای بازاریابی است که همهجای دنیا طرفدار دارد. خودِ شما اگر کارتی با عنوان کارت هدیه یا کارت تخفیف کسبوکاری را داشته باشید، وسوسه نمیشوید سری به آنجا بزنید؟ با جستوجوی مختصری در اینترنت، میتوانید نمونههای زیادی از این کارتها را ببینید و الهام بگیرید.
خیلیها صرفا بهخاطر اینکه کارت تخفیف رستوران را دارند، به آنجا میروند. بعد هم که مشتری وارد شد، دیگر وظیفه شماست که با غذای عالی، ارائه جذاب، و خدمات اضافی، او را به مشتری وفاداری تبدیل کنید. اما همهچیز از یک کارت مقوایی کوچک شروع میشود!
میتوانید از گردونه شانس رستوران هم استفاده کنید. این گردونهها عملکرد جذابی دارند، و مشتریها را به وجد میآورند. مشتری بر اساس مبلغ خریدش، شانس چرخاندن گردونه میگیرد، و با هربار چرخاندنِ آن، به جوایز و تخفیفهایی دست پیدا میکند، که او را به مشتری دائم تبدیل میکنند.
موسیقی زنده در رستورانتان اجرا کنید
خیلیها دوست دارند هنگام غذاخوردن، سرگرمی کوچکی هم داشته باشند. اجرای موسیقی، یکی از آن سرگرمیهایی است که هم حس خوبی به مشتریها میدهد، و هم باعث میشود به وجد بیایند. چهبسا سفارش بیشتری هم بدهند!
موسیقی زنده میتواند یکی از ایده های جذب مشتری برای رستورانها باشد، و تبلیغات آن را بیشتر به چشم بیاورد. اصلا بعضیها برای شنیدن همین اجرای زنده، به رستوران میروند، و آنجا را به پاتوقی برای خود و اطرافیانشان تبدیل میکنند؛ در واقع به مشتری همیشگی تبدیل میشوند.
وایفای رایگان، از ایده های جذب مشتری برای رستورانها
در این روزگار دیجیتالی، اتصال به اینترنت، بیش از آنکه آپشن باشد، ضرورت است! رستورانهایی که وایفای رایگان در اختیار مشتریان خود قرار نمیدهند، نمیتوانند انتظار داشته باشند مشتری وقت زیادی را آنجا بگذراند. اصلا خیلیها بر اساس داشتن یا نداشتن وایفای، تصمیم میگیرند کجا غذا بخورند.
اگر تابهحال به فکر ارائه این قابلیت نبودهاید، یا ترجیح دادهاید سراغ دردسرش نروید، توصیه میکنیم از سیستم وایفای هوشمند اسمارتایکس برای رستورانها استفاده کنید.
سیستم هوشمند سازی وای فای رستوران در واقع ابزار کارآمدی برای مدیریت و کنترل حجم مصرفی اینترنت است. همه کارها را بهصورت خودکار انجام داده و نکته جالب اینکه، اطلاعات مشتریان را برای اهداف بازاریابی رستوران جمعآوری میکند. پس با یک تیر، چند هدف میزنید.
کلاس آشپزی برگزار کنید
این ایده عالی است! مسلما مردم هر شب نمیتوانند به رستوران بیایند، اما وقتی در کلاسهای آشپزی شما شرکت میکنند، و دستورپختهایتان را در خانه اجرا میکنند، شب خاطرهانگیزی که در رستورانتان داشتهاند، برایشان یادآوری میشود.
اینکه بتوانید رستورانتان را در ذهن مشتریان حفظ کنید، مهمترین نکته برای ایجاد مشتری وفادار است؛ مشتری وفاداری که بارها و بارها برمیگردد، تا آن تجربه لذتبخش را تکرار کند. اما همهچیز از یک کلاس آشپزی خوب شروع میشود، که میتوانید در همان فضای رستوران برگزار کنید.
در قدم بعدیِ ایده های جذب مشتری برای رستورانها میتوانید تعدادی از دستورپختهای پرطرفدارتان را در قالب کتاب آشپزی چاپ کنید. جالب نیست؟! چهبسا فروش این کتاب، هم بازده مالی خوبی داشته باشد، و هم تبلیغ فوقالعادهای برای رستورانتان باشد. بالاخره همه دوست دارند چهره پشتِ این دستورپختهای جذاب را از نزدیک ببینند.
مسابقههای ورزشی ملی را نمایش بدهید
خیلیها برای تماشای بازیهای بزرگ، مثل مسابقههای فوتبال و والیبال و کشتی ملی، یا داربی پرسپولیس و استقلال، سراغ جمعها میروند. آنها تمایل دارند چنین مسابقههایی را درکنارهم تماشا کنند. اینطوری هیجان بیشتری دارد، و فرصتی هم برای کلکل به وجود میآید.
چرا از این فرصت استفاده نمیکنید؟ امکانات تصویری و صوتی مناسبی تهیه کرده، و چنین مسابقههای بزرگی را در رستورانتان پخش کنید. تبلیغ زیادی هم نمیخواهد. خودِ مردم، یکدیگر را خبر میکنند، و سریعتر از آنچه فکرش را بکنید، رستورانتان پر میشود.
وبسایت رستورانی، از ایده های جذب مشتری برای رستورانها
بیش از ۱٫۱۳میلیارد وبسایت وجود دارند، ولی بنابر آمار فوربز، بیش از ۸۲درصدشان غیرفعال هستند. مسلما نمیخواهیم وبسایت رستوران ما هم به جمع وبسایتهایی اضافه شود که آخرین بار، هفت سال پیش بهروزرسانی شدند، و قیمت بهترین غذایش، قیمت سالاد کوچک امروز است!
وبسایت درجهیکی طراحی کنید. در این راه از متخصصها کمک بخواهید. حتما هزینهبر است، اما سرمایهگذاری زودبازدهی خواهد بود. برای محتوای وبسایت رستورانتان، برنامه داشته باشید. محتوای سایت را هم مثل مواد اولیه غذاهایتان، تازه نگه دارید.
سایتهای امروزی نباید پر از عناصر فلش و فانتزی باشند. بهتر است موسیقی پسزمینه نداشته باشد. چنین چیزهایی، فقط وقت و حجم اینترنت مخاطب را میگیرند، و چهبسا او را از ادامه مسیر، و جستوجوی اطلاعات مفید در وبسایت خسته میکنند.
وبسایت رستورانی خوب، باید منویی با قیمتهای بهروز داشته باشد. نمایش اطلاعات تماس، آدرس رستوران، و ساعتهای کاری خیلی مهم است. بهجای پرکردنِ وبسایت با اطلاعات بیهوده، آن را به جایی برای اطلاعرسانیِ قابلاعتماد و مفید درباره کسبوکارتان تبدیل کنید.
سفارشهای آنلاین ثبت کنید
گزینه سفارش آنلاین هم در وبسایت خود داشته باشید. متخصصان این حوزه، بهراحتی میتوانند چنین قابلیتی به وبسایت شما اضافه کنند. راه دیگر این است که از پلتفرمهای سفارش آنلاین غذا استفاده کنید. با آنها قراردادی ببندید، و از امکانات وبسایت آنها برای فروش غذاهایتان استفاده کنید.
اما این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی از اپهای سفارش غذا، بهعنوان ایده های جذب مشتری برای رستورانها استفاده میکنید، مشتریها در واقع مشتریهای آنها هستند! شما هرقدر هم افراد جدیدی را ترغیب به سفارش آنلاین کنید، در واقع آنها را به اپلیکیشن مربوطه هدایت کردهاید.
اگر سرمایه دارید، و میتوانید فردی را مسئول رسیدگی به سفارشهای آنلاین کنید، حتما سراغ راهاندازی چنین بخشی در وبسایت رستورانتان بروید. اینطوری، اطلاعات مشتریهای جدید، به پایگاه دادههای خودتان اضافه میشود، و میتوانید برای بازاریابی، از آنها استفاده کنید.
در شبکههای اجتماعی خیلی فعال باشید
هرقدر درباره تأثیر فعالیت در شبکههای اجتماعی روی بازاریابی کسبوکارها بگوییم، کم گفتهایم! این روزها همه در اینستاگرام، تیکتاک، توییتر، یا شبکههای اجتماعی داخلی، حضور دارند. این شبکهها، همان جایی هستند که میتوانید مشتریهای جدید پیدا کنید.
نکته اینجاست که مردم وقتی میخواهند به رستوران بروند، خیلی اوقات در شبکههای اجتماعی جستوجو میکنند، تا بهترین رستوران را پیدا کنند. آنها میخواهند تصویرهای واقعی از فضای رستوران، غذاهای آن، و امکاناتش ببینند. پس چرا از این فرصت استفاده نمیکنید؟
این روش تبلیغات برای رستوران خیلی هیجانانگیز است! حتما دوربین خوبی تهیه کنید، و مهارت عکاسی از غذاها را یاد بگیرید. عکسهایی در اینستاگرامتان منتشر کنید که مخاطب را حسابی به اشتها بیندازند. از امکانات رستوران، و تمیزی آشپزخانه عکس بگذارید. مخاطبها، عکسهای واقعی از پشتصحنه کسبوکارها را دوست دارند.
نکته دیگر اینکه در آیندهای نزدیک، بیشتر محتوای موجود در اینترنت، در قالب ویدئو خواهد بود. بنابراین هیچچیزی بهتر از ویدئوهای جذاب و اشتهابرانگیز، برای کشاندن مردم به رستوران وجود نخواهد داشت. برای ساخت ویدئوهای جذاب وقت بگذارید، و حواستان باشد که به ضدتبلیغ تبدیل نشود!
بازاریابی ایمیلی، از ایده های جذب مشتری برای رستورانها
اگر برای جذب و حفظ مشتری جدی هستید، حتما بازاریابی ایمیلی را شروع کنید. برای شروع، فرمی در وبسایت یا شبکههای اجتماعی خود بگذارید، و ایمیل مخاطبها یا مشتریها را جمعآوری کنید. میتوانید در ازای ثبت هر آدرس ایمیل یا شماره موبایلی، کوپن تخفیف چندهزارتومانی بدهید.
از این آدرسها، هرگز برای ارسال اسپم، و ایمیلهای بیمورد استفاده نکنید. رویدادهایی مانند همان پخش مسابقه ورزشی، موارد جدید منو، تخفیفهای ویژه، روزهای احتمالی تعطیلی… را میتوانید برای مشتریها یا مخاطبهای خبرنامه ایمیلی ارسال کنید.
با استفاده از این ایمیل، ارزش افزوده ایجاد کنید. ضمن آنکه دکمه لغو اشتراک هم در متن ایمیل بگذارید، تا مخاطب هر زمانی خواست، بهراحتی اشتراک ایمیلی را لغو کند. مسلما نمیخواهید احساس بدی در آنها ایجاد کنید؛ چهبسا در آینده به مشتریهای ثابت رستورانتان تبدیل شوند.
مشتریهای همیشگی خود را بشناسید
مسلما حفظ وفاداری مشتریهای قدیمی، خیلی سودآورتر از تلاش برای یافتن مشتریهای جدید است. بهجای اینکه مدام دنبال پیداکردنِ مشتریهای جدید باشید، سری بچرخانید، و به مشتریهایی توجه کنید که گاهوبیگاه به رستورانتان میآیند، یعنی همان مشتریهای همیشگی.
آشنایی بیشتر با این مشتریها، و برقراری رابطه دوستانهتر، میتواند سود زیادی برای کسبوکارتان همراه بیاورد. برقراری چنین ارتباطی، به آنها نشان میدهد که برایشان ارزش قائل هستید، و اهمیت میدهید. میتوانید از قابلیتهایی مانند باشگاه مشتریان، و امتیاز بهازای خرید هم بهعنوان ایده های جذب مشتری برای رستورانها استفاده کنید.